Stannad av polisen med mellan-mc kort och tung mc?

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Taget från folksams sida…

Trafikförsäkring gäller med en grundsjälv- risk som framgår av försäkringsbeskedet.
I några fall gäller försäkringen med förhöjd självrisk, se nedan.
a) självrisken är 1 000 kronor om föraren var
under 24 år när skadan hände.
b) självrisken är 1/10 prisbasbelopp
• om föraren kört bilen utan giltigt körkort
• om läraren/eleven vid övningskörning
inte uppfyllt de regler som gäller för öv-
ningskörning
• om föraren enligt strafföreläggande eller
dom som vunnit laga kraft
– gjort sig skyldig till rattfylleri eller grovt
rattfylleri
– orsakat skadan med uppsåt eller genom
grov vårdslöshet.
Den sammanlagda självrisken i trafikförsäk- ringen får enligt TSL inte överstiga 1/10 pris- basbelopp för fysisk person.
Självrisk enligt b) behöver dock inte betalas om det vid rattfylleribrott framgår att dessa omständigheter inte medverkat till skadans uppkomst.
Du ska efter krav från oss betala den del av utbetalt skadebelopp som motsvarar självrisk.
Vi kan överlåta en fordran på obetald själv- risk till Trafikförsäkringsföreningen.

Bra inlägg till att börja med.:tummenupp

1 prisbasbelopp är 44 400kr så 4440kr blir självrisken vid ovanstående förseelser....

Med vänlig hälsning
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
När du är 18 år så tar du egna beslut som kan leda till bra saker eller dåliga saker; orsak och verkan.

Kör du en hoj olovligt så kan du klara dig utan att någonting händer och livet är en fröjd, eller så går det åt helvete och du blir skuldsatt. Allting är upp till dig.

Rent rationellt så förstår jag inte argumentet att du skulle köpa en hoj som inte får strypas, sedan strypa den och regga om den. Oavsett om du stryper den kommer den vara registrerad som tung mc. Det kommer stå samma sak i registret; TUNG MC.

Att en polis skulle missa att se det om de stoppar dig är ungefär som att gå till Konsum för att byta en matvara som är märkt ICA.
- "Hej den här hade gått ut, jag vill byta den!"
- "Det står ICA på den, du har gått fel."
- "MEN DOM SA JU PÅ ICA.COM att man kunde byta och ni var dumma i huvet!"
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
När du är 18 år så tar du egna beslut som kan leda till bra saker eller dåliga saker; orsak och verkan.

Kör du en hoj olovligt så kan du klara dig utan att någonting händer och livet är en fröjd, eller så går det åt helvete och du blir skuldsatt. Allting är upp till dig.

Rent rationellt så förstår jag inte argumentet att du skulle köpa en hoj som inte får strypas, sedan strypa den och regga om den. Oavsett om du stryper den kommer den vara registrerad som tung mc. Det kommer stå samma sak i registret; TUNG MC.

Att en polis skulle missa att se det om de stoppar dig är ungefär som att gå till Konsum för att byta en matvara som är märkt ICA.
- "Hej den här hade gått ut, jag vill byta den!"
- "Det står ICA på den, du har gått fel."
- "MEN DOM SA JU PÅ ICA.COM att man kunde byta och ni var dumma i huvet!"

Poliserna har ofta ingen som helst koll på olika fordonsklasser och bestämmelser, det är bara vi som är onödigt fordonsnördiga.

Blev stannad på min första hoj med 122hk och A med begränsning-kort (25kW / 35hk för er som inte är så gamla).
Sa inte ett ljud. Kollade skatt, försäkring, alkohol och att körkortet var giltigt.

Hojen var visserligen registrerad på 25kW, men jag hörde dialogen med sambandscentralen och det sades inget om det.
 
Last edited:
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top