Stannad av polisen med mellan-mc kort och tung mc?

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ts är en fjunig sladderballe utan hjärna. Ts kan dra nå gammalt över sig. Hör du det ts??
Edit: nä nu var jag taskig, kör du olagligt. Vi är stolta över dig. Puss
 
Last edited:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Det blir olovlig körning med böter som påföljd, inget indraget körkort såvida du inte är nerlusad med olovliga körningar innan. Blir du stoppad en gång till så blir det grov olovlig körning med indraget kort som följd.
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Föga troligt att dem bryr sig att slå regnummer 1 av 10 motorcyklar dem kör bakom. Har bara blivit stoppad två gånger av xx antal polisbilar jag har haft bakom mig. Då kan du ge dig jävlen på att min fordon har varit minst sagt misstänksamma.

Lite OT nu då, men är inte det där automatiserat nu? Dom har nån direktuppkopplad kameramojäng i bilen som scannar regskyltar exakt hela tiden, framåt bakåt och t.o.m parkerade bilar.

Har ivf fått det förklarat för mig så av ett blåbär. Sen om det är sant eller inte, vet jag lite om.
 

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
Tannåker
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Lite OT nu då, men är inte det där automatiserat nu? Dom har nån direktuppkopplad kameramojäng i bilen som scannar regskyltar exakt hela tiden, framåt bakåt och t.o.m parkerade bilar.

Har ivf fått det förklarat för mig så av ett blåbär. Sen om det är sant eller inte, vet jag lite om.

Det är bara på test här i halland har jag för mig jag läst. Får se om de funkar för dom.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Det blir olovlig körning med böter som påföljd, inget indraget körkort såvida du inte är nerlusad med olovliga körningar innan. Blir du stoppad en gång till så blir det grov olovlig körning med indraget kort som följd.

Det stod lite om detta i mc folkets senaste nummer. Transportstyrelsen vill dra in kort direkt, det finns tre överklagade fall som skall avgöras (överklagade av transportstyrelsen).

Åker man dit för fortkörning när fusket upptäcks så (om jag minns rätt) så dras alltid kortet in.

TS:
Snyt dig och skaffa en hoj du får köra. Man kan ha kul på klenare hojar också, och köp för i h-vete inte hoj efter hur de ser ut ;-) utan hur de är att köra.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Lite OT nu då, men är inte det där automatiserat nu? Dom har nån direktuppkopplad kameramojäng i bilen som scannar regskyltar exakt hela tiden, framåt bakåt och t.o.m parkerade bilar.

Har ivf fått det förklarat för mig så av ett blåbär. Sen om det är sant eller inte, vet jag lite om.




Lite OT nu då, men är inte det där automatiserat nu? Dom har nån direktuppkopplad kameramojäng i bilen som scannar regskyltar exakt hela tiden, framåt bakåt och t.o.m parkerade bilar.

Har ivf fått det förklarat för mig så av ett blåbär. Sen om det är sant eller inte, vet jag lite om.

Jag är tämligen säker på att dom har haft automatisk avläsning ett par år, blev inblinkad efter att dom legat bakom mig knappt 30 sek för två år sen. Då trodde jag det var för buller för jag provade ett par rätt extrema avgastrattar, men dom såg i datorn att mitt körkort var indraget. Vilket var ett misstag från transportstyrelsens sida, fick tillbaks lappen dagen efter.
Men absolut ska man dra in samtliga behörigheter för olovkig körning, hur fan ska folk lära sig annars?
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
FEL IGEN!!! trafikförsäkringen gäller..

Sluta leka försäkringsman din mupp!!!

Med vänlig hälsning


Länka gärna den lagtexten som säger det istället för att hitta på.
Mupp.

Med vänlig hälsning
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Länka gärna den lagtexten som säger det istället för att hitta på.
Mupp.

Med vänlig hälsning
Varför blanda in lagtexter då försäkringsvillkor är lite mer intressanta. Här är ett exempel av mångahttp://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf/vLookUpFiles/S3001.pdf/$FILE/S3001.pdf

Till sakfrågan. Det är en liten chans att bli stoppad öht sålänge du kör "vanligt" på uppmärksammade ställen, än mindre att dom skulle kolla en ev strypning.
Finns chansen att dom gör det, givetvis gör den det. Värt att chansa.. Tja, det är en fråga bara du själv kan svara på.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
FEL IGEN!!! trafikförsäkringen gäller..

Sluta leka försäkringsman din mupp!!!

Med vänlig hälsning

Jag skulle inte chansa. Trafikförsäkringen täcker skadorna på andras person och egendom, men försäkringsbolaget kan kräva in dessa pengar av dig i efterhand. Det kan handla om miljoner i händelse av invaliditetsskada etc.

Googla "regressrätt".
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
FEL IGEN!!! trafikförsäkringen gäller..

Sluta leka försäkringsman din mupp!!!

Med vänlig hälsning

Ända tills dess ditt "Försäkringsbolag" processar mot dig och vill ha tillbaka sina pengar.
Och trafikförsäkringen täcker bara motparten...
Nettoresultatet kan bli något löjligt dyrt och länge skuldsatt...
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jag tror vi alla vill veta vem den där polisen är som stannade dig. Varför körde han tung MC när han bara hade mellan-MC kort? Och varför stoppade han dig?
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Last edited:

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000

Bl@ck

Medlem
Gick med
12 Aug 2006
Ort
somewhere@home
Hoj
Honda CB1000RA -16
Inte för att det hör till saken men jag har gått mot trenden och skaffat mig en 17 kW "Moppe" för tillfället, en Honda CRF250L. http://www.hondamc.com/homc/templates/Model____20295.aspx
Liiite klent mot vad man är van vid, men ack så kul ändå, jag trodde jag skulle bli grymt besviken men än så länge är det över förväntan :) Perfekt att pendla till jobbet och dra en repa i skogen på helgerna, billig försäkring, billiga tillbehör och reservdelar o.s.v. Som sagt det finns massor av alternativ att välja på tills du lagligt kan köra full effekt!

Lycka till... :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Som någon skrev:

Det är roligare att köra snabbt med en långsam hoj än att köra långsamt med en snabb hoj...
 

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Ort
Kalmar
Hoj
CB400N -82
Har TS ens sett att han fått tips om Z800? Ser ju ut som Z750 :fakta

53590.png
 
Last edited:

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Taget från folksams sida…

Trafikförsäkring gäller med en grundsjälv- risk som framgår av försäkringsbeskedet.
I några fall gäller försäkringen med förhöjd självrisk, se nedan.
a) självrisken är 1 000 kronor om föraren var
under 24 år när skadan hände.
b) självrisken är 1/10 prisbasbelopp
• om föraren kört bilen utan giltigt körkort
• om läraren/eleven vid övningskörning
inte uppfyllt de regler som gäller för öv-
ningskörning
• om föraren enligt strafföreläggande eller
dom som vunnit laga kraft
– gjort sig skyldig till rattfylleri eller grovt
rattfylleri
– orsakat skadan med uppsåt eller genom
grov vårdslöshet.
Den sammanlagda självrisken i trafikförsäk- ringen får enligt TSL inte överstiga 1/10 pris- basbelopp för fysisk person.
Självrisk enligt b) behöver dock inte betalas om det vid rattfylleribrott framgår att dessa omständigheter inte medverkat till skadans uppkomst.
Du ska efter krav från oss betala den del av utbetalt skadebelopp som motsvarar självrisk.
Vi kan överlåta en fordran på obetald själv- risk till Trafikförsäkringsföreningen.

Det där handlar om personlig utrustning, inte olovlig körning. Fortfarande inget som styrker att trafikförsäkring gäller vid olovlig körning.

Med vänlig hälsning
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Det där handlar om personlig utrustning, inte olovlig körning. Fortfarande inget som styrker att trafikförsäkring gäller vid olovlig körning.

Med vänlig hälsning

Menade mera att du har fel och trots att flera erfarna medlemmar försöker tillrättavisa dig så ger du dig inte...

Med vänlig hälsning
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top