Spränga stor sten?

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Som arne säger...

Gå till bygget 50 bort, hör med nån som kör grävskopa om dom är intresserad av nån timmes svartjobb. Gräv en grop brevid, putta ner den däri. Voila. Går fort.

Elda + vatten tror jag du kan glömma på en sån stor sten...
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Skulle nog ta offert av en sprängare först.. En offert kostar inget! :tummenupp
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Kollade lite mer angående sprängare men tydligen så kan det vara så illa att man måste besiktiga närliggande fastigheter efter en dylik sprängning. Detta är dyrare än själva sprängningen i sig.
Snigeldynamit får det bli!
Att gräva en grop och putta den i är inget alternativ, detta är troligtvis toppen på Mount everest eller dylikt.
Elda och vattna fungerar inte heller då den är mkt dumt placerad mellan två fastigheter samt en precis bredvid en häck.

Ska ringa en kompis i Västerås imorgon som kanske kände en person med nåt borraggregat till en grävare, det vore perfekt då grävare finnes redan. Annars är det den hårda vägen som gäller, men det fungerar nog det med....

Och angående lumpenkompisar så tyvärr. Däremot råkar det ligga ca 700g sprängdeg i ett vapenskåp mycket nära mig, men sånt vågar inte jag pyssla med. Man kanske spränger bort ett finger eller två :D
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
I egenskap av smålänning vill jag mena att sten är inget man leker bort med tändstickor och vatten..
Ska du använda snigeldynamit för att spräcka den får du räkna med att den spricker i skikt. Räkna kallt med ett 40cm djupt borrhål var 30:e cm i ett rutnät. Det blir ju flera sådana omgångar innan du fått bort 150cm.

Det är nog ingen dum ide att ta in en Åkerman som helt enkelt gräver ner den eller puttar bort den till granntomten..:D

Edit: En kollega anlitade en entreprenör som använde en manick som riggades i ett vattenfyllt vanligt borrhål och apterades med en krutpatron i storlek med en hagelpatron. Resultatet blev "plockvänligt" som vid vanlig sprängning och gjordes i golvet i hans kök utan att ens kylskåpet 3m därifrån hickade till. Vet inte vad metoden kallas, men billigt var det dessutom. Jag har planer på att anlita honom till stenarna i min gräsmatta när jag får tid..
 
Last edited:

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Bygg en stenslunga?

Börja skulptera?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Bygg huset på pålar istället.
Billigt och ger en exotisk touch.
(Bra när Arbogaån svämmar över också)
 

Solid snake

Guest
Flytta till skåne, finns inga jävla berg i trädgården här nere.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, nu var det borrat åtminstone. Fyfan vilket jävla skitgöra, jobba med sånt här skulle jag inte vilja göra :näsblod
28 hål blev det, ca 40cm djupa, 35mm breda och placering uträknat efter matematiskt koncept :gnissla
Nu ska jag iväg och köpa lite Snigamit/Bentonamit/Demex/kalla det vad fan du vill så jag kan skyffla bort skiten till helgen.

Utan denna maskin så hade det varit omöjligt. Grannen hade testat en bensindriven Cobra men den tog väl ca 10-15 minuter per hål, denna tog ca 2min på de lättaste hålen...
 

Bifogat

  • stenborr.jpg
    stenborr.jpg
    121.2 KB · Visningar: 355
  • kompressor.jpg
    kompressor.jpg
    127.8 KB · Visningar: 219

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Berätta hur det går sen.


En arbetskompis har ett torp på en gammal slätt där inlandsisen vände. Riktigt stora stenbumlingar där.
Han hyrde en STOR grävare och skyfflade ned alla stenar i hål som han grävde bredvid. Tog en dag men snyggt blev det.
Jag gav iofs rådet att med gräverens hjälp knuffa över dom på granntomten men han fegade ur.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Det här var en mycket intressant tråd.
Dee_cati, du får gärna skriva ner "allt" du gör så man får lära sig nåt.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Du kan inte dra höga C och se om den spriCker av det? :hihi ...låga A skulle kanske funka men då är det så lågt så dina stämband fladdrar långt utanför läpparna!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det här var en mycket intressant tråd.
Dee_cati, du får gärna skriva ner "allt" du gör så man får lära sig nåt.

Will do :tummenupp

Åkte ut en sväng till stugan och hällde i "Demex" från Maxit som bara kostade 780:-/10kg jämfört med tex Bendof 595:-/4kg.
Köpte 30kg men insåg snart att det bara går åt 12kg om allt fungerar som det ska. Nåja, det blir säkert fler stenar i framtiden.
Hann fylla 14st hål innan himlen öppnade sig över mig och då var det bara att dra presenningen över stenen igen och åka hem.
Tar med mig kameran imorgon och dokumenterar det hela, både dagens resultat och nästa fyllning.

Du kan inte dra höga C och se om den spriCker av det? :hihi ...låga A skulle kanske funka men då är det så lågt så dina stämband fladdrar långt utanför läpparna!

Du talar till en tondöv... Är inte C en bokstav i alfabetet? Vad har det med sång att göra :va
 
Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Ja, nu var det borrat åtminstone. Fyfan vilket jävla skitgöra, jobba med sånt här skulle jag inte vilja göra :näsblod
28 hål blev det, ca 40cm djupa, 35mm breda och placering uträknat efter matematiskt koncept :gnissla
Nu ska jag iväg och köpa lite Snigamit/Bentonamit/Demex/kalla det vad fan du vill så jag kan skyffla bort skiten till helgen.

Utan denna maskin så hade det varit omöjligt. Grannen hade testat en bensindriven Cobra men den tog väl ca 10-15 minuter per hål, denna tog ca 2min på de lättaste hålen...
En sprängare med borrkrabba hade borrat och spräckt stenen på en pisskvart. Och så hade du fått lite underhållning på köpet.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top