Spränga stor sten?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ska avjämna en bit av en tomt där en stuga ska byggas, problemet är att där ligger en jääävligt stor sten som behöver försvinna. Den är väl ca 150cm hög och 3m i diameter, det som syns vill säga :näsblod

Snigeldynamit är väl det som ska användas antar jag? Vad har ni för erfarenheter av det? Tar det lång tid innan det verkar?

Vilken maskin ska jag använda till borrandet? Får åka iväg och hyra mig en men kommer ni på någon specifik som funkar bra så tipsa gärna!

Vad ska man ha för avstånd mellan hålen när man borrar? ska man borra rakt ner eller lite från sidan etc?

Eller ska man skita i det totalt och hyra in nån firma som gör det kanske?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jo det blir en del sten att göra sig av med men det blir fyllnadsmassa till ett bygge bara 50 meter därifrån, så det gör inget. En liten caterpillar är redan fixad som får frakta bort detta samt gräva ut för bärlager etc. Orka jobba för hand :(
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Gör upp en rejäl brasa på stenen och sedan kyler du hastigt med vatten.:tungan
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Ring en riktig bergsprängare så får du lite underhållning på tjöppet.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Äh... Hyr en cobra, bensindriven bergsborg och borra ett j*vla gäng hål, häll i snigeldynamit, vänta 24 timmar och frakta sedan bort stenarna...
Har haft sönder en ansenlig mängd sten på landet på det viset... Se dock till att det är många hål och att dom sitter tämligen när varandra annars får man frakta bort jättestenar alt. borra nya och flera hål..
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det lutar åt att det blir en dieseldriven apparat för jobbet, grannen där ute hade använt sig av det med gott resultat. Han hade även testat en cobra i helgen men var inte imponerad över den tid det tog jämfört med den andra maskinen.
Däremot höll jag på att få en chock när jag såg priset på snigeldynamiten :näsblod
Om det räcker så långt som det står så lär det kosta runt 5-6000:- att bli av med åbäket. Iofs inte så mycket pengar i sammanhanget men den ser ju så harmlös ut för övrigt...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Om det inte är bara något litet hörn som skall bort eller liten sten som skall spräckas blir det nog billigare med ett proffs. been there done that
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Gör upp en rejäl brasa på stenen och sedan kyler du hastigt med vatten.:tungan

det där har jag provat!!!! fast på en något mindre sten dock...:rolleyes: funkade dock bra som fan och var jävligt roligt:tummenupp
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Jag skulle måla den i samma färger som Amerikanskaflaggan och tipsa AlQaida om att det finns en hEmLlig Ambassad inuti stenen. Dom ficksar biffen med en lasbil laddad med mums.
 

Alfetta

Nybörjare
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Vasa
Hoj
Yamaha Thundercat
Koppla in ett proffs som spränger den med "riktig" dynamit....du får stå och borra några veckor om du ska spränga den med snigeldynamit
/Kaj
 

Dark_Messenger

Guest
Prova att ringa killen som sålde smällare. Han kan nog hjälpa dig!:brinnerup
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Jag har använt snigeldynamit med ett mycket gott resultat.
Jobbade på en bondgård och skulle ta bort ett foderbord i mestadels solid betong. Det var ca 1,5x4x1 m. Antal hål och avstånd mellan dessa står det på burken med snigeldynamiten i beroende på om det är gråsten eller betong som skall bort.

Visst blir det en massa borrande och det är bra slitit, men tycker du att du har tid och råd att hyra en effektiv stenborr så skulle jag nog gett mig på stenen själv iaf.

Imponerande kraft i snigeldynamiten, bordet delade sig ett par, tre centimeter mitt itu längs hela sträckan. Pressade en 800 bar eller nåt.

Kom på en rätt taskig grej man skulle kunna göra med nämnda produkt om man är osams med någon.
Lägg i en växel på dennes bil, ta bort ett tändstift och häll i tills det tar i toppen, skruva igen tändstiftet och vänta. :hihi
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Lås fast den med en bra kätting och ett stabilt lås. Då kommer någon tjyv tro att den e värdefull och således stjäl den av dig.
 

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Jag hade inte tvekat en sec att prova att elda på stenen sen kyla den med vatten. Det kostar inte så mycket:tummenupp
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Jag hade inte tvekat en sec att prova att elda på stenen sen kyla den med vatten. Det kostar inte så mycket:tummenupp

På en sån stor sten räcker ingen engångsgrill direkt. Majbrasa över hela och sen en vattenkanon.
 

HerbieMcflurry

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sthlm, G:a Enskede
Hoj
Daytona -08
Att anlita en riktig sprängare kan bli en dyr historia. Som redan sagts, hyr en Cobra å borra lite hål, sen i med snigeldynamit. funkar kalas.

Lycka till
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top