Spinoff. En av alla stöldtrådar. Diskussion om danskar och svenskar och kriminali

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Diskussion om danskar och svenskar och kriminalitet mm var ursprungssyftet men kör på! :)

Dumpa allt OT diskuterande här så vi får mer städade trådar i övriga forumet.

SH´s nya soptunna :yoparty
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
:va

Ska vi diskutera kriminalitet och skillnader och likheter mellan svenskar och danskar?

Eller är tanken att diskutera senaste tidens uttalanden om att alla utländska kriminella oavsett strafftid ska utvisas från Danmark kontra den svenska vårdmetoden där man behandlar kriminella med silkesvantar och erbjuder dem utbildning i juridik för framtida behov när de kommer ut i samhället igen så att de ska undvika att hamna i brottsstatistiken som återfallsförbrytare. Dessutom med ett brett kontaktnät med olika typer av experter inom olika typer av kriminalitet.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Den som tror att folk inte utvisas från Sverige för brott får nog tänka om.
Problemet är att folk kommer tillbaka och det kommer nya hit, helt lagligt.

http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.1209662-fangelse-och-utvisning-for-stold-ur-bilar
http://vgnt.se/tre-utvisas-efter-stold-av-diesel/
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=4489613
http://www.nsk.se/article/20110527/KRISTIANSTAD/705279961/1163/-/utvisning-efter-stold

Nånting som jag absolut inte fått klarhet i vad det gäller danskarna är om utvisning sker pga vilket brott som helst eller om det är fängelsedomar som är "nedre gränsen".
Har sett båda påståendena i Svensk press.

Gäller det Danska medborgare med utländsk härkomst?
Gäller det personer med stark anknytning till Danmark (ie, barn och familj i Danmark)?
osv osv...

Rapporteringen är bedrövlig.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har fått intryck att danskar stjäl mer än genomsnittet. Dryga är de också, rödhåriga, ovårdade, samt pratar riktigt grötigt så man inte förstår vad de säger. Som om de var fulla hela tiden, vilket de troligtvis är också.
:hoppa
 

Smagatusk

Guest
Det alla häcklar oss skåningar med, att vi är danskar... Vad glad jag skulle bli om det var sant. :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har fått intryck att danskar stjäl mer än genomsnittet. Dryga är de också, rödhåriga, ovårdade, samt pratar riktigt grötigt så man inte förstår vad de säger. Som om de var fulla hela tiden, vilket de troligtvis är också.
:hoppa

Nej.
Danskarna är "affärsmän".
De stjäl inte (i allmänhet).
Däremot ligger de gärna precis på gränsen till bedrägeri vid transaktioner.

Det alla häcklar oss skåningar med, att vi är danskar... Vad glad jag skulle bli om det var sant. :)

Det kan du glömma.
Sverige och Danmark krigade länge om skåne.
Danmark vann.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Och skåningarna var de stora förlorarna.

Det är ett historielöst påstående.
Stora delar av den ursprungliga skånska befolkningen tvångsförvisades till Danmark.
Många av de som vägrade dräptes.
De flesta nuvarande skåningar har ingetsom helst släktskap med urbefolkningen.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Det är ett historielöst påstående.
Stora delar av den ursprungliga skånska befolkningen tvångsförvisades till Danmark.
Många av de som vägrade dräptes.
De flesta nuvarande skåningar har ingetsom helst släktskap med urbefolkningen.

Nej jag vet, men fram till ganska nyligen fick vi nöja oss med blaskig Pripps i affärerna istället för Tuborg Guld. :D

Fast hade inte Skåne varit svenskt hade jag antagligen varit värmlänning eftersom päronen emigrerade hit -69.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Hade jag haft tillgång till photoshop där jag är så hade jag ; "struk down this thread with furious anger". :D
28452.gif
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Om vi ska vara ärliga lämnar den svensk media stora hål i rapporteringen från Danmark och därmed stort utrymme för spekulantioner och öppet mål för sverigedemokraterna att ta billiga poäng. Det är i grund och botten min uppfattning. Danskarna har nog i grund och botten samma uppfattning som vi i Sverige, men tillåter ett högre tak än media och politikerna på vår sida av Sundet.

Sedan finns det säkert regionala skillnader där kriminaliteten är större. I Skåne har vi t ex Landskrona och Malmö. Egentligen alla kuststäderna som är inkörsporten i landet. Helsingborg inget undantag. I städer med större klasskillnader och hög arbetslöshet lär kriminaliteten också vara märkbar oavsett hur stor andel invandrare som bor där. I grund och botten är kriminaliteten ett socialt problem. Så långt borde vi alla vara överrens. Sedan har vi olika lösningar. Att bara skicka iväg kriminella löser inga problem med vidöppna gränser inom Europas gränser.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Det alla häcklar oss skåningar med, att vi är danskar... Vad glad jag skulle bli om det var sant. :)

Det är väl bara att flytta....nej just ja. :)

Hur gick det med lagförslaget i danmark?

Det klubbades igenom om jag förstod rätt och det började genast hånas i svensk "public service".

Dock har ingen rapportering egentligen förklarat vad som klubbades igenom. Vad jag har lyckats förstått så är det i princip samma sak som vi tillämpar i sverige fast man bredare och mer generellt.
Alltså borde man kunna utvisas trots att man har familjeband (föräldrar barn mm i landet).

Förutsätter att ingen med danskt medborgarskap kan utvisas samt att man inte utvisar till land där man skrivit på konventioner att man inte utlämnar till.

Men men, det pratas ju inte direkt mycket i svensk massmedia om hur den nya lagen ska funka, bara att danskarna är rasistjävlar.
 
Last edited:
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top