Spåra din stulna mc, båt eller bil

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nja det är väl en sanning med modifikation, GSM-nätet går väl bara att ringa och sms'a i, däremot går det att skicka data i GPRS-nätet vilket jag trodde alla basstationer var utrustade med 2014.

Fel av mig, GPRS är bara "2,5G" går väl att skicka data även i gamla NMT (1G)?

GSM-nätet har en kapacitet på ca 1,6kb/s alltså mer än tillräckligt för att skicka en kort rad av koordinater på några få byte.

Inte exakt mitt kompetensområde men har jobbat några år på Ericsson med basstationer och länkar så jag kan leta upp rätt gubbe för att få ett svar jag garanterat inte begriper ett skit av...
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Inte exakt mitt kompetensområde men har jobbat några år på Ericsson med basstationer och länkar så jag kan leta upp rätt gubbe för att få ett svar jag garanterat inte begriper ett skit av...

Farsgubben har jobbat på Ericsson i närmare 20år och de senaste åren har han sysslat med att utveckla 4G, så jag kan prata med honom om det...

...Frågade honom och han var bestämd över att man bara kan skicka internetdata i GSM-nät med GPRS stöd. Han sa också att det finns GSM-nät som saknar GPRS stöd, nät som alltså bara går att ringa och sms'a i.
NMT går inte att skicka internetdata i.
 
Last edited:

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Hmm... uppe i norr kör väl allt fler sitt bredband via det gamla NMT-nätet? Det lär vara överlägset både i täckning och hastighet.
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Hmm... uppe i norr kör väl allt fler sitt bredband via det gamla NMT-nätet? Det lär vara överlägset både i täckning och hastighet.
Nej det är inte NMT utan ett nytt digitalt nät på NMT's gamla frekvenser som är 450MHz. Den förhållandevis låga frekvensen gör att radiosignalerna når längre och man kan ha glesare mellan basstationerna.

Vad gäller data över GSM så har vi i princip GPRS eller EDGE i hela landet. Via länkarna kan ni själva läsa vad de klarar för kapaciteter.
Finns inte dessa går det faktisk att skicka data över en talkanal, upp till 9.6kbit/s om jag inte missminner mig. Funkar ungefär som ett gammaldags uppringt modem.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Farsgubben har jobbat på Ericsson i närmare 20år och de senaste åren har han sysslat med att utveckla 4G, så jag kan prata med honom om det...

...Frågade honom och han var bestämd över att man bara kan skicka internetdata i GSM-nät med GPRS stöd. Han sa också att det finns GSM-nät som saknar GPRS stöd, nät som alltså bara går att ringa och sms'a i.
NMT går inte att skicka internetdata i.

Jodå, det går och sen är det i princip GPRS som gäller till 99,9% i dom befolkade delarna av landet. Kommer inte ihåg frågeställningen men varför bry sig när det är i princip lika väl utbyggt 3G?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jodå, det går och sen är det i princip GPRS som gäller till 99,9% i dom befolkade delarna av landet. Kommer inte ihåg frågeställningen men varför bry sig när det är i princip lika väl utbyggt 3G?
3G kör väl på högre frekvens? = mindre cellradie. Kvittar egentligen, man lär knappast märka någon skillnad.
Nu är jag inget vidare på varken elektronik eller programmering men det borde ju gå att lösa en sådan sändare tycker man. :va
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Ännu mer intressant hade det ju varit om man kunde ansluta halva SH till larmet. Säg att jag får ett sms att min hoj är ute och rör sig. Innan jag fått på mig kläderna och är ute ur lägenheten i Vasastan är min hoj uppe på centralbron. Men om 50 pers till får smset så skulle antagligen 3 pers på söder el gullmarsplan hinna ut och se min hoj svischa förbi på väg mot tex Haninge :hej och kanske kunna haka på.
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Du har helt klart blandat äpplen och päron här.... GSM kan mycket väl skicka data....

2G = GSM
3G = WCDMA
4G = LTE

Och så vitt jag vet är det bara LTE som är exklusiv databärare och det endast för att dom övriga näten har nog kapacitet att hantera resten.

Men lite nyfiken på hur Biltemas tracker (eller en tracker rent generellt) fungerar i praktiken. En inscannad manual, en länk eller en utförlig beskrivning vore önsvärt. Ett SMS i minuten låter ohållbart, är det stulet i 6 timmar så är kontantkortet slut....

Vem fan bryr sig? Nu drar vi ut o gasar istället Haha :fyllisar
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Dekaltrim kanske är ett bra komplement...

gps.jpg
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10

Fastär det same shit?

Jag har beställt ett par TK102 kinakopior för runt 250kr/st. Levereras med dubbla batterier, Laddare, magnetfäste, vattentät påse. Batteriet är mindre än den från Biltema, 860mAh mot 2000mAh för Biltemas modell.

Här är Biltemas pryl http://www.dx.com/p/heacent-800-waterproof-strong-magnet-gps-tracker-black-244073#.U8JbuNoaySM

Kostar drygt 500kr och fri frakt. Finns kanske billigare på annat håll? DX är inte direkt billiga men det är ganska smidigt att beställa. Är nog inte dumt att betala ett par hundra extra hos Biltema och kunna gå dit och smacka skiten i disken när den packar ihop...

Men hur funkar det med direkt laddning från MC-batteriet? Verkar vara standard med 3,7V batteri på trackern, hur funkar det om man smackar in 12V DC?

EDIT:

http://www.dx.com/p/jtron-dc-12v-to...ual-usb-female-port-black-272775#.U8Ji2NoaySM

http://www.dx.com/p/step-down-voltage-regulator-cable-w-fuse-for-car-gps-dvr-black-209139

http://www.dx.com/p/car-voltage-reducing-mini-usb-cable-for-gps-dvr-black-12-24v-245090

http://www.dx.com/p/12v-24v-to-5v-1...or-driving-recorder-black-223212#.U8JiYdoaySM
 
Last edited:
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top