Spåra din stulna mc, båt eller bil

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det är ju rätt billigt för en trackar, men jag vill bara påpeka att varken polis eller försäkringsbolag bryr sig när den väl är stulen och befinner sig i ett annat land. Det ska mycket till för att polisen ens ska göra en uttryckning inom Sverige, det är i alla fall min erfarenhet.

Jag har i alla fall inte lyckats övertala polisen till att göra det då jag vetat exakt vart mina stulna prylar har befunnit sig. Polisens kommentar brukar vara i stil med: "Men du har ju försäkring som täcker det, ta det med försäkringsbolaget". :huvet
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Det är ju rätt billigt för en trackar, men jag vill bara påpeka att varken polis eller försäkringsbolag bryr sig när den väl är stulen och befinner sig i ett annat land. Det ska mycket till för att polisen ens ska göra en uttryckning inom Sverige, det är i alla fall min erfarenhet.

Jag har i alla fall inte lyckats övertala polisen till att göra det då jag vetat exakt vart mina stulna prylar har befunnit sig. Polisens kommentar brukar vara i stil med: "Men du har ju försäkring som täcker det, ta det med försäkringsbolaget". :huvet

Öööh, om du vet var dina snodda grejer befinner sig och polisen hänvisar till att du är ju försäkrad och sedan inte verkar bry sig är ju detta i sin tur fog för en helt annan anmälan. :crash
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Min erfarenhet av polisen är en helt annan. Min hoj blev stulen (bor högst upp på Stora Essingen) och då jag inte hört den startas, den stod parkerad utanför sovrumsfönstret, gissade jag att den rullats från platsen. Följde därför backarna ner och hittade den övertäckt på en gård. Ringde därefter polisen som kom med två patruller OCH helikopter (som av en slump var i närheten). Medan jag väntade på polisen ser jag tjyven som även ser mig och drar - till fots. Polisen spärrar av ön och trålar i typ en halvtimme.
Tjyven kom undan men jag måste säga att polisen överraskade positivt på alla vis.
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Ha? Täckningen är uppkoppling till mast, har inget med vad du skickar att göra.
20byte över internet går inte långsammare än ett sms, snarare tvärt om. 2G näten går att surfa på dom också, går bara avsevärt mycket långsammare att ladda de flertalet tusen byte som krävs för en sida. :fakta
Faaast det finns rätt många zoner där databärare inte finns.
 

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
450 exc
Hur funkar det med sms? Börjar den skicka så fort man kör hojen utanför det bestämda området? Då tar kontantkortet slut fort?
El smsar den så fort du smsar till den och "frågar" vart den befinner sig?
 

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Skulle vilja ha en sådan här i crossen, är det nån som har koll på var/om man kan köpa ett pyttelitet 12v batteri?
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Tänk på att ha en laddare ansluten till hojen om den ska stå längre tider. (Typ utlandssemester eller liknande).
Jag har alltid haft GPS-spårare på mina hojar och står de över en vecka kommer hojens batteri att börja ge vika:fakta
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hur funkar det med sms? Börjar den skicka så fort man kör hojen utanför det bestämda området? Då tar kontantkortet slut fort?
El smsar den så fort du smsar till den och "frågar" vart den befinner sig?
Tror den messar var 15 sek eller varje minut.

...Om jag får slå ett sista slag för internetbaserade trackers så kan dessa uppdatera varje sekund utan att kosta mer än uppdatering via sms.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Faaast det finns rätt många zoner där databärare inte finns.

Finns rätt många fler har det. Enkelt löst, kan den inte skicka data så skickar den sms ;) Sms'a gjorde man på 90-talet, ingen idé att använda en gammal teknik när det finns nyare och bättre lösningar.
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Finns rätt många fler har det. Enkelt löst, kan den inte skicka data så skickar den sms ;) Sms'a gjorde man på 90-talet, ingen idé att använda en gammal teknik när det finns nyare och bättre lösningar.

Jo, det håller jag med om. Saknas databärare får den gå över till GSM och vice versa.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
jaha.. Men kan mman få en länk till en internetbaserad data variant av gps tracker tro? :)

Har en SMS baserad, men att kolla via en länk till google maps (motsv.) eller via en app skulle vara najs!
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Hur fungerar det när man själv använder hojen?
Skickar den iväg ett sms då också? Eller stängs den automatiskt av när man slår på tändningen med nyckel?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jo, det håller jag med om. Saknas databärare får den gå över till GSM och vice versa.

Du har helt klart blandat äpplen och päron här.... GSM kan mycket väl skicka data....

2G = GSM
3G = WCDMA
4G = LTE

Och så vitt jag vet är det bara LTE som är exklusiv databärare och det endast för att dom övriga näten har nog kapacitet att hantera resten.

Men lite nyfiken på hur Biltemas tracker (eller en tracker rent generellt) fungerar i praktiken. En inscannad manual, en länk eller en utförlig beskrivning vore önsvärt. Ett SMS i minuten låter ohållbart, är det stulet i 6 timmar så är kontantkortet slut....
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Du har helt klart blandat äpplen och päron här.... GSM kan mycket väl skicka data....

2G = GSM
3G = WCDMA
4G = LTE

Nja det är väl en sanning med modifikation, GSM-nätet går väl bara att ringa och sms'a i, däremot går det att skicka data i GPRS-nätet vilket jag trodde alla basstationer var utrustade med 2014.

Fel av mig, GPRS är bara "2,5G" går väl att skicka data även i gamla NMT (1G)?

GSM-nätet har en kapacitet på ca 1,6kb/s alltså mer än tillräckligt för att skicka en kort rad av koordinater på några få byte.
 
Last edited:
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top