Sony HDR-AS 15

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Det ingår 2 stycken fästen som du klistrar fast på antingen bågnande eller platt yta.
Jag har köpt till fäste för att fästa kameran på sidan av huvudet och ett fäste att sätta på styret.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Du har rätt Lam-Kaka, har kollat på klipp på youtube och det är kondens som bildas framför linsen i det vattentäta huset när det är lite lägre temperatur ute och kamerans värme då skapar kondens i det täta skalet. finns olika åtgärder för detta problem.

Får se hur mycket man kommer märka av det, jag återkommer om detta när jag testat min kamera på hojen i vår!

Borde rimligen vara tvärtom. Kondens bildas när den varma luften i kamerahuset kyls ner. Kom precis hem från Thailand där jag filmat mycket med min AS15. Hade lite trubbel med kondens när huset kyldes ner i vatten innan jag hittade rätt teknik för att undvika kondens.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
avslöja gärna tekniken :) Ingen vill ha kondens :)

1) Välventilerat hus.
2) Små bitar disktrasa eller annat fuktabsorberande material i huset om detta är tätt.
3) Förvara kameran och huset i ett luftkonditionerat utrymme (torr, sval luft). Stoppa in kameran i huset och stäng det inne i det utrymmet. Öppna det inte förrän du är klar.

3) är populärt på dykresorts runt om i världen.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Sett till priset (2000 kr resp 1300 kr med cash back) blir man ju sugen på en HDR-AS30 eller 15 men hur tänker ni som köper den för att ha vid hojåkning?

Jag kan inte låta bli att vara lite skeptisk trots det låga priset..
Kameran måste finns i skalet för att kunna monteras (right?) och skalet ger lätt imma. Dessutom kan kameran inte monteras på sidan av hjälmen utan man måste se ut som en idiotisk teletubbie med kameran ovan på hjälmen.

Vill man filma en drive by så kan kameran inte ens stå upprätt för sig själv och stoppar man in den i det vattentäta huset så får man inget ljud.

Dessa kameror verkar vara motsatsen till idealisk när det gäller användande vid hojåkning, eller missar jag något?
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Ta en titt på sonys hemsida innan du tror en massa felaktigheter.
Kameran kan monteras med eller utan skal, bara att välja , kolla tillbehörssidan.

En av anledningarna till att jag valde AS30 isf Gopro var just kamerans utformning som gör att den kan monteras platt längs sidan på hjälmen istället för gopron som står ut som en varböld hur man än gör...
Enda monteringsalternativet som gopron klarar bättre är bröstmontering, där blir AS30:n lite spretig.
 
Last edited:

MaQ

Do you like that? Do you!?
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Rottne
Hoj
Aprilia RSV4 RF-16 - #11 SBK
Blev filmad med en HDR 15 i september av en kompis. I början av filmen ser allt ganska bra ut men vid 7 minuter och framåt blir bilden bara mjölkigare och mjölkigare = kameran får värmeproblem (något som alla kameror får brottas med), men här är det extra tydligt.

Jag har ingen aning om vilka inställningar det var i kameran, konstaterar bara problemet.




Jag vet Björn, det är jag som svettas så förbaskat för att hänga på dig. :krama Ska köpa ett kondespapper som gör att det inte bildas kondens i huset som gör att bilden ser mjölkig ut...:fakta

Ska se om jag kan köpa några fler roliga fästen att sätta på hojen, ex styrfäste har jag sett att det finns.

En annan fördel med Sony HDR-AS är handgreppet som man köper löst och som gör att du kan "klicka i" kameran i det och använda den som en vanlig handhållen kamera med utfällbar display och allt... :tummenupp
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Sett till priset (2000 kr resp 1300 kr med cash back) blir man ju sugen på en HDR-AS30 eller 15 men hur tänker ni som köper den för att ha vid hojåkning?

Jag kan inte låta bli att vara lite skeptisk trots det låga priset..
Kameran måste finns i skalet för att kunna monteras (right?) och skalet ger lätt imma. Dessutom kan kameran inte monteras på sidan av hjälmen utan man måste se ut som en idiotisk teletubbie med kameran ovan på hjälmen.

Vill man filma en drive by så kan kameran inte ens stå upprätt för sig själv och stoppar man in den i det vattentäta huset så får man inget ljud.

Dessa kameror verkar vara motsatsen till idealisk när det gäller användande vid hojåkning, eller missar jag något?

Man får med ljud bra även med det vattentäta skalet. Tal hörs tydligt. Problemet är snarare att vindbrus tar över när man istället vill ha ett rivigt och vasst motorljud, knappast en issue AS-15 är ensam om bland actionkameror.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
avslöja gärna tekniken :) Ingen vill ha kondens :)

Som PeteR1 säger men av praktiska och ekonomiska skäl praktiserar jag inte välventilerat hus vid undervattensbruk. Rekommenderar inte att nån annan gör det. Annars är det tipset att förvara den svalt och stänga locket i en sval och torr miljö.

Vid torrbruk tex i varm bil vid bankörning har jag pillat bort o-ringen till det vattentäta huset och har inte fått kondens. Borde funka på hoj med under torra förhållande med reservation för ännu mer vindbrus.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Ta en titt på sonys hemsida innan du tror en massa felaktigheter.
Kameran kan monteras med eller utan skal, bara att välja , kolla tillbehörssidan.

En av anledningarna till att jag valde AS30 isf Gopro var just kamerans utformning som gör att den kan monteras platt längs sidan på hjälmen istället för gopron som står ut som en varböld hur man än gör...

Intressant!

Jag har (givetvis) kollat på Sonys hemsida, googlat, sett en massa recensioner där kritik inte helt sällan riktas mot att kameran inte kan monteras på sidan av en (integral)hjälm trots att kamerans form inbjuder till det. Youtube är fullt av galningar som hittat på de mest absurda lösningar för att få fast kameran på sidan av hjälmen så jag är nog inte ensam om att inte fatta det du hittat lösningen på.
Vilka delar har du fått ihop det med? Lite bilder vore trevligt! :)

Om man skall montera kameran utan skal tänker jag stativgänga, och den är ju dold under en lucka, hur funkar det när kameran skall sitta på sidan av hjälmen eller på något annat ställe på hojen?

EDIT: Jag hade fått för mig att 3.5mm mic. var stativgänga under locket, det finns alltså ingen stativgänga alls i själva kameran inser jag nu så bortse från ovan..
 
Last edited:

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Man får med ljud bra även med det vattentäta skalet. Tal hörs tydligt. Problemet är snarare att vindbrus tar över när man istället vill ha ett rivigt och vasst motorljud, knappast en issue AS-15 är ensam om bland actionkameror.

Om man kollar 22:10 in i testen hos Techmoan och en minut framåt så är tal allt annat än tydligt. Det kanske är bättre i det mindre skalet som kommer till 30-modellen?

Eftersom man inte kan ställa ifrån sig kameran utan att ha den i skalet så måste ju ljudet vara hyfsat OK även om jag inte förväntar mig underverk.

 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Om man kollar 22:10 in i testen hos Techmoan och en minut framåt så är tal allt annat än tydligt. Det kanske är bättre i det mindre skalet som kommer till 30-modellen?

Eftersom man inte kan ställa ifrån sig kameran utan att ha den i skalet så måste ju ljudet vara hyfsat OK även om jag inte förväntar mig underverk.

*Film*

Om du nu bara vill ställa ifrån dig den är det väl bara att ta en gummisnodd att dra runt huset med luckan nerfälld? Ska du samtidigt montera den på något där kameran måste sitta stabilt kan man antingen köpa ett extra hus med uppsågad lucka eller så finns det hållare för enbart kameran utan skal.
http://www.sony.se/product/cac-other-accessories/aka-sf1

Edit: Sen, men i vilket fall, länk till sony om någon inte skulle orka googla så får stå kvar.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Om man kollar 22:10 in i testen hos Techmoan och en minut framåt så är tal allt annat än tydligt. Det kanske är bättre i det mindre skalet som kommer till 30-modellen?

Eftersom man inte kan ställa ifrån sig kameran utan att ha den i skalet så måste ju ljudet vara hyfsat OK även om jag inte förväntar mig underverk.


Med tanke på avståndet på några meter (5 meter kanske?) så tycker jag det är bra. Det är action camera och ljudet blir därefter oavsett om det är en GoPro eller Sony. Med Sonyn i handen i tätt hus så hörs jag bra och barnen hörs bra på nån meters håll vilket är ett lämpligt filmavstånd för den typen av filmer. Dock inget kristallklart ljud men fullt hörbart i vattentäta huset. Under vattnet får man med en hel del charmigt undervattensljud.

Då tycker jag vindbruset som förstör motorljudet när man man använder den som man skall är mer beklämmande.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Intressant!

Jag har (givetvis) kollat på Sonys hemsida, googlat, sett en massa recensioner där kritik inte helt sällan riktas mot att kameran inte kan monteras på sidan av en (integral)hjälm trots att kamerans form inbjuder till det. Youtube är fullt av galningar som hittat på de mest absurda lösningar för att få fast kameran på sidan av hjälmen så jag är nog inte ensam om att inte fatta det du hittat lösningen på.
Vilka delar har du fått ihop det med? Lite bilder vore trevligt! :)

Om man skall montera kameran utan skal tänker jag stativgänga, och den är ju dold under en lucka, hur funkar det när kameran skall sitta på sidan av hjälmen eller på något annat ställe på hojen?

EDIT: Jag hade fått för mig att 3.5mm mic. var stativgänga under locket, det finns alltså ingen stativgänga alls i själva kameran inser jag nu så bortse från ovan..

På min skoterhjälm(crosshjälm), så tejpade jag bara fast kameran i googles bandet, samma när jag körde i enduro i spanien det fungerade helt ok. Lite svårare med integral hjälm men det ska inte va några problem att fixa på något viss.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Om man kollar 22:10 in i testen hos Techmoan och en minut framåt så är tal allt annat än tydligt. Det kanske är bättre i det mindre skalet som kommer till 30-modellen?

Eftersom man inte kan ställa ifrån sig kameran utan att ha den i skalet så måste ju ljudet vara hyfsat OK även om jag inte förväntar mig underverk.

Köp paketet med två extraluckor.
http://www.sony.se/product/cac-other-accessories/aka-rd1#/overblick

Då får du en lucka med plan frontlins som ger bättre bildkvalitet under vatten och en lucka med små öppningar och ett membran framför mikrofonerna som ger bättre ljud (fortfarande vattentätt till 10 meter).

Det finns tillbehör som gör att du kan fästa Sonyn på GoPro-fästen, köp ett sånt så kan du ha din Sony överallt där du kan ha en GoPro.
http://www.actioncameras.se/gopro-faste-adapter-1

Annars håller jag med FSN. Det stora problemet är vindbruset och det drabbar alla actionkameror. Därför har jag köpt en separat ljudinspelare som jag lägger under sadeln och spelar in motorljudet med, sedan lägger jag in det istället för kameraljudet. Det blir otroligt mycket bättre. :fakta
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Tackar för alla tips och goda förslag på tillbehör man kan köpa till. :tummenupp Frågan är dock om inte den kommande HDR-AS100 passar mina önskemål bättre och inte blir så mycket dyrare i slutändan. Den har förvisso ett listpris på 3500 kr hos Sony.se men den finns online för förhandsbokning för $299 som är riktpris i USA så det är väl bara en tidsfråga innan man kan beställa den för £300 från England.

Lite mer info om nyheterna:
http://reviews.cnet.com/digital-camcorders/sony-hdr-as100v-action/4505-6500_7-35833787.html

Frågan är dock om Sony gjort samma tabbe en gång till - satt mic-uttaget på ett ställe (under fästet med stativgängan) som gör det omöjligt att använda när kameran är monterad i något fäste?

FSN: Kameran i videon sitter på huvudstödet till passagerarsätet mha kit:et för att montera kameran på huvud, alltså kanske 1m ifrån fågelvägen.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
FSN: Kameran i videon sitter på huvudstödet till passagerarsätet mha kit:et för att montera kameran på huvud, alltså kanske 1m ifrån fågelvägen.

Missade det, kollade 12 minuter in i filmen och där ser det ut att vara några meter men kan mycket väl vara utan hus. Som sagt, jag har inte bra men hörbart acceptabelt ljud på drygt 1 meters håll.

Sen alla ökade fps ger inte mig nånting. Det är så jävla fippligt att ställa om så jag kör allt på 30fps. För min del skulle jag inte behöva 60fps öht. Jag använder även Iphone som inställningsremote för att kontrollera bildvinklar vid fast montage.

Nya Sonyn verkar fet, framför allt med tanke på att jag är pinsamt nöjd med min AS15.....
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Det blev ingen Sony......

Bl.a. CDON har sänkt pris på Drift Ghost HD, så det fick bli en sådan istf. en Sony HDR-AS100. Tyckte Sonyn hade för lite nytt när det kom till kritan och så är mikrofoningången fortfarande otillgänglig när kameran sitter på en hjälm.

Med rabattkupong på 100 spänn kostade Ghost HD 1900:-
Specifikationer är väl som Hero 2 tror jag. Vikten är avsevärd, men om man räknar på vikt för batteri (Sony uppger utan) och vattentätt hus så blir det liksom rätt dött lopp även om man jämför mot Sony och Gopro.

Ghost HD har några trevliga features/saker som är extra tillbehör/inte går alls för andra cams:
* standard stativgänga utan konstiga adapters
* vattentät 3m utan speciellt hus
* billiga tillbehör, (utbytbar lins 190, mikrofon 190, batteri 240, 5p hjälmfästen 190)
* faktiskt användbar LCD, både för menyhantering, uppspelning och att rikta in kameran
* roterbart universalfäste till hjälmen och linsen är roterbar 300 grader - det är fanimej omöjligt att fästa kameran fel
* smart fjärrkontroll
* "Tagging" (spela in kontinuerligt utan att spara , när du taggar sparar den n minuter bakåt, n minuter from nu x 2)
* Inga problem med extern mikrofon. Väderskyddat bakstycke, även om man har mikrofon inkopplad.
* Minst 2.5 timar kontinuerlig video på ett batteri
* Interna mikrofonen är inte löjligt känslig för vindbrus, på nivå 2 kan man höra motorljud i 60-70 km/h (som min kamera är monterad i vart fall). Vid 90 km/h eller motorvägsfart så låter ljudet som i en riktigt dålig hjälm när man kör utan proppar, inte plågsamt höga ljud som med många andra kameror.

Har bara kört en runda med Ghosten i rätt kass väder, men videokvalitet känns.. prisvärd. Har inget att gnälla på hittills.
Tiden får utvisa om jag valde rätt.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top