Sony HDR-AS 15

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Så långt är jag med men eftersom jag inte kan något om el tänkte jag att det var bäst att fråga. Att kontakten passar tog jag inte som garanti för att det var rätt strömstyrka eller vad det nu kallas på elspråk. :)

Gosh, varför ska saker vara enkla?
Editade, specarna varierar. Vill inte att någon följer och eldar, i synnerhet inte stämningsbenägne Gubbjävel.

Just jag kortade de båda mittenpinnarna på en usb-kabel, dåvarande spec sa att det skulle vara 100 ohm emellan dem man jag satt i en bil med panik.
Hade en KjelloCompani-adaper till iPhone, min SGS2 laddade inte med den utan modifierad kabel. Det borde funka till diverse andra USB-laddningsprylar också men kolla först.

Dagens googlande ger 100K ohm, 1M ohm eller 200 ohm. Cheez. Och så har vi iFruit som gör sina egna standarder.

http://blog.curioussystem.com/2010/08/the-dirty-truth-about-usb-device-charging/
 
Last edited:

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Jäkligt sugen på att köpa en Sony HDR-AS30, hur är batteritiden på sony, ni som har AS15 eller AS30?
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Jäkligt sugen på att köpa en Sony HDR-AS30, hur är batteritiden på sony, ni som har AS15 eller AS30?

Kanon bra!, mycket bättre än GoPro.

ÄVEN i kyla! , jag körde en lång tur i vintras utan några problem jag tror batteriet dog run 16:00-> o då hade jag varit ute sen 10:00, ej filmat hela tiden men mycket film vart det. Enduro i spanien gopro dog innan min sony dog.

Enda problemet jag har haft med min är att det vart något klapp efter ett tag så när den skakades kraftigt så dog kamran, nu ska det va åtgärdat(klarade mig ca 4 månader med hård behandling innan det hände)
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Det låter ju bra det! Vad menar du med åtgärdat? På garanti eller på de nya kamerorna?
 

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Blev filmad med en HDR 15 i september av en kompis. I början av filmen ser allt ganska bra ut men vid 7 minuter och framåt blir bilden bara mjölkigare och mjölkigare = kameran får värmeproblem (något som alla kameror får brottas med), men här är det extra tydligt.

Jag har ingen aning om vilka inställningar det var i kameran, konstaterar bara problemet.

 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Blev filmad med en HDR 15 i september av en kompis. I början av filmen ser allt ganska bra ut men vid 7 minuter och framåt blir bilden bara mjölkigare och mjölkigare = kameran får värmeproblem (något som alla kameror får brottas med), men här är det extra tydligt.

Jag har ingen aning om vilka inställningar det var i kameran, konstaterar bara problemet.

Det går att minska problemet lite genom att ha ett ventilerat hus (GoPro har sina skelton doors som har stora hål, Sony har en framlucka med hål vid mikrofonerna), alternativt genom att stoppa in små bitar disktrasa i kamerahuset. :fakta
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Blev filmad med en HDR 15 i september av en kompis. I början av filmen ser allt ganska bra ut men vid 7 minuter och framåt blir bilden bara mjölkigare och mjölkigare = kameran får värmeproblem (något som alla kameror får brottas med), men här är det extra tydligt.

Jag har ingen aning om vilka inställningar det var i kameran, konstaterar bara problemet.

Är det inte kondens i kamerahuset?, jag har inte haft några problem med värmen när jag körde enduro i spanien i 25c+. Tycker att ni borde ha haft lite bättre kyl effekt eller körde ni lika långsamt som en enduro åkare?:)
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Det går att minska problemet lite genom att ha ett ventilerat hus (GoPro har sina skelton doors som har stora hål, Sony har en framlucka med hål vid mikrofonerna), alternativt genom att stoppa in små bitar disktrasa i kamerahuset. :fakta

Jag hade själv en kamera vid samma tillfälle, en GoPro, som inte genererar samma problem, dessutom så hade jag den placerad bakom mig filmandes bakåt (inte så bra kylning alltså).

Alla HD kameror har värmeproblem, tyckte bara att detta stack ut.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Är det inte kondens i kamerahuset?, jag har inte haft några problem med värmen när jag körde enduro i spanien i 25c+. Tycker att ni borde ha haft lite bättre kyl effekt eller körde ni lika långsamt som en enduro åkare?:)

Well, kolla på filmen så ser du hastigheten, typ varje gång på långrakan... Liiiiiiite snabbare än en enduro är det allt:)
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Well, kolla på filmen så ser du hastigheten, typ varje gång på långrakan... Liiiiiiite snabbare än en enduro är det allt:)

Det är därför jag tycker det är konstigt att det ska vara värme problem, sen slår också Sonyen ifrån när det blir för varmt(aldrig hänt åt mig), Så jag tror ej det suddiga kommer från värmen, Då bör jag ha haft mer problem i spanien när farten är lägre och värmen högre.

Jag håller fast vid kondens...men tanke på hur mycket jag har använt min sony :).

Jag tror att du gissar bara :)
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Du har rätt Lam-Kaka, har kollat på klipp på youtube och det är kondens som bildas framför linsen i det vattentäta huset när det är lite lägre temperatur ute och kamerans värme då skapar kondens i det täta skalet. finns olika åtgärder för detta problem.

Får se hur mycket man kommer märka av det, jag återkommer om detta när jag testat min kamera på hojen i vår!
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Det är därför jag tycker det är konstigt att det ska vara värme problem, sen slår också Sonyen ifrån när det blir för varmt(aldrig hänt åt mig), Så jag tror ej det suddiga kommer från värmen, Då bör jag ha haft mer problem i spanien när farten är lägre och värmen högre.

Jag håller fast vid kondens...men tanke på hur mycket jag har använt min sony :).

Jag tror att du gissar bara :)

Du har rätt Lam-Kaka, har kollat på klipp på youtube och det är kondens som bildas framför linsen i det vattentäta huset när det är lite lägre temperatur ute och kamerans värme då skapar kondens i det täta skalet. finns olika åtgärder för detta problem.

Får se hur mycket man kommer märka av det, jag återkommer om detta när jag testat min kamera på hojen i vår!

Därav mitt lite otydliga tips om ventilerat hus eller att man stoppar i små bitar disktrasa i huset. Jag skulle ha varit tydligare med att det rörde sig om kondensproblem.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Jag förstod ditt inlägg PeteR1, och ditt tips om disktrasa kan man ju testa om man får problem! Jag ville med mitt inlägg bara ytterligare förklara vad kondensen kunde bero på.
 

Eataz

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 690 Enduro R-15 Tidigare: 990 adventure, bandit 1250, bandit 1200s, fe450, 690 enduro x2, 990 smt x2, vn800
Om jag fick köpa en kamera nu skulle jag köpa Hero3 black. Känns inte riktigt som att Sonyn hänger med när det blir mycket detaljer typ soligt med skuggor, träd i vägkanten.. Det blir väldigt grynigt och känns inte som att kameran hänger med riktigt. Som exempel. Från ca 1:39. http://www.youtube.com/watch?v=zWpDmKSRnXI#t=99
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Beställt en AS-30 nu, under 3 k med lite tillbehör och Sonys rabatt. Aldrig haft actionkamera men varit sugen ett tag, är dock inte tillräckligt intresserad (än) för att pynta Gopro-priser.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Hämtade också en AS30 för några dagar sedan, leker med ett gammalt litet minneskort just nu.
Blir att investera i ett 64Gb imorrn när man ändå e i stan på jobbet :)
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Vet inte om jag förstått det rätt, hur är det med fästen till kameran. Följer det med som man kan använda till hjälm eller annat? Jag vill inte behöva leta egna fästen från andra håll eller fixa ihop något.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top