Sladda med bilen

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Den är som sagt avställd och det enda jag har kört med den är som sagt på ett par öde grusvägar som ingen annan kör på, det dessutom mitt i natten och kanske 20 min allt som allt. Problem? :)

Ja det är ett problem då det är precis samma ursäkter som patrasket till ligistungar använder när de är ute och buskör på vägarna..i inte helt ordnade former om man vill uttrycka sig milt..
Jag är en grinig gammal gubbe ibland och nu fick du en skopa.
Ta den skopan och skotta loss dig ur drivan en natt.. :krama
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja det är ett problem då det är precis samma ursäkter som patrasket till ligistungar använder när de är ute och buskör på vägarna..i inte helt ordnade former om man vill uttrycka sig milt..
Jag är en grinig gammal gubbe ibland och nu fick du en skopa.
Ta den skopan och skotta loss dig ur drivan en natt.. :krama

Lugn och fin nu, jag bor väldigt lantligt och har 50 meter allmän väg från uppfarten till de grusvägar jag kör på, jag leker aldrig bland andra trafikanter och i normala fall kör jag aldrig oförsäkrat heller. Men första natten med snö var man ju bara tvungen att ut och testa lite, bedömde riskerna som minimala (det rör sig som sagt om väldigt otrafikerade grusvägar mitt ute i ingenstans och mitt i natten, risken att möta någon var noll och ingen) och gav mig så ut på en pyttetur. Lugnt och sansat, tog ett par kurvor på ställ, maxfart kanske 50 drygt, sen hem igen. Vore jag du skulle jag oroa mig mer för folk som leker ute på vägarna med annan trafik runtomkring (folk som "Går på bredden i varje sväng som det är nu." ;) ), försäkrat eller ej :)
Men tack för skopan, ska ge den till polaren som jag redan fått rädda ur ett dike en gång den här vintern.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
http://www.laponie-ice-driving.com/uk/
Det är ju bara att komma till Arjeplog så kan du köra Porsche på isen :)

Jag var med på ett jippo uppe i Norrland för ett par år sedan där jag fick tillfälle att köra hela modellprogrammet (exkl GT2 och GT2) på sjöis. Boxster (S), Cayman (S), 997 (Turbo, C2, C4, C4S) hade alla rallydubb. Det var en oerhört intressant upplevelse att testa hur de olika bilarna betedde sig på gränsen och över den. Fick även tillfälle att testa Cayenne (S, Turbo) med dubbdäck både på slinga på isen och i terräng. Faktiskt imponerande hur mycket bilen klarar av. Om bara brukarna visste..

Vem vet, kanske tar jag upp min 911 till Norrland vid något tillfälle.
 
Last edited:

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Kul tråd! Jag har haft en knallröd (läs sportbil) Volvo 945:a sedan i somras.. Har väntat på snö sen i augusti :hihi
Sladdar överallt!
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
V60 D2 med felhjulsdrift och elektrisk handbroms är det absolut trökigaste man kan köra i vinterväglag.

#dvbd #hadevartgöttmedRWD

Ädit: Får nog byta in V60n, skita i bostadsköpet, satsa allt på rött och boka en RS6.
 

Bifogat

  • 8B567835FCFCB564EB19C72664A11_h498_w598_m2.jpg
    8B567835FCFCB564EB19C72664A11_h498_w598_m2.jpg
    42.9 KB · Visningar: 159

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
V60 D2 med felhjulsdrift och elektrisk handbroms är det absolut trökigaste man kan köra i vinterväglag.

#dvbd #hadevartgöttmedRWD

Ädit: Får nog byta in V60n, skita i bostadsköpet, satsa allt på rött och boka en RS6.

Audi RS6 har nog också elektronisk handbroms. Alla nyare Audi jag kört har haft det. Även nya 911 har det..
Fast handbromsen på min 911 är rent ut sagt värdelös ändå. Det är lite som bakbromsen på Ducati. Man har satt dit den för att det är ett lagstadgat krav antagligen.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Åka runt och "sladda med bilen".. passar inte denna tråd bättre på hamsterpaj och fragbite?

Över :musik
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Först vintern i med bakhjulsdrift, men är de så roligt då?
Helt omöjligt att få upp nån fart och då ha jag ändå fräscha dubbdäck.
Mycket roligare att sladda grusväg, eller våt asfalt. Eller torr om man har effekt till det.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Åka runt och "sladda med bilen".. Finns det något som är mer bonnigt?

Åka och sladda med bilen så som jag tror du tänker dig är oerhört töntigt. Det kan nog många instämma i. Men det är inget fel i att lära sig känna hur ens bil uppför sig över gränsen. Det kan vara bra att veta och kanske få in i ryggmärgen i händelse av en paniksituation. Sedan att det är roligt är ju bara att betrakta som en bonus. Huvudsaken är att man väljer att leta upp ett avskilt område eller väg där man inte riskerar att försätta någon annan i fara. På ett avskilt industriområde en sen natt eller kväll stör man ingen. Likaså om man beger sig ut på ett stor öde parkering utanför ett större köpcentra.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Först vintern i med bakhjulsdrift, men är de så roligt då?
Helt omöjligt att få upp nån fart och då ha jag ändå fräscha dubbdäck.
Mycket roligare att sladda grusväg, eller våt asfalt. Eller torr om man har effekt till det.

Du kommer att lära dig.
Se till att hålla farten uppe och få in rytmen med att ställa upp bilen i god tid.
Sedan övertalar du den att hålla rätt spår genom tå/häl eller vänsterbroms.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag var med på ett jippo uppe i Norrland för ett par år sedan där jag fick tillfälle att köra hela modellprogrammet (exkl GT2 och GT2) på sjöis. Boxster (S), Cayman (S), 997 (Turbo, C2, C4, C4S) hade alla rallydubb. Det var en oerhört intressant upplevelse att testa hur de olika bilarna betedde sig på gränsen och över den. Fick även tillfälle att testa Cayenne (S, Turbo) med dubbdäck både på slinga på isen och i terräng. Faktiskt imponerande hur mycket bilen klarar av. Om bara brukarna visste..

Vem vet, kanske tar jag upp min 911 till Norrland vid något tillfälle.

Jag har ju redan försökt förklara för dig att rallystuk är det enda rätta på en 911.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag har ju redan försökt förklara för dig att rallystuk är det enda rätta på en 911.

Du behöver inte försöka övertala mig om det. Just mitt exemplar vore det lite helgerån att bygga om. Men det finns ju andra objekt att köpa om man så skulle önska. När du nämner det här med rally och 911 kom jag att tänka på den här videon jag såg för ett bra tag sedan. Lyssna bara på de första minuterna..

 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du behöver inte försöka övertala mig om det. Just mitt exemplar vore det lite helgerån att bygga om. Men det finns ju andra objekt att köpa om man så skulle önska. När du nämner det här med rally och 911 kom jag att tänka på den här videon jag såg för ett bra tag sedan. Lyssna bara på de första minuterna..

Meeen: Det var ju ingen riktig rallyporsche.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Läste mig fram till hur man helt kopplar ur DSC-systemet i min E46, när spökföraren som så bra häver mina sladdar & dessutom bromsar åt mig, försvann....blev det välidgt roligt på parkeringsplatsen!! :yoparty:banana:rock
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top