Skinnställstvång? Ja tack!

Behöver vi justera lagen om skyddsutrustning på MC?


  • Antal röstningar
    0

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det må hända att det heter vaneprydande ärr. Sist jag pratade med en handläggare på just Folksam så sa hon just ordet vanebildande. Vanebildande tolkar jag det som att man lägger till en ny (o)vana på grund av ärret. Att man får så ont i röven av ett ord som inte verkar vara helt korrekt, men som ändå används av exempelvis Folksam själva, säger mer om er än någon annan. Vidare så har jag inte skapat speciellt många trådar alls FSN, så att sätta ihop den här tråden med andra trådar är bara dumt. Jag har heller inte försvarat det här i absurdum, utan endast svarat på inlägg. Ett par personer i den här tråden har dock utan problem insett syftet med den här tråden. Ni andra som måste gripa efter personangrepp verkar dock ha svårigheter med att sova om nätterna :hihi

Folksams handlägare sa... Eller hur :arsele luktar efterkonstruktion. Du har generellt i dina trådar relativt nära till en ganska trist och gnällig attityd när det inte tar den riktning du tänkt dig så snälla, bespara mig... Stör mig, nej. Kul att käfta lite, ja. Vinter, ja. Svårt att sova om nätterna, ja faktiskt.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Startar man en sådan tråd så får man nog vara beredd på det mesta! utan att sura ihop:rolleyes:
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Hur kan personangrepp vara tillåtet? Jag är riktigt förvånad över att vissa kommentarer i tråden finns kvar! Moderatorer, dags att börja göra ert jobb kanske? Högt i tak i all ära, men detta är bara lågt :(
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Förbjud alkohol eller tobak om du vill ha fler platser på sjukhus eller vad fan det handlar om.

Jag kör ofta utan skinnställ då jag använder hojen som transportmedel ibland och inte enbart nöjeskörning, blir jävligt jobbigt att pressa sig in i skinnstället varjegång.

Så skött ditt så sköter jag mitt :D:fyllisar
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Folksams handlägare sa... Eller hur :arsele luktar efterkonstruktion. Du har generellt i dina trådar relativt nära till en ganska trist och gnällig attityd när det inte tar den riktning du tänkt dig så snälla, bespara mig... Stör mig, nej. Kul att käfta lite, ja. Vinter, ja. Svårt att sova om nätterna, ja faktiskt.

Du får väl tro vad som helst egentligen men med tanke på att jag har Folksam som försäkringsbolag och jag gjorde en rätt klantig krasch i slutet av september så borde det inte vara så långsökt att tro att jag faktiskt pratade med en handläggare om ersättning. Oavsett så ser det bara dumt ut att gå till attack på det istället för att hålla dig till tråden.

Startar man en sådan tråd så får man nog vara beredd på det mesta! utan att sura ihop:rolleyes:
Jag tar inte åt mig av såna kommentarer som ni skriver, men det betyder inte att jag kommer acceptera dem. Vi är på ett forum som vi alla uppskattar och jag ser ingen poäng alls att gå ner till en sådan låg nivå. :fakta
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Visst vill vi ha tvång på bilkörning, endast slutna fordon med tak? Fullgott skydd för kroppen (cabriolet etc. duger ej); minst 3 punktsbälte och airbag borde det vara lag på. Det är ju viktigt för alla att vara ordentligt skyddade. Endast 2 eller 3 hjul är alldeles för dåligt. Vad ska man med ett mjukt kroppsskydd till när man får hårda slag vid en kollision?

Tänk vilken stor kostnad det är nu i dagens samhälle med alla skador som kunde ha undvikits. Tänk alla vårdplatser som tas upp helt i onödan! Tänk er lidandet som familjerna får stå ut med för att deras älskade förare har förstört hela kroppen. Ärrad för livet och vi andra försäkringstagare får stå för kostnaden som betalas ut i form av ersättning för sveda & värk, samt vanebildande ärr.
Av erfarenhet så vet vi att folk inte kan tänka själva. De förstår helt enkelt inte sitt eget bästa.
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Märklig är tråden och Fordon, han är krEngt
han gillar inte sättet, som tråden nu har svängt.
Ärren han har är ju som sagt var vaneblidande
så tryck nu på knappen, och visa ert gillande.
För det har någon person på Folksam sagt i alla fall.
men idén om skinnställslag, är inte ens värd en handtrall.
Vi har lagar så det räcker, vi behöver inte fler
så radera hela tråden, det är tipset som jag ger. :)
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Vem skulle bli förvånad om de införde tvång för skinnställ? Det är tvång för cykelhjälm, man måste gå en kurs för att sköta en bakgavellyft (3 knappar förhelvete) man får bara köpa sprit på vissa platser. Det finns ju knappt några saker kvar att göra förutom att andas som inte är förbjudet - kommunismen dog i östeuropa men återuppstod i Sverige känns det ibland som :smasha
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Precis
Känslorna kommer alltid att styra över förståndet. Så funkar vi.;)[/QUOTE]

Sålänge man står för sitt eget oförstånd så gör det mig inget att det styr. Men så fungerar det ju inte i Sverige.

Näe, folk köper verkligen inte märkesskinnställ för 15 lök för att vara cooola? :hihi

Tänk vilken tabbe de gjort. Kortbyxor, t-shirt och en sån där snitsig hipster-mössa är ju det allra coolaste. Mycket billigare också.

Själv har jag textilställ när jag kör lite högre hastigheter eller längre sträckor, och kevlarjeans och en luftig mc jacka om jag bara kör i stan eller kortare sträckor och det är lite för varmt för textilstället.

Hjälm har jag dock på mig jämt oavsett :tummenupp

Men så är jag ju en sån som gillar att köra hoj och inte direkt bryr mig vad andra tycker om mig när jag kör hoj.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Vem skulle bli förvånad om de införde tvång för skinnställ? Det är tvång för cykelhjälm, man måste gå en kurs för att sköta en bakgavellyft (3 knappar förhelvete) man får bara köpa sprit på vissa platser. Det finns ju knappt några saker kvar att göra förutom att andas som inte är förbjudet - kommunismen dog i östeuropa men återuppstod i Sverige känns det ibland som :smasha

1. Den lagen gäller ju dock bara personer under 15 år.

2. Jag har träffat folk som inte lyckas dra sitt bankkort genom en kortläsare. 3 knappar är mycket för dem. Dessutom är det nog inget lagkrav att du ska gå en kurs. Jag har nämligen använt en bakgavellyft utan kurs :eek:utlaw

3. Sverige är långt ifrån enda landet där sprit bara får köpas på vissa platser.

Däremot har vi lag på att man måste besikta sitt fordon. Superlöjligt tycker jag. Borde inte jag få köra vilken rishög jag vill?

Misshandla barn får man inte heller göra. Vafan om det är mina barn får jag väl göra vad jag vill?

Och börja inte ens med det här jäkla "ägandet" vi har här. Om du till exempel inte använder din hoj nån vecka när du är på semester, varför ska inte jag kunna ta en runda med den då?

Nä jag ska nog flytta till nåt land där man får göra lite som man vill istället.
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Det är livsfarligt med hjälmkamera, här är ett exempel på det.

Michael schumachers olycka.


– Problemet för Michael var inte smällen, utan det var den go-pro-kamera han hade monterad på sin hjälm som orsakade de allvarliga skallskadorna, säger Moncet enligt The Mirror.
 
Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
okey, först så e han värsta säkerhets paragrafryttaren å sen får man se klipp där han "riskerar" sitt å andras liv genom att leka på allmänväg å inte nog med det. Ingen spegel på en ny hoj, ska ju va minst 2 på en ny hoj jue... sååååå olagligt... Hoppas hans försäkringsbolag ser detta, Busted :p

å han skrev att han inte va hycklare :p

men men, alla kan ju omvändas å det e la vad so har hänt nu... Helig som ett helgon nu antar jag :D

nä, men sköt om dig Fordon så du inte ett till x i olycksstatistiken. :krama
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det finns en annan film där han wheelar på motorvägen och lägger hojen i ~140.
Men att berätta för andra hur de ska leva sina liv, det går bra. Han borde bli journalist på Aftonbladet.

Skvallerbytta :arsele

okey, först så e han värsta säkerhets paragrafryttaren å sen får man se klipp där han "riskerar" sitt å andras liv genom att leka på allmänväg å inte nog med det. Ingen spegel på en ny hoj, ska ju va minst 2 på en ny hoj jue... sååååå olagligt... Hoppas hans försäkringsbolag ser detta, Busted :p

å han skrev att han inte va hycklare :p

men men, alla kan ju omvändas å det e la vad so har hänt nu... Helig som ett helgon nu antar jag :D

nä, men sköt om dig Fordon så du inte ett till x i olycksstatistiken. :krama

Jag har alltid varit ett helgon :tummenupp
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
All PR är bra PR.
Och hade jag skämts för dem så hade jag givetvis aldrig lagt upp filmerna :hihi
Ju längre tråden pågår, desto mer visas den rätta personligheten hos folk och den ser inte bra ut ifall första reaktionen är att skratta åt andras olyckor.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top