Skinnställstvång? Ja tack!

Behöver vi justera lagen om skyddsutrustning på MC?


  • Antal röstningar
    0

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS har en poäng i sitt resonemang. Men han går inte hela vägen. Den logiska slutsatsen är förbjuda alla tvåhjuliga fordon utan skyddsbur och stödhjul. Sådana tingestar finns redan och kallas bilar. Ett resultat skulle bli att sporthoj.com kan läggas ner och vi slipper läsa om att avskaffa hjälmtvång och lag om annan skyddsutrustning.

En 10-poängare direkt.

För jämför med antalet skadade och dödade cyklister.
Själv körde jag i somras om en lastbil vilt trampande nerför Götaälvsbron mot Hisingen. Han höll väl 50 på gatan.
Jag var snabbare på cykelbanan. I T-shirt och badshorts.
På en vinglig trampcykel.
Om jag vurpat då hade det inte blvit kul.
http://www.vti.se/sv/publikationer/...-till-gemensam-strategi-for-saker-cykling.pdf
https://www.transportstyrelsen.se/Global/Vag/Fordon/Mc och moped strategi 2_2012.pdf
Att jag har MC-stövlar, skinnjeans, allvädersjacka för 695 kr från Jula som höll vid en vurpa i ca 100km/h i höstas,
MC-skinnhandskar, ryggskydd, och hjälm när jag lämnar hemmagatan.
Det är en annan sak. Men jag vill ha rätt hämta MCn i garaget och köra hem några hundra meter utan mer än hjälmen.
Det är mycket större chans att jag slår mig illa på trampcykel. Vid tex bromsfel.
I nån av Göteborgs nedförsbackar.
Eller volt över framhjulet. För bromsat för hårt.
Har voltat över framhjulet tre gånger.
På trampcykel.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
All PR är bra PR.
Och hade jag skämts för dem så hade jag givetvis aldrig lagt upp filmerna :hihi
Ju längre tråden pågår, desto mer visas den rätta personligheten hos folk och den ser inte bra ut ifall första reaktionen är att skratta åt andras olyckor.

Jag skrattade åt videon för att jag tänkte på din highsider i din andra tråd. Jag vet ju att du klarade dig oskadd, och att du själv säger att du inte skäms för videon är ju skitbra :) vad vill du ha för reaktion? Du gör ju bikerfails och dom är roliga :hihi
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Hur kan personangrepp vara tillåtet? Jag är riktigt förvånad över att vissa kommentarer i tråden finns kvar! Moderatorer, dags att börja göra ert jobb kanske? Högt i tak i all ära, men detta är bara lågt :(
Du har varit medlem här i 10 år så du borde veta hur sidan fungerar.
Det finns ingen moderator i världen som kan gissa vad just du stör dig på, eller har tid att följa varenda inlägg du gör.
Anmäl inlägg och berätta vad just du anser störande.
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Tvång tror jag inte på!

En lösning skulle kunna vara med morötter istället och statliga rabatter på skyddsutrustning för att få folk att använda/köpa dessa mer. Det är ju inte helt billigt och en del kanske inte räknar in det i priset vid skaffande av mc. Fordon är ju som en reklampelare på hur bra skyddsutrustning funkar, dock kanske hans körstil lockar till fler tillbud.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tvång tror jag inte på!

En lösning skulle kunna vara med morötter istället och statliga rabatter på skyddsutrustning för att få folk att använda/köpa dessa mer. Det är ju inte helt billigt och en del kanske inte räknar in det i priset vid skaffande av mc. Fordon är ju som en reklampelare på hur bra skyddsutrustning funkar, dock kanske hans körstil lockar till fler tillbud.

UK har ju nån form av momsfritt på hjälmar, dock inte på resten av skydden. En sån sak hade varit fin. Problemet är att man skulle troligtvis kunna köpa Svenskslaktade ryggskygg i köttdisken på ICA för 379kr/kg.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
UK har ju nån form av momsfritt på hjälmar, dock inte på resten av skydden. En sån sak hade varit fin. Problemet är att man skulle troligtvis kunna köpa Svenskslaktade ryggskygg i köttdisken på ICA för 379kr/kg.

Livsmedel har ju nu bara 12% moms, böcker och annat är 6% så skulle inte vara några problem att sänka momsen även för skyddsutrustning. Annars får väl nån svensk MC handlare börja sälja ryggmonterade böcker :p
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Livsmedel har ju nu bara 12% moms, böcker och annat är 6% så skulle inte vara några problem att sänka momsen även för skyddsutrustning. Annars får väl nån svensk MC handlare börja sälja ryggmonterade böcker :p

Du, där är vi nästan redan idag.:fakta

Med all information som sitter insytt på flärpar i grejerna man köper - Tvättråd, CE-intyg, storleksangivelse, bruksanvisning, disclaimers på alla tänkbara språk och dessutom USA-varningar typ "Undvik att bära detta plagg när du startar eller stänger av kärnkraftverk" så är det banne mig bokvarning på det mesta.

...och likheten med böcker blir ändå större när man tänker på att man inte läser dessa lappar. Heller.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Livsmedel har ju nu bara 12% moms, böcker och annat är 6% så skulle inte vara några problem att sänka momsen även för skyddsutrustning. Annars får väl nån svensk MC handlare börja sälja ryggmonterade böcker :p

Dainese senaste, med 50 shades of gray som ryggpuckel! :hihi
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Livsmedel har ju nu bara 12% moms, böcker och annat är 6% så skulle inte vara några problem att sänka momsen även för skyddsutrustning. Annars får väl nån svensk MC handlare börja sälja ryggmonterade böcker :p

Totalt riskfritt att momsen sänks på skyddsutrustning.
Sveriges största parti socialdemokraterna har ju en enda vision, Europas lägsta arbetslöshet.
Och allt annat är underordnat.
Och en bra metod att minska arbetslösheten är sjuka (sjukskrivna) och förtidspensionerade.
Under socialdemokraternas sista längre regeringsperiod på 1990-talet förtidspensionerades 500000 bort från arbetslöshet eller sjukskrivning.
Ju fler som är sjuka, ju längre tid det tar innan sjuka blir behandlade av sjukvården, ja ju fler arbetslösa kan ju få arbete.
Och dessto lägre blir arbetslösheten.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2197378-svenska-patienter-har-langst-vantetid-i-europa
http://www.dn.se/nyheter/sverige/svensk-sjukvard-samst-i-norden/
http://www.europaportalen.se/2013/12/svensk-sjukvard-tappar
Lägre moms på skyddsutrustning
skulle minska skatteintäckterna
skulle öka arbetslösheten genom kortare sjukskrivningstid
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10443501.ab
http://www.scb.se/Grupp/valfard/_dokument/A05ST0301_11.pdf
http://www.dn.se/debatt/sank-verkliga-arbetslosheten-inte-den-officiella-siffran/
 
Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Hellre lag på Reflexväst , alla vet ju att man är osårbar när man har en sån på sig ....
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Räcker med hjälmtvång och körkortstvång känner jag.

Fordon, det är lite roligt att du skriver detta. Jag menar, du har vurpat flera gånger med din nya superduke och även den videon när du kör bakhjul på motorvägen och vurpar. Jag menar, är inte det skitkul att du är för skinnställtvång? Finns inget skinnställ i världen som kommer rädda dig från att vurpa och skada dig hårt i framtiden om du fortsätter så.

Det är inget fel i sig att vurpa men vurpar man för att man kör lite dumt så är det en annan femma, misstolka mig inte.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Räcker med hjälmtvång och körkortstvång känner jag.

Fordon, det är lite roligt att du skriver detta. Jag menar, du har vurpat flera gånger med din nya superduke och även den videon när du kör bakhjul på motorvägen och vurpar. Jag menar, är inte det skitkul att du är för skinnställtvång? Finns inget skinnställ i världen som kommer rädda dig från att vurpa och skada dig hårt i framtiden om du fortsätter så.

Det är inget fel i sig att vurpa men vurpar man för att man kör lite dumt så är det en annan femma, misstolka mig inte.

Du har nog inte läst hela tråden och/eller har svårt att förstå ironi! :D
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top