Skinnställ - rätt eller fel till kåplös hoj?

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Helt skinnställ - rätt eller fel till kåplös hoj

Kläderna vet inte vilken hoj de används på, det är du som ska skyddas inte hojen :D
 

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Som någon skrev så finns det inget som passar till all sorts körning. Tänk efter hur du kör mest gata, bana, bara sol eller åker du varje dag.

Själv har jag helställ för banåkning och aktiv körning. Skinnjacka och mc-jeans för varma dagar. Överdragsjacka till skinnstället om det är kallt eller regnar lite och helt överdragsställ för regn på bana. I garderoben finns ett Halvarsson safty textilställ också men det samlar mest damm. Håller du på ett tag så kommer garderoben bli full...

Skillnaden mellan delat och helt ställ är inte i första hand blixtlåset utan att de flesta helställ är skurna på ett mycket mer extremt sätt för att man ska sitta bekvämt i körposition på en sporthoj. Har man hoj med mer upprätt position eller vill kunna gå omkring i stället så är tvådelat bättre.

Samma resonemang gäller stövlar o handskar :)
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Man får också åka i franskläder på sporthoj

Varför inte helt raceställ med puckel för bästa aerodynamik?
(men det är bättre med kåpa!)

Får man föreslå så köper man fler alternativ för den åkning som utövas den dagen. Plånboken brukar dock säga ifrån att köpa allt direkt.

Skinnställ, delat-för att enkelt kunna svalka sig, då man mest åker i fint väder o mer aktivt.
Ett bra textilställ (köp Gore-Tex som har garanti och är bästa membranet) för semester, längre etapper eller dåligt väder. T ex Rukka har vissa i kevlarväv och sömmar som skall vara ungefär lika säkra som skinn.
Skinnställ kan såklart kompletteras med ett tunt regnställ men tänk på att det blir oerhört tätt (blött invändigt) efter någon timme.
Regnställ tar oftast mycket vind och kan bli jobbigt (inte textilställ, dock lite sämre än skinn vid högre farter). det blir ofta väldigt halt för rumpan om det inte har speciellt "antihalkmaterial".

Jag har Rukka-ställ med Armacor för semester, långkörning, regn, vår, sommar o vinter.
2-delat skinn för bana, soligt väder o sommar.
Jag tröttnade på att krångla med regnställ, stövelskydd o regnhandskar så det blev Gore-Tex ställ, stövlar, handskar.

Tänkt på den passiva säkerheten:
Varm o torr. Med blöta o kalla händer hinner du inte bromsa o s v
 

Raderad medlem 51742

Guest
För att svara på min egen fråga (tack för alla bra svar som gav bra input :) )...
Efter att ha kört drygt en säsong tror jag det var helt rätt val att välja helt race-ställ. De säkerhetsmässiga fördelarna har vi ju redan varit inne på. Jag kan konstatera att det inte någon gång varit en issue att dra på sig ett helställ, jämfört med motsvarande besvär att dra på sig ett delat. Har suttit på restauranger m.m. där jag dragit av mig överdelen och vid tillfällen när jag behövt byta om har jag haft med mig en väska med ombyteskläder. Tror inte det varit någon skillnad med delat ställ. Hade behövts ombyteskläder vid dessa tillfällen ändå. Vid regn hade man förstås kunnat tänka sig att det varit bra med ett textilställ som komplement, men har insett att jag inte kör vid regn ändå och om det är risk för störtregn kan man alltid skaffa sig ett regnställ att dra över skinnstället.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Skinn är ALLTID rätt!!:fakta

Spelar ingen roll vilken hoj, skinn skyddar bäst, håller bäst, fladdrar mindre och jag upplever det svalare en helvetisk varm dag mot textil. ENDA fördelen med textil att det går smidigt hoppa i och ur, sen om det regnar kan det vara bättre..
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Som alla andra säger jag skinnställ.

Ska du däremot använda hojen med "normalt" till vardags och åka på glassturer, kanske pendla till jobbet och sånt. Skippa raceställ!

Jag gjorde som du tänker, och det hade klart varit värt 2000 till för att få en innerficka att lägga mastercardet i. Åker man som många (mig) oftast 4 hjul till en bana för att busa spelar ju det mindre roll, och då är raceställ både säkrare och oftast billigare.

Allvärders har jag bara på väldans lugna transportsträckor, aldrig vid "rolig" körning.

Edit: :huvet Var lite sent ute
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Allvädersställ som dessutom skyddar kroppen mycket bättre mot vind och regn.Bullshit att tro att inte ett rejält allvädersställ i fibermaterial men inbyggda skydd för knä, underben, armar mm inte skulle skydda lika bra som ett skinställ.Dessutom så slipper du åka omkring i ett skinnställ och se ut som en erigerad kondom. :crash
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Propellerhatt och speedos. Kör ju trots allt kåplöst. Någon standard får det vara. RESPEKTH!
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Helt klart ett skinnställ. Finns inget textilställ som kan mäta sig säkerhetsmässigt. Är du dessutom under 50 bast så finns inget alternativ. :yoparty
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Rätt eller fel?:va

Ja, jag vet att det är en gammal tråd och en sliten diskussion men jag tycker ändå den är relevant.

Jag kan tycka att ett delat ställ är det mest användbara för gatåka som inkluderar lite av varje. Det blir som en naturlig del av hela mc-grejen. Efter ett tag blir det som en kompis, att det är ett väsen som åtminstone har varit levande känner man på den omisskänsliga lukten, sitt eget känner man igen!:fakta. Använda skinnställ stinker, lika personligt och skiftande som de som intar dessa ställ. Man impregnerar och det klarar väder och vind. Med det, underställ, en tunn fleece och min regnjacka/skaljacka behövs inte så mycket mer.

Jag gillar konceptet som Dainese m fl har, nämligen att man kan kombinera allvädersprylarna med det delbara skinnstället, byxor såväl som jacka. Mest intressant för att förlänga säsongen, kunna variera på semestern, i förekommande fall slippa bråka med regnställ, kunna ta tygjacka med skydd för att ha det lite svalare om man tillhör dem som kör i stan osv.

Jag kör mitt delbara, svettas, stinker och trivs.
 

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
Skönt att ni ger eran åsikt om skinn eller textil men läser ni inlägg 44 så ser ni att han köpte ett helställ.. :rolleyes:

Men vafan jag följer väl ledet och säger skinn till er andra som går i köpes tankar.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Skönt att ni ger eran åsikt om skinn eller textil men läser ni inlägg 44 så ser ni att han köpte ett helställ.. :rolleyes:

Men vafan jag följer väl ledet och säger skinn till er andra som går i köpes tankar.

Noterat, syntes väl bl a på min inledning. Folk vädrar sina åsikter, delar med sig av sina erfarenheter, snackar lite skit, funderar över den egna utstyrseln och är sociala i största allmänhet. Det här kommer att stötas och blötas igen och igen. Vad gör det?
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Lånar lite...

Idag har man köpt sig gubbställ!! Ett Rukka Gore Tex (svart), får hoppas att kvaliteten speglar priset.
Tänkt att nyttjas vid pendling till och från jobb och kanske på någon långtur.
Sitter ett reflekteringsmönster på som lyser upp i mörket. Känns schysst..
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Får slå ett slag för Halvarsson Odyssey som jag har haft i år. Har ett membran som heter c change en nano-teknologi, skall ventilera bättre än gore tex, svårt o säga men ja tycker att det fungerat väldigt bra. Är som en regnjacka, det är bara blött utanpå så den torkar snabbt.

Är det varmt varmt så hänger ju inte membranet med, då svettas jag hellre i mitt skinnställ.

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=181&cid=4

O vill man ha ett som skyddar bra så fanns det en modell som hette Panzar =)
 

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Ort
Huddinge
Hoj
2014 Harley Davidson FXDB103 Street Bob
Jag köpte mig ett race ställ från Dainese (Avro), Har aldrig ångrat mitt köp!
I början går man som en korsninge mellan apa och robot... orörlig som tusan när man knallar omkring med allt faller på plats när man satte sig på hojen.... nu har dock stället fått hängröv men vafan :p

Skinn blir det ju, helt klart. Och som ni kanske märker har jag snöat in på det här med helställ. Ser en massa argument för detta och söker väl snarare någon slags bekräftelse på att jag tänker rätt :)

För att vända på frågan en aning, är det någon av er som köpt ett helt race-ställ och som senare ångrat detta och önskat att ni köpt ett delat ställ?
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Har ett par frågor tilll alla ni som kör tvådelat skinställ och väljer på våra härliga sommardagar att köra skinnjacka och kevlar jeans.

Känner ni er trygga i denna utföring? Ser ni problem att ligga och köra på motorvägen ~125km/h med detta? Kan man koppla samman jeans och skinnjackan som man kan göra i tvådelat? Om inte känner ni er utsatta att ni inte kan göra detta?
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top