Skinnställ - rätt eller fel till kåplös hoj?

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Instämmer i kören och säger skinnställ, kör själv delat då det är skönt att kunna ta av sig jackan om man stannar för en kopp kaffe eller en glass. Jag satsade även lite mer på stövlarna den här gången, ville ha ett par med mer skydd för fotleden, jobbigt att få foten mosad under hojen. Förhörde mig även lite mer kring handskarna då det gick hål i fingrarna på de gamla då håg vurpade... Har blivit tvungen att köra i regn några få gånger, och har konstaterat att stället håller för lite småregn. Funkar utmärkt att ta regnställ över också om man medvetet ger sig ut i regnet, eller skidjackan om det är kallt ;)
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag har både och.
Det går i mer värmande tröjor o annat i textilstället men när jag kör med det har jag en "crossväst" under så att inga skydd glider om jag går omkull.

Men jag känner mig säkrare när skinnjackan är på istället.
 

Mendoz

Sporthojsnörd
Gick med
5 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XSR 900 2017
Köpte 2-delat skinnställ idag hos Lelles MC.
Kostade egentligen 10 000 kr men var sänkt till 6 000 kr nu under rean, skulle rekommendera att åka dit och testa några olika där :tummenupp
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har nu varit och provat ett Dainese Laguna Seca helställ - när jag efter mycket om och men lyckats ta mig i det satt det visserligen tok-tight, men som om det vore ditmålat och med alla skydd på rätt ställe. Kändes klockrent även om jag förstår synpunkterna om att man blir lite lätt osmidig när man inte sitter på cykeln. Efter att det töjt sig lite tror jag det blir helt kanon. Lutar starkt åt att det blir ett sånt - skall bara hitta ett ställe som säljer det till bra pris...
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Helt klart att du ska ha ett skinnställ :) (jag har iofs både och men använder nästan enbart skinnstället, mycket skönare, bättre fäste mot hojen m.m. :))
 

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Skinn , helst klart ! Och tvådelat ! I och med att det ska sitta riktigt tajt så gör det samtidigt att det blir skitjobbigt att ta på sig ett sånt helställ. Så , tvådelat och så litet så det bli svårt att andas . Det töjer sig, jag lovar .
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Jag kör tvådelat skinn för inspirerad körning.
Skinnjacka och kevlarjeans vid bra väder (pendling) och skinjacka och goretexbralla vid pissväder.
Alltid skinnhandskar, Halvarsson Buckler ryggskydd och Daytona Goretexstövlar oavsett övrig utrustning
 

Raderad medlem 51742

Guest
Skinn blir det ju, helt klart. Och som ni kanske märker har jag snöat in på det här med helställ. Ser en massa argument för detta och söker väl snarare någon slags bekräftelse på att jag tänker rätt :)

För att vända på frågan en aning, är det någon av er som köpt ett helt race-ställ och som senare ångrat detta och önskat att ni köpt ett delat ställ?
 

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
Skinn blir det ju, helt klart. Och som ni kanske märker har jag snöat in på det här med helställ. Ser en massa argument för detta och söker väl snarare någon slags bekräftelse på att jag tänker rätt :)

För att vända på frågan en aning, är det någon av er som köpt ett helt race-ställ och som senare ångrat detta och önskat att ni köpt ett delat ställ?

Jag köpte först ett delat, dragkedjan som håller ihop över och underdel pajjade när jag drog på mig stället över ett lite tjockare underställ. ( :rolleyes: ) Blev lite fundersam på hur bra det egentligen skulle hållaihop när det verkligen behövs efter det.

Det plus att jag aldrig faktiskt delade på stället någon gång under säsongen fick mig att köpa ett helställ istället.

Använder jackan som pendlarkläder tillsammans med ett par kevlar-jeans.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Äntligen en fråga som jag vet svaret på! (efter 7 år på sporthoj...)

Skinn!

Jag har båda delar pga offroadkörning. Vid offroadkörning har jag Cordura (Dainese + Yoko) och vurpar då och då och det håller inte ett skvatt skrapades upp vid första kasningen på grus.

Annars alltid Dainese delat
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Det viktigaste är naturligtvis säkerheten -och vad du gillar.

I min värld är ett kvalitetsställ av skinn (helt eller delat, jag kör själv med Arlen Ness helställ efter många år med Dainese) att föredra alla dagar. Hittills har jag inte blivit övertygad om att textilställ kan matcha skinnet vad gäller passform och säkerhet. Dessutom är de ruggigt fula:gnissla

...vilket leder oss in på det estetiska. Åker du sporthoj, naken och fullsmetad med kåpor, så är det skinn som gäller. Punkt

:)
 

Perfo

SDK Socio #4385
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Sundbyberg
Hoj
2003, Ducati 999s
Även jag håller med om skinn.
När det gäller helt ställ eller delat skulle jag välja hel. Har sett delade ställ som spruckit i dragkedjan vid tre tillfällen (i och för sig på bana) och då har mage och rygg fått sig en hel del skrapmärken. Har i och för sig sett en hel del vurpor med delade ställ där kedjan håll också men om du frågar mig skulle jag valt helställ.
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Inga problem att få skydden att sitta där de ska givet att du inte köper för stor storlek. Tycker många som åker med skinn generellt sett väljer för stor storlek. De ska sitta astight, speciellt när det är nytt eftersom stället töjer sig med tiden.

Själv har jag tryckt in mina 180 cm och 80 kg i ett Dainese st 48...och det sitter dessutom bekväm (om man gillar sjukt tight, vilket jag gör) :tuttar

Tipset m a o är helt klart skinn och så liten storlek som möjligt. (du ska behöva andas ut all luft ur lungorna för att få upp dragkedjan på jackan över bröstet)
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Har vurpat 2 gånger:rolleyes: i mitt två delade skinnställ. Inga problem alls och då var det ett skinnställ för 3000 så att dem delar sig är nog sällsynt.:tummenupp
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Skinn har du ju förstått så det behöver ju inte argumenteras om mera... Men jag föredrar helt klart delat ställ. Lättare att ta på sig, iaf för mig så alltid tar på byxor först och sen jacka och sen knäpper ihop dem. Och som sagt innan, skinnställ i garderoben gör ju ingen nytta.. Dessutom är det mycket bekvämare så om man åker iväg någon stans ser man inte ut som en jätte bebis ;)..
Säkerheten har jag fått beskriver för mig att ett delat kvalitets ställ håller i princip lika bra som ett helställ. Sen går det ju klart att diskutera, men det ska iaf inte vara någon större skillnad. (Diskuterade detta med en erfaren handlare i en butik, minns inte vad den heter men jag tror(!) att den ligger typ i kalmar..)

Jag ser ingen anledning till helställ utanför banan iaf! (textil hör hemma utanför vägen!:))
 

Raderad medlem 51742

Guest
Var och kollade lite mer idag och det slutade med att jag köpte ett helställ. Testade lite olika varianter och de 2-delade kändes inte riktigt klockrena. Nog för att helstället krävde mycket möda för att få på sig, framför allt att lyckas stänga dragkedjan, men den 2-delade varianten av samma ställ kändes faktiskt krångligare och tog längre tid att få på sig. Kändes bökigt att hålla på och koppla ihop jacka/byxa med dragkedjan så jag förmodar att man ändå bara orkar ta av sig jackan för lite längre stopp och då kan man ju lika gärna byta om helt.

Dessutom satt inte de 2-delade lika bra. Lyckades inte hitta någon storlek där jag kunde få alla delar av stället att sitta tight och utan att skydden rörde sig. Det helställ jag köpte kändes dock klockrent - har nog aldrig haft något klädesplagg som suttit så perfekt - visst, det är extremt tight nu i början, men det ger sig...

Nej, för mig vann det hela skinnstället matchen. Någon gång i framtiden kanske jag kompletterar med ett extra textilställ att använda vid dålig väderlek och för kortare turer i stan m.m.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Och när man har kört i några år och olika hojar inser man att alla varianter har sina fördelar och inget egentligen är fel förutom fransar, (någonstans måste man dra gränsen).

Det är plånkan som sätter stopp. Helt ventilerat skinställ, goretexställ och delat skinnställ finns. Handskar med skydd och hopsydda ring-lillfingrar, goretex och trefinger handskar finns. Sidi racestövlar och Dainese goretex stövlar finns också. Ryggskydd är givetsvis ett måste. Hur man sen blandar klädseln beror på vilken hoj, vilket väder och i vilket syfte man kör.
 

Krillerr

Färsking
Gick med
20 May 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
gsxr 750 k8
Jag köpte tvådelat och har ångrat mig sen dess, nästa blir ett helställ. Jag har aldrig använt mig av delbarhetsfunktionen.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top