Ska vi gå samman och köpa en motorcykel till Unicef?

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Ev. fråga till Elin. Går det att veta när hojen kan levereras till de behövande? Kanske ingår i kvitto-frågan dock.

Unicef lägger en order till Unicefs katastroflager i Köpenhamn som tar fram hojen och packar denna för leverans. Detta sker ganska omgående efter att vi köpt den. Sedan är det en koordinator som väljer var den kan göra mest nytta och som skeppar ut den.
Jag har bett Elin kolla om danskarna kan fixa en bild innan den åker iväg.
De följer inte enskilda fordon på det sätt vi kanske föreställer oss, men i mitten av februari kommer deras rapport om vart allt har skeppats. Och då finns det en hygglig chans att få veta ungefär vart den gått. Förra året skickades det endast en (1) mc från Sverige. Därför var det lätt att hitta just den i deras rapport från förra året.
 
Last edited:

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Jaha, blev jag frånåkt nu, tänkte dega?
För sent eller?
Shame on you boy :fatta! det är tydligt att du inte prioriterar dom behövande. Du gick väl till Sturehof och tog en entrecôte, medan vi osjälviska tömde dom sista kronorna på våra konton och får äta ÖB:s nudlar med fisksmak.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Känns på nåt sätt lite sjukt att va så nöjd över att ha degat in 200 pix på en sån här sak, som om det vore en stor grej.

Och samtidigt ha tjänat ett par andelar till på värdepapper bara idag :3freak Sittande i en skön soffa framför en 50" plasma, snaska importerad vattenmelon och fundera på om det är värt att åka till rivieran såhär års eller om det är otillräckligt varmt... Man borde göra MER!!!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Shame on you boy :fatta! det är tydligt att du inte prioriterar dom behövande. Du gick väl till Sturehof och tog en entrecôte, medan vi osjälviska tömde dom sista kronorna på våra konton och får äta ÖB:s nudlar med fis-smak.

Jag tror du skrev fel på nudelsmaken, men jag rättade det åt dig. :hihi
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Shame on you boy :fatta! det är tydligt att du inte prioriterar dom behövande. Du gick väl till Sturehof och tog en entrecôte, medan vi osjälviska tömde dom sista kronorna på våra konton och får äta ÖB:s nudlar med fisksmak.
Det var inte snällt sagt, jag jobbade från 04:30 till 20:00, sen tänkte jag swisha över stålar.
Nu blev jag kRengt!
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Grymt bra initiativ :tummenupp

Men varför stanna vid 1 hoj ?
Kan man inte se hur mkt vi kan få ihop under 1 vecka , finns säkert många mer än mig som har missat detta som också vill vara med
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tror lite som Morris att det kan vara bättre att sikta på att göra det här varje vinter istället för att blåsa hela laddningen på en gång.
Jag missade insamlingen den här gången, men jag är okej med att vänta till nästa omgång om ett år om så blir. :tummenupp
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Sådan här frivillig "nischad donation" är mycket mer nära och önskvärt att delta i än via standardreklamen på TV som görs alldeles för "snyftiga", i brist på bättre ordval, för att locka breda massan. Det är jätteilla hur världen ser ut, men för att folk ska vilja ge bort pengar så måste man känna någon typ av relation och förståelse. Och t.ex på Sporthoj är ju att skänka en MC perfekt för man vet hur väl den kan användas på vissa platser i världen. På en bilsajt, en bil osv. Unicef och andra bör försöka tänka på det, utan att göra "massreklam"-känsla över det hela.

Det viktiga är att sådana här donationer går genom erkända organ, allt för att undgå korruption som jag tror tyvärr lätt kan uppstå när pengar eller materiella saker kommer in stora mängder.

Som Ulvhamne säger så istället för att krama ur skurborsten helt redan nu, kanske man bör ta det i omgångar.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ha! Måste erkänna att jag kollade insamlingsstatusen innan jag klev ur sängen idag. Det här är en riktig feel-good-tråd. :tummenupp

Om du har framtida kontakter med Elin så varför inte föreslå att det även införs ett "reservdels-och-driftskostnads-gåvoalternativ" till dessa hojar? Alla vi vet ju att det kostar en slant att hålla hojar rullande.

Detta med att hålla maskinerna rullande har ju varit ett problem tidigare enligt DEN HÄR artikeln:

Om en sån här insamling passerar värdet på en motorcykel så skulle ju ett överskott, som inte når upp till två motorcyklar, kunna användas till alla dessa driftskostnader.

Vi är nog många motorcyklister som skulle le om vi fick i julklapp fick veta att en barnmorska i Afrika fått ett ryggskydd och en verktygssats så att hon skulle kunna ta hojen ut i djungeln för att förlösa ett barn. :)

Unicef säljer ju redan ett barnmorskepaket men om barnmorskan inte tar sig ut till platsen för att hojen saknar tändstift så är det ju ändå rätt så meningslöst.
Skicka ner boris och jörgen för service några ggr/år bara..!
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Fasen, missade detta. Så går det när man inte gör sin dagliga tur på sh.

En stor eloge till alla som ställt upp och sponsrat till en hoj :tummenupp
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Men vad fan! Blev superglad när jag såg rubriken, men fick snart inse att insamlingen redan var över :(
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jahapp...

Kan jag ställa mig på en bokningslista så att jag är garanterad att få vara med och betala nästa gång? Nu missade jag tåget...hojen...helt...
 

Nedro

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Årsta
Hoj
Triumph Street Triple R 2009 / Ducati ST4 99 - Såld
Måste säga att det är en grym tanke och genomförande!:rock

Mest sur över att jag missade möjligheten att delta själv då man har legat lite efter i att kolla av forumet.
:huvet
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top