Ska vi gå samman och köpa en motorcykel till Unicef?

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
MC Folket - EN HOJ ÅT UNICEF PÅ 22 TIMMAR

De som är medlemmar i SMC får tidningen MC Folket.
I senaste numret, märkt #1.15 (nummer 1, 2015)
Så på sidan 13 under rubriken "EN HOJ ÅT UNICEF PÅ 22 TIMMAR" så står det (reserverar mig för eventuella felskrivningar):


Signaturen "Morris" på Sporthoj.com beslutade sig för att dra igång en insamling till förmån för UNICEF.
På sin hemsida skriver Unicef:
"De mest utsatta barnen och deras familjer har inte alltid möjlighet att ta sig till uppsamlingsplatser eller sjukhus för att få den hjälp de behöver. För att nå barn och mammor i avlägsna byar använder UNICEFs fältarbetare ibland motorcyklar. Motorcykeln kan vara avgörande om till exempel en födande kvinna behöver snabb hjälp eller om förnödenheter ska hinna fram till barn i tid.

När du köper en motorcykel hjälper du oss att nå några av världens mest utsatta barn."

"Morris" tyckte att det var läge när det nu snart är jultider.
-Jag brukar köpa avmaskningspiller till mor och min svärmor och andra lämpliga presenter på Unicef. Dels för att det roar mig och dels för att jag tror att det är en bra grej.

Men jag mäktar inte med att köpa en motorcykel till Unicef. Det blir för dyrt.
Fast det känns ändå som om det vore "rätt" present att köpa.

Så jag föreslår följande: Ska vi inte samla ihop stålarna här på SH och köpa den tillsammans, frågade han sig?
Hojen kostade 16752 kronor. Att medlemmarna på Sporthoj.com ställde upp kan man väl lugnt säga. På 22 timmar var stålarna insamlade.
-Det viktiga är att sådana här donationer går genom erkända organ, vilket det gjorde i detta fall.
Allt för att undgå korruption som jag tror tyvärr lätt kan uppstå när pengar eller materiella saker kommer i stora mängder, säger Johnny "Swedie" Cedergren, grundare av Sporthoj.com
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Tusan... Nu fick jag ju veta att Swedie har ett riktigt namn och alltså borde bara en riktig person. Jag har trott och hoppats att han endera är en mytisk varelse eller ännu hellre en AI som befinner sig i Molnet någonstans... Jag har blivit lurad... :(
 

Mille-R

www.rapido.se
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Globen ser mig
Hoj
Daytona 675 -07 banhoj, BMW R1200GSA -16
Nu finns en chans till om du vill bidra till en hoj. Vi är för få i klubben så vi får inte ihop 84 st så hjälp gärna till med några andelar. Senast måndag 8/12 vill vi ha ditt inlägg på FB annars lägger vi ner och hoppas att alla gör en egen insats.
Gå in här https://www.facebook.com/rapidomck

Och många goda hjul på er :fyllisar
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Tusan... Nu fick jag ju veta att Swedie har ett riktigt namn och alltså borde bara en riktig person. Jag har trott och hoppats att han endera är en mytisk varelse eller ännu hellre en AI som befinner sig i Molnet någonstans... Jag har blivit lurad... :(

Jag känner en bot
Han heter swedie, swedie heter han...
 

Tornebjer

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2014
Ort
Tullinge
Hoj
RF900, EXC350
Första advent närmar sig - tid för en hoj till?
Morris, du var en rackare på att ordna smidig admin runt det hela.
Vill du hålla i det i år igen?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Första advent närmar sig - tid för en hoj till?
Morris, du var en rackare på att ordna smidig admin runt det hela.
Vill du hålla i det i år igen?

Vill inte vara negativ men jag tror att "Try" kramade ur trasan en gång för mycket när han startade insamling till ytterligare en hoj kort efter den första. Det kunde nog annars ha kunnat bli en årlig tradition här på sporthoj.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...p%E5-facebook-t%E4nker-k%F6pa-hoj-till-UNICEF
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Vill inte vara negativ men jag tror att "Try" kramade ur trasan en gång för mycket när han startade insamling till ytterligare en hoj kort efter den första. Det kunde nog annars ha kunnat bli en årlig tradition här på sporthoj.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...p%E5-facebook-t%E4nker-k%F6pa-hoj-till-UNICEF

Ja det var lite mycket att försöka med en till men det ska inte hindra det från att fortsätta vara en tradition. Det var ju verkligen inget problem att få med folk förra året och jag tror det blir lika bra i år. Så länge vi håller oss till EN hoj.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Ja.

I år gör vi om det. De som vill och som kan.
Jag administrerar det gärna igen.
Meddelar i denna tråd när vi öppnar.
Tror fortfarande på 1 mc, men kan tänka mig att öppna upp för en till om det uppenbart finns underlag. En hoj är annars tillräckligt bra för att alla på SH kan vara stolta.
Allt gott,
Morris
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Missade förra året, det vill jag inte göra igen! Skulle vara underbart att berätta för frun att jag köpt en hoj till!
 

Jtr 71

Medlem
Gick med
21 Oct 2014
Ort
GBG
Hoj
2016 Yamaha MT-07 Matt grey
Samma här är på.. & har överfört.

//Jtr 71.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, efter att redan hunnit köpa en massa bjäfs till ungar och unga vuxna som redan har allt de behöver ser jag gärna detta som "tradition" i år igen - och en hoj känns helt okey.

Vi får väl alla hjälpas åt att sprida årets hjulklapp på sociala media så att insamlingen går fort - Bring it on, Morris :)
 
Last edited:

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Favorit i repris! Den traditionella julklappsmotorcykeln till Unicef!

Ska vi gå samman och köpa en motorcykel till Unicef?
Nu är det snart jultider med julklappar och annan stressrelaterade dumheter.
Jag brukar köpa avmaskningspiller till mor och min svärmor och andra lämpliga presenter på Unicef. Dels för att det roar mig och dels för att jag tror att det är en bra grej.

Men jag mäktar inte med att köpa en motorcykel till Unicef. Det blir för dyrt.
Fast det känns ändå som om det vore "rätt" present att köpa.

Så jag föreslår följande: Ska vi inte samla ihop stålarna här på SH och köpa den tillsammans?

18840 kr. Dela det i 200-kronorsandelar så rör det sig om mindre än 95 stycken dårar.
Jag kan administrera rubbet och lägga upp ett formulär med kortbetalning och Swish.

Vad tycker ni? En Unicef-hoj i julklapp från Sporthoj. Känns inte det "rätt"?

https://unicef.se/gavoshop/181-motorcykel


Om du vill så finns formulär och betalfunktion här: http://morrismc.se/julklappsmc

Och statusen på insamlingen är: http://morrismc.se/shunicefstatus
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fin tradition det här Morris!
Insatt 200:- till Djungelexpressen.
 
Last edited:

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Bra initiativ! Jag fyllde i formuläret men för min del får du gärna köpa avmaskningsmedel, vaccin eller nåt annat för pengarna om det nu inte skulle räcka till en motorcykel.

Kollade UNICEFs hemsida och det ser ut som att förra årets motorcyklar hamnade i Kongo-Kinshasa :)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top