Ska man vara orolig för Ryssland?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
”I expect……”
emoji848.png
Ja. Ukraina anklagar Ryssland för folkmord och förväntar sig hitta bevis för det i Mariupol när de får access till det.

Sen framförs även Butjamassakern som folkmord.

 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Och västs agerande? Där vi blockar ryska nyheter totalt, förbjuder ryska idrottare att tävla etc…. Mycket av det väst hävdar om Ryssland stämmer ju inte ens. Man får vända sig till Indiska, arabiska, sydamerikanska etc nyheter för att få en mer balanserad bild av verkligheten idag….,
När Rysslands invasion startade i feb ifjol gick jag in på ryska Izvestijas nyhetssida och klickade på Google translate, detta var en av de tre första dagarna av kriget (eller kallar även du denna svinaktighet för speciell polisinsats?)

En viss Lavrov uttalade sig att ryssarna inte anfaller Ukraina utan bara försvarar sig:dummer
Är det denna balanserade nyhetsrapportering du syftar på?
Järnridåns taggtråd hade syftet att folk inte skulle fly från diktaturen, inte som skydd mot yttre fiender, ingen i dessa sattelitdiktaturer skulle vilja återvända under Rysslands paraply.

Du själv är ett lysande exempel på skillnaden mellan demokrati och diktatur.
Dina åsikter och ställningstagande strider starkt mot ditt eget lands policy där man efter två århundrade neutralitetspolitik känner hotet och söker ansluta sig till Nato som skydd
ändå kan du sprida din rappakalja som enbart försöker lyfta fram ett fiendeland i bättre dager utan att råka illa ut.
Hur hade din situation sett ut om du varit ryss och spridit en negativ bild av ditt moderland
och positiv om väst?
Ryssland har ju som bekant lagstiftat..... upp mot 15 år fängelse för den som sprider en negativ bild av Ryssland, dess invasion och armen, dessutom är det förbjudet att kalla det för ett krig.
Jag tror inte att jag kan få dig på andra tankar, nog lättare att omvända en sektmedlem.
Du kommer även fortsättningsvis sprida dina hyllningar till en diktatur och vi andra vet då att vi fortfarande lever i en demokrati
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det som är lite intressant här är att alla uppgifter som Hell kommer med avkrävs han exakt källa på och när han redovisar den så kommer ett bombardemang av motfrågor.

Jag landar inte alls nära Hells syn på vare sig USA eller Sovjetunionen eller Ryssland men det är också uppenbart att det är helt olika måttstockar på vem som säger vad här och hur noga det måste vara.

Detta påminner mig om flera kända personers vittnesmål om hur det är att komma med kritiska frågor, jag tänker för att vara exakt på Jörgen Huitfeldt, Katerina Janouch och Magnus Ranstorps berättelser.

Finns även paralleller till Covid i närtid, att avvika från gängse uppfattning är sannerligen inte populärt i vår mångfaldens högborg.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
För alla vet ju att .se-adresser är lika med sanningen tex.

Så enfaldigt enögt.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Tjejen som ploppade upp i TVrutan med ett plakat med budskapet "Stoppa kriget"
dömdes till 8 års fängelse
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Tjejen som ploppade upp i TVrutan med ett plakat med budskapet "Stoppa kriget"
dömdes till 8 års fängelse

Hon heter för det första Marina Ovsyannikova och hon sitter inte i fängelse för hon drog. Hon är tydligen i England idag. Och hon blev inte dömd för att ha visat upp skylten i Tv. Blev böter för det + att hon blev av med jobbet. Utan hon dömdes för en helt annan sak som hon gjorde i juli senare samma år. Strax senare lämnade hon Ryssland och domen föll som sagt i hennes frånvaro 15 månader senare.

Och gällande det du skrev tidigare….. Du känner inte mig. Du har inte en susning om vad jag tycker och tänker i stort. Det enda jag säger är att man vanligtvis hittar sanningen i mitten. Och västvärlden/NATO/USA gör en galen mängd skit också och blir aldrig straffade för det. Det är hyckleri och ingenting annat.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hon heter för det första Marina Ovsyannikova och hon sitter inte i fängelse för hon drog. Hon är tydligen i England idag. Och hon blev inte dömd för att ha visat upp skylten i Tv. Blev böter för det + att hon blev av med jobbet. Utan hon dömdes för en helt annan sak som hon gjorde i juli senare samma år.
Du glömde nämna att den andra saken hon blev dömd för var

"she made a single-person protest at the Sophia Embankment, in front of the Kremlin, with a poster reading "Putin is a murderer. His soldiers are fascists. 352 children died. How many more should die for you to stop?" Two days later, she was arrested and later released. On 9 August, a criminal case was started against her due to this event where she was charged under Russia's 2022 war censorship laws with "discrediting" the military; her home was raided by police and she was detained for questioning. She was later released, after being ordered to spend the night at Moscow police headquarters.The next day, she was put under house arrest for two months, until 9 October 2022."

"Ovsyannikova was tried in absentia in Russia and on 4 October 2023 was sentenced to 8.5 years jail term for "spreading false information" about the Russian Army."


Källa: Wikipedia
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Du glömde nämna att den andra saken hon blev dömd för var

"she made a single-person protest at the Sophia Embankment, in front of the Kremlin, with a poster reading "Putin is a murderer. His soldiers are fascists. 352 children died. How many more should die for you to stop?" Two days later, she was arrested and later released. On 9 August, a criminal case was started against her due to this event where she was charged under Russia's 2022 war censorship laws with "discrediting" the military; her home was raided by police and she was detained for questioning. She was later released, after being ordered to spend the night at Moscow police headquarters.The next day, she was put under house arrest for two months, until 9 October 2022."

"Ovsyannikova was tried in absentia in Russia and on 4 October 2023 was sentenced to 8.5 years jail term for "spreading false information" about the Russian Army."


Källa: Wikipedia

Hon gjorde mer än så. Men förlika dig på Wiki du. Oavsett. Hon drog ju då utomlands långt över ett år tidigare. Och hon lär ju inte återkomma. Bra grej.

Ska vi prata om Assange, Snowden, Kathryn Bolkovac, Chelsea Manning och hundratals till som väst/USA/NATO behandlat som absolut skit och dynga? Det är exakt detta jag pratar om. Vi behandlar oss själva annorlunda än ”fienden”. Jag har en enda grundtanke. Regler ska gälla alla. Även oss själva.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hon gjorde mer än så. Men förlika dig på Wiki du.
Jämfört med t.ex. ryska propagandakanalen Nyhetsbanken, som vissa härinne hänvisar till, så är Wikipedia bättre.

Oavsett. Hon drog ju då utomlands långt över ett år tidigare. Och hon lär ju inte återkomma. Bra grej.
Hon flydde ett straff för att hon yttrande sin åsikt på ett ganska milt sätt.

Ska vi prata om Assange, Snowden, Kathryn Bolkovac, Chelsea Manning och hundratals till som väst/USA/NATO behandlat som absolut skit och dynga? Det är exakt detta jag pratar om. Vi behandlar oss själva annorlunda än ”fienden”. Jag har en enda grundtanke. Regler ska gälla alla. Även oss själva.
Har dessa med Ukraina att göra?
Om inte så kanske vi borde prata om varför Marabou ändrat i Aladdinasken i år igen i denna tråd.

Hur var det förresten hade Ukraina anmält Ryssland för folkmord enligt dig?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Oops.... ?

Ystad Allehanda

Ambulanser gavs till Ukraina utan tillstånd

Terränggående ambulanser som skänkts av Försvarsmakten till en frivilligorganisation har skänkts vidare till Ukraina. Därmed bröt föreningen mot Försvarsmaktens gåvovillkor, att ambulanserna inte fick skänkas eller säljas vidare, rapporterar Ystads Allehanda.

Försvarsmakten har sedan tidigare klippt banden med organisationen och nu har Ystads kommunledning anmält föreningen till Säkerhetspolisen, länsstyrelsen och landshövdingen.

– Det har vi gjort för att det här handlar om krigsmateriel som är viktigt för svenskt totalförsvar. Av allt att döma är det här en omfattande och oerhört allvarlig historia och vi måste ha hjälp med att reda ut den, säger kommunens säkerhetschef Gabriella Westheim till tidningen.

Ystads kommun hävdar också att material har sålts vidare och att vinsten inte hanterats korrekt. Kommunen misstänker att vinster från krigsmateriel som skänkts till föreningen och sedan sålts vidare kan ha hamnat i privata fickor.

Dessutom kan militära registreringsskyltar enligt kommunen riskera att hamna i orätta händer i samband med att fordon har sålts eller skänkts av föreningen.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Jämfört med t.ex. ryska propagandakanalen Nyhetsbanken, som vissa härinne hänvisar till, så är Wikipedia bättre.


Hon flydde ett straff för att hon yttrande sin åsikt på ett ganska milt sätt.


Har dessa med Ukraina att göra?
Om inte så kanske vi borde prata om varför Marabou ändrat i Aladdinasken i år igen i denna tråd.

Hur var det förresten hade Ukraina anmält Ryssland för folkmord enligt dig?

En enda fråga till dig….. Varför tycker du att det är ok när NATO/USA gör onda saker men inte när andra länder gör vanligtvis inte lika onda saker? USA hade ihjäl en miljon människor i Irak. Libyen, Afghanistan, Jemen, Vietnam, Serbien, Somalia etc etc…… Aldrig fått en enda sanktion riktad mot sig. När Haag skulle utreda USA’s krigsbrott i Afghanistan hotade och sanktionerade USA tribunalens ordförande, domare och utredare.

Jag kom precis hem efter en månads hojresa. Kör hoj istället för att vara en hycklare.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
51 civila döda i robotattack i en lite stad i Kharkiv.
Vilken illvillig Nato-provokation tvingade Ryssland till detta?

Vad är Rysslands förklaring på det? Det får vi inte veta för väst har blockat rysk media.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
51 civila döda i robotattack i en lite stad i Kharkiv.
Vilken illvillig Nato-provokation tvingade Ryssland till detta? ?

NATO hade biolabb med genmodifierade myggor som bara biter folk från rysland i deras källare?
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En enda fråga till dig….. Varför tycker du att det är ok när NATO/USA gör onda saker men inte när andra länder gör vanligtvis inte lika onda saker?
Vart har jag sagt det?
Jag har snarare flertal gånger påpekat att USA har gjort en massa fula saker genom historien och lyft fram personerna som låg bakom. Hur får du det till att jag tycker det är ok?
Det här är väl förresten 3e eller 4e gången jag påpekar det i denna tråd till dig.

USA hade ihjäl en miljon människor i Irak. Libyen, Afghanistan, Jemen, Vietnam, Serbien, Somalia etc etc…… Aldrig fått en enda sanktion riktad mot sig. När Haag skulle utreda USA’s krigsbrott i Afghanistan hotade och sanktionerade USA tribunalens ordförande, domare och utredare.
Vad har detta med Rysslands krig i Ukraina att göra?
Bara för att en part begår dåliga saker berättigar det inte den andra parten att göra samma sak.
Det går inte att rättfärdiga Rysslands krig mot Ukraina genom att hävda att någon annan gjort något fult tidigare i historien.

Kör hoj istället för att vara en hycklare.
Jag kör fortfarande hoj och sista stämmer lika illa som din historieomskrivning :såjaponken

Hur var det förresten, hade Ukraina anmält Ryssland för folkmord?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top