Samsung Galaxy - tråden

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Note 4.. 2.7 processor/3 gig ram = måste vara raketprestanda för en lur men som vanligt finns det en hake = 32 bit när den finns med 64 bit men inte för vår marknad, typ.

Android hanterar inte 64 ännu men ganska snart så vad det verkar som.

Faan.. kan man leva med en 32 bit-lur när det finns 64? 32´an har alltså en 2.7GHz-processor medan 64 har 1.9GHz om jag kommer ihåg rätt = väger processorn upp ngt eller är 64 oavkortat bäst på alla sätt o vis? Batteritiden, som de ofta talas om i jämförelse, har inte alltför stor betydelse för mig i.o.m. att de ändå stoppat i ett stort batteri i denna och att jag har god tillgång till laddare i min vardag.

Vet att man kan handla Note 4 Exynos från ex. Hong Kong men prisdifferensen är förmodligen minst 2000:- från operatören samt att saker som aktivering och uppdateringar är lite svävande om man väljer att sidimportera en modell ej tänkt för vår marknad.

Någon expertis i ämnet?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
32 bitar är inget att oroa sig över. Det gör inte att mobilen blir snabbare med 64-bit arkitektur (sanning med modifikation, men vi skippar detaljerna), utan främst kan man då nyttja mer minne och jobba med större tal, utan att behöva flytta mellan mindre register i cpu:n (vilket tar tid). Ganska överflödigt på en mobil just nu med tanke på hur lite minne som egentligen sitter i dem och vad de används till - bättre att lägga krutet på annat. Att få allt att lira rakt igenom och verkligen nyttja 64-bitar (Linux, Java VM, appar osv) det kräver en hel del arbete. Känns mer som ett säljargument. Vänta ett par år, så ser det nog annorlunda ut (vi får väl återvända till tråden då och se :) ).

Jag köpte senast en fransk lur (Note 2) och flashade bara om till nordiskt rom (för att senare köra helt andra grejer). Inga problem med att få den att fungera. Det man ska vara vaksam på är om hårdvaran i sig skiljer sig åt på något sätt, men mjukvara är det bara att ladda in ny. På helt nya device brukar det ju ta någon månad innan det dykt upp rootning, anpassade 3:e parts rom osv.

Jag siktar på att skaffa en Note 4 när priserna lugnat sig lite, men är inte främmande för att importera och spara tusenlappar på det. Svenska nivåerna med 7.500:- känns ju lite sådär...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Exakt. Det är fortfarande en mobiltelefon vi snackar om......... :D

32 bitar är inget att oroa sig över. Det gör inte att mobilen blir snabbare med 64-bit arkitektur (sanning med modifikation, men vi skippar detaljerna), utan främst kan man då nyttja mer minne och jobba med större tal, utan att behöva flytta mellan mindre register i cpu:n (vilket tar tid). Ganska överflödigt på en mobil just nu med tanke på hur lite minne som egentligen sitter i dem och vad de används till - bättre att lägga krutet på annat. Att få allt att lira rakt igenom och verkligen nyttja 64-bitar (Linux, Java VM, appar osv) det kräver en hel del arbete. Känns mer som ett säljargument. Vänta ett par år, så ser det nog annorlunda ut (vi får väl återvända till tråden då och se :) ).

Jag köpte senast en fransk lur (Note 2) och flashade bara om till nordiskt rom (för att senare köra helt andra grejer). Inga problem med att få den att fungera. Det man ska vara vaksam på är om hårdvaran i sig skiljer sig åt på något sätt, men mjukvara är det bara att ladda in ny. På helt nya device brukar det ju ta någon månad innan det dykt upp rootning, anpassade 3:e parts rom osv.

Jag siktar på att skaffa en Note 4 när priserna lugnat sig lite, men är inte främmande för att importera och spara tusenlappar på det. Svenska nivåerna med 7.500:- känns ju lite sådär...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag siktar på att skaffa en Note 4 när priserna lugnat sig lite, men är inte främmande för att importera och spara tusenlappar på det. Svenska nivåerna med 7.500:- känns ju lite sådär...

6000:- kostar luren om jag går mot min princip o skaffar ett tvåårs abonnemang samt lite gratis Spotify, Hong kong tog ca 7500:- sist jag kolla och så lär man torska dit på tull/momslotteriet.
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Halloj, tänkte kika lite om nån rootat en s4 GT-I9505 o isf tips om nån bra custom-rom :). Har haft denna mobilen ett bra tag nu och tröttnat på all bloatware som finns i luren. Rootade min gamla tab 2 7,0 för ett tag sen med cyanogenmod och den vart så mkt rappare så jag tänkte att s4an borde ju gå att skrämma upp ganska mkt också:)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tips:

Jag tjaxxade en såndär trådlös laddare på Ali. Gick på strax över 100.- inkl allt. Funkar kanon.

Visst, den laddar såklart inte lika fort som sladdladdaren, men på jobbet lägger jag ju ändå alltid luren på skrivbordet och då kan man ju lika gärna lägga den på pucken = alltid laddad telefon och man slipper fippla med plastluckan (Galaxy S5) :tummenupp
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Beställde en Note Edge tillslut, i butik men det hade i.o.f.s. spelat mindre roll oavsett. Soft policy även om det kanske är vedertaget idag = inget bindande och inget nytecknande av abonnemang (som de kan strula till) förrän jag hämtar ut telefonen i butik.

5795:- för telefonen var bästa pris, ganska billi ;)

Till v.50, om de kan leverera, går det förhoppningsvis att utläsa om Edge eller Note 4 smäller högst =)

Ringde Samsung men även där var väl informationen/kunskapen sådär...

Han kunde inte mer än bekräfta att batteriet hade något lägre kapacitet på Edge kontra Note 4, trodde inte batterierna passade modellerna emellan.

Vidare frågade jag om kamerans avtryckare och dess placering på sidoskärmen var något som gick att ställa in, typ klassisk vy/höger mitt som man är van vid. Inget säkert svar där heller men förklarade ergonomitänket med att de tänkt som en klassisk kamera. I.o.m. välvd sidoskärm gör så att avtryckaren hamnar mer uppepå.

Kanske inte helt tokigt ändå.

Någon som vet om det är en fysisk fråga till det mindre batteriet på Edge? Annars halvklurig logik med mera skärm och mindre batteri. Trådlös laddning är jag även intresserad av och då mest för att hålla porten vid liv för datakommunikation.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Samsung Mega 6,3 med just så stor skärm är annat ett bra tips.

Finns även med 5,3 tum - men skall man ha skall man ha den stora

Lite stor nalle p.g.a stora skärmen men dubblar även perfa även som navigator.

Inga probs med prestanda alls utan upplevs som vass , man får loss dom för 3 tusen och liten ovanför.

Kvalite bör väl anges till 9/10 utan och ens tänka
 

Bifogat

  • samsung5-6.jpg
    samsung5-6.jpg
    153.6 KB · Visningar: 64
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Blivit med Note Edge, svinnöjd än så länge, våga fråga =)

Kalender/organizer är jag i behov av, försökt läsa ut ngt matnyttigt på "forumen" men det visa sig svårt = To many options!

Tips? Gärna med lite hur och varför :tummenupp
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Testar igen, har rootat min s4 GT-I9505 och installerat twrp och funderar på om nån testat nån bra ROM? Såg att det kommit ut en del lollipop versioner men jag har lite beslutsångest över vilken man ska ta;-).
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Uppdaterar mig själv, installerade 5.2.0Team UB Rom for s4 (jfltexx). Telefonen blev så jäkla snabb och allt flyter så fint mot förut. Har inte testat jättemycket än utan håller på o fixar iordning alla appar och fixar tillbaks mina sms konversationer men fick en ny telefon känns det som, kameran verkar smidigare också och jag rekommenderar er med s4 i9505 att testa denna rom?☺.
Flashade Google Play Edition lollipop istället för att få en renare Rom och det vart ännu bättre?
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top