Video Samlingstråd GoPro tips och filmer

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
När du tankmonterar kameran, sätt den högre upp. Nu ser man bara styre och knappt någon väg. Klipp hårdare, första tre minutrarna hade du kunnat klippa ner till max en minut. Andra halvan av filmen är klart bättre och intressantare att titta på.

Bra! med vinklarna som filmar bakåt, använd klisterfästen istället för sugproppsarmen för att minska skaket om du kan.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Min senaste film, är faktiskt nöjd :)
Tar gärna emot kritik och tips!
Schysst film! Klart roligare med flera olika vinklar. Instämmer med Pelle att den måste vara kortare för att man ska orka se hela och skaket förtar lite av upplevelsen. Antar att det var lite test av monteringar samtidigt?

Framhjulsvyn visar hur viktigt det är att montera kameran horisontellt om man inte bara tar med en enda kurva och får det att se ut som ett jättenedlägg ;)

Personligen tycker jag att en stor blandning av övergångseffekter känns lite amatörmässigt. Ta inte illa upp, det är bara min åsikt, men man ser sällan såna i proffsproduktioner. Sen handlar det givetvis om vilket intryck man vill ge.

Men som sagt, en av de bättre filmerna i tråden. Fortsätt att experimentera! :tummenupp:tummenupp

Jag fortsätter också... :)
Sugkopp på frontkåpan - bakåt
 

Bifogat

  • Fairing-rear.jpg
    Fairing-rear.jpg
    180.2 KB · Visningar: 235
  • Fairing-rear-bild.jpg
    Fairing-rear-bild.jpg
    139.2 KB · Visningar: 220
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Backspegelsfäste

Jag har satt ett klisterfäste precis bakom backspegeln för att få en helt fri vy framåt och kunna nå kameran för start/stopp under körning. Givetvis går det att vända kameran bakåt där också men den bilden blir inte lika bra som sugkoppen på frontkåpan tycker jag. Däremot lär det var mycket stadigare här med kortaste möjliga fäste.

Nu somnade dottern så nu ska jag gå och snickra på ett riktigt specialfäste :)
 

Bifogat

  • Mirror-back.jpg
    Mirror-back.jpg
    187.8 KB · Visningar: 250
  • Mirror-back-bild.jpg
    Mirror-back-bild.jpg
    105.2 KB · Visningar: 200
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Snett bakifrån

Nu har jag ett fäste som ger denna vy :cool: Jag hoppas kunna komma ut och testa det så snart som möjligt. Roligt med små barn men inte kompatibelt med hojåkning :rolleyes:
 

Bifogat

  • stag-bild.jpg
    stag-bild.jpg
    128.2 KB · Visningar: 236
Last edited:

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Hemmagjort av några tält-stag som låg och skräpade :)

det där kommer å bli super :tummenupp

Provade att exprimentera med Timelaps grejen i GoPro´n igår.

Mer bilder oftare lärde jag mig.
nu körde jag en bild var 10:e sekund.
tror 1 var 2:an sekund blir kalas å öka antalet blilder per sekund när man gör filmen för lite mer flyt.

http://www.youtube.com/watch?v=zLs2mjdBThA
 
Last edited:

markimark

Underlagskontrollant #17
Gick med
27 Feb 2011
Ort
Borås
Hoj
Nyskild.
Hemmagjort av några tält-stag som låg och skräpade :)

:Bugar

Hur verkar det på vibrationsfronten då och inget illa om tältpinnar men är dom starka nog att klara farter så att dom inte böjer sig bakåt?

Ut och lek nu så vi får lite results! :D
 

Jeensa

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R6 2003
Schysst film! Klart roligare med flera olika vinklar. Instämmer med Pelle att den måste vara kortare för att man ska orka se hela och skaket förtar lite av upplevelsen. Antar att det var lite test av monteringar samtidigt?

Framhjulsvyn visar hur viktigt det är att montera kameran horisontellt om man inte bara tar med en enda kurva och får det att se ut som ett jättenedlägg ;)

Personligen tycker jag att en stor blandning av övergångseffekter känns lite amatörmässigt. Ta inte illa upp, det är bara min åsikt, men man ser sällan såna i proffsproduktioner. Sen handlar det givetvis om vilket intryck man vill ge.

Men som sagt, en av de bättre filmerna i tråden. Fortsätt att experimentera! :tummenupp:tummenupp

Jag fortsätter också... :)
Sugkopp på frontkåpan - bakåt

Jo jag tycker nog också att den är lite tråkig i början! Ska försöka fixa skakningarna genom att korta ner sugproppsarmen lite. Borde blir stabilare.

Blir det bättre om jag har samma övergångar hela tiden, tex bara tona in nästa klipp? Nu har jag ju som sagt blandat hej vilt!

Tack för dina och Pelles kommentarer! :tummenupp

Ska nog testa lite nya vinklar idag hoppas jag :)
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Provade att exprimentera med Timelaps grejen i GoPro´n igår.
Mer bilder oftare lärde jag mig.
nu körde jag en bild var 10:e sekund
Jag tyckte att det där funkade bra. Visst, om man vill se mer detaljerat vad som händer så kanske det behövs fler bilder men annars var det klart funkis. Hur sätter du ihop det till film?
Det där med Timelapse är inget jag funderat på alls. Nu har du väckt min nyfikenhet för ännu en grej! :D

:ur verkar det på vibrationsfronten då och inget illa om tältpinnar men är dom starka nog att klara farter så att dom inte böjer sig bakåt?
Ut och lek nu så vi får lite results! :D
De här rören är nog 12-13 mm i diameter. Inte tältpinnar utan snarare centrumstag. De böjer sig inte. Ingen risk. Däremot får vi se om det kommer att krävas ett tredje stag.
Jag önskar verkligen att jag kunde komma ut och prova. Småbarn att ta hand om hela dan och när sambon väl kom hem började det regna :huvet Kanske imorgon eftermiddag... Roligare att spendera födelsedagen i sadeln än med familjen :hihi

Dessutom måste hela rasket bort och orginalbakskärmen monteras för den ska besiktigas på fredag *suck* Tur att det förtfarande är kul att mecka

Blir det bättre om jag har samma övergångar hela tiden, tex bara tona in nästa klipp? Nu har jag ju som sagt blandat hej vilt! :)
Jag tycker att en snabb crossfade är bra. Då kan jag fokusera mer på innehållet i filmen, inte störas av att hela bilden snurrar :) Men återigen, det är bara vad jag tycker. Vi är alla olika. :krama
Kolla hur det är gjort i andra filmer som du gillar och kör på den metod du själv tycker är snyggast :tummenupp
 
Last edited:

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Jag tyckte att det där funkade bra. Visst, om man vill se mer detaljerat vad som händer så kanske det behövs fler bilder men annars var det klart funkis. Hur sätter du ihop det till film?
Det där med Timelapse är inget jag funderat på alls. Nu har du väckt min nyfikenhet för ännu en grej! :D

Man får lite mer flyt i filmen men de blir mer bilder som ska sparas iofs.
Den kommer att gå lika snabbt men med fler bilder per sek.

Jag är lat å kör med quicktime, man väljer arkiv, öppna bildsekvens väljer bilderna och antal bilder per sekund. sen väntar man på att datamaskinen ska tänka lite. sen har man en film. :)

Det är lite skoj har jag upptäckt :)
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag är lat å kör med quicktime, man väljer arkiv, öppna bildsekvens väljer bilderna och antal bilder per sekund. sen väntar man på att datamaskinen ska tänka lite. sen har man en film. :)
:tummenupp Tillagt under 'Samlade tips' i första posten i tråden

Provade både Sugkopp på frontkåpan och Snett bakifrån-stagen på födelsedagsrundan :födelseda idag men båda är gränsfall för skakiga. På riktigt jämna och fina vägar funkar det och stillbilderna blir ju lite annorlunda iaf :)
Kommer nog ett smakprov snart. Motorljudet är hyfsat mustigt för att komma direkt ur GoPron när den sitter rakt ovanför Yoshi-pipan och bakdelen av huset fyllts med skumplast :nicka

edit:
Ju mer jag kollar på materialet så vill jag ha upp kameran högre än så här... Lite mer 'titta över axeln-vy'.
Hmmm...
 

Bifogat

  • Stag02.jpg
    Stag02.jpg
    108.1 KB · Visningar: 204
  • Stag03.jpg
    Stag03.jpg
    99.2 KB · Visningar: 185
  • Stag04.jpg
    Stag04.jpg
    85.7 KB · Visningar: 216
  • Stag05.jpg
    Stag05.jpg
    76.1 KB · Visningar: 239
Last edited:

markimark

Underlagskontrollant #17
Gick med
27 Feb 2011
Ort
Borås
Hoj
Nyskild.
:tummenupp Tillagt under 'Samlade tips' i första posten i tråden

Provade både Sugkopp på frontkåpan och Snett bakifrån-stagen på födelsedagsrundan :födelseda idag men båda är gränsfall för skakiga. På riktigt jämna och fina vägar funkar det och stillbilderna blir ju lite annorlunda iaf :)
Kommer nog ett smakprov snart. Motorljudet är rätt gött när GoPron sitter rakt ovanför Yoshi-pipan och bakdelen av huset fyllts med skumplast :nicka

Först av allt en födelsedagspresent, :tuttar Grattis!
För det andra, TOKFRÄNT! :Bugar

Hur är den att köra med (jag tänker på hemmasnickret) stör den på något sätt? Försök stabilisera med ett tredje stag då om du inte gjort det och påt igen bara. Följer detta med stor nyfikenhet!
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Tack, och tack igen :)

Nej, allt sitter så långt bak så jag märker inte av det alls rent fysiskt. Däremot kollade jag rätt ofta i backspegeln för att se så inte skiten blåst av :D
Satt dock kvar på båda ställena i relativt hög hastighet så just det behöver jag inte oroa mig över.

@ Mr.Q: Enda sättet är nog ett tredje stag. Nuvarande bygget med endast två infästningspunkter tillåter ju lite flex och för första gången har nu även jag fått 'Rolling Shutter' (vågrörelsen i bilden)
Min erfarenhet är att GoPron ska sitta så stumt som möjligt. Alla mjuka upphängningar tillåter ju små rörelser/vibrationer.
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Fyfan vad sjysst vinkel/vy med tältpinnsfästet!

Och grattis på födelsedagen. :)
Tack :tummenupp Hehe, ja, jag var lite orolig att mitt :arsele skulle se gigantiskt ut med vidvinkel och allt men det blev rätt ok :hihi

Nu har jag just klippt ut tre minuter film och packat upp det med 100% kvalitet med MPEG Streamclip. Det blev sju gig stort! :D
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top