Video Samlingstråd GoPro tips och filmer

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Inte där jag vill
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Någonstans i denna underbara tråd eller i "vilken goproo kamera"tråden var det någon som la upp en film där hastighetsmätaren var täckt av en "gubbe" .Skulle behöva den funktionen.
Vilket program används då?
Kanske finns det något annat prog eller en funktion i dem jag har som jag inte hittar.
Pinnacle Studio 14
Windows Movie Maker
MPEG_Streamclip
VirtualDub
 
Last edited:

creare

Guest
Här har ni mitt första försök med min nya Gopro hero HD.
kanske inte är så mycket att se på med det är ju alltid någe!

:yoparty

Trevlig sväng! :tummenupp
Är det den där bröst-selen du använder? Om så, -hur tycker du att det fungerar att köra o filma med den? (är i tankarna att införskaffa en själv).
Märker att man får kameran längre bak än om man fäster den ovanpå tanken. Dock följer kameran dina kroppsrörelser till skillnad från när man har den på tanken. Fast det gav en rätt ball känsla också när du drog i o kameran guppa :) :yoparty
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Trevlig sväng! :tummenupp
Är det den där bröst-selen du använder? Om så, -hur tycker du att det fungerar att köra o filma med den? ...
Jensen har ju filmat mycket med sån och personligen tycker jag att det blir för mycket styre i bilden. Kameran sitter för lågt helt enkelt. På en sporthoj är det bara att glömma selen utan upprätt körställning gäller. Titta på Jensens filmer om du inte gjort det och se vad du tycker
 

creare

Guest
Jensen har ju filmat mycket med sån och personligen tycker jag att det blir för mycket styre i bilden. Kameran sitter för lågt helt enkelt. På en sporthoj är det bara att glömma selen utan upprätt körställning gäller. Titta på Jensens filmer om du inte gjort det och se vad du tycker

Tack för tipset, får kolla in hans filmer helt enkelt!
Ska man inte filma tanken endast så är det ju som du säger självklart med körställningen och en SH, -streetfighters funkar ju perfekt, hehe :)

Jag gillar att ha kameran på tanken men pga min tanks form så blir inte kameraplaceringen tillräckligt tillfredsställande. Får inte med hela styret och då missar man dansen med händer & fingrar som jag uppskattar att ha med i en sådan vinkel.
Vågar inte sätta sugkoppen över tanklocket då det blir för mkt luftfickor under, men då hade jag fått med allt i bild som jag vill ha med vid en sådan vinkel. Rätt irro.. :rolleyes:

(K-man, dina pistol-filmer är ju bara för sköna, MER!)
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Någonstans i denna underbara tråd eller i "vilken goproo kamera"tråden var det någon som la upp en film där hastighetsmätaren var täckt av en "gubbe" .Skulle behöva den funktionen.
Vilket program används då?
Kanske finns det något annat prog eller en funktion i dem jag har som jag inte hittar.
Pinnacle Studio 14
Windows Movie Maker
MPEG_Streamclip
VirtualDub

vet inte om nån av de två första klarar det, tvivlar på att movie maker klarar det och jag vet med säkerhet att virtualdub(som inte är ett redigeringsprogram i den bemärkelsen) och mpeg streamclip klarar det.

Final Cut pro, express, motion klarar alla det
Adobe Premiere, After Effects klarar det också
Sony Vegas vet jag inte om de har nån sån funktion i.

Annars få du plocka ut frame för frame o redigera i photoshop :D
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Tack för tipset, får kolla in hans filmer helt enkelt!
....
(K-man, dina pistol-filmer är ju bara för sköna, MER!)
Jensens kanal:
http://www.youtube.com/user/jensenyo
Kameraselen är väl inte så tokig om man får upp den så högt som möjligt och sitter upprätt hela tiden. Armarna skymmer kanterna och tar bort lite fartkänsla kanske.

Jag har ju en liten dotter som inte börjat på dagis än så skyttet ligger på is just nu pga tidsbrist. Alltså blir det inte mycket skyttefilm gjord.
DE gun cam var en galen idé jag bara var tvungen att göra (innan nån annan hann före) :tungan När jag får en sån idé så mal det i huvudet tills det är gjort, ni vet... :)

Det finns en IPSC-film jag gjorde 2009 med min gamla hjälmkamera (VGA-uppl) som ligger bland skyttebilderna i min Photobucket
Filmen:
http://s181.photobucket.com/albums/x283/K-Man75/Skytte/?action=view&current=IPSC-km-Kalle_HD.mp4

...jag vet med säkerhet att virtualdub(som inte är ett redigeringsprogram i den bemärkelsen) och mpeg streamclip klarar det.
Final Cut pro, express, motion klarar alla det
Adobe Premiere, After Effects klarar det också
Sony Vegas vet jag inte om de har nån sån funktion i.
Kan man lägga på en bild eller liknande med Mpeg Streamclip? Kan du förklara hur? Detta är ju helt klart ett sticky-tips för första inlägget isf :)
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Vilken snabbhet har ni på era minneskort?
GoPro FAQ säger:
What size and type of memory card does the camera take?

The HD HERO camera supports SD/SDHC cards up to 32GB (any SD card over 2GB is considered a SDHC card). We recommend name brand SDHC cards with a class 4 rating or higher. The two cards that we mostly use in house, which work well are the Kingston and Patriot brand class 4 cards. We mostly use the 16GB class 4 card, as it gives you the most ‘bang for your buck’.


Jag köper Kingston 16 GB Class 4 här. 195 kr styck inkl frakt. Leverans inom två veckor

Jag utforskade några alternativa placeringar idag. Kanske kan inspirera er.

Sugkopp på cutsen: Cutsen sitter ju bara med plastfästen och kan röra sig en hel del så jag tror att det blir skakig film pga armen/vikten. Skulle se bra ut om man fick det stabilt.
 

Bifogat

  • Cuts.jpg
    Cuts.jpg
    174.8 KB · Visningar: 223
  • Cuts-bild.jpg
    Cuts-bild.jpg
    128.2 KB · Visningar: 165
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Sugkoppen på tanken - bakåt. Blev tyvärr rätt lång arm som jag tror kommer svaja och kameran kom rätt nära föraren. Vid ett riktigt häng försvinner man nästan ur bild. (bara halv-häng på bilden) :)

Montage och bildresultat:
 

Bifogat

  • Tank-bakåt.jpg
    Tank-bakåt.jpg
    159.3 KB · Visningar: 203
  • Tank-bakåt2.jpg
    Tank-bakåt2.jpg
    183.4 KB · Visningar: 218
  • Tank-bakåt-bild.jpg
    Tank-bakåt-bild.jpg
    138 KB · Visningar: 200
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Sugkopp på tanken framåt - kort arm (endast sugkoppens egen) Ja jag vet att jag måste tvätta kåpglaset, och just detta är en faktor när man filmar. Mörka eller skitiga kåpglas stör ju rätt mycket.

Dilemmat är ju att man vill komma upp en bit från tanken för att se vägen samtidigt som en längre arm ger skakigare bild... :rolleyes:
 

Bifogat

  • tank-framåt.jpg
    tank-framåt.jpg
    167 KB · Visningar: 162
  • tank-framåt2.jpg
    tank-framåt2.jpg
    137.5 KB · Visningar: 176
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Sugkoppen på varvräknaren :D Ja, den sitter riktigt bra där. Dock är ju hela mätarhuset gummiupphängt så lite kan det röra sig, men detta tänker jag prova skarpt nån gång. Tack vare shift-light behöver man ju inte varvräknaren direkt, och bilden kommer avsevärt längre ifrån föraren vilket jag gillar

Montage och bildresultat:
 

Bifogat

  • Speedo-bakåt-bild.jpg
    Speedo-bakåt-bild.jpg
    154.6 KB · Visningar: 142
  • Speedo-bakåt2.jpg
    Speedo-bakåt2.jpg
    144.4 KB · Visningar: 172
  • Speedo-bakåt1.jpg
    Speedo-bakåt1.jpg
    233 KB · Visningar: 160
  • Speedo-framåt.jpg
    Speedo-framåt.jpg
    145.8 KB · Visningar: 164
  • Speedo-framåt2.jpg
    Speedo-framåt2.jpg
    157.7 KB · Visningar: 144
Last edited:

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Tryckfelsnisse var i farten :/ Virtualdub och mpegStreamclip klarar INTE sådant vad jag vet
Jensens kanal:
http://www.youtube.com/user/jensenyo
Kameraselen är väl inte så tokig om man får upp den så högt som möjligt och sitter upprätt hela tiden. Armarna skymmer kanterna och tar bort lite fartkänsla kanske.

Jag har ju en liten dotter som inte börjat på dagis än så skyttet ligger på is just nu pga tidsbrist. Alltså blir det inte mycket skyttefilm gjord.
DE gun cam var en galen idé jag bara var tvungen att göra (innan nån annan hann före) :tungan När jag får en sån idé så mal det i huvudet tills det är gjort, ni vet... :)

Det finns en IPSC-film jag gjorde 2009 med min gamla hjälmkamera (VGA-uppl) som ligger bland skyttebilderna i min Photobucket
Filmen:
http://s181.photobucket.com/albums/x283/K-Man75/Skytte/?action=view&current=IPSC-km-Kalle_HD.mp4


Kan man lägga på en bild eller liknande med Mpeg Streamclip? Kan du förklara hur? Detta är ju helt klart ett sticky-tips för första inlägget isf :)
 
Last edited:

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Har filmat par dagar med GoPron nu och här är mitt senaste bidrag.
Redigerat i movie maker och känner att efter fyra småfilmer börjar det bli ett för simpelt program.
Funderade på sony vegas. Svårt att lära sig? bra/dåligt?
http://www.youtube.com/watch?v=YCQiqxUEp_o
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Tryckfelsnisse var i farten :/ Virtualdub och mpegStreamclip klarar INTE sådant vad jag vet
Misstänkte det. Vad heter funktionen i FCP resp Premiere? Blev nyfiken på att undersöka mitt Sony Vegas :p

Har filmat par dagar med GoPron nu och här är mitt senaste bidrag.
Redigerat i movie maker och känner att efter fyra småfilmer börjar det bli ett för simpelt program.
Funderade på sony vegas. Svårt att lära sig? bra/dåligt?
Hehe, ja du körde ju varenda övergångseffekt i registret tror jag :D

Sony Vegas var inte helt lätt att sätta sig in i tycker jag men alla grundfunktioner (fade, slow-mo, splitta/trimma) finns där och är väldigt lätta att använda när man väl lärt sig dem. Fick använda hjälpen lite i början...
 
Last edited:

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Misstänkte det. Vad heter funktionen i FCP resp Premiere? Blev nyfiken på att undersöka mitt Sony Vegas :p

Hehe, ja du körde ju varenda övergångseffekt i registret tror jag :D

Sony Vegas var inte helt lätt att sätta sig in i tycker jag men alla grundfunktioner (fade, slow-mo, splitta/trimma) finns där och är väldigt lätta att använda när man väl lärt sig dem. Fick använda hjälpen lite i början...

I båda programmen heter det nog tracking el motiontracking. i min film som ligger under filmer/bilder så gjorde jag det manuellt för att maska bort regplåt.

Obs det är hyfsat tidskrävande att köra med tracking.... bara så ni vet :D
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top