Söker hjälp i gbg :)

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Yamaha center då kan du lika väl elda upp pengarna dom har såna jävla över priser så det är löjligt. Kolla handelsboden eller xlmoto dom har fri retur om det inte passar.

Överpriser? Vad snackar du om ens? :va
Alla handlare kör i princip med importörens rekommenderade listpris och sen är det upp till en själv om man kan pruta om man ska köpa tex full mundering. Det gäller även handelsboden osv.

Yamaha center har ju dessutom rabatterade paket på tex IXS-kläder. XL-moto kör med stora rabatter på utgångna produkter och det gör även alla andra fysiska handlare, så förstår inte riktigt var den stora skillnaden är?

Är trött på allt skitsnackande om alla mc-firmor. Någon råkar känna någon på en mc-firma och plötsligt är alla andra idioter.:dummer
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Överpriser? Vad snackar du om ens? :va
Alla handlare kör i princip med importörens rekommenderade listpris och sen är det upp till en själv om man kan pruta om man ska köpa tex full mundering. Det gäller även handelsboden osv.

Yamaha center har ju dessutom rabatterade paket på tex IXS-kläder. XL-moto kör med stora rabatter på utgångna produkter och det gör även alla andra fysiska handlare, så förstår inte riktigt var den stora skillnaden är?

Är trött på allt skitsnackande om alla mc-firmor. Någon råkar känna någon på en mc-firma och plötsligt är alla andra idioter.:dummer

Överpriser ja dom är dyrare än alla andra sen ska man inte behöva pruta för att priset ska bli normalt.

Tror nog det är mer någon som jobbar där och känner sig träffad.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Överpriser ja dom är dyrare än alla andra sen ska man inte behöva pruta för att priset ska bli normalt.

Tror nog det är mer någon som jobbar där och känner sig träffad.

Vad har du för belägg för att "de är dyrare än alla andra"? Vad är det du har jämfört?

Stämmer att jag jobbat där och det har jag skrivit om lite här och var på sporthoj.

Jag ska ge dig ett exempel: Duells importerar Shoei och har ett rekommenderat pris på sina hjälmar som alla handlare håller hyfsat. Det är upp till alla handlare att sätta det pris de själva vill men de flesta kör med det rekommenderade priset.

Så vad är det du har jämfört? Har du tex jämfört IXS (stort märke i världen inom personlig skyddsutrustning) med tex ett eget märke från xlmoto? Det är ju som att jämföra äpplen och päron och tex att jämföra en Volvo mot en Skoda.. Olika smaker/fördelar osv.

Eller delar du med dig av en känsla du har till höger och vänster?:D
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Vad har du för belägg för att "de är dyrare än alla andra"? Vad är det du har jämfört?

Stämmer att jag jobbat där och det har jag skrivit om lite här och var på sporthoj.

Jag ska ge dig ett exempel: Duells importerar Shoei och har ett rekommenderat pris på sina hjälmar som alla handlare håller hyfsat. Det är upp till alla handlare att sätta det pris de själva vill men de flesta kör med det rekommenderade priset.

Så vad är det du har jämfört? Har du tex jämfört IXS (stort märke i världen inom personlig skyddsutrustning) med tex ett eget märke från xlmoto? Det är ju som att jämföra äpplen och päron och tex att jämföra en Volvo mot en Skoda.. Olika smaker/fördelar osv.

Eller delar du med dig av en känsla du har till höger och vänster?:D

Jag har att jämföra med Crossenduro kompaniet bike Honda center Johans mc handelsboden xlmoto Kenneth mc.
Just som har ixs har jag inte kollat på men det kanske är det ända ni är billiga på då efter som det är de ända du tjötar om.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jag har att jämföra med Crossenduro kompaniet bike Honda center Johans mc handelsboden xlmoto Kenneth mc.
Just som har ixs har jag inte kollat på men det kanske är det ända ni är billiga på då efter som det är de ända du tjötar om.

Men VAD är det du har jämfört? Jag känner folk som jobbar i de flesta mc-firmor i stan och åker runt ibland och jag kan försäkra dig om att du inte har en aning vad du pratar om;)

Ska man resonera som dig kan lika gärna alla mc-företag stänga då Biltema är billigast på kläder och tillbehör.
Alla europeiska och japanska mc-tillverkare mm kan lika gärna lägga ner då de kinesiska kopiorna är så mycket billigare.

Så ge mig ett exempel där du har jämfört samma del/märke där Yamaha center är dyrare än någon annan handlare i stan.

Ska försöka svara så ödmjukt jag kan:

1. Jag jobbade på Yamaha center 2007-2008 och har jobbat extra vissa helger därefter. Jag har skrivit det flera gånger på olika delar av sporthoj då jag till och med jobbet via sporthoj:D

2. Du har baserat din åsikt på en över 10 år gammal tråd. ALLA firmor gör misstag och det inkluderar alla branscher. Hur mycket ett företag än vill så går det inte att göra alla nöjda. Det kan alltid bli något form av misstag/missförstånd mellan säljare/kund men alla seriösa företag försöker att göra kunden nöjd inom rimliga gränser.

3. Folk baserar sina upplevelser på sina egna och andras erfarenheter/fördomar och jag har hört ros/ris om ALLA mc-företag i stan. Så det beror helt på vem du frågar.

Jag brukar ge folk en chans och är jag inte nöjd så går jag vidare och det är helt upp till var och en att göra vad man vill.
Men du har fortfarande inte kommit med ett konkret exempel.

Jag ska ge dig ett exempel inom en helt annan bransch. Min tjej jobbar inom skönhet och där hon är anställd säljer de produkter som ibland är dubbelt så dyra som på tex ICA. Samma vara som kostar tex 79kr på ICA kan kosta det dubbla på tjejens företag.
Det där inget som ens är möjligt inom mc-branschen.

Så vad är det som Yamaha center säljer så mycket dyrare än alla andra? Ge mig/oss ett konkret exempel och visa att du har fakta bakom dina påståenden/smutskastning.

PS. Ovanstående åsikter är mina egna och inte Yamaha centers.
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Kan ge dig två exempel från i sommar. Ex 1 Kollade på gas vajer till sonens pw50 crossenduro kompaniet tog 150:- för den NI skulle ha över 500:-

Ex 2 Insugsgummi till en fzs1000 Ni skulle ha 4000:- för dom köpte på nätet för 1000:-

Nöjd?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Kan ge dig två exempel från i sommar. Ex 1 Kollade på gas vajer till sonens pw50 crossenduro kompaniet tog 150:- för den NI skulle ha över 500:-

Ex 2 Insugsgummi till en fzs1000 Ni skulle ha 4000:- för dom köpte på nätet för 1000:-

Nöjd?

Nej jag är inte nöjd;) Jag börjar däremot undra om du gått ut grundskolan?:hihi;););) Bli inte ledsen nu utan se till att tåla ett skämt;)

Din jämförelse nu är näthandel/eBay vs lokal handlare. Jämför Yamaha centers priser på original-delar med tex Bike GBG. I princip samma priser..

Förstår du själv skillnaden? Du påstod att Yamaha center var dyrare än alla andra handlare i stan och nu plötsligt kommer du och drar in eBay mm:D Var det en ny del du köpte eller begagnad?

Vad tror du att mc-handlarna har för marginaler egentligen i Sverige? Du verkar tro att alla täljer guld och särskilt då Yamaha center "som är så dyra"..?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Kan ge dig två exempel från i sommar. Ex 1 Kollade på gas vajer till sonens pw50 crossenduro kompaniet tog 150:- för den NI skulle ha över 500:-

Ex 2 Insugsgummi till en fzs1000 Ni skulle ha 4000:- för dom köpte på nätet för 1000:-

Nöjd?

Ang crossendurokompaniet så köper de väl delarna från USA i så fall. Yamaha center är just Yamaha center och säljer original-delar importerade av Yamaha Motor Scandinavia som är generalagent i Sverige med allt vad det innebär med att driva ett företag i Sverige.

Nåja. Du har bestämt dig för en sak och jag försöker bara hjälpa dig att öppna ögonen och sluta vara så naiv men du bestämmer om du vill ta till dig info/fakta eller inte. Försök att vara lite mer öppen i ditt sinne så ska du se att livet blir trevligare att leva än att bara gnälla utan belägg:tummenupp
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Nej jag är inte nöjd;) Jag börjar däremot undra om du gått ut grundskolan?:hihi;););) Bli inte ledsen nu utan se till att tåla ett skämt;)

Din jämförelse nu är näthandel/eBay vs lokal handlare. Jämför Yamaha centers priser på original-delar med tex Bike GBG. I princip samma priser..

Förstår du själv skillnaden? Du påstod att Yamaha center var dyrare än alla andra handlare i stan och nu plötsligt kommer du och drar in eBay mm:D Var det en ny del du köpte eller begagnad?

Vad tror du att mc-handlarna har för marginaler egentligen i Sverige? Du verkar tro att alla täljer guld och särskilt då Yamaha center "som är så dyra"..?

Frågan är ju vem som gått ut skolan? Vart har jag skrivit ebay? Sen skrev jag även crossendurokompaniet vilket är en affär men du verkar ju helt jävla dum i huvudet? Har flera vänner som handlat av er och alla tycker ni är dyrast i stan så det är knappast en personlig fix ide.
Sen att diskutera det med någon som jobbar där det är ju knappast som du kommer klanka ner på företaget.


Tycker dock dina inlägg är lite väl ner låtande så om du vill kan jag komma till dig nu så kan vi göra upp om du vill?
 

Krok1

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -00
Roligt med liv i tråden igen! Men.. Grabbar, är en skitsak ni diskuterar och bli nöjda med att ni tycker olika. Priset är inte hela världen, betalar gärna för sevice och kunnande så skulle det vara 400-500kr dyrare spelar det ingen roll om jag blir bra bemött. Jobbar som handlare själv och vet att det inte går att mäta sig med webbshoppar prismässigt .

Peace! :krama
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Frågan är ju vem som gått ut skolan? Vart har jag skrivit ebay? Sen skrev jag även crossendurokompaniet vilket är en affär men du verkar ju helt jävla dum i huvudet? Har flera vänner som handlat av er och alla tycker ni är dyrast i stan så det är knappast en personlig fix ide.
Sen att diskutera det med någon som jobbar där det är ju knappast som du kommer klanka ner på företaget.


Tycker dock dina inlägg är lite väl ner låtande så om du vill kan jag komma till dig nu så kan vi göra upp om du vill?

Tar du alltid allting så blodigt allvarligt? För att sätta känsla på inläggen så lägger man till smileys och när jag utöver smileys lägger till att jag hoppas att du ska uppskatta lite skoj så tar du ändå åt dig och vill "göra upp"..:jisses

Finns ett ordspråk som går typ "när idioten har slut på ord tar han till nävarna". Du verkar stämma rätt så bra in där:tummenupp
Sen har min farsa gett mig tipset att aldrig slåss med någon som är ful då jag bara har att förlora på det, till skillnad från den fule som inte har något att förlora då han redan är ful:rofl:D:D

Jag tycker att vi ska träffas och göra upp på en racingbana eller ha en "dance battle". Vinnaren får rätt kan vi bestämma:tummenupp;)

PS. Du vet vad en smiley är antar jag Mögel och alla olika innebörd de har?:D

Krok: Jo visst är det en skitsak men tycker att det är fel när folk slänger ur sig stora ord på nätet och försöker sabba för ett företag utan att ha belägg för det. Sen att jag gillar att gå folk på nerverna är en helt annat sak:hihi
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jag gör ett sista försök för att vara helt övertydlig mot Mögel:

Yamaha Center är en återförsäljare av Yamaha motorcyklar och original-delar samt diverse andra märken inom tillbehör/utrustning osv. De köper in sina hojar/delar osv via en generalagent så som exempelvis Yamaha Motor Sacandinavia, Duells, BoOve osv osv.
Sedan säljer de delarna för det rekommenderade priset.
Precis som alla andra mc-företag.

De sockrar inte priset genom att lägga på ett visst antal procent som du verkar antyda. Om en Shoei hjälm kostar 4299kr i listpris så är det vad den kostar. Likaså med tex olja/lås osv osv osv.

PRECIS som alla andra större mc-företag.

Om en kund köper en hoj och tillbehör samt utrustning så får de självklart schysst pris.

Att original-delar kostar pengar vet jag själv..

När ett tex däck/hjälm osv har utgått ur ordinarie sortiment/börjar bli gammal osv så åker den ut på rea. Det är så de flesta jobbar.

Om man då däremot jämför vad en jacka från IXS kostar mot en jacka från Dainese så blir det prisskillnader då det är olika märken osv osv.

Det som vissa större återförsäljare gör, som exempelvis Bike GBG, är att starta ett eget märke. De tar bort mellanhanden som en importör/generalagent är och har således större marginaler för sig själva och kan ha ett lägre pris. Men där är det fortfarande kanske inte IXS eller Dainese-nivå på kvalité osv, utan det är något man själv får avgöra/känna/bedöma.

Förstår du hur jag menar/tänker?
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Tar du alltid allting så blodigt allvarligt? För att sätta känsla på inläggen så lägger man till smileys och när jag utöver smileys lägger till att jag hoppas att du ska uppskatta lite skoj så tar du ändå åt dig och vill "göra upp"..:jisses

Finns ett ordspråk som går typ "när idioten har slut på ord tar han till nävarna". Du verkar stämma rätt så bra in där:tummenupp
Sen har min farsa gett mig tipset att aldrig slåss med någon som är ful då jag bara har att förlora på det, till skillnad från den fule som inte har något att förlora då han redan är ful:rofl:D:D

Jag tycker att vi ska träffas och göra upp på en racingbana eller ha en "dance battle". Vinnaren får rätt kan vi bestämma:tummenupp;)

PS. Du vet vad en smiley är antar jag Mögel och alla olika innebörd de har?:D

Krok: Jo visst är det en skitsak men tycker att det är fel när folk slänger ur sig stora ord på nätet och försöker sabba för ett företag utan att ha belägg för det. Sen att jag gillar att gå folk på nerverna är en helt annat sak:hihi

Det roliga är att du tar till person angrep på alla dina inlägg redan från start.
Men jag vet hur du ser ut och vart du jobbar (jobbar själv nära dig) så det ska bli kul och se hur tuff du är när du inte sitter bakom skärmen.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Det roliga är att du tar till person angrep på alla dina inlägg redan från start.
Men jag vet hur du ser ut och vart du jobbar (jobbar själv nära dig) så det ska bli kul och se hur tuff du är när du inte sitter bakom skärmen.

Personangrepp redan från start? Scrolla uppåt och läs mina inlägg från start så ska du se att det inte är några personangrepp.

Personangrepp med glimten i ögat var det när jag undrade om du gått ut grundskolan.. Allvarliga personangrepp däremot är det du står för med hot om våld och stryk.

Sen står jag för vad jag skriver, därför jag har mitt namn här under signaturen. Jag gömmer mig inte bakom ett smeknamn:tummenupp
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?56606-Varning-f%F6r-Yamaha-center

Tycker du ska ta en dag och åk runt i göteborg och kolla lite affärer och olika kläder dom ligger ju hyfsat nära varandra.

Bästa är ju att köpa kläder på våren när det är STORA reor.

Detta var till trådskaparen!

För drygt ett år sen var Yamahacenter i särklass billigast på Dainese och Lindstrands som fanns i lager. Och då menar jag inte i Göteborg utan troligtvis i hela Europa inklusive alla internet-lågpris. Skinnställen hängde där vecka efter vecka, jag var där och provade ett tvådelat Dainese två gånger men det var lika ovärdigt andra gången som första och kameltån i Lindstrands one-piece var lite för "epic" så det blev inget.....

Funderade på varför dom inte marknadsförde det på internet hårdare, var 700-1000kr billigare än näst billigaste.

Men håller med om att det är konstigt att en hjälm kan vara dubbelt så dyr som en internethandlare. Men att Yamahacenter skulle vara överdrivet dyrare än andra lokala handlare håller jag inte med om. Bike säljer ju oxå original Yamaha, skiljer det nåt öht?

Sen tror jag generellt att det är jävligt tungt som handlare att försörja både sig själv och generalagent.
 

Krok1

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -00
Har handledare nu, gick på semester igår och har äääntligen tid för det. Vad händer, jo hösten sätter sina klor i Göteborg :tummenupp
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har handledare nu, gick på semester igår och har äääntligen tid för det. Vad händer, jo hösten sätter sina klor i Göteborg :tummenupp

Hur har det gått för dig? Att det inte blir nåt kort i år är nog klart men har du fått några mil i kroppen?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Gott att du hittade någon att köra med. Jag kan vara handledare från 12e maj nästa år, kan ju säga det ifall det är någon annan som vill ha någon att köra med 2016.

Vi borde nästan ha en "Handledare sökes"-tråd.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Det roliga är att du tar till person angrep på alla dina inlägg redan från start.
Men jag vet hur du ser ut och vart du jobbar (jobbar själv nära dig) så det ska bli kul och se hur tuff du är när du inte sitter bakom skärmen.
Ge dig Mögel.. Hot med våld kommer du ingenstans med.

Läs inläggen igen... å tagga ned tio hack förfan... :tungan:yoparty:smasha:crash:7peta:tuttar:arsele
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top