Sålt en lätt mc, köparen vill häva köpet pga fel jag inte kände till.

jonzi88

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 -91
Och hur mycket har du själv kört hojen på sistone? Förutom din egen provkörning. Kan ju vara intressant med tanke på vad du själv borde ha vetat om gången på den, menar jag.

Jag kan tro att jag kört ca 20 mil den senaste veckan, till och från besiktning, ett verkstadsbesök plus provkörningar inför spekulanter.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Hur kan ansvaret vara 45% på säljaren?
Enligt mitt sätt att se det är det antingen 0% eller 100%, beroende på om säljaren varit ärlig eller inte.

Vid en privat begnagnataffär är ju säljaren bara skyldig att vara ärlig med vad den vet om fordonet, inte att leverera en 100% fungerande produkt.
Jag tycker inte det känns helt avgjort än nämligen. Fördel säljaren just nu är ju att köparen hade all möjlighet att provköra den innan köp. Fördel köparen just nu är rimligheten i att upptäcka ett symptom som uppträder först "efter en stund" och vad säljaren kan ha vetat om det utan att säga det. Avvaktar svaret på frågan jag ställde sen...:gnissla
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag kan tro att jag kört ca 20 mil den senaste veckan, till och från besiktning, ett verkstadsbesök plus provkörningar inför spekulanter.
Jag tänkte mer kanske senaste halvåret eller så. Tycker det är avgörande. Citatet ovan är bra. Det där med "garage i 4-5 år" var intressant också.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Man kan inte häva ett köp om det är köpt av en privatperson. slut, runt hörnan som gäller. Vill man ha garanti etc så är det handlare som gäller och betala mer.
 

jonzi88

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 -91
Jag tänkte mer kanske senaste halvåret eller så. Tycker det är avgörande. Citatet ovan är bra. Det där med "garage i 4-5 år" var intressant också.

Japp den har stått i garage i 4-5 år tills nu i tidig sommar då jag beslöt mig för att fixa iordning och sälja den.
Så inte mkt körning det senaste halvåret.

Anledningen till att jag inte använt den är helt enkelt brist på intresse. Jag tänkte ta tungkort ist :yoparty
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det enda jag kommer på är när jag skulle ha igång den i våras. Den har stått i garage i 4-5 år och då har bränsleslangen legat lite krökt och blivit formad så bränslet inte fått flöda fritt till förgasaren, dock har jag bytt slang nu så det skall inte vara några problem.

Kände köparen till att den stått i garage 4-5 år?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Man kan inte häva ett köp om det är köpt av en privatperson. slut, runt hörnan som gäller. Vill man ha garanti etc så är det handlare som gäller och betala mer.
Jo det kan man. Se post nr 14 ovan. Gäller privat affär. Saxade inte in texten om "häva köp", men den finns där.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
2-taktare bör man nog helst bara sälja till folk som är motorkunniga. Det brukar krävas lite mer än att bara vrida på nyckeln som oftast räcker på en 4T.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Befintligt skick är befintligt skick... punkt.
Så länge du inte ljugit om skicket eller att du visste om problemet men struntade i att berätta det, tråkigt för köparen.
Såna här risker följer med att göra privata affärer, vill han tjafsa vidare bör det göras via tingsrätt.
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Få se både köpare och säljare som registrerat användare på sporthoj nu i aug - I smell :Trollololololololololol
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Få se både köpare och säljare som registrerat användare på sporthoj nu i aug - I smell :Trollololololololololol

Faktiskt. Ts påstår att han sålde sin tzr för några dagar sedan och om han inte har flera tzr:er med samma symptom är det lite märkligt att han startade en tråd IGÅR om att "hans" tzr inte går bra i hastigheter över 100km/h:va

Luktar nästan som att ts snarare har köpt sig en hoj som visade sig vara ett dåligt köp för att ts undlät att göra en fullständig undersökning och nu vill han utge sig för att vara säljare för att inte framstå som korkad och vill givetvis lämna igen hojen men fått kalla handen av säljaren och nu vill han se om ngn kan konsumentköplagen genom att starta en tråd och framstå som säljaren:smasha

Är jag inne på rätt spår ts?
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Det enda jag kommer på är när jag skulle ha igång den i våras. Den har stått i garage i 4-5 år och då har bränsleslangen legat lite krökt och blivit formad så bränslet inte fått flöda fritt till förgasaren, dock har jag bytt slang nu så det skall inte vara några problem.

Jag kan tro att jag kört ca 20 mil den senaste veckan, till och från besiktning, ett verkstadsbesök plus provkörningar inför spekulanter.

Japp den har stått i garage i 4-5 år tills nu i tidig sommar då jag beslöt mig för att fixa iordning och sälja den.
Så inte mkt körning det senaste halvåret.

Anledningen till att jag inte använt den är helt enkelt brist på intresse. Jag tänkte ta tungkort ist :yoparty
Spiken i kistan.
Köparen har brustit i undersökningsplikten.
Han skulle ha tagit reda på det du säger här ovan och dragit slutsatsen:
"Hoj möjligen ringrostig trots lyckad provkörning."
Du kan inte rimligen ha vetat det. Inte heller besiktningsmannen.
Okunskap hos en köpare av en 23 år gammal hoj som stått i garage senaste 4-5 åren är ingen anledning att häva ett köp.
Du är befriad tycker jag.
 
Last edited:

jonzi88

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 -91

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Köparen har kunnat undersöka varan innan avtal ingicks. Du har varit tydlig med info som du vetat om.

Du ska absolut inte ta tillbaka hojen! Den är köparens problem nu.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Haha nej det är såhär att jag stötte på ett skumt jordfel när jag besiktigade hojen häromveckan, så jag skapade ett konto här för att se om någon visste vad saken gäller.

Se tråd : http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?272312-Yamaha-TZR-125-Jordfel-p%E5-Blinkers

Sedan sålde jag hojen i fredags och igår ringde köparen och berättade om felet.

Tänkte mest på denna http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?272367-Yamaha-TZR-125-D%F6r-vid-h%F6gre-hastighet tråd om samma!? hoj du startade igår, såtillvida du inte har flera tzr med samma problem:va

Samtidigt som du nu har ändrat och säger att hojen är såld men du sålde ju hojen i fredags:va
 
Last edited:

jonzi88

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 -91
Är jag inne på rätt spår ts?

Oj nu såg jag vad du menade x)

Jag skrev det där inlägget om att "min" tzr dör vid höga hastigheter i ren panik ifall jag skulle behöva köpa tillbaka hojen, nu har jag tagit mitt förnuft tillfånga och lugnat ner mig lite haha, tar bort den tråden.

edit: kan man inte ta bort trådar?
 
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
De enda gånger man som privat begagnatköpare kan häva ett köp är om säljaren medvetet dolt fel som denne vetat om. Detta upphävs oftast om man köper varan på plats då man har undersökningsplikt. Så i ditt fall har du inga skyldigheter här.

Jag råkade själv ut för nåt liknande när jag sålde min YZF 750. Hojen funkade hur bra som helst och men var lite svårstartad efter vintern. Jag fick dock igång den och köparen provkörde och allt men när köparen kört hem den så fick han inte igång den utan ringde och gnällde. Jag orkade inte med gnället så vi förlikades med lite pengar. Tråkigt men jag tyckte att det var bättre att köpa mig fri så att säga. De fick sen ordning på det och givetvis var det ett superenkelt fel som jag hade fixat på fem minuter :(.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Oj nu såg jag vad du menade x)

Jag skrev det där inlägget om att "min" tzr dör vid höga hastigheter i ren panik ifall jag skulle behöva köpa tillbaka hojen, nu har jag tagit mitt förnuft tillfånga och lugnat ner mig lite haha, tar bort den tråden.

edit: kan man inte ta bort trådar?
Hörru. "har en tzr..." när du inte alls hade den längre. Nu hann ju ingen svara på det där, men det är halvkul att svara på poster som inte är i överensstämmelse med sanningen. Även om det är ett internetforum. Har du farit med fler osanningar? Skärpning om du ska hitta några "vänner" här. :7peta
 

jonzi88

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 -91
Hörru. "har en tzr..." när du inte alls hade den längre. Nu hann ju ingen svara på det där, men det är halvkul att svara på poster som inte är i överensstämmelse med sanningen. Även om det är ett internetforum. Har du farit med fler osanningar? Skärpning om du ska hitta några "vänner" här. :7peta

Aa det blev lite tokigt, sorry! ;) Fast i dåläget trodde jag faktiskt att jag var tvungen att köpa tillbaka hojen. Så ja :/
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top