Sälja bil - brukar det vara så här?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har köpt och sålt avsevärda mängder bilar och en och annan hoj. Det varierar väldigt på vad det är för folk som hör av sig. Ford Transit drar till sig storprutare och grönsakshandlare som alla ska ha en rostfri skåpbil i toppskick för växelpengar. Men jag sålde till rätt person till slut. Gick med god vinst på den bilen.

En gammal Toyota (inte min!) höjde jag priset på från 12 till 20 och helt plötsligt slutade konstigt folk att ringa och jag kunde byta mot en fyrhjuling i gott skick. Gjorde samma trick med en Passat TDI efter att det var toksvårt att sälja - den gick på två dagar efter prishöjningen. En Peugeot gav jag bort för 2 papp till några litauer som fixade export och rubbet. Den körde de iväg trots havererad bakaxel...

Andra gånger har det varit tvärtyst på annonser och när det väl ringer någon efter ett par månader, så har jag fått det sålt. Värst var väl dock att försöka sälja husvagn - det tog tre år att bli av med den och fick ändå gå ner lågt i pris på gränsen till att man skänkte bort den. Aldrig mer husvagn...
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Sålde bilen igår kväll och siffrorna lyder:
962 visningar av annons som låg ute i 30h.
24 mail.
6 personer som ville komma och kolla utan att buda via mail.
14 bud via mail. Lägsta bud 26, högsta bud 39. Samtliga har lässvårigheter, en del även skrivsvårigheter.
3 personer ville ha fler bilder.
En person hade lite tekniska frågor kring drivlina.

Samtliga tjejer som mailade på annonsen(5 personer) var seriösa och ville komma och kolla.

Vet inte vad slutsatsen blir mer än att dyslexi verkar vara överrepresenterat bland folk som ska göra snabba klipp på blocket samt att tjejer bara mailar om dom verkligen vill ha bilen.
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Så tricket för att lägga upp annonser på blocket är bara att använda mail så mycket som möjligt numera?

Jag ska lägga upp 2 st motorcyklar om ett tag på blocket och funderar på att strunta i telefon nummer pga jag är ändå svår att få tag på under vardagarna och jag har ingen lust att någon ringer vid konstiga tillfällen.

PS Att sälja en svets drar till sig samma neandertalare som verkar vilja köpa billiga Ford transit och BMW bilar :död
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så tricket för att lägga upp annonser på blocket är bara att använda mail så mycket som möjligt numera?

Jag ska lägga upp 2 st motorcyklar om ett tag på blocket och funderar på att strunta i telefon nummer pga jag är ändå svår att få tag på under vardagarna och jag har ingen lust att någon ringer vid konstiga tillfällen.

PS Att sälja en svets drar till sig samma neandertalare som verkar vilja köpa billiga Ford transit och BMW bilar :död

Det beror på hur tålig du är för att bli uppringd vid alla möjliga tider på dygnet av allsköns konstiga dårar... Känner du att du nog inte har så stort tålamod med sådana är mail att föredra i första kontakten. Då kan man iaf skratta lite gott åt dårskaperna, eftersom att man haft möjlighet att förbereda sig mentalt innan man öppnar mailet. Telefondjävulen ringer mitt i natten, eller under arbetsdagen och alltid annars när den är som mest oönskad.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag tycker det är ingen som är seriös som skickar ett bud på mail om man inte ens har frågat om skicket mm innan.
Dom gånger jag sålt saker så har alla som tillslut slutat med affär, Så har köparen ringt första gången.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top