Sälja bil - brukar det vara så här?

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
Värsta som finns är storprutarna på mail lr tele. fick ett samtal 7 imorse av nån lirare, lät jätteseriös till en början men sen tyckte han att 4300mil för min gsxr 1100 från 93 va väldigt långt för en sporthoj och erbjöd mig 18k när den ligger ute för 25.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Värsta som finns är storprutarna på mail lr tele. fick ett samtal 7 imorse av nån lirare, lät jätteseriös till en början men sen tyckte han att 4300mil för min gsxr 1100 från 93 va väldigt långt för en sporthoj och erbjöd mig 18k när den ligger ute för 25.

Mm.. men 18 var nog ett helt ok bud för en 21år gammal hoj utan direkt samlarvärde.
 

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
Mm.. men 18 var nog ett helt ok bud för en 21år gammal hoj utan direkt samlarvärde.

När det legat ute hojar som gått betydligt mycket längre för samma peng borde det vara rätt rimligt?
När man inte vet riktigt hur skicket på hojen är så ska man nog inte uttala sig.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Well, sålde hustruns gamla VW Polo i halvrisigt skick alldeles för billigt. Första jäveln ringer 15 min efter att annonsen publicerats och köper bilen osedd mot löfte att inte pruta. Stämmer träff dagen efter. Upp med en hand alla som tror den fan höll sitt löfte, dessutom kallade han sig för "Stefan" men var allt annat än en Stefan. På 12 timmar hade 170 personer ringt och köpt bilen direkt, hotat mig till livet, grinat i telefonen och gud vet allt. Vinnaren blev en "Gunvor i Älvsjö" som fick extra rabatt bara hon köpte skiten. Aldrig mer......... Fortsatte ringa, blev ännu mer hotad för att biljäveln var såld. Så trött på alla kompisar som inte begriper vad man säger.....
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag ville verkligen inte bära ut några garderober förra hösten och antog att de betingade ett lågt värde. Fy fan vad förorten telegraferade då, någon adidas-syrian-brud ringde och jiddra fett mycke asså om att jag inte borde sålt den till någon annan för hon var ju först egentligen. :3freak
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Svarar numera bara 'Haha, nä!' på alla idiotmail man får. Sparar tid.
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
La ut en bil på blocket för 40papp igår. Sex personer har mailat och bjuder 35, en som bjuder 30 och en har "marknadsanpassat" priset till 26. Jag har skrivit i annonsen att dom inte ska kontakta mig om dom vill buda via e-mail. Hur jävla svårt kan det vara?
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Finns alltid någon sporthojaren som behöver fylla ut en del av garaget ifall du vill skänka bort dem istället. :hihi

Provar här i stället för blocket då. :)
Saab 9.3 2.0T -98 bytes mot 4000kr, moped, gammal mc, knattecross eller fyrhjuling.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
La ut en bil på blocket för 40papp igår. Sex personer har mailat och bjuder 35, en som bjuder 30 och en har "marknadsanpassat" priset till 26. Jag har skrivit i annonsen att dom inte ska kontakta mig om dom vill buda via e-mail. Hur jävla svårt kan det vara?

Men har du ingen prutmån inräknat i det priset? Tror de flesta hade sålt direkt för 5000kr under angivet pris. Åtminstone när annonsen har legat ute ett tag. Som Skäggot skrev är ju en blocketkrona inte värd en SEK. Ge ett motbud på 38 så blir det väl 36-37 eller nåt. Bilen är såld och eländet med försäljning ur världen.
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Men har du ingen prutmån inräknat i det priset? Tror de flesta hade sålt direkt för 5000kr under angivet pris. Åtminstone när annonsen har legat ute ett tag. Som Skäggot skrev är ju en blocketkrona inte värd en SEK. Ge ett motbud på 38 så blir det väl 36-37 eller nåt. Bilen är såld och eländet med försäljning ur världen.

Förstår din tanke, men min bil är redan billigast på blocket :D

Självklart kan jag ju gå ned i pris. Det är inte det som är saken. Är folk inte läskunniga, hur ska dom då kunna fylla i ägarbytet?

Sen brukar det också vara så att man får ett bud på mailen, kontaktar personen, pratar om bilen och bestämmer träff. Då ska det prutas ännu mer. Säljer bilar 3-4 gånger per år och det är ofta såhär trots att jag redan sagt alla brister jag känner till om bilen via telefon. Får man ett bud på 35 via mail så är personen troligen villig att betala 32 på plats.
 
Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Förstår din tanke, men min bil är redan billigast på blocket :D

Självklart kan jag ju gå ned i pris. Det är inte det som är saken. Är folk inte läskunniga, hur ska dom då kunna fylla i ägarbytet?

Sen brukar det också vara så att man får ett bud på mailen, kontaktar personen, pratar om bilen och bestämmer träff. Då ska det prutas ännu mer. Säljer bilar 3-4 gånger per år och det är ofta såhär trots att jag redan sagt alla brister jag känner till om bilen via telefon. Får man ett bud på 35 via mail så är personen troligen villig att betala 32 på plats.

Då hade jag åkt hem igen.
En överenskommelse är en överenskommelse.
Kan man inte stå för sitt ord så vill jag inte göra affärer.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
En extra telefon med kontantkort vars nr man anger i annonsen kan vara en lösning annars. Den kan man stänga av när det inte passar en själv att svara. Det har ändå aldrig hänt mig att den där rätta spekulanten är den som hör av sig kl 04:00.

Precis vad jag gjorde tog gammelluren och köpte kontantkort inkl samtalsladdning för 69:-. Det var det värt för att slippa alla "kompisar". Bilen blev såld på två dagar utan prut till seriös köpare.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag har inte köpt och sålt just bilar över blocket, men lite andra saker (inkl. hoj)... och skulle nog säga hellre "en massa" flummail och/eller telefonsamtal från oseriösa än när man har en helt okej annons och det är knäpptyst ändå... vad gör man då liksom?

(ofta är jag som Kricke, att prismässigt vara billigast på blocket alt. snällt pris utifrån vad som erbjuds gentemot resten, kan ofta tänka mig offra en 3-8% av priset gentemot andra för att snabbt och smidigt bli av med det man inte önskas ha kvar)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Man vet att det är illa då man via blocket-formulär skickar frågor på tre bilar och två av dessa tackar mig för att det "äntligen kom någon med vettiga frågor". :D

Får väl elda upp bilen den dagen det är dags att själv avyttra :)
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Men har du ingen prutmån inräknat i det priset? Tror de flesta hade sålt direkt för 5000kr under angivet pris. Åtminstone när annonsen har legat ute ett tag. Som Skäggot skrev är ju en blocketkrona inte värd en SEK. Ge ett motbud på 38 så blir det väl 36-37 eller nåt. Bilen är såld och eländet med försäljning ur världen.

Nej helt klart är att de allra flesta blocket-köpare förutsätter att det ska prutas(och vissa mer än andra..:näsblod )

Jag provade en gång att sätta ett riktigt bra pris och med versaler och utropstecken skriva EJ PRUT!!! Det gjorde ingen skillnad.. :näsblod Men jag ignorerade och raderade alla prutmail och avslutade snabbt alla prutsamtal utan vidare diskussion. Efter 2 dagar var bilen såld till begärt pris :)
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top