Royal Enfield 500 Bullet - rena skiten eller ej?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Fick ett erbjudande igår att köpa en 500 93 års modell som har stått i ett garage i 20 år.
Driftsäkerhet och generell kvalitet ökade enormt när man monterade den helt nya enhetsmotorn i alla modeller 2010.

Dessförinnan är de visserligen enkla och billiga att underhålla, men knappast bra eller driftsäkra.

Ny och gammal motor nedan.
 

Bifogat

  • 2009-RoyalEnfield-500ccUCEEFIEnginea.jpg
    2009-RoyalEnfield-500ccUCEEFIEnginea.jpg
    235.7 KB · Visningar: 245
  • 68866_1323786500.jpg
    68866_1323786500.jpg
    227.3 KB · Visningar: 1,196
Last edited:

Magicman

First you see me....Then iam gone....
Gick med
27 May 2009
Ort
stockholm
Hoj
Honda Cbr 1100 xx Super blackbird,Aprilia Af1
hur som helst en förbannat cool hoj är det iaf och billig vad kostar en sån ny under 50k typ.en sån måste jag köpa!!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fick ett erbjudande igår att köpa en 500 93 års modell som har stått i ett garage i 20 år. Den har gått 20 mil. O han vill ha 20.000 för den. Blir mycket 20 här märker jag. Kan inget om den hojen. Kör intruder 1500. Tycker du att jag ska klippa till? Låter billigt

För 20 000 finns där väldigt mycket bättre motorcyklar att köpa tillverkade 1993. Jag hade bjudit MAX 10 000 men troligen mindre.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
hur som helst en förbannat cool hoj är det iaf och billig vad kostar en sån ny under 50k typ.en sån måste jag köpa!!

Lägg dina pengar på något annat....

Vill du ha looken av en klassisk brittisk cykel så köp en klassisk brittisk cykel eller köp nyproducerad Triumph med gammal look.
 

aniik

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki gs500f
Fick ett erbjudande igår att köpa en 500 93 års modell som har stått i ett garage i 20 år. Den har gått 20 mil. O han vill ha 20.000 för den. Blir mycket 20 här märker jag. Kan inget om den hojen. Kör intruder 1500. Tycker du att jag ska klippa till? Låter billigt

Har en polare som har en enfield 500 från 1994. Den är väldigt enkel och mecka med och som har kickstart. Den var väldigt skön och köra men har endast 22 hk och är 4-växlad. Den kan även vara jobbig och starta när den har stått kall en stund. Hans hade åkt 2000 mil och han köpte den för 20k. Skulle nog max ge 15k för din. Personligen tycker jag att det är alldeles för lite kraft i den.
 

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
2013 HD Fat Bob
Någon som vet var i Sverige de finns för provkörning? Oavsett om det är skit eller inte så vore det kul att ha provkört en.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Den självklara frågan är väl om det inte skulle gå att bygga en schysst café räser av en sådan? :)
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Hyrde en några veckor i Goa, gick sönder ett antal gånger - vilket mest var pittoreskt där och då, att sitta i nån dikeskant och vänta på att lokala bysmeden skulle snida dit t.ex stödet för 2 kronor i arbetskostnad - men fy för att behöva hålla på med sånt mög här hemma... Trafiksituation och -rytm och avstånd här hemma gör att det inte funkar att åka runt med 20-ish hästar bara. Man kan ju inte ens åka SR400/500 här hemma, i valfri bananrepublik funkar det ju däremot fint att åka crap-vespa i flipflop och surfshorts (eller Royal Enfield).
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
http://profit.ndtv.com/news/industr...ld-launches-bullet-500-at-rs-1-54-lakh-321008

154000 Rupier
19580 SEK

Synd att den inte går att köpa i Sverige för de pengarna.

De maskiner som kommer hit är exportversionen, det finns en inhemsk version som är billigare och inte lika välbyggd.

Så var det iaf när det en gång i tiden begav sig (1995-96) och en kompis kompis frågade om vi ville hjälpa till at fylla en container. Vi var några som köpte var sin hoj (som blev inhemska eftersom de köptes på plats i Indien) som fick modifieras till 12V, alla (kändes det som) bultar fick efterdras och ekrar fick spännas...

Var 50:e mil under inkörning skulle stötstängerna justeras och det behövdes verkligen då skålarna till stötstängerna var grovt tillyxade. Vid första justeringen gick en stång av när jag skulle straffa justermuttrarna...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nya enfield har en österrikiskt designad motor, känns som dom tog klivet in i 70talet med den, väldiga framsteg jämfört med den gamla motorn från 40talet.
Största förbättringen i mitt tycke var växellådan..
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
En kompis hade en sån i flera år... Förvånardsvärd kul maskin å köra... Ingen maskin man varvar upp direkt, mer typ "tjofs tjofs"..
Varje kolvslag sprätter till i gruset typ...
Ända han hade å anmärka på va att kromet va inte av bästa kvalite å allt gummi.... Annars funka den i ur å skur...
Att ha en sån å åka me är nog till fina söndagar på utflykt me ridbyxor å stövlar samt skinnpaj, kraghanskar å läderluva...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top