Royal Enfield 500 Bullet - rena skiten eller ej?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Grannen har en sån...låt mig säga såhär....driftsäker, nej, finnish, nej, bra lackjobb..haha NEJ, karaktär, ja!

Det är, rent konstruktionsmässigt, ett skämt! rost både här & där..& då snackar vi en hoj som är 10 år gammal....
 

k650

Guest
Grannen har en sån...låt mig säga såhär....driftsäker, nej, finnish, nej, bra lackjobb..haha NEJ, karaktär, ja!

Det är, rent konstruktionsmässigt, ett skämt! rost både här & där..& då snackar vi en hoj som är 10 år gammal....

Då är den dåligt skött samt inte av nyare årsmodel. Driftsäkra är dom om man sköter dom annars inte. Jag har hittat rost på 3 år gamla Harleys med....:tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Min far har en och åker på.
-05a, 350 mashisimo.
Körde 750 mil säsongen -06 (ett tiotal mil i snömodd), 500mil säsongen 07.
Då hann han med en lunginflamation och operera bort en njure också.

Fördelar:
Inget fel på detaljkvalitén.
Driftsäker - Enda motorproblemet var när den hostade loss förgasaren vid en baktändning.
Lätt och smidig.
Trivs på grusväg.
Oväntat bekväm.

Nackdelar:
350 ger endast 16 häst.
Det är för lite.
Med samma drevning som 500an så klarar den 110km/h, men då vibrerar det.
Marschhastighet 90, 500 klara säkert 100 i marsch.


Skall du skaffa en så se till att få en med 500cc, Mikunikopia, skivbromsar (sitter på farsans - bra bromsar!).
Motorn känns tillräcklig vid lugn/normal körning.
Försöker du varav, så blir du besviken.
 

devilsdream

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
lysekil
Hoj
fulmotard xr600 & wr450f & r1 -03
helt jävla kassa kan dom ju inte vara då jag har sett sådana här upplevelse företag som hyr ut dom till folk för gruppresor runt i bergen där borta.
har faktist själv planerat att köpa en sådan....fast då i indien, och köra hem den.
just nu ligger planerna på is pga att det är lite oroligt i grannländerna som man måste köra igenom om man inte väljer ryssland.(och hur kul är det)
dock så får man ju ta med sej lite slitagedelar.....men annars så ska dom vara driftäkra.
dom kostar inte speciellt många kronor om du köper den "på plats"
 

Dominator-Rocks

Guest
Min far har en och åker på.
-05a, 350 mashisimo.
Körde 750 mil säsongen -06 (ett tiotal mil i snömodd), 500mil säsongen 07.
Då hann han med en lunginflamation och operera bort en njure också.

Fördelar:
Inget fel på detaljkvalitén.
Driftsäker - Enda motorproblemet var när den hostade loss förgasaren vid en baktändning.
Lätt och smidig.
Trivs på grusväg.
Oväntat bekväm.

Nackdelar:
350 ger endast 16 häst.
Det är för lite.
Med samma drevning som 500an så klarar den 110km/h, men då vibrerar det.
Marschhastighet 90, 500 klara säkert 100 i marsch.


Skall du skaffa en så se till att få en med 500cc, Mikunikopia, skivbromsar (sitter på farsans - bra bromsar!).
Motorn känns tillräcklig vid lugn/normal körning.
Försöker du varav, så blir du besviken.

:lol det där har jag sett live på en såndär Indian moppe!

Snubben fortsatte och kicka tills jag sade åt honom att det skvalade rätt så mycket bensin och att det kanske var dags å stänga kran :lol
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
:lol det där har jag sett live på en såndär Indian moppe!

Snubben fortsatte och kicka tills jag sade åt honom att det skvalade rätt så mycket bensin och att det kanske var dags å stänga kran :lol
Skäggig farbror som ser ut att vara hämtad från en piratfilm?
Kan ha varit min far.

Det man får tänka på är att enfielden är byggd för att vara ett billigt transportmedel.
Körs som en gammal transit - Låg och mellanvarv, moderat hastighet, syftet är att komma fram.
Faktiskt rätt mysigt att puttra runt på småvägar med.

Kunde man bara få dispens, så skulle han gärna köra runt i tofflor, klänning och turban.
 

Dominator-Rocks

Guest
Skäggig farbror som ser ut att vara hämtad från en piratfilm?
Kan ha varit min far.

Det man får tänka på är att enfielden är byggd för att vara ett billigt transportmedel.
Körs som en gammal transit - Låg och mellanvarv, moderat hastighet, syftet är att komma fram.
Faktiskt rätt mysigt att puttra runt på småvägar med.

Kunde man bara få dispens, så skulle han gärna köra runt i tofflor, klänning och turban.

Näh det var inte han.

Reklam för skrotet :lol

Har ni problem å starta skrotet tryck här
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag skulle gärna ha en, helst en Diesel men den måste tas hit som flyttgods.

Men inte som enda hoj, utan som extrahoj, faktiskt gärna med sidvagn för den upplevelsens skull.

Men ÅAS är jag villig att åka 40,50,60 tals hoj oavsett ursprung.

I övrigt håller jag med om att det är en slö, omodern konstruktion som ska behandlas snällt, men som skulle kunna fungera (med lite småstrul) hur länge som helst.
 

DarkDog

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Pellefanten, Turboräsern o Supermonoprojektet
Efter att ha provkört polarens 535 (Factory Bigbore, de' ni!) så skulle jag nog säga att den är originalet trogen, dvs engelsk motorcykel från 50-talet. Ganska trött jämfört med moderna sporthojar och den soggigaste växellådan jag provat (typiskt engelsk enligt expertisen), men gott om tid att njuta av resan. Inget för mig men kompisen älskar den, den är trots allt både snabbare och pålitligare än hans BSA -44... Handmålad striping i guld, inga sån däringa modern skit som tejp.

Behöver lite omvårdnad hela tiden, inget för den som kört japanskt och förväntar sig att bara tanka och kolla oljan två gånger på säsongen med andra ord, då finns det Kawasaki W650 eller nya Bonnevillen men ett helt annat pris förstås och rätt mycket pastisch känsla över det. Kör man som jag italienskt är det ingen större skillnad, glöm inte att skruva fast grejor som vibrerar loss innan de ramlar av...

Så lite beroende på vad du vill ha och förväntar dig är det antingen ett fynd eller ett stolpskott...
 

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Segeltorp, Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Precis som Skrotnisse säger...driftsäker och lättmeckad. Kul hoj för att åka lite småvägar för att köpa en glass. Visst gammal konstruktion och lite trött precis som jag! Fast jag har ju Triumph...
Men är man ute efter en billig nostalgihoj så helt ok köp.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag skulle gärna ha en, helst en Diesel men den måste tas hit som flyttgods.

Men inte som enda hoj, utan som extrahoj, faktiskt gärna med sidvagn för den upplevelsens skull.

Men ÅAS är jag villig att åka 40,50,60 tals hoj oavsett ursprung.

I övrigt håller jag med om att det är en slö, omodern konstruktion som ska behandlas snällt, men som skulle kunna fungera (med lite småstrul) hur länge som helst.
Har jag inlett dig i frestelse?
Med erfarenheten från roliga enfalden, så vill jag nog påstå att en sidvagnsindier antagligen inte är någon "hit".
Toppventilsryssarna har dubbla effekten, betydligt mer vridmoment och ett chassie byggt för sidovagn.
Har dock inte provat Enfield med sidovagn.
Har provat MZ 350 (tvåtakt) med sidovagn - Det var skit på allvar!

Även sidventilsryssar har överlägset bottenvrid.

BTW: Om någon ställer upp med en enfield, så kör jag gärna drag race med ryssen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har jag inlett dig i frestelse?
Med erfarenheten från roliga enfalden, så vill jag nog påstå att en sidvagnsindier antagligen inte är någon "hit".
BTW: Om någon ställer upp med en enfield, så kör jag gärna drag race med ryssen.

Nääe, jag har alltid varit sjukt teknikintresserad, och kunnat ta sakar för vad det är, jag hade för böfvelen en Landrover 109 Diesel pickup 73'a som bruksfordon ett tag, det är minsann inte lätt att montera dubbla barnstolar i den, ÅAS så var det lätt att lasta barnvagnen... :D

Att den sen hade 35" däck overdrivelåda och en Volvo Penta MD32'a förtog inte känslan av att man körde ett jordbruksredskap med glapp styrsnäcka, det gjorde bara att det gick fortare, med ännu sämre väghållning.

Jag skulle glatt streta omkring med sidvagn på en 50talare, även om Einfilden är i klenaste laget, bara för att kunna lägga till erfarenheten!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har läst och talat med några som kört ganska långt på sina Enfields.
Nackdelar: går sönder ideligen. Fördel: Lätt att laga med vad som finns till hands.

Ska faktiskt köpa mig en i Indien till hösten. Inte för kvalitens skull, utan för att man får en NY därborta för ca 7000.- Slit och släng :D
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Jag har lite erfarenhet

År 2001 var jag på en mc-resa i bergen i Indien/Nepal/Buthan i 16 dagar med hyrda Enfield 350 cc. Vi var en grupp på 11 personer på en "paketresa". Enormt härlig resa.

350:n har endast 19 hk, vilket låter som ett skämt. Efter några timmar lär man sig hojen och att köra på ett annorlunda sätt. T ex använda tutan hela tiden (bromsa säkert är ingen idé - tuta och styr ev undan), uppleva naturen, inte bekymra sig om att åka ned i potthål eller över stenar - hojen klarar det ("sväljer dem").

Våra hojar hade fotbromsen på vänster sida och växelpelle på höger. Dessutom hade lådan racinglägen - 1:an uppåt o resten nedåt. Det var ett helvete i början. Vid panikbromsningar blev det crossväxlingar

Ljudet är riktigt härligt, trots att jag inte gillar glidare, - dovt och smällande.

Välj 500 cc (eller trimmade versionen 535) då 350:n får jobba lite för hårt.
Byt till skivbromsar då orginaltrummorna var nästan verkningslösa.

De hojar vi körde var rejält begagnade (en 500 cc, resten 350), vilket resulterade i ganska mycket meckande, ny kolv, ställa ventiler, kokande olja, brusten ram. Fördelen är att material finns överallt (Indien) och är billigt samt lättmeckat.

Kolla mitt garage för bild

Jag hade tänkt köpa en hoj i Indien o resa till Sverige, men hojen och hela resan blev lite väl dyr så jag reste på annat längre sätt i stället. Jag var inte direkt intresserad av att äga en Enfield i Sverige.
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?

Ha ha !! Jag har sett dessa affärer. En med kylare m m, en annan med signalhorn och kablar en tredje med motorer o s v. Urhäftigt!

Man slänger inget. Inget är för trasigt för att laga. Man lagar, trots att man nog inte tror det skall hålla så länge. När det går sönder lagar man bara igen.

Jag har sett Indier och Nepaleser svetsa ihop trasiga bladfjädrar på mitten.

-----------------------------

Fick punka på framdäcket i Kambodja på en annan resa. Gick in på närliggande "gummiverkstad". De vulkade ihop slangen med en lastbilskolv med brinnande kol i. Jag trodde slangen skulle brinna upp flera gånger om men det blev hur bra som helst.
 

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Segeltorp, Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Bullet stunts

[YOUTUBE-ID]zR5gizZ_Bhs&feature=related[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]-p-v7EslkJs&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Kennethl64

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2014
Ort
Finspång
Hoj
2000 suzuki 1500
Hej

Efter att ha provkört polarens 535 (Factory Bigbore, de' ni!) så skulle jag nog säga att den är originalet trogen, dvs engelsk motorcykel från 50-talet. Ganska trött jämfört med moderna sporthojar och den soggigaste växellådan jag provat (typiskt engelsk enligt expertisen), men gott om tid att njuta av resan. Inget för mig men kompisen älskar den, den är trots allt både snabbare och pålitligare än hans BSA -44... Handmålad striping i guld, inga sån däringa modern skit som tejp.

Behöver lite omvårdnad hela tiden, inget för den som kört japanskt och förväntar sig att bara tanka och kolla oljan två gånger på säsongen med andra ord, då finns det Kawasaki W650 eller nya Bonnevillen men ett helt annat pris förstås och rätt mycket pastisch känsla över det. Kör man som jag italienskt är det ingen större skillnad, glöm inte att skruva fast grejor som vibrerar loss innan de ramlar av...

Så lite beroende på vad du vill ha och förväntar dig är det antingen ett fynd eller ett stolpskott...

Fick ett erbjudande igår att köpa en 500 93 års modell som har stått i ett garage i 20 år. Den har gått 20 mil. O han vill ha 20.000 för den. Blir mycket 20 här märker jag. Kan inget om den hojen. Kör intruder 1500. Tycker du att jag ska klippa till? Låter billigt
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har en 2007 thunderbird i Goa, efter en totalrenovering för 250 sek och ett nytt batteri är den hur driftsäker som helst. En annan lirare jag träffade hade kört från himalaya med rasat vevlager, veven malde till slut sönder generatorn men det vara bara att byta lite delar så gick den fint igen :D
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top