Rik motorcyklist?

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
ja det var ett helt annat pris än dom 5000kr du skröt med på tv.
tycker det svindyrt
misstänker dom blir svår sålda i några mängder
hur kunde dom bli mer än dubbelt så dyra från det du sa först
 
Last edited:

moses_

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Gtbg
Hoj
Egenbygge
ja det var ett helt annat pris än dom 5000kr du skröt med på tv.
tycker det svindyrt
misstänker dom blir svår sålda i några mängder
hur kunde dom bli mer än dubbelt så dyra från det du sa först

Det är höftade priser det jag sa för ett år sedan, nu är tillverkningen och materialkostnaderna på plats och det är detta det hamnar på.

Det som drar upp priset är denimtyget som är gjort av UHMWPE fibrer, vilket gör plaggen starkare än kevlar och vattenavstötande. Denimtyget är AA samt AAA ce klassat...det kostar om man ska använda det bästa som finns. Det är volym som kan dra ner på priserna och just nu ska vi precis starta försäljningen.

Jag kan använda billigare material, det finns ett material som är 3 gånger billigare, men då blir kvalitén inte AAA utan A (vilket rekommenderas för mopeder).
Säkerheten kommer i relation till priset...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är höftade priser det jag sa för ett år sedan, nu är tillverkningen och materialkostnaderna på plats och det är detta det hamnar på.

...

Jag kan använda billigare material, det finns ett material som är 3 gånger billigare,
Säkerheten kommer i relation till priset...
Det billigare materialet kostar väl en tredjedel och det dyrare kostar 3 gånger så mycket som det billigare? :va
Men om man tycker det blir 3 gånger billigare förstår jag matematiskt varför priset inte stämde... :hihi
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
ja det var ett helt annat pris än dom 5000kr du skröt med på tv.
tycker det svindyrt
misstänker dom blir svår sålda i några mängder
hur kunde dom bli mer än dubbelt så dyra från det du sa först
Ingen har väl missat att material, tillverkning, och transport, har blivit markant dyrare det senaste halvåret eller så?
Det sagt så tror jag ändå att en prislapp norr om 1000€ kan vara avskräckande för ganska många potentiella kunder. Kanske inte mindre för att de kommer ut i värld med mer pressad ekonomi.
 

DankWheelies

Guest
Under 2,000 kr kostar ett par kevlarjeans med löstagbara knä- och höftskydd, och då pratar vi inte om okända tillverkare eller fulmärken från Kina, utan om KTM, Richa, Held, Alpinestars, Klim och liknande. Skulle aldrig betala närmare 13,000 kr trots inbyggd airbag.
 

moses_

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Gtbg
Hoj
Egenbygge
Under 2,000 kr kostar ett par kevlarjeans med löstagbara knä- och höftskydd, och då pratar vi inte om okända tillverkare eller fulmärken från Kina, utan om KTM, Richa, Held, Alpinestars, Klim och liknande. Skulle aldrig betala närmare 13,000 kr trots inbyggd airbag.

Vi har märkt att priset är alldeles för högt, det känns som om ett återförsäljarpris runt 7000 kr är mer rimligt. Under lanseringen denna höst kommer vi erbjuda Airbag jeansen för 5000 kr, reserverar man ett par redan nu kan man få dem för 4000 kr.

Kevlar jeans i all ära men de erbjuder inget stöt skydd mot de verkliga smällarna, det enda man har är höft och knäskydd som endast täcker en liten yta på kroppen, resten förblir oskyddad.
 

DankWheelies

Guest
Vi har märkt att priset är alldeles för högt, det känns som om ett återförsäljarpris runt 7000 kr är mer rimligt. Under lanseringen denna höst kommer vi erbjuda Airbag jeansen för 5000 kr, reserverar man ett par redan nu kan man få dem för 4000 kr.

Kevlar jeans i all ära men de erbjuder inget stöt skydd mot de verkliga smällarna, det enda man har är höft och knäskydd som endast täcker en liten yta på kroppen, resten förblir oskyddad.

Airbag kan (läs kan) ge ett bättre skydd. För detta krävs att den löser ut och att man landar på precis rätt sätt. Tittar man på produktvideon så ser man att bara på utlösaren som gascylindern monteras i så finns flera delar som kan fela. Sedan har vi detta med att underhålla och serva allt, när många förare knappt orkar tvätta sina hojar. Även om ni sänker priset så tror jag att intresset förblir lågt då majoriteten av förare köper det billigaste hjälmarna och skydden man hittar.
 

moses_

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Gtbg
Hoj
Egenbygge
Airbag kan (läs kan) ge ett bättre skydd. För detta krävs att den löser ut och att man landar på precis rätt sätt. Tittar man på produktvideon så ser man att bara på utlösaren som gascylindern monteras i så finns flera delar som kan fela. Sedan har vi detta med att underhålla och serva allt, när många förare knappt orkar tvätta sina hojar. Även om ni sänker priset så tror jag att intresset förblir lågt då majoriteten av förare köper det billigaste hjälmarna och skydden man hittar.

Airbag västar har redan räddat tusentals motorcyklister, det är inte en fråga om airbag kläder KAN rädda liv, det är redan gjort och konstaterat. I de flesta olyckor blir du separerad från motorcykeln och då löser airbagen ut, visst finns det situationer där man tex. blir påkörd av en bil från sidan, då hjälper inga Kevlar jeans eller andra skyddskläder dig heller.
 

DankWheelies

Guest
Airbag västar har redan räddat tusentals motorcyklister, det är inte en fråga om airbag kläder KAN rädda liv, det är redan gjort och konstaterat. I de flesta olyckor blir du separerad från motorcykeln och då löser airbagen ut, visst finns det situationer där man tex. blir påkörd av en bil från sidan, då hjälper inga Kevlar jeans eller andra skyddskläder dig heller.

Jag syftar på att risken finns att airbagen inte löser ut pga att någon del i utlösardelen felar. Sedan har oberoende forskning kommit fram till att en airbag bara ger ett "begränsat skydd" och då bara i hastigheter "runt 30-40 km/h".

This paper aims to evaluate the level of protection offered by airbag jackets for Powered Two Wheeler users. This research is based on a double approach which combines real accident data collected with a field survey and experimental data obtained in laboratory. The accident study shows that the airbag is globally well perceived by their users who highlight their protective effects. But these cases have mainly fallen from the motorcycles at low speeds and less direct impacts against an obstacle. However, some specific cases show that a direct impact at 40km/h or falling at 60km/h with an airbag jackets cannot avoid serious injuries on the trunk (AIS3+). Experimental tests consist on performing crash-tests with PMHS motorcyclists thrown at about 40km/h against passenger cars. Results show differences between the type of airbag jacket in terms of pressure and trigger time. The airbag jackets seem to offer limited protection from a threshold speed which can be estimated to an impact around to 30-40km/h but these speeds differ with the impact configuration.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
som vanligt är det bättre att ha än att vara utan

Men med den logiken skulle man ju linda in sig i en madrass och bubbelplast när man ska ut och gå, för om man halkar på en hundskit så slår man sig ju mindre....

Någonstans måste man dra en gräns för hur mycket man ska försöka förebygga, och hur mycket man ska tillåta sig att leva.

Om airbagkläderna är billiga, snygga och inte klumpiga/hindrande så tror jag många kan tycka att det är värt det.

Är dom dyra, fula och klumpiga/hindrande så är det nog inte många som tycker det.

Jag minns en tid då MC-kläder var en skinnjacka.
DVS vanliga vardagskläder, men istället för en tygjacka så tog man en skinnjacka.
Säkerhetsfolket pushade oss att köpa mer och mer skydd och specialkläder, och från början var dett inte så vanligt, men med tiden blev det norm...
 

moses_

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Gtbg
Hoj
Egenbygge
som vanligt är det bättre att ha än att vara utan

Men med den logiken skulle man ju linda in sig i en madrass och bubbelplast när man ska ut och gå, för om man halkar på en hundskit så slår man sig ju mindre....

Någonstans måste man dra en gräns för hur mycket man ska försöka förebygga, och hur mycket man ska tillåta sig att leva.

Om airbagkläderna är billiga, snygga och inte klumpiga/hindrande så tror jag många kan tycka att det är värt det.

Är dom dyra, fula och klumpiga/hindrande så är det nog inte många som tycker det.

Jag minns en tid då MC-kläder var en skinnjacka.
DVS vanliga vardagskläder, men istället för en tygjacka så tog man en skinnjacka.
Säkerhetsfolket pushade oss att köpa mer och mer skydd och specialkläder, och från början var dett inte så vanligt, men med tiden blev det norm...

Håller med dig helt och hållet!! Bra skrivet!
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
som vanligt är det bättre att ha än att vara utan

Men med den logiken skulle man ju linda in sig i en madrass och bubbelplast när man ska ut och gå, för om man halkar på en hundskit så slår man sig ju mindre....

Någonstans måste man dra en gräns för hur mycket man ska försöka förebygga, och hur mycket man ska tillåta sig att leva.

Om airbagkläderna är billiga, snygga och inte klumpiga/hindrande så tror jag många kan tycka att det är värt det.

Är dom dyra, fula och klumpiga/hindrande så är det nog inte många som tycker det.

Jag minns en tid då MC-kläder var en skinnjacka.
DVS vanliga vardagskläder, men istället för en tygjacka så tog man en skinnjacka.
Säkerhetsfolket pushade oss att köpa mer och mer skydd och specialkläder, och från början var dett inte så vanligt, men med tiden blev det norm...
Här
Söderöver är det inte så... då åks det i shorts, t-shirt och tofflor... gör man det här så dödas man av hatmobben.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag minns en tid då MC-kläder var en skinnjacka.
DVS vanliga vardagskläder, men istället för en tygjacka så tog man en skinnjacka.
Säkerhetsfolket pushade oss att köpa mer och mer skydd och specialkläder, och från början var dett inte så vanligt, men med tiden blev det norm...
På den tiden fanns ett fåtal kläder avsedda för specifika sporter. Idag skall allt säljas in för att passa just dig för den sport eller aktivitet du utövar - du minns väl denna?
"vänsterhandske med räfflad gummerad sula o Adidas kulskor"
Men det har fört det goda med sig att kläderna faktiskt funkar - det gjorde de inte förr. Minns mitt Belstaff nylonställ som a) var för tätt, man svettades ihjäl b) inte var tätt - man blev dyngsur c) inte skyddade mot ens ett par meter marksyning. Så visst har det blivit bättre.
Sedan väljer var o en vad man vill investera i - köpte själv en airbagväst (Alpinestars) eftersom ryggskyddet aldrig satt riktigt bra och att man bryter sig lättare o läker långsammare ju äldre man blir. Men såklart - det är snorvarmt o svettigt eftersom det är tätt, men det är OK med tanke på säkerheten (tycker jag.....)
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Hej, jag startade den här tråden 2019 och nu på fredag den 24 feb. 2023 lanserar vi!
Det tog 4 år att utvecka airbag jeansen!

Lansering pris Airbag jeans är 5500 kr (org. pris 7700 kr) spara 2200 kr.
Vill ni ha ett lägre pris så reservera på www.mocycle.com innan 24 feb för 4599 kr

View attachment 481145
Gratulerar med lanseringen av en spännande produkt! Hoppas de säljer och skyddar bra.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Minns mitt Belstaff nylonställ som a) var för tätt, man svettades ihjäl b) inte var tätt - man blev dyngsur c) inte skyddade mot ens ett par meter marksyning. Så visst har det blivit bättre.

Det visade sig att dom hade uppfunnit GoreTex membranet, men vänt det åt fel håll :ROFLMAO:
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top