Rgv 250.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
sälja billigt "kompis" ? :rolleyes:

iofs håller jag på att renovera en RD 350, så tiden räcker nog inte till, men som nästa projekt blir det nog en rgv 250 eller en rs 250.

det ÄR kul med tvitakt :fakta


Hade en liten dipp då jag slängde ut den på blocket, men insåg rätt snart att man aldrig får ut de pengar man vill ha för en ögonsten. Så den får hellre stå tills den dagen jag blir sugen på att köra igen eller nån ger mig ett tokbra bud :tungan
 

Tazadar©

Ninja pilot
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Skurup med Speedgirl
Hoj
Aprilia RSV4R
Då har man börjat riva rgv:n, tagit av kylaren. Och i vanliga fall så brukar kyarvattnet vara grönt har jag för mig, detta va brunt ;) Lite rost kanske?

20140311_124522.jpg

Lätt fixat med lite sköljning och lite färskt fint vatten med glykol ;)

20140312_173928.jpg

Sen började jag med att försöka ta av powervalvesen, och vilket HELVETE det va då.:mad:
Typ varje liten skruv va såklart helt förstörd av föregående "reperationer" av vetilerna.
Men efter X antal timmar så poppa den jäkeln ut ;)

20140313_175018.jpg
20140312_175340.jpg
20140312_175824.jpg

Är lite junk på ventilerna och jag har försökt att rengöra dom men det sitter typ hårt? :va

Någon som har bra tips på hur jag kan gå tillväga för att underlätta rengörningen? Provade med att dränka dom i bensin över natten men gjorde varken till eller från :S
Har fått ett tips att använda en mässing borste. Så blir kanske till att köpa en sådan imorgon om ingen har något annat tips? =)

Ska börja arbeta med att riva kopplingen så fort som ventilerna är fixade ^^

20140308_150048.jpg
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
roterande stålborste på borrmaskinen & du kan fixa det.
ev.polertrissa (typ scotchbrite)

jag köpte en bänskslipmaskin & en roterande stålborste för att kunna borsta rent alla småprylar jag skall renovera upp på min RD350
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Har även jag påbörjat underhållsarbete
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1394745696055.jpg
    uploadfromtaptalk1394745696055.jpg
    41 KB · Visningar: 85
  • uploadfromtaptalk1394745709499.jpg
    uploadfromtaptalk1394745709499.jpg
    43.3 KB · Visningar: 86
Last edited:

Tazadar©

Ninja pilot
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Skurup med Speedgirl
Hoj
Aprilia RSV4R
roterande stålborste på borrmaskinen & du kan fixa det.
ev.polertrissa (typ scotchbrite)

jag köpte en bänskslipmaskin & en roterande stålborste för att kunna borsta rent alla småprylar jag skall renovera upp på min RD350

Tack för tipset!
Ska ner till min lokala hårdvarubutik imorgon för att se om jag kan få tag på något som jag kan använda till min borrmaskin :)

Ska börja med att avfetta lite runt motorn imorgon, och se om man kan få bort 22år gammal gunk......... :va
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
kontroll av avgasportar och byte kolvar. sen allmän tvätt & uppfräschning.
 

Tazadar©

Ninja pilot
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Skurup med Speedgirl
Hoj
Aprilia RSV4R
Då va äntligen ventilerna i ordning, ser helt okey ut. blir till att köra med dom detta året, för att sen byta till lite driftsäkrare.

Men nu när jag höll på att montera allt så kollade jag samtidigt på partdiagramet och insåg att det saknas nog en del på båda PW stängerna.

Kanske är någon här som har bättre koll än mig på detta.

Såhär ser "armen" ut med alla delar som jag har.

20140321_162223.jpg

Och kollar man på diagramet här nedan så ser man att på punkt 24 ska det väl sitta något?
Dvs till vänster om PW armen?

(får bli länk då bilden är visst för stor)
http://i1168.photobucket.com/albums/r490/Tazadar666/PW.png

Här är en bild på PW huset och där ser jag inget som ser ut som det på bilden..... :confused:

20140321_162359.jpg

här kommer även en bild på slutresultet när jag körde med en "roterande stålborste" som någon föredrog. Blev toppen!

20140321_152854.jpg

Och en sista fråga.

Jag hittade rent nya ventiler på en Aprilia sida där en kille säljer 2 delade ventiler, någon som har provat dessa? dom ligger bra i pris, lite över 2000kr för 4st. som tydligen inte har någon större haveri risk ;)
 
Last edited:

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Hej
Nej jag tror inte det saknas något. Nr 24 är väl bussningen som sitter inpressad i cylindern? Du ser den skymta på andra bilden på stället där ventilaxeln går in. Mina prylar ser likadana ut och jag har inte kommit fram till att det fattas något.
 

Falkeman

Medlem
Gick med
1 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
RG 125f
Då va äntligen ventilerna i ordning, ser helt okey ut. blir till att köra med dom detta året, för att sen byta till lite driftsäkrare.

Men nu när jag höll på att montera allt så kollade jag samtidigt på partdiagramet och insåg att det saknas nog en del på båda PW stängerna.

Kanske är någon här som har bättre koll än mig på detta.

Såhär ser "armen" ut med alla delar som jag har.

View attachment 401769

Och kollar man på diagramet här nedan så ser man att på punkt 24 ska det väl sitta något?
Dvs till vänster om PW armen?

(får bli länk då bilden är visst för stor)
http://i1168.photobucket.com/albums/r490/Tazadar666/PW.png

Här är en bild på PW huset och där ser jag inget som ser ut som det på bilden..... :confused:

View attachment 401771

här kommer även en bild på slutresultet när jag körde med en "roterande stålborste" som någon föredrog. Blev toppen!

View attachment 401772

Och en sista fråga.

Jag hittade rent nya ventiler på en Aprilia sida där en kille säljer 2 delade ventiler, någon som har provat dessa? dom ligger bra i pris, lite över 2000kr för 4st. som tydligen inte har någon större haveri risk ;)

Inget som fattas ser de ut som, va e de för årsmodell på cykeln verkar som du har den senaste typen av mittendel på ventilen med 2 stycken rörpinnar i, de tidiga hade endast den yttre.
dessa är dom bästa orginalventiler som fanns de sitter även i RS:en också

dom tvådelade satt i vj21 tidiga rgv:er dom kan också haverera, å e inte att rekommendera i senare cyklar

Kolla bara så att pinnarna INTE sitter löst de e då de skiter sig efter ett tag, dina ser helt ok ut
 
Last edited:

Tazadar©

Ninja pilot
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Skurup med Speedgirl
Hoj
Aprilia RSV4R
Tack för all hjälp =)

Har tagit mig en bra koll på ventilerna och deras pinnar och de verkar sitta som de ska än så länge, men har tittat runder på de ventilerna som "Barroz" har i sin och de verkar vara ett bra val till lite sinnesro ^^
Men hur blir registret med de ventilerna? Är det samma som med orginal eller blir lite tröttare på de lägra varven?

Skönt att höra att inget saknades till PW, blev lite nojig där ett tag :D

Jag har jobbat mig in till kopplingen nu för att se om jag kan hitta orsaken till att den vill slira lite på höga varvtal och har hittat följande.

1: Fjädrarna är tillräckligt långa för att inte behövas bytas, men kanske inte tillräckligt styva. Så kommer montera 3 st HD fjädrar och se om det löser sig.

2: Plattorna är i stortsett i nyskick... :va Så förmodar inte dom inte är problemet..

3: Är lite repor på kopplingshuset (Se länk) 20140323_112643.jpg
Men det ska inte ha nått med saken att göra tror jag.

4: Kanske va så att växellådsoljan inte va tillräckligt bra och därför börjat slira.
Blir till leta efter lite HIquality 2T gearbox oil.. Tips motages gärna ^^

5: KANSKE det va så att kopplingen bara inte va rätt justerad så kanske bara behövde några snurr på kopplingsvajern... :huvet
Kan det ha varit så enkelt............... time will tell nu när jag får mina extra delar ^^



 

Falkeman

Medlem
Gick med
1 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
RG 125f
Har ej kört tvådelat själv, men med orginal sapc-box så tror ja du tappar lite mellanregister när ventilen är halvöppen.

Om allt ligger inom toleranserna i kopplingen så tror jag att du har problemet i oljan, är det olja du själv hällt i eller föregående ägare ?
 

Tazadar©

Ninja pilot
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Skurup med Speedgirl
Hoj
Aprilia RSV4R
Oljan va den samma som tysken fyllt den med. :S

Svårt att hitta någon "hög" kvalitets olja när jag inte har en aning om vad jag ska kolla efter.. :7peta
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Svårt att hitta någon "hög" kvalitets olja när jag inte har en aning om vad jag ska kolla efter.. :7peta

Bel Rays GearSaver använder jag med gott resultat i min RS250.
Blivit rekommenderad denna olja av ett antal olika tvåtaktskunniga och den har helt klart gjort sitt jobb än så länge.
Finns bla. hos på Addemoto i Lund och Ebos i Malmö.
 

Tazadar©

Ninja pilot
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Skurup med Speedgirl
Hoj
Aprilia RSV4R
Bel Rays GearSaver använder jag med gott resultat i min RS250.
Blivit rekommenderad denna olja av ett antal olika tvåtaktskunniga och den har helt klart gjort sitt jobb än så länge.
Finns bla. hos på Addemoto i Lund och Ebos i Malmö.

Tack Marsupilami! Ska hämta lite Bel Rays i veckan samt nya fjädrar som är lite styvare till kopplingen!
 

Selinder

Medlem
Gick med
28 Aug 2009
Ort
Tranås
Hoj
Ninja 400,RGV 250 VJ23
Ska justera in avgasportarna, har för mig att man kopplar den grå kabeln vid batteriet på plus då portarna
ställs i halvöppet läge?Stämmer det?:va
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Ska justera in avgasportarna, har för mig att man kopplar den grå kabeln vid batteriet på plus då portarna
ställs i halvöppet läge?Stämmer det?:va
Bästa länken som visar hur du ska göra:
http://www.rgv250.co.uk/index.html/_/articles/power-valves-r24
Turn on ignition and kill switch to RUN, locate the free grey wire near the battery terminal behind the fuel tank and put it to the NEG terminal of the battery. In this condition turn off KILL/IGNITION switches. Check lines A/C on pulley's line up to line B/D on brackets behind. This is the MID position do not adjust power valve to full open on this test or you will just decrease your mid-range power.
Spänn inte sträckande vire för hårt i full öppet läge, då kan "tappen" skadas.
Mvh
tobbe
 

Selinder

Medlem
Gick med
28 Aug 2009
Ort
Tranås
Hoj
Ninja 400,RGV 250 VJ23
Nu är RGV igång! En bandag med tvåtakt, jag är med direkt! Sist jag körde tvåtakt var på scandinavien open
gälleråsen 99 på en aprillia rs så fan var det skulle va kul!!
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top