Rgv 250.

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RGV 250 VJ23, Honda RC45, Suzuki GSX-R 750, Suzuki GSX-R 50, Kawasaki Ninja 400, Suzuki RMZ 450
Vj23 är heltklart fin fin, men ligger "lite" dyrar än Vj22. ^^

Vad jag har läst så ska avgasventilen bytas/kontrolleras var 10000miles. 1600mil
Efter det så är det stor ras risk ^^

Jo VJ23 är grymt häftig....
Angående slitage mm. så är ju avgasportar en känt fel liksom växellådsdrev.
Men ska du enbart åka gata/nån bandag då och då(inte tävla alltså) så tror jag du enbart behöver göra normal service.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Hur lägger man märke till att den är dålig? :D

Allvarligt talat dårå:
Plocka ur ventilerna (utrusta dig med en slagmejsel innan du börjar, de sitter med stjärnskruv) och gör rent ordentligt. Biltema X4, WD40 eller 5-56 och nån sorts spatel av nåt material som inte repar är bra för att få bort sot-/oljebarken på dom. "Pinnen" i mittbiten får inte vara lös.

Det finns mittbitar som är frästa i ett stycke med pinnen som inte borde kunna gå sönder. Alternativt hela ventilkit i "turbinaluminium" såklart.

Det är en klar skillnad på bra och dåligt justerade avgasportventiler, så ta god tid på dig och slarva inte med nån del. Öppna servomotorn och se till att det inte är en sörjig gegga istället för fett i den, smörj vajrarna och se till att höljena är hela, kolla att vajerhjulen inte är uppglappade och jävliga.

På min 92:a sprack det bakre motorfästet loss från tvärribban i ramen, kan vara värt att kolla på innan du skiljs från dina pengar. Det kostar trots allt tid och pengar att riva ner hela hojen för att svetsa det. Som tur är är det inte så svårt, men prutläge är det ju.
 

Tazadar©

Ninja pilot
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Skurup med Speedgirl
Hoj
Aprilia RSV4R
Blir ett Ventilpaket till den, :)

Bra tips om motorfästet, verkligen värt att kolla upp!
Men jag känner att jag är i behov av en Verkstads manual till hojen, finns det några bra?
Jag hade en Haines (stavning?) till min Zx6r och med den så kunde jag göra allt i stora drag.

Finns det något liknande till Rgv?
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
( Här är min rgv om du inte redan sett den )
6066769396_0f1a3f17d8_b.jpg


ååhhhh dreggel
 

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skåneland med Tazadar
Hoj
Ducati 848 -10
Blir ett Ventilpaket till den, :)

Bra tips om motorfästet, verkligen värt att kolla upp!
Men jag känner att jag är i behov av en Verkstads manual till hojen, finns det några bra?
Jag hade en Haines (stavning?) till min Zx6r och med den så kunde jag göra allt i stora drag.

Finns det något liknande till Rgv?

Nästa vår kör vi till tyskland och kränger en RGV till dig så jag slipper höra dig tjata så kan jag istället lyssna på en 250 :D
Löv dig ändå! :tuttar
 

Tazadar©

Ninja pilot
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Skurup med Speedgirl
Hoj
Aprilia RSV4R
Då har man äntligen fått tag på en RGV 250 1993 från tyskarna :D
Helt underbart att köra tvåtakt igen, nostalgitrip here i come!

Måste bara lossa lite till styrlagret då den "svajar" lite i låga hastigheter, men annars är det prima.
Fick till och med orginal servicebok ^^

Här kommer två bilder på den!

20131108_162447.jpg

20131108_162454.jpg
 

Bifogat

  • 20131108_162447.jpg
    20131108_162447.jpg
    118.9 KB · Visningar: 199

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Grattis

Den ser verkligen fin ut.
Om det i framtiden kan behövas några reservdelar till motorn, så har jag en. Endast en cylinder kvar, som är i toppskick! (om jag inte behöver den själv)
Jag har bromsdelar, kåpdelar, avgasportar mm. Bakljus med hela armaturen. Diverse vajrar mm.
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=73391
är länken till min annons
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Ja, grattis, ser fin ut! Alla behöver en RSV4:a och en 2t V-twin. Sedan är det fulländat!
 

Tazadar©

Ninja pilot
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Skurup med Speedgirl
Hoj
Aprilia RSV4R
Tackar :)

Hoppas att ursprungskontrollen går bra och inte tar så lång tid så jag kan regbesiktiga och sen börja riva för att blästra bort det lilla rost som finns samt byta till en digital hastighetsmätare!
 

Tazadar©

Ninja pilot
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Skurup med Speedgirl
Hoj
Aprilia RSV4R
Garaget är mitt och ska börja inreda så fort jag har isolerat det, är svinkallt just nu ^^

Va inne på Regbesiktning igår och gick genom utan några problem så nu är den svensk ;)
Dock så hittade jag ett litet problem till, över 9000 varv så börjar kopplingen slira... Inga svåra saker att fixa, och det kan väl nästan vara väntat ;)
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
lika bra att ansluta till denna tråd dårå ...

har ni tipps på var man inhandlar kolvar til rs250 ebay ? vilka ska man undvika ?
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Sök på kolvar RGV 250, det finns kolvar från 300 kr paret, upp till 1000 kr styck. Bestäm vad du ska använda din hoj till, köra bana, eller smyga till korvkiosken med en rejäl fullgas acceleration fem gånger per år! De motorer jag öppnat har slitskador som kan bero på dålig olja, eller att man kört med kolvarna för länge. För mig känns det bättre att byta kolv oftare än slita slut på de dyra kolvarna. Ett tips jag hört av andra, som jag gärna förmedlar vidare; VARMKÖR motorn ordentligt. När du byter kolv, se till att brickorna som omsluter kolvbultlagret kommer på rätt plats. Minst två motorer jag öppnat, har skador för man "tappat" den ena brickan vid montering.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
smyger inte så mycket utan det blir ganska hårt om man ska hinna med literklubborna!

dock blir det bara ett fåtal gånger per år!
ähh får bli riktiga !
 
Last edited:
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top