Resesällskap till Mc-semester alperna 2014

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Ang walkie talkie.
Testa de minsta hörlurar ni kan hitta o stoppa in dem i öronen innan ni sätter på er en hjälm.
Får ni inte ont när ni drar på er hjälmen så har ni det garanterat inom några minuter. Får ni inte ont har ni för stora hjälmar. Jag har testat med vad som känns som hur många lurar som helst, det är helt hopplöst att få det att sitta bra. Att Scala rider och co kostar flis är för att de är gjorda för mc, och för att de faktiskt funkar, och gör det bra och enkelt. Köper man ett powerset så trycker man på play och så funkar det. På ebay får man ett powerset (2 st) för ca 2500 spänn. Vill man ha G9 så 9 pers kan sitta o slänga skit så går det på runt 280 pund. Vill man lyssna på musik eller prata när man kör så är det värt pengarna just pga enkelheten.

Tack för input. Men du enrosabil om en kompis som kör sin sportbil vill snacka med mig på en resa, hur kan han nå mig via MC interkom ? Han ringer mig då kanske för att den är kopplad till mobiltelefonen ?

Det kan bli många samtal ner till jönköping ?

Bara en tanke....
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).

en review av dessa Cobra för 799.

I recently used these on a 5000km round trip from the UK to Portugal to keep in touch with the other vehicle. Very effective and free means of keeping in touch, "Stopping for coffee break at next services", etc and beats using expensive mobile phones. License free and legal for most of Europe.

But don't expect ANYWHERE near the 12km range they specify. Even on a flat straight road they barely managed 2-3km. I'm sure the metal and glass in the shell of each vehicle didn't help with range, but I would have expected better. Go round a hill, trees, buildings and interference starts to set in quite quickly. An external aerial would probably improve things.

Battery life was good. They generally lasted 2-3 days with moderate chatter on the radio, jokes about wrong turnings, nick names etc, all the normal stuff to keep you occupied whilst travelling in convoy.

Bra batteritid.

En Mc förares kommentar. VOX funkade visst inte så bra i högre farter.

Bought these so the mrs and I could communicate on motorcycle rides.
Already had Bluetooth helmets which are great in close proximity to each other so not a problem when riding pillion, but when we take separate bikes out the range is soon exceeded.
These Cobra radios with helmet mounted speakers and mics work great and we have used them all over europe and uk.
Tried using vox operated transmission but this was very hit and miss due to wind and engine noise so a PTT switch on the handlebars was chosen which works well.
Usable range can drop drastically when terrain or buildings block the line of sight although we still remained in contact throughout during a recent trip through the alps even when separated by a couple of km.
They may be 'water resistant' but I think this really only means that a few rain drops won't affect performance, since during a recent charity ride-out in heavy rain my wife's radio stopped working altogether although once dried out is OK again.
For the price they are good, but they do come with lots of features that we haven't needed or used so a cheaper alternative may be available.

Bra räckvidd i alperna...
 
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Herrejösses..... ta nu bort hälften av allt ni listat och sen hälften igen sen åk ! Ta en Falk försäkring om skiten går sönder så hämtar dom er hoj !

Om ni har Svedea, så ta XL-tillägget. Samma peng som Falk, bättre villkor och mer innehåll.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Skippa pratet mellan er bara strul att hålla på med:7peta Kör hoj och snacka sedan över kvällsölen:tummenupp
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Skippa pratet mellan er bara strul att hålla på med:7peta Kör hoj och snacka sedan över kvällsölen:tummenupp

Ja man kan spara lite till ölen. Men tyvärr behöver man meddela varandra om faror, färd alternativ, pauser etc.

Men att inte prata alls på 500 mil är jag tveksam till. Kört 60 mil som mest själv och det blev rätt tråkigt.
 
Last edited:

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Ja man kan spara lite till ölen. Men tyvärr behöver man meddela varandra om faror, färd alternativ, pauser etc.

Men att inte prata alls på 500 mil är jag tveksam till. Kört 60 mil som mest själv och det blev rätt tråkigt.

Håller med.
Man behöver inte berätta hela livshistorier men på 500 mil så kan de va skönt om man kan snacka lite när man kör också. Och som sagt om de e nån fara, diskutera vilken väg vi tar i korsningen, kissa mm.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Tack för input. Men du enrosabil om en kompis som kör sin sportbil vill snacka med mig på en resa, hur kan han nå mig via MC interkom ? Han ringer mig då kanske för att den är kopplad till mobiltelefonen ?

Det kan bli många samtal ner till jönköping ?

Bara en tanke....

Som jag skrev så kan det mycket väl funka med platta lurar, men be att få testa först. 800 är billigt, men inte så pass billigt att man vill slänga det i sjön!
Han kan nå dig via mobilen ja, eftersom du kopplar mobilen, mp3spelare om du har det och gps:en till din interkom. Dessutom ställer du själv in prioriteringarna (funkar dock bara på g9, inte g4), så att hans telefonsamtal pausar din favoritlåt, och så får du ett pip från gps:en i samtalet så du kan säga "vänta lite", trycka på knappen o höra vad gps:en ville dig. Jönköping - Stockholm, 30 mil. Hur mycket behöver ni snacka egentligen? 4 samtal innebär 4 tryck på knappen för dig för att svara, eller 8 om det är du som ringer upp varje gång (dock bara 4 om du har fungerande röststyrning på telefon). Det är långt mindre knappande än att sitta o trycka på knappen vid bältet så fort du ska säga något.
Jag o tjejen gick runt i samma tankebanor inför vår förra europaresa, och var lata och tyckte att det var värt 1000 spänn till för att få något som bara funkar och som har lite fler användningsområden än en komradio, och som man dessutom kan ha nytta av om man åker lite längre sträckor själv någon gång. Det är skönt att kunna svara i telefon när man brummar långt, eller sitta o prata i telefon eller lyssna på musik när man ligger o matar mil själv.
 

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha FJR1300-06
Mina erfarenheter som bidrag till er resa.

I huvudsak tält och Trangiakök, ca 1200 kr/dag.
Camping 200 kr
Bensin 400 kr
Mat 300 kr
Övrigt 100 kr + Färjor och väg/bro avgifter > 1000 kr (t ex Öresundsbron, Grossglockner)

Allt av värde i tankväskan, som självklart tas med (jag låser också väskan med vajer runt styret).

Åk innan midsommar=Ledigt/mindre trångt på campingar, hotell, tåg, färjor och allt annat som ska besökas/färdas på.

Biltåget minst en riktning (DB Autozug) till/från Hamburg är klockrent (använd hörselproppar för bättre nattsömn).

20-25 mil per dag på Alpvägar är långt.
Räkna också med transportdagar på motorväg, > 50 mil.

Campa och sov i tält (på luftmadrass), billigt, oftast underbart, bra koll på hojjen + kontaktskapande (för mig är att sova inomhus ett undantag och ett nerköp).
Laga mat (minst lunch) på Trangiakök (gas) på en underbar plats med Alpenblick/Seeblick. Jag äter (oftast) middag på restaurang, men ibland funkar inte det och då blir det på Trangiaköket.
Flexibiliteten med tält och Trangiakök är ovärderlig mellan hotell och restaurang.

Jag åker ensam och tycker det har fler fördelar än nackdelar + att det är jätteskönt. Folk ser att du är själv och söker kontakt=ensam är det minsta problemet! :fyllisar

Franska Alperna och Grand Route des Alps (temaväg) med Grand Canyon Verdun (östra Provence) är min favorit!]

P1010015.jpgP1010025.jpgP1010029.jpg
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ok vi tar o höftar lite kostnader.
Vi har 500 mil att köra om vi inte tar tåget ner.
Runt 50 mil om dagen alltså. Blir svårt att uppnå om nu
alpvägarna är så dryga som det sägs.

Vad kostar soppan neråt europa? säg som hos oss, 15kr/liter.
Då blir det 7500:- x 0,65 ungefär 5000:- totalt för bensin.

Mat o dryck (fikor osv) 300:- per dag ungefär 3000:-

Boende 25 -35 euro natten. runt 3000:-

Färjor o vägavgifter runt en tusenlapp.

Summa summarum minst 12000:- räkna lite högre mot 15 så
kanske vi är närmare sanningen. Lär ju gå lite beer o så också.
Sen blir det alltid dyrare än man tror.

Ganska maffigt. Kan vi komma ner i kostnader?

Lite prat runt alternativ. Tåget lär ju inte sänka kostnaderna.
Tälta, ett tält säg 3 pers. Vad kostar det per natt?
Laga en del måltider med eget trangia kök, säg frukost o lunch
vad hamnar vi på då?
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Fan grabbar, vi är fel ute, vi skulle paddlat i Provence istället. Ser härligt ut. :)
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Ok vi tar o höftar lite kostnader.
Vi har 500 mil att köra om vi inte tar tåget ner.
Runt 50 mil om dagen alltså. Blir svårt att uppnå om nu
alpvägarna är så dryga som det sägs.

Vad kostar soppan neråt europa? säg som hos oss, 15kr/liter.
Då blir det 7500:- x 0,65 ungefär 5000:- totalt för bensin.

Mat o dryck (fikor osv) 300:- per dag ungefär 3000:-

Boende 25 -35 euro natten. runt 3000:-

Färjor o vägavgifter runt en tusenlapp.

Summa summarum minst 12000:- räkna lite högre mot 15 så
kanske vi är närmare sanningen. Lär ju gå lite beer o så också.
Sen blir det alltid dyrare än man tror.

Ganska maffigt. Kan vi komma ner i kostnader?

Lite prat runt alternativ. Tåget lär ju inte sänka kostnaderna.
Tälta, ett tält säg 3 pers. Vad kostar det per natt?
Laga en del måltider med eget trangia kök, säg frukost o lunch
vad hamnar vi på då?

Ja jag räknar med ca 15tkr.
Visst e de mkt pengar men man får inte 10 dgr semester mkt billigare.
Kolla upp vad 10 dgr skidsemester kostar eller 10 dgr vad som helst utomlands med resa, boende, mat och allt.

Soppa kostnaden kan man ju inte göra mkt åt, blir kanske bara 400 mil när vi väl e klara och märkt att det tog längre tid att köra än vi trodde. Så där sparar vi lite.
Sen kan man ju som sagt tälta och laga lite mat men tror inte vi spara så mkt. Kanske 150kr/dag boende. 100kr/dag mat.
Kostar ju med camping och mat man ska laga också.
Så ca 250kr/dag = 2500 kr. E de värt det?
Mkt mer packning och jobb.
Mig kvittar de, gillar tälta men de e mer jobb med det.
Vad tycker ni andra?
För mig e de värt 15tkr för 10 dgr semester där nere inkl allt :)
Som sagt inte billigare med andra resor.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Japp vi paddlar till provance istället ? eller hur var det. ^^

Dock är det få som studsar upp på morgonen och river tältet och fixar frukost och packar hojen på 15 min. De jag campat med har en tendens att dra ut på dessa moment och det slutar med att jag fixar det för att komma iväg innan det är lunch.

Så om ni vill campa går det inte att vara speciellt "morgontrött". Ett säkrare val för att resan skall förlöpa smidigt är att undvika packning och resa lätt och snabbt men det kostar därefter.

För mig e de värt 15tkr för 10 dgr semester där nere inkl allt :)
Som sagt inte billigare med andra resor.

Så ca 250kr/dag = 2500 kr. E de värt det?
japp runt där ligger det.

"Eco driving" ? soppakostnaden är hälften av reskassan. Så minska förbrukningen och du har hotellrum:yoparty

Så ni får sluta gasa och köra mjuk.

En annan sak för att minska "resekostnaden" för den som vill, är att inte köpa massa prylar till resan, GPS, intercom, Väsksystem, och massa lull lull. Kör med silvertejp istället ! Kanske till och med få hjälp att serva hojen själv eller med en händig kompis ? Manualer finns överallt på forumen.

Mer spar tips är att köpa beggade "Bandäck" billigt istället för dyra däck från butik. En tanke bara.
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
En annan sak för att minska "resekostnaden" för den som vill, är att inte köpa massa prylar till resan, GPS, intercom, Väsksystem, och massa lull lull.
Huvva, då landar jag på drygt 25 papp. :gnissla
En GPS var kanske inte vettigt att köpa in nu då. :rodnar
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Huvva, då landar jag på drygt 25 papp. :gnissla
En GPS var kanske inte vettigt att köpa in nu då. :rodnar

Nja, beror lite på hur man ser det. Gps, intercom, väska och annan utrustning blir ju fel att lägga på semesterkostnaden. Dom sakerna har du ju kvar och nytta av i framtiden.
Man får ju slå ut den kostnaden på dom åren man har det eller på de tillfällen man använder sakerna.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Vädret verkar lovande enligt WSI.
Glädjebesked

Den bistra prognosen vägs upp av glädjebeskedet från WSI.

Det amerikanska väderinstitutet visar att det blir ovanligt varmt i Sverige under maj, juni, juli och augusti.

– Det ser ut som att ni får det riktigt skönt där uppe, säger meteorolog Todd Crawford.

För dem som tänker ta tidig eller sen semester är prognosen extra glädjande. Temperaturen skjuter nämligen i höjden framför allt i maj - men också i augusti.

– I augusti är det stor chans för extrem värme, säger Todd Crawford.
Varm luftström

WSI utfärdar långtidsprognoser efter en avancerad prognosmodell. I höstas levererade institutet en prognos om en mildare vinter än vanligt - det slog in på de flesta håll. Den nya prognosen baseras på luftströmmar ute på Atlanten.

– Det vi kan säga är att det ser ut att bli över det nor*mala i Sverige. Sedan är det svårt att exakt ange hur mycket varmare det kommer att bli, säger Todd Crawford.
Lite blött i hettan

WSI:s prognos visar också att det ser ut att bli något mer nederbörd än vanligt i juni och juli.

– Man kan sammanfatta det med att ni kommer att få det varmt, men även lite vått, säger Todd Crawford.

Martin Hedberg säger att WSI:s prognoser främst ska ses som en indikation - på hur det övergripande vädret kan bli.

– De brukar ha rätt två gånger av tre. Sedan kan de inte säga något om hur vädret kommer att bli enskilda dagar, säger han.

adsads.jpg
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Haha Drog en repa till Knutby fram och tillbaka. Jag skrämde nog livet ur några stackars kossor och församlingen, När jag motorbromsar från 12 000 varv får jag sjyst BAAAM ! Fan jag kunde inte sluta sen :crash tror inte hojen är mappad efter yoshimura utan DP-killern......


Åter till resan. Vem har idag GPS som skall med till alperna ? om inte blir jag tvungen och köpa en.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Haha Drog en repa till Knutby fram och tillbaka. Jag skrämde nog livet ur några stackars kossor och församlingen, När jag motorbromsar från 12 000 varv får jag sjyst BAAAM ! Fan jag kunde inte sluta sen :crash tror inte hojen är mappad efter yoshimura utan DP-killern......


Åter till resan. Vem har idag GPS som skall med till alperna ? om inte blir jag tvungen och köpa en.

Yami köpte min Zumo 660. Ni får hyra in er på den ;)
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Vädret verkar lovande enligt WSI.


View attachment 404146

Är det verkligen bra besked? Jag tog emot det där med blandad reaktion, då jag ska ner i södra Europa ungefär samtidigt. +40C är ju ingen trevlig temperatur för touring. När det är +30C hemma är det ju knappt man orkar sig ut. Hur pass varmt är det egentligen i södra Europa under juli/augusti under normala förhållanden?
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top