Resesällskap till Mc-semester alperna 2014

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
http://www.forshall.se/mc_vagar.html

Här e också en del vägar / rutter markerade.
Kollat där en del och man kan ju välja nån där.
Jag tänkte inte bara turistfällorna utan har tagit med nån så man har något att utgå ifrån. Mellan destinationerna så kommer där ju massa fina vägar som inte är fällor, dödsfällor kanske men inte turistfällor :hihi
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Bra tänk med frankrike. en snabb vända. Om man inte kan franska är man ju inte värd vatten. Dom är fan omöjliga om man inte smörar lite på franska först.

Och stå-toaletterna med skidkläder och pjäxor ska vi inte tala om :S helt galet. Går totalbort. Landa i en bajsgrop med hela mc stället lol. Jag går ut i skogen istället. Toarulle* check....
1.jpg

Men jag verkar hamna i Frankrike varje gång jag är ute å reser och det enda jag har på näthinnan är bajsgropen samt skitlukten i näsan från alla hundar i paris. "First impressions Lasts.."Det är nått magiskt :huvet

http://www.hundbanken.se/dogshit.paris/index.dogshit.en.html
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Hoppas någon av oss kan lite franska då.
Merci och något till kan jag bidra med. :)
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Kan rekomendera toaletterna Zermatt i schweiz dom har fan Preussiska toaletter i marmor. Slog skiten ur mig när jag halka runt i pjäxor. Men man kände sig som en kung.

Tyvärr är bensindrivet förbjudet i deras "shang-ri-la". Där är det elmotorer som gäller.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Kapar tråden lite iom att jag också ska söderut i sommar. Hur tänker ni kring sovsäck för tältande? Komforttemp +7C borde väl duga för juli/augusti i mitten/södra Europa?
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Jag e heller inte så förtjust i Frankrike men de hade varit skönt med lite fin kustvägen och ett dygn på nått ställe där med lite vila, en öl och snacka lite om resan :)

Träffade förövrigt Yami idag och vi verkade ha samma "tänk" inför semestern.
Ringer dig i dagarna gsv så vi kan snacka lite också.
Sen vet jag inte vad som hände med mattsster men han har varit lite inaktiv i tråden.
Men Nico113 och hans kusin verkar hänga med ner också iaf.

Fortfarande fritt fram för fler som är intresserade. Bara skriv i tråden :)
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Kapar tråden lite iom att jag också ska söderut i sommar. Hur tänker ni kring sovsäck för tältande? Komforttemp +7C borde väl duga för juli/augusti i mitten/södra Europa?

Nu lutar det ju åt att vi inte tältar (kan ändras)
Men har tältat mkt förr och det bör garanterat räcka. Har iofs varit lite längre söderut men även i Sverige på sommaren så brukar de ju va över +7 på nätterna ;-)
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Liten monolog om kommunikation på resan....

Cobra MT200-2

samt headset

Det säljs fortfarande och kostar 700kr totalt för 2 st + mc headset. Så 350 /skalle så kan vi snacka allihop.

Jämför detta med MC intercom som går lös på runt 2500kr /st Dessa verkar vara låsta till max 4 personer samtidigt ? variera lite beroende på tillverkare kanske?

Så på en Scala intercom går det 7st Walkie talkies med tillhörande headset. Med denna redogörelse försöker jag motivera varför MC interkom är svindyrt och slöseri med pengar om vi är flera.

Om du sumpar en Scala i backen är det 2500kr vs 350kr....

Har ni något genidrag som gör att man kan använda mobiltelefonen svinbilligt utan roamingavgifter som interkom är det en underbar ide ? är det möjligt ?
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Jo det är ju en tanke.
Men vill inte verka slösaktig men tror du/ni inte dessa är bättre.

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl...&artnr=580197&title=Cobra MT200-2 Value Pack&

Kostar nån hundring mer men du slipper trycka in en knapp varje gång du ska prata, längre räckvidd även om det kanske inte behövs.

Jag tror iaf det blir skönt att slippa ha en sladd fram till styret och slippa trycka på knappen varje gång vi ska snacka :)
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Du länka samma Cobra MT200-2 för 399 ?

Var det denna du menade Cobra MT 645 VP 549 ?
Cobra MT 645 VP
har ingen tillhörande headset med i paketet.

Cobra MT 800-2VP

Cobra MT 800-2VP har headset men jag tror inte micken och lurarna passar för att ha i hjälmen?

men det finns både strupmikrofon och alla möjliga tillbehör på Kjell och Teknikmagasinet.

Hur funkar "VOX" i 100km/h. har någon provat?

Vad säger ni andra?

Som sagt tidigare. Jag sitter på 2st cobra med MC headset så om modellerna kan prata med varandra kan jag låna ut 2st.
 
Last edited:

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Du länka samma Cobra MT200-2 för 399 ?

Var det denna du menade Cobra MT 645 VP 549 ?
Cobra MT 645 VP
har ingen tillhörande headset med i paketet.

Cobra MT 800-2VP

Cobra MT 800-2VP har headset men jag tror inte micken och lurarna passar för att ha i hjälmen?

men det finns både strupmikrofon och alla möjliga tillbehör på Kjell och Teknikmagasinet.

Hur funkar "VOX" i 100km/h. har någon provat?

Vad säger ni andra?

Som sagt tidigare. Jag sitter på 2st cobra med MC headset så om modellerna kan prata med varandra kan jag låna ut 2st.

Oj.
Denna menade jag.
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl...&artnr=580197&title=Cobra MT200-2 Value Pack&
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Har inte en aning om hur det funkar med intercom/walkie talkie på hoj.
Men prata i WT i fart, ger inte det bara en jäkla massa brus av vinden?
Sen att peta in grejer i öronen, jag kan knappt behålla öronpropparna
intakt när man drar hjälmen över huvudet o de sticker inte ut mycket.
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Har inte en aning om hur det funkar med intercom/walkie talkie på hoj.
Men prata i WT i fart, ger inte det bara en jäkla massa brus av vinden?
Sen att peta in grejer i öronen, jag kan knappt behålla öronpropparna
intakt när man drar hjälmen över huvudet o de sticker inte ut mycket.

Om jag fattade de rätt så e de platta högtalare som man sätter i hjälmen och inte i öronen. Precis som med en vanlig mc intercom typ scala eller liknande.
Jag hade walkie talkie när jag körde upp och det funkade bra :)
Där e ju brusreducering och sånt så man hörde bra.
Går kanske inte i 200+ men i normal hastighet.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Om jag fattade de rätt så e de platta högtalare som man sätter i hjälmen och inte i öronen. Precis som med en vanlig mc intercom typ scala eller liknande.
Jag hade walkie talkie när jag körde upp och det funkade bra :)
Där e ju brusreducering och sånt så man hörde bra.
Går kanske inte i 200+ men i normal hastighet.

Japp det stämmer. inga "in-ear" pluggar.

Jag övningskörde i 2 månader med en elev med MC headset och Cobra. Landsvägsfart är tydligt. över 110km/h kunde man göra sig förstådd men inte ha några invecklade diskussioner. Men om man skulle använda strupmickar blir resultatet nog ännu bättre:confused:
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Ang walkie talkie.
Testa de minsta hörlurar ni kan hitta o stoppa in dem i öronen innan ni sätter på er en hjälm.
Får ni inte ont när ni drar på er hjälmen så har ni det garanterat inom några minuter. Får ni inte ont har ni för stora hjälmar. Jag har testat med vad som känns som hur många lurar som helst, det är helt hopplöst att få det att sitta bra. Att Scala rider och co kostar flis är för att de är gjorda för mc, och för att de faktiskt funkar, och gör det bra och enkelt. Köper man ett powerset så trycker man på play och så funkar det. På ebay får man ett powerset (2 st) för ca 2500 spänn. Vill man ha G9 så 9 pers kan sitta o slänga skit så går det på runt 280 pund. Vill man lyssna på musik eller prata när man kör så är det värt pengarna just pga enkelheten.

Edit: Såg precis att ni skrev att det var platta lurar med, kolla hur platta, be att få testa. då finns en klar chans att det funkar långt bättre!
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Herrejösses..... ta nu bort hälften av allt ni listat och sen hälften igen sen åk ! Ta en Falk försäkring om skiten går sönder så hämtar dom er hoj !
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top