Robban_C
Gubbfan åker knarr!
Bensin tvättas effektivast ut med metanol eller etanol (T-sprit). Mycket effektivare än avfettning. Spriten i sin tur sköljs ur med vanligt vatten. Därefter kan man löda (plåttankar) eller svetsa (plasttankar, har här ingen egen erfarenhet). Plåttankar med småhål eller porer tätas därefter med tanktätning (har använt något som jag tror heter Bill Hirsch (högeffektivt), kan kolla upp exakt beteckning om någon vill). Vet inte om det fungerar på plast.
Polyesterplast (det som brukar kallas för båtplast eller glasfiberplast) fungerar inte i långa loppet med bensin, betvivlar att epoxylim (och epoxyplast, det dyrare alternativet till polyesterplast vid glasfiberjobb) fungerar mot bensin.
Ang epoxylim och expansionskärl:
De flesta epoxylimmer mjuknar med värme. Ett expansionskärl blir normalt sett inte så varmt. Inte förrän motorn kokar och trycker upp vattnet i expansionskärlet......
Kan vara värt att känna till.
Jag har själv reparerat ett flertal rostiga plåttankar till gamla bilar och hojar genom ursköljning, lödning, och tätning enligt ovan. Blir kanonbra men har som sagt ingen erfarenhet av plasttankar.
Moderna plaststötfångare kan svetsas professionellt av större lackverkstäder. Kanske kan vara nåt?
Polyesterplast (det som brukar kallas för båtplast eller glasfiberplast) fungerar inte i långa loppet med bensin, betvivlar att epoxylim (och epoxyplast, det dyrare alternativet till polyesterplast vid glasfiberjobb) fungerar mot bensin.
Ang epoxylim och expansionskärl:
De flesta epoxylimmer mjuknar med värme. Ett expansionskärl blir normalt sett inte så varmt. Inte förrän motorn kokar och trycker upp vattnet i expansionskärlet......
Kan vara värt att känna till.
Jag har själv reparerat ett flertal rostiga plåttankar till gamla bilar och hojar genom ursköljning, lödning, och tätning enligt ovan. Blir kanonbra men har som sagt ingen erfarenhet av plasttankar.
Moderna plaststötfångare kan svetsas professionellt av större lackverkstäder. Kanske kan vara nåt?
Last edited: