Reparera plasttank, -hur gör man?

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Bensin tvättas effektivast ut med metanol eller etanol (T-sprit). Mycket effektivare än avfettning. Spriten i sin tur sköljs ur med vanligt vatten. Därefter kan man löda (plåttankar) eller svetsa (plasttankar, har här ingen egen erfarenhet). Plåttankar med småhål eller porer tätas därefter med tanktätning (har använt något som jag tror heter Bill Hirsch (högeffektivt), kan kolla upp exakt beteckning om någon vill). Vet inte om det fungerar på plast.

Polyesterplast (det som brukar kallas för båtplast eller glasfiberplast) fungerar inte i långa loppet med bensin, betvivlar att epoxylim (och epoxyplast, det dyrare alternativet till polyesterplast vid glasfiberjobb) fungerar mot bensin.

Ang epoxylim och expansionskärl:
De flesta epoxylimmer mjuknar med värme. Ett expansionskärl blir normalt sett inte så varmt. Inte förrän motorn kokar och trycker upp vattnet i expansionskärlet......
Kan vara värt att känna till.

Jag har själv reparerat ett flertal rostiga plåttankar till gamla bilar och hojar genom ursköljning, lödning, och tätning enligt ovan. Blir kanonbra men har som sagt ingen erfarenhet av plasttankar.

Moderna plaststötfångare kan svetsas professionellt av större lackverkstäder. Kanske kan vara nåt?
 
Last edited:

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
gladh skrev:
Bensin:
flampunkt -34 grader celsius
Antändningspunkt 450 celsius

Vågar du lita på dedär 50 graderna?

gladh

konstigt! själv värmde jag faktiskt en massiv 25mm axel så att den var mer gul än röd (ca 1200grader) och kylde denna i en halvliter glasskål med bensin,hände inget mer än att det rök :cool:
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
PD skrev:
konstigt! själv värmde jag faktiskt en massiv 25mm axel så att den var mer gul än röd (ca 1200grader) och kylde denna i en halvliter glasskål med bensin,hände inget mer än att det rök :cool:

Ett försök att bli odödlig mha Darwin Awards ? :D

det är gaserna som brinner.
Om det tänder så tänder det när du för in stången
över eller i närheten av bensinen.
Kolla experimentet jag länkade i tidigare inlägg..

Bensin brinner så intensivt att det behövs mycket
syre.... man släcker olje/gas-bränder med dynamit.
Men spränger helt enkelt en rejäl laddning så nära
branden som möjligt och förbrukar därmed allt
syre.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Svar är alltså att han bör ha fulltankat :D

precis,det är ju ångorna som är farliga, ett ex är den 10meters gräns som är vid alla mackar, det är faktisk som farligast runt 10meter särskillt om temperaturen ligger runt -10! lite konstigt kan man tycka :confused:
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
PD skrev:
Svar är alltså att han bör ha fulltankat :D

precis,det är ju ångorna som är farliga, ett ex är den 10meters gräns som är vid alla mackar, det är faktisk som farligast runt 10meter särskillt om temperaturen ligger runt -10! lite konstigt kan man tycka :confused:

.. och en bunt dynamit fasttejpad i pannan :tummenupp

Läs experimentet
förklarar mycket. :fakta
 

balikungen

odeffad
Gick med
13 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950
Löda/svetsa en rengjord tank är nog det bästa, men jag har nog beslutat mig för att använda lim av något slag. Jag behöver alltså något i stil med epoxy som tål bensin. Vad är det som gäller då?
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Gör som proffsen när de svetsar oljecisterner och liknande, vattenfyll tanken (inte helt och hållet) innan du svetsar eller "löder" / värmer med lödkolv så är allt lugnt. :tummenupp
 

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Ort
Älmhult
Hoj
CB1000Turbo -97
Gthyni: Testa exprimentet som du hänvisar till med en cigarett istället för ett värmeljus.. :fakta
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
kamikaze skrev:
Gthyni: Testa exprimentet som du hänvisar till med en cigarett istället för ett värmeljus.. :fakta

Eftersom du skriver här i "mekanikernas hörna"
och listar bilbygge som intresse blir jag bara
förvånad.

Alla som håller på med motorer vet att
värme och tryck tänder bensin alldeles för
bra utan gnistor. Knack-knack.

Bensinläckage i närheten av heta grenrör
torde vara den vanligaste orsaken till bilbränder.

Angående experimentet så funkar det utmärkt
med cigarett men tändning blir givetvis snabbare
och mer förutsägbar med en öppen låga, bl.a.
pga att den öppna lågan har en högre temperatur.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag kom att tänka på att jag faktiskt har reparerat en plasttank. På min Renault Express. För flera år sen. En mycket tunn spricka. Gjorde rent med förtunning (eller aceton, minns inte säkert), limmade med tunnflytande cyanoakrylatlim, byggde något "över" sprickan med tjockare cya-lim och härdade med accelerator för d:eek:. Har sen dess fungerat i ur och skur men jag tvekar till att använda i en applikation där limmet blir "bärande" eftersom cyanoakrylatlim blir helt stunt medan tanken är antagligen flexibel.
Lim finns här:
http://www.rc-hobby.se/
Eller någon annan affär för radiostyrda modeller. Men se till att butiken har koll på vad de säljer.
 

Hotrodbiker

Bara blå
Gick med
6 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona -02,Yamaha R1 -08, Kawa250 -72,Husaberg 570 -12
Bästa sättet är att svetsa tanken med varmluftpistol. Har själv lagat tankar som har haft ganska stora skador. Kräver att man vet vad man gör. Temparatur samt tillsatsmatrial + rengöring är väldigt viktigt.

Samt som många sagt så skall man aldrig svetsa i en bensintank om man inte vet att den är absulot rengjord innan. Gäller både plåt å plast naturligtvis

Vänd dig till en plastreparatör han har även speciallim samt vidhäftare som fungerar på plasttankar (dock ganska dyrt)
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Eldstorm skrev:
Gör som proffsen när de svetsar oljecisterner och liknande, vattenfyll tanken (inte helt och hållet) innan du svetsar eller "löder" / värmer med lödkolv så är allt lugnt. :tummenupp

vi har tillverkat oljetankar där jag jobbar, och ibland lagas dom inifrån, man står alltså med disel till knäna och svetsar med ett härligt gnistregn ner i oljan! gått bra hittills :D :D :D
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ja, chilla lite boys....jag lagade precis min plasttank till utombordaren utan problem.

* Töm bensinen
* Skölj med T-röd
* Fyll med vatten
* Smeta över sprickan med lödkolven (lägg till mtrl om möjligt, skär av en bit som ej används tex.)
* Staga upp med epoxy, smältlim eller nått om det behövs.

:)
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Kontakta en bilskadeverkstad eller lackeringsverkstad de lagar plast dagligen.

Och sluta med gissningsleken. :smasha
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ja, chilla lite boys....jag lagade precis min plasttank till utombordaren utan problem.

* Töm bensinen
* Skölj med T-röd
* Fyll med vatten
* Smeta över sprickan med lödkolven (lägg till mtrl om möjligt, skär av en bit som ej används tex.)
* Staga upp med epoxy, smältlim eller nått om det behövs.

:)

Har han inte lagat tanken på 11 år så.........
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top