Radfyror med max 70kw?

mrdoominik

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2011
Ort
Landskrona
Hoj
cykel
Hej!

Jag har nyligen fyllt 18 år och är på jakt efter en A2-hoj! Som rubriken antyder är jag främst intresserad av radfyror, detta främst på grund av två orsaker, dels är (enligt mig) ljudet skönare på fyrorna, sedan känns radfyrorna som mer "vuxna" hojar, eller?

De hojarna jag känner till som har en radfyra utan att överstiga 70kw är Yamaha XJ6 samt Honda Hornet 600 (2000 - 2002).

Finns det fler radfyror vars effekt inte överstiger 70kw?

Jag antar att jag hade kunnat få mer vrid om jag hade satsat på en twin istället, hur stor blir prestandaskillnaden mellan en twin och en fyra då den strupits till 35kw? märks skillnaden ens?

Finns det andra hojar som skulle kunna strypas till 70kw som ni rekommenderar?

Funderar även på Er6.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Yamaha FZS 600 tror jag precis klarar sig.

Jag tänker som så att om man ändå har 35 kW som begränsning så är det onödigt att kånka runt på cirkus 10 kg extra motor, när man ändå får ut samma effekt.

En twin ger dig i detta fall (oftast) lägre vikt och därmed smidigare hoj, men med samma effekt. Värt att tänka på :)
Ducati 750 SS *host host* :tungan
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
De finns en hoj som heter Suzuki GSXF eller något sådant. på 600 samt 750 cc. dock osäker på om båda platsar under 70kw (600 gör det, men jag kommer inte ihåg med 750).

då får du Fullt kåp-set med om du vill ha de =)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad är en vuxen hoj? Honda Goldwing kanske?

Jag har kanske gjort fel som hela tiden har letat efter så låg vikt och så mycket effekt som möjligt när det i själva verket är så att man skall ha en fullvuxen hoj....

Köp en hoj som är strypt så lite som möjligt om du har avsikten att åka omkring med strypningarna i. En 69,5kw cykel strypt till 35hk brukar få tristare gång än en med lägre ursprungseffekt helt enkelt därför att den med mycket effekt är optimerad för detta och missmatchar mer när man stryper den hårt.
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
CBR600 borde inte gå över 70 kW, i alla fall inte de modeller som är äldre än du. :lol
 

Chicagokid

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Stockholm & Uppsala
Hoj
xt125x (såld) rg125f (till salu) rg125f (till salu) och nu en Suzuki GSXR -97 + en R1 -07 banhoj
hitta en felreggad gsxr 750 som jag o ta o a2 besiktiga den!! :yoparty
 

mrdoominik

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2011
Ort
Landskrona
Hoj
cykel
Vad är en vuxen hoj? Honda Goldwing kanske?

Jag har kanske gjort fel som hela tiden har letat efter så låg vikt och så mycket effekt som möjligt när det i själva verket är så att man skall ha en fullvuxen hoj....

Köp en hoj som är strypt så lite som möjligt om du har avsikten att åka omkring med strypningarna i. En 69,5kw cykel strypt till 35hk brukar få tristare gång än en med lägre ursprungseffekt helt enkelt därför att den med mycket effekt är optimerad för detta och missmatchar mer när man stryper den hårt.

Hej!

Jag har hittills kört en 125:a och vad jag menar med en vuxen hoj är en sportig som kanske inte fullt ut känns som min 125:a i XL. Lite löst uttryckt från min sida, men, men...

Att leta efter låg vikt och hög effekt är inte mindre självklart än att jorden är rund, det finns dock även andra variabler som påverkar körglädje, eller? Hur förklarar man annars att så många trånar efter en CBX med en torrvikt på dryga 250 kg? Att offra fem kilo för en skönare sång kan vara värt det i mina ögon.

Att en hårdare strypning påverkar gången får jag absolut ta med i beräkningarna. Påverkas gången lika hårt oberoende på strypningsmetoden, eller kommer man lindrigare undan med t.ex trottelstrypning?
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Vill du ha en något sportigare hoj, iaf rent utseendemässigt så kan du ju kolla på nya Honda CBR 650 F, den ligger på 64kw original och den kommer nog att räcka länge som första hoj. Vill du hellre ha en nakenhoj så finns syskonet CB 650 som alternativ. Båda riktigt snygga imo. Lycka till.
 
Last edited:

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Triumph Thunderbird Sport 900 har för mig att dem har ca 60 kw och med öppna megafoner så sjunger det riktigt bra jag köpte en ny 1999 och var helnöjd med den, men det är bara en trippel så det duger nog inte men enligt mig så är det mycket härligare ljud i en trippel än en rad fyra.
Mvh. Roffe.
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Köper du thunderbird, se till att det är sportversionen. Den är trevligare på alla vis.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hej!

Jag har hittills kört en 125:a och vad jag menar med en vuxen hoj är en sportig som kanske inte fullt ut känns som min 125:a i XL. Lite löst uttryckt från min sida, men, men...

Att leta efter låg vikt och hög effekt är inte mindre självklart än att jorden är rund, det finns dock även andra variabler som påverkar körglädje, eller? Hur förklarar man annars att så många trånar efter en CBX med en torrvikt på dryga 250 kg? Att offra fem kilo för en skönare sång kan vara värt det i mina ögon.

Att en hårdare strypning påverkar gången får jag absolut ta med i beräkningarna. Påverkas gången lika hårt oberoende på strypningsmetoden, eller kommer man lindrigare undan med t.ex trottelstrypning?

När du kör A2 kommer du att ha en konstant effektbrist och därmed är det av betydligt större nytta att ha låg vikt på cykeln. En Kawasaki z800 väger 230kg färdig att köra utan soppa. En KTM 690 väger 140kg i samma skick. Så det är inga 5kg vi snackar om....

Strypning elektroniskt av mappen är att föredra framför mekaniska strypningar som fuckar upp luft/bränsle förhållandet och trottelresponsen mer.
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top