R6 2002, krånglande växellåda

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Muttermaskin skall inhandlas i morgon, Jula verkade ha en bra för rätt lite pengar.

Nu är det tillfälligt stopp, kopplingen skall ut och enligt Yamahas servicemanual så skall man använda nåt specialverktyg för det, en kopplingshållare typ. Finns det vägar runt det?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Det sitter ett vackert gummiskynke/skydd mellan förgasarbryggan och motorn. Vad gör det/behövs det där? Det blir ju ett ruskigt meck att få det på rätt plats utan att klämma sönder det när motorn skall på plats igen....

Det är ett värmeskydd!

Muttermaskin skall inhandlas i morgon, Jula verkade ha en bra för rätt lite pengar.

Nu är det tillfälligt stopp, kopplingen skall ut och enligt Yamahas servicemanual så skall man använda nåt specialverktyg för det, en kopplingshållare typ. Finns det vägar runt det?

Ja det är ett specialverktyg som kan beställas från Yamaha. Men i Haynes-manualen så beskrivs det hur man kan tillverka ett eget. Ska se om jag kan rota fram bilden & scanna in åt dig.

Glöm ej att beställa en ny låsbricka till framdrevet från Yamaha. Jag har redan beskrivit en gång i kväll i en annan tråd vad som kan hända om man är dumsnål och inte byter den. (Drevet lossnar med lite otur).:näsblod
 
Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
...

Ja det är ett specialverktyg som kan beställas från Yamaha. Men i Haynes-manualen så beskrivs det hur man kan tillverka ett eget. Ska se om jag kan rota fram bilden & scanna in åt dig.

Du är en klippa!

Gällande värmeskyddet, om man inte har det, hur skulle symptomen kunna bli då? Jag tänker närmast på en annan aktuell tråd här där det är problem med en svårstartad varm hoj av samma modell. Jag antar att det finns en tanke bakom det för att skydda främst förgasarna från värme?

Jo, bricka skall beställas.
 

razzer

rockabilly
Gick med
15 Apr 2009
Ort
linköping
Hoj
yzfr1_2002
Innan du sopar isär snurran kolla fjäder som hjälper kulissrullen att hålla vxl..arna på plats. Är den av eller sliten kan man få lite fenomen. Trligtvis är ingreppen på dina drev ändå skadade så du måste gå vidare, men kolla den först. har det varigt något främande i oljan??
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
som sagt: mutterknackare och en kompressor löser det där, näst intill en frälsningsliknande upplevelse. Jag lossade svänghjulsmuttern som en av de sista muttrarna, och utan en mutterknack hade det aldrig gått. seså, iväg til 'preferred supplier' i morgon :)
ser annars riktigt proffsigt ut, t.o.m. trasor i insugen :tummenupp

4 pilsner och en mobil gör inte att man är snabbast på svar...
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
liten fabulerande, men varm soppa är sämre än kall soppa, prestandamässigt. I sämsta fall blir det så varmt att soppan förångas i fuggarna, med ånglås som följd. Svårstartad är en möjlig följd...
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Med riktiga verktyg (nåja.... 300 kr på jula var den ju helt klart värd) så går det lätt!
 

Bifogat

  • CIMG1258.JPG
    CIMG1258.JPG
    95.1 KB · Visningar: 93
  • CIMG1260.JPG
    CIMG1260.JPG
    93.3 KB · Visningar: 99

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Så, drevet borta, då tar vi resten. Jag har trott iall år att när man ger sig på kopplingen är den stenhårt uppspänd (på nåt lite oklart sätt) och när man släpper den kommer alla de där skivorna att flyga ut över hela golvet.

Det var fel, skruva loss lite åt gången på en skruv åt gången så kommer hela paketet ut så fint. However, jag har fortfarande inget kopplingsbortagningsverktyg. Förslag?

Också, på sista bilden syns styrkedjan (tror jag att den heter) till pumpen. Hur får man bort den? Ger det sig när man får bort kopplingen eller finns det något annat? Det är (såvitt jag kan se IRL och mekboken) det sista som håller ihop blocken.
 

Bifogat

  • CIMG1261.JPG
    CIMG1261.JPG
    77.4 KB · Visningar: 77
  • CIMG1262.JPG
    CIMG1262.JPG
    103.2 KB · Visningar: 117
  • CIMG1256.JPG
    CIMG1256.JPG
    94 KB · Visningar: 118

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Så, drevet borta, då tar vi resten. Jag har trott iall år att när man ger sig på kopplingen är den stenhårt uppspänd (på nåt lite oklart sätt) och när man släpper den kommer alla de där skivorna att flyga ut över hela golvet.

Det var fel, skruva loss lite åt gången på en skruv åt gången så kommer hela paketet ut så fint. However, jag har fortfarande inget kopplingsbortagningsverktyg. Förslag?

Också, på sista bilden syns styrkedjan (tror jag att den heter) till pumpen. Hur får man bort den? Ger det sig när man får bort kopplingen eller finns det något annat? Det är (såvitt jag kan se IRL och mekboken) det sista som håller ihop blocken.
Fint med alla bilderna så du har nåt att visa för barnbarnen; "Joråserru våren -09 rev jag isär motorn med högerhanden i mitella och två småbarn på vänsterarmen. Den motorn blev aldrig ihopsatt igen..." :rofl :rofl :rofl :rofl

//P
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Fint med alla bilderna så du har nåt att visa för barnbarnen; "Joråserru våren -09 rev jag isär motorn med högerhanden i mitella och två småbarn på vänsterarmen. Den motorn blev aldrig ihopsatt igen..." :rofl :rofl :rofl :rofl

//P

Hörrudu, förklara för mig hur jag skall få loss den där lilla kedjan istället så skall det nog meckas ihop motor sen!
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Okej, framgångar och frågor;

Jag tog bort växelkåpan, och då faller det ut en liten metallbit. Efter ett tag hittade jag brottytan, och den satt på en liten arm och höll isär en fjäder. Jag plockade lös den hyffsat lugnt och försiktigt, men jag tror ju ändå att den fastnade nu påväg ut och gick sönder i samband med att jag tog bort kåpan.

Men för diskussionens skull; om den har varit sönder redan innan, kan detta ha påverkat växlandet på det sättet jag beskrev i början?

Jag har även fått bort utgående axel, och tittat på de två gafflarna som heter R och L. De ser, dessvärre, väldigt bra ut, inget direkt slitage att tala om utan jämna fina ytor.

Jag har ju e gaffel kvar, som jag inte kommer åt innan jag får ut kopplingen. Vet någon vilka gafflar som styr vilka växlar?

Jag har försökt att göra en vacker bild på den trasig tappen, brottytan är det jag färgat blått:
 

Bifogat

  • CIMG1271.JPG
    CIMG1271.JPG
    128 KB · Visningar: 123
  • CIMG1272.JPG
    CIMG1272.JPG
    122.3 KB · Visningar: 145

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Okej, framgångar och frågor;

Jag tog bort växelkåpan, och då faller det ut en liten metallbit. Efter ett tag hittade jag brottytan, och den satt på en liten arm och höll isär en fjäder. Jag plockade lös den hyffsat lugnt och försiktigt, men jag tror ju ändå att den fastnade nu påväg ut och gick sönder i samband med att jag tog bort kåpan.

Men för diskussionens skull; om den har varit sönder redan innan, kan detta ha påverkat växlandet på det sättet jag beskrev i början?


Jag har även fått bort utgående axel, och tittat på de två gafflarna som heter R och L. De ser, dessvärre, väldigt bra ut, inget direkt slitage att tala om utan jämna fina ytor.

Jag har ju e gaffel kvar, som jag inte kommer åt innan jag får ut kopplingen. Vet någon vilka gafflar som styr vilka växlar?

Jag har försökt att göra en vacker bild på den trasig tappen, brottytan är det jag färgat blått:

För diskussionens skull kan man säga ja. Rent allmänt så gäller om nånting inte funkar som det ska och man tar isär det och upptäcker ett uppenbart fel, så kan man utgå från att man hittat roten till det onda. Hittar man fler uppenbara fel så är nog ett rotfelet resten följdfel.

I ditt fall tror jag inte växlingsspaken kan dra fram växlingstrumman tillräckligt långt, när den plåttungan är av.

Om växelgafflarna är krokiga så brukar det finnas ett slitage på ena sidan ungfär mitt på gaffeln där kugghjulet legat emot lite.
Lycka till:tummenupp
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Smacka i lamellerna igen, och stålskivorna, sätt inte dit tryckplattan.

Be en polare trycka på lamellerna med händerna så kör du mutterknackaren på muttern som håller korgen, inga problem alls minsann.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Skulle också gissa på att metallbiten har betydelse för växlingen, men det är lite svårt att förstå hur det hela hänger ihop mha bild. Skumt iofs att det bara är vissa lägen som påverkas, men håller nog med bladedge ändå. Orkar du bryta loss den biten hade du förmodligen känt det när det hände. Ang. gafflar, ser du inte vílka gafflar som aktiveras när du kikar på växeltrumman? Eller har du plockat isär såpass att du inte kan torrväxla lite?

Mitella? Småbarn? Hur ska du hinna banåka i sommar? :rofl
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Skulle också gissa på att metallbiten har betydelse för växlingen, men det är lite svårt att förstå hur det hela hänger ihop mha bild. Skumt iofs att det bara är vissa lägen som påverkas, men håller nog med bladedge ändå. Orkar du bryta loss den biten hade du förmodligen känt det när det hände. Ang. gafflar, ser du inte vílka gafflar som aktiveras när du kikar på växeltrumman? Eller har du plockat isär såpass att du inte kan torrväxla lite?

Mitella? Småbarn? Hur ska du hinna banåka i sommar? :rofl

Mitella vet jag inget om, men det verkar vara kotte pågång i augusti eller nåt. Vi får se hur det går....



Det hela började ju när jag lyckades göra sönder växelpedalen på mantorp i somras, vid en nedväxling så gick ju växelpedalen rakt av. I samband med detta började ju problemen, och blev värre allt eftersom. Det kan ju aha varit så att den satt sig lite konstigt (på snedden eller nåt) redan då och när jag sedan tryckte ned växlarna så gav sig pedalen före den lilla metallbiten. När jag sedan satte dit orginalfotpinne med orginallänkage igen så kanske det istället tog sönder metallbiten, och på den vägen är det.

Det som talar för;

- Tillfälle, pedalen gick ju rakt av. Det *bör* den ju inte göra bara så där.
- Lös metallbit.
- Inlägg på annat R6forum med samma metallbit trasig. Enl honom hade han dock problem med alla växlar, inte bara några enskilda.

Talar mot;

- Det är (såvitt jag minns) bara upp till 6a, ibland ned till trean och alltid ned till tvåan som är problem.

Jag skall lägga up en bild på gafflarna i morgon bitti.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Så här ser du gafflar ut som är loss. De märken som finns är väldigt 'grunda', det är i princip ytan som har slipats bort. Är det illa nog för byte månne, och kan det vara problemet?
 

Bifogat

  • CIMG1276.JPG
    CIMG1276.JPG
    84.3 KB · Visningar: 80
  • CIMG1278.JPG
    CIMG1278.JPG
    98.9 KB · Visningar: 63
  • CIMG1279.JPG
    CIMG1279.JPG
    81.1 KB · Visningar: 73
  • CIMG1280.JPG
    CIMG1280.JPG
    75.9 KB · Visningar: 70

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Så här ser du gafflar ut som är loss. De märken som finns är väldigt 'grunda', det är i princip ytan som har slipats bort. Är det illa nog för byte månne, och kan det vara problemet?

Jag skulle gissa på att det inte är problemet. Kolla om klackarna på 2 och 6:ans drev är slitna.

Renoverade min låda i vinter och där såg gaffeln betydligt värre ut på grund av slitna klackar och därigenom ett antal urhopp.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jag skulle gissa på att det inte är problemet. Kolla om klackarna på 2 och 6:ans drev är slitna.

Renoverade min låda i vinter och där såg gaffeln betydligt värre ut på grund av slitna klackar och därigenom ett antal urhopp.

Alla klackarna/mottagarna för alla växlar ser mer eller mindre bra ut, inga direkta slitningar på och de verkar hålla rätt form. Lite småmärken härochvar, men inget som man studsar över.

Jag börjar mer och mer misstänka att det är den där eländiga fjädern som ställer till det och jag skall iväg och hämta en reservdel senare ikväll om regeringen släpper iväg mig från städtjänst.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Alla klackarna/mottagarna för alla växlar ser mer eller mindre bra ut, inga direkta slitningar på och de verkar hålla rätt form. Lite småmärken härochvar, men inget som man studsar över.

Jag börjar mer och mer misstänka att det är den där eländiga fjädern som ställer till det och jag skall iväg och hämta en reservdel senare ikväll om regeringen släpper iväg mig från städtjänst.

Gafflarna ser fina ut.
Jag tror att det är den brutna klacken på din detent arm eller vad den heter som är felet. När den är borta så stannar inte "ratchet arm" (eller vad den kallas på yamaha-språk) i rätt läge mot kulissrullen, man hamnar i då i mellanlägen eftersom slaglängden inte räcker till. Du skulle skrivit att felet kom efter att du krashat sönder växelpeten. Ty då brukar det oftast vara mekanismen inuti kopplingskåpan som tar stryk, vilket man kan kolla/byta utan att lyfta ur motorn.

När man har böjda gafflar och slitna klor brukar motorn istället spotta ur växlar. Då måste man lyfta ur motorn.

Du kan ju prova att sätta ihop lådan med fungerande klaxk och torrväxla lite med motorn på arbetsbänken.


Mvh
Jörgen
 
Last edited:

meckar Lasse

larza
Gick med
7 Oct 2006
Ort
kungsbacka
Hoj
cbr 1000
Tjenare ! gött att du har fixat problemet.Jag kanske är lite sent ute med verktyget för demontering av kopplingen,men här kan du kolla.Plattstål ca 5 X 20 X 600 långt, böjt 90 grader längst ut ca 30mm,borrhål med bult en bit in.ser ut som en sax.Ev finsjustering av verktyget,vrida käftarna så dom kommer i linje vid ca 150 mm gap,även slipa så dom kommer ner i spåren .
 

Bifogat

  • IMG_4217.JPG
    IMG_4217.JPG
    47 KB · Visningar: 79
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top