R6 2002, krånglande växellåda

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Sådärja.

Ny, fungerande, shift shaft assembly på plats. Går bra att torrväxla upp och ner när man snurrar på drevet.

Iallfall kollat gafflarna, gaffelstyrpinnarna och växeldreven, så inte totalt slöseri med tid. Nu har jag gjort rent kontaktytorna för motorblocken, i morgon blir det till att inhandla packningspasta och en liten momentnyckel....
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Just det, spaken gick av! Men hur var det, det var väl inte som en direkt följd av en krasch, utan hände "bara sådär"? Men den var såklart försvagad sedan någon tidigare omild behandling. Fick du stampa i växlarna innan? Har svårt att förstå att spakbrottet i sig var någon form av orsak till problemet, låter snarare som en följd, liksom växelproblemen, och att det var mer av en slump att det hände samtidigt. Om du nu inte sparkat sönder växelpeten pga att det kärvat. (Eller så har farbror bara lite glest minne, och förväxlar händelser i tiden :))

Någon tidigare krasch som skadat mekanismen verkar vara en trolig förklaring hur som helst. Min tanke, när du skrev om spakproblemet/krascher var om axeln ev kroknat? Men har du bytt hela vudevutten så är det ju löst det med.

Gott, nu är du ju kittad, har plats, införskaffat kunnande, och ffa mod. Då är det bara att ge sig på den blå då!
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jo, det hände ju efteråt. Från minnet var ju Gotland först, sedan kullen två dagar och så var det väl gåsen nån dag emellan också, så mellan krasch och avbruten växelspak gick det ju ett bra tag.

Som jag minns behövde jag inte stampa i växlarna varken upp eller ned utan det fungerade ganska bra. Nu är det ju som sagt utbytt och verkar fungera bra, så nu skall grejjorna ihop :fingrarnaikors

Och jo, lite lättare känns det ju att veta att den blåe skall rivas ordentligt till vintern. Att ha garage (numer med mer och mer verktyg!) är ju onekligen värt en del.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top