R1 Yamaha Banshee med Turbo......

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Någon som kan förklara vad detta är för manik på ventilkåpan på R1 05 motorn och vad den gör för nytta?

Avgasrening. Pjuttar in luft i avgaserna som låter oförbränd soppa antända. Bara att plocka bort slangar o sätta en platta över hålet i ventilkåpan.
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Avgasrening. Pjuttar in luft i avgaserna som låter oförbränd soppa antända. Bara att plocka bort slangar o sätta en platta över hålet i ventilkåpan.

:) ok man ställer inte till det så det blir för högt tryck i motorn om man sätter täta lock, tänkte om det blev sämre ventilation i motorn, typ vevhus ventilation?
Blir inget tok med elen typ felkoder om man kopplar bort elmotorn eller vad det nu är som slangarna går till?
Tack för dom andra svaren!
 

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
:) ok man ställer inte till det så det blir för högt tryck i motorn om man sätter täta lock, tänkte om det blev sämre ventilation i motorn, typ vevhus ventilation?
Blir inget tok med elen typ felkoder om man kopplar bort elmotorn eller vad det nu är som slangarna går till?
Tack för dom andra svaren!

Nä det har inget med vevhusventilation att göra. Det är ett system tillverkaren monterar för att klara avgaskraven som finns på nya hojar

Antingen så låter du "motorn" sitta kvar så får du inga felkoder lr så tar du reda på vad den behöver för motstånd o kopplar det över kontakten som sitter till den.
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Nä det har inget med vevhusventilation att göra. Det är ett system tillverkaren monterar för att klara avgaskraven som finns på nya hojar

Antingen så låter du "motorn" sitta kvar så får du inga felkoder lr så tar du reda på vad den behöver för motstånd o kopplar det över kontakten som sitter till den.

Kanon! Tack för svaret!
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Ombyggnad och uppdatering av ramen

Då har man börjat med uppdateringen av ramen, Quaden kommer att bli totalt 20cm längre är det tänkt!

Här är ramen ned plockad förutom bakaxeln och uppsvetsad på en rejäl balk, detta för att inte ramen ska bli sned och vind när den kapas i tur och förlängs!
Ramen kommer att förlängas 10cm framför motorn
Kapning%20av%20ram.jpg

Främre delen är fastsvetsad på två vinkeljärn som går att skjuta på balken
IMG_0632.JPG

Lite svårt att förklara, men dom två svetsarna på varje sida i fram så ligger det ett långt vinkeljärn efter balken och under den del som ska kapas av och skjutas fram, ska ta lite bättre bilder i morgon!
Funderar även på att flytta fram batteriet som på bilden, för att få mer plats åt reläer mm bakom motorn under limpan

Sedan är det tänkt att svingen ska förlängas även den 10cm, blir till att jaga en ny bakdämpare, för dom jag har liggandes sitter gasbehållarna snet åt sidan men den måste sitta bakåt eller vara en lös med slang....
Kapning%20av%20sving.jpg
 
Last edited:

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
Skam den som ger sig! :yoparty

Att kämpa vidare och göra nåt ännu häftigare är helt rätt väg att gå! Me like! :)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Avgasrening. Pjuttar in luft i avgaserna som låter oförbränd soppa antända. Bara att plocka bort slangar o sätta en platta över hålet i ventilkåpan.

När jag mappade min hoj så ströps vi slangarna till det där systemet så att det inte skulle påverka avgasvärdena. Det funkade väl bra, men problemet blev att det sköt så in i helvete med eld vid avslag. Det small och slog flammor så det stod härliga till. Vissa kanske tycker att det är coolt. Jag tycker att det verkar jobbigt. Men framförallt undrar jag hur länge man får ha någon ull kvar i ljuddämparna!?

Vad är det för nackdel att ha slangarna inkopplade?
 

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
När jag mappade min hoj så ströps vi slangarna till det där systemet så att det inte skulle påverka avgasvärdena. Det funkade väl bra, men problemet blev att det sköt så in i helvete med eld vid avslag. Det small och slog flammor så det stod härliga till. Vissa kanske tycker att det är coolt. Jag tycker att det verkar jobbigt. Men framförallt undrar jag hur länge man får ha någon ull kvar i ljuddämparna!?

Vad är det för nackdel att ha slangarna inkopplade?

Turbos brukar inte gilla värmen som blir resultatet av soppa i avgassystemet heller.
 

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
När jag mappade min hoj så ströps vi slangarna till det där systemet så att det inte skulle påverka avgasvärdena. Det funkade väl bra, men problemet blev att det sköt så in i helvete med eld vid avslag. Det small och slog flammor så det stod härliga till. Vissa kanske tycker att det är coolt. Jag tycker att det verkar jobbigt. Men framförallt undrar jag hur länge man får ha någon ull kvar i ljuddämparna!?

Vad är det för nackdel att ha slangarna inkopplade?

Det är ju med systemet inkopplat som man får avgassmällar då bensinen antänds tillsammans med luften som skjuts in. Jag hade grova problem med avgasmällar tills jag tog bort den. Jag gjorde det inte tillsammans med en mappning så jag vet att det är det där systemet som orsakade dom avgassmällarna.

Sen kan ju en taskig mappning ge avgassmällar som resultat.
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Skam den som ger sig! :yoparty

Att kämpa vidare och göra nåt ännu häftigare är helt rätt väg att gå! Me like! :)

Tack!
Ja va fan nu när man ändå har motorn ur....
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Det är ju med systemet inkopplat som man får avgassmällar då bensinen antänds tillsammans med luften som skjuts in. Jag hade grova problem med avgasmällar tills jag tog bort den. Jag gjorde det inte tillsammans med en mappning så jag vet att det är det där systemet som orsakade dom avgassmällarna.

Sen kan ju en taskig mappning ge avgassmällar som resultat.

Vem har avgassystem:va :D:D:D
Borde ju bli som om man har lekage på avgassystemet, då smäller det som fan vid avslag på gasen, är väll därför man pluggar den vid mappning för att lamdan inte ska få fel avgasvärden:va

Nu till vad som har hänt i garaget i dag!

Så här löste jag så att allt hamnar i linje med den bakre ramen
IMAG0405.jpg


Nu är det bara att bestämma hur lång den ska bli...
IMAG0406.jpg


Tog visst inga bilder på när bakramen var avkapad, men här är den svetsad och nerdragen ca 3cm, blir mycket bättre vinkel på limpan nu
IMAG0412.jpg


Hultafors är grejor de :) såg till att allt var i våg innan jag började kapa
IMAG0409.jpg
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det är ju med systemet inkopplat som man får avgassmällar då bensinen antänds tillsammans med luften som skjuts in. Jag hade grova problem med avgasmällar tills jag tog bort den. Jag gjorde det inte tillsammans med en mappning så jag vet att det är det där systemet som orsakade dom avgassmällarna.

Sen kan ju en taskig mappning ge avgassmällar som resultat.

På min hoj var det iallafall tvärt om. Den ger inga avgassmällar med systemet inkopplat utan bluddrsr bara lite snällt men smällde rejält med några sekunders mellanrum när vi hade strypt slangarna under mappning.
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
På min hoj var det iallafall tvärt om. Den ger inga avgassmällar med systemet inkopplat utan bluddrsr bara lite snällt men smällde rejält med några sekunders mellanrum när vi hade strypt slangarna under mappning.

Det var lite skumt, får kolla upp det där när man kommit så långt att den ska bänkas igen!

Någon som har bytt sin hastighetsmätare på sin R1a!
Naturligtvis så saknades den i det så kallade kompletta elsystemet:huvet
Så jag behöver en sådan, någon som har en på hyllan?
 
Last edited:

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Kvällens uppdatering från ramverkstan :)
Nu börjar ramen helna ihop igen, bitarna är bara fastpunktade, ska åka till kompisens garage och låna en bättre svets när allt ska helstekas!

Har även rätat ut styr stags tornet så man får tillbaks styret en bit!

Ramen%20b%C3%B6rjat%20ta%20form.JPG


Här syns skillnaden på hur det såg ut innan jag vinklade bak styr tornet

IMG_0639.JPG


Blir även lite mer förstärkningar, dels så kommer den tomma fyrkantiga delen att kläs med plåt på både över och under sidan, sedan blir det lite triangel plåtar i en del vinklar...

IMG_0652.JPG


Ramen blir 12cm längre.....
 
Last edited:

Boshboo

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Värmland
Hoj
1990 Suzuki GSXR 750
Ymer Turbo

Gött Ös

Honda CBR 600 motor med sketna 100 HP räcker inte långt nu för tiden :yoparty:yoparty

Boshboo
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Blev en långsving klar till R1 Turbo Bansheen i kväll, smackade på med 12cm

Fick tag i rätt dimensioner på material så det var bara att slipa till lite så gick det i varandra perfekt.....

IMG_0671.JPG


Tusen tack till Mats som hjälpte mig steka ihop prylarna, min svets är lite klen för att få rätt genombränning....

IMG_0673.JPG


Nästa projekt blir att förlänga stötdämpar länkaget 12 cm
Är det någon som har en bakstötdämpare som är ca 40-42cm mellan fästena?
Den måste ha burken så som på bilden bakåt eller lös behållare
Sitter en R1 dämpare där nu, men den är 12cm för kort.....

IMG_0656.JPG
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
En dämpare i den storleken borde du väll hitta på en cross skulle jag kunna tänka mig.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
vet i tusan om det blir så bra med att förlänka länkaget, Blir nog fel geometri då

Bättre att flytta fram fästet i swingen och behålla länkaget som det är

Svetsa INTE i alu länkarmen
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
vet i tusan om det blir så bra med att förlänka länkaget, Blir nog fel geometri då

Bättre att flytta fram fästet i swingen och behålla länkaget som det är

Svetsa INTE i alu länkarmen

Ok, borde det inte bli samma geometri när alla vinklarna blir lika?
Måste man inte ha en mycket hårdare fjäder om man bara flyttar fram fästet?
Är det alltså ingen bra idé ätt svetsare i länkarmen?

Många frågor nu, men frågar man inte så lär man sig inget :)
Uppskattar alla råd och tips som jag kan få......
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Ok, borde det inte bli samma geometri när alla vinklarna blir lika?
Måste man inte ha en mycket hårdare fjäder om man bara flyttar fram fästet?
Är det alltså ingen bra idé ätt svetsare i länkarmen?

Många frågor nu, men frågar man inte så lär man sig inget :)
Uppskattar alla råd och tips som jag kan få......

njo hårdare fjäder lär du nog åka på samma hur man gör det

Men att svetsa i Alu bärarmen är inte tillrådligt då den kommer bli mjuk
och gå sönder under last sen , Den är nog beroende av att den är strukturellt oförändrad ( faan va fint ord):)

Flytta bak dämparfäste och undre bärarmsfästet då kan de funka??
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top