R1 Yamaha Banshee med Turbo......

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ja va fan, kan man inte vara bäst på isen så får man göra upp någon annan stans :)
Kul som fan att få se era skapelser röra på sig live!
Ni bjöd på många asgarv när folk kasta sig på marken när ni sköt med er kanon i depån ;)

Ja, det är klar vi ses nästa år och då är du kanske på två hjul och inte medar?
Jävlar vad vi ska fara fram över isen då :yoparty

Det blir nog tight att få ihop hojen till nästa år, det får ta den tid det tar så jag inte håller på tokskruva tills jag tröttnar. Jonas i Rocket Launchers höll på försöka stressa oss att knäcka deras rekord på 160 någonting km/h men jag tror att vi kör på med vårat eget race och försöker förbättra vår tid från i år.:tummenupp

Ett år är fan för lite tid för att bygga något nytt från grunden, i alla fall om man ska hinna provköra innan tävlingen.

Apropå den där helvetesmaskinen som höll på skjuta bort hamburgertältet så var det polarna i Svarthålet Racing´s tävlingsmaskin och inte våran, den ville inte starta i någon ordning utan pangade bara lite. Dom har ju ett år på sig att få liv i den nu så nästa år lär du få se (och höra!) på något intressant.:yoparty
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Det blir nog tight att få ihop hojen till nästa år, det får ta den tid det tar så jag inte håller på tokskruva tills jag tröttnar. Jonas i Rocket Launchers höll på försöka stressa oss att knäcka deras rekord på 160 någonting km/h men jag tror att vi kör på med vårat eget race och försöker förbättra vår tid från i år.:tummenupp

Ett år är fan för lite tid för att bygga något nytt från grunden, i alla fall om man ska hinna provköra innan tävlingen.

Apropå den där helvetesmaskinen som höll på skjuta bort hamburgertältet så var det polarna i Svarthålet Racing´s tävlingsmaskin och inte våran, den ville inte starta i någon ordning utan pangade bara lite. Dom har ju ett år på sig att få liv i den nu så nästa år lär du få se (och höra!) på något intressant.:yoparty

Ni är helt klart grymma på att få folk nyfikna!

Du tänker helt rätt, se på mig, stressade i hop R1an förra året, bänkade måndag, tisdag och åkte upp onsdagen och torsdagen var det första försöket på is.....
Pang, kras och ras i växellådan.....

I år så hade jag ju till och med hunnit provköra den två gånger på is....

Men vad hjälpte det, har börjat skruva ner den, då upptäckte jag ett veck på soppaslangen, där kan orsaken vara att den eldade kolvar när den ville ha lite mer bränsle vid 234km/h......

Å fan det var den maskinen som lekte kanon, tycker ändå det var lite kul :) :) :)
Men som sagt, lite korkat att lägga mat tältet där ;)
Vi gömde vårat tält bakom mat tältet, för vi förstod att ni inte skulle hålla tyst ;)

Nya tag till nästa år, jag har ju fördelen med att jag kan köra min på asfalt, så den ska nog få bekänna färg i sommar!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Man får väll nöja sig med 234 denna gång....

Mycket trevligt att du kom fram och pratade lite, hoppas jag inte var för grinig över raset :)
Har även läst det jag missat i din tråd och det ser grymt bra ut!
Har du börjat med grenröret?

Tack ska du ha :)Nej det har jag inte. Inväntar min flänsar ifrån laserskärning och försöker besluta hur jag skall gå tillväga och vad för rör jag skall använda. Försökt få tag på sånna rör Andersson Turbo använder men utan framgång så slutar nog med att jag åker bort till Ahlsell nu när flänsarna snart kommer så att man kommer igång.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vi har märkt det men har ingen aning varför skrotet vi håller på med kan dra så mycket folk, det blev nästan komiskt när Rocket Launchers stog och varmkörde deras sparkar bredvid vår depå och ett par gubbar valde att filma Olov när han pinnsvetsade EBK:n istället...:D

Det vore kul att få veta hur fort den här sparken egentligen kan gå, en 140-150 borde inte vara omöjligt med raka medar och lite övervarv.

Åfan, kan det vara så enkelt som en vikt soppaslang? Grymt trist hursomhelst, den borde ha kunnat gå riktigt fort i år.

På lördag kväll testade vi att skjuta en famn med tomma ölburkar med "kanonen", ca 30 meter tog dom sig...:D

Ni är helt klart grymma på att få folk nyfikna!

Du tänker helt rätt, se på mig, stressade i hop R1an förra året, bänkade måndag, tisdag och åkte upp onsdagen och torsdagen var det första försöket på is.....
Pang, kras och ras i växellådan.....

I år så hade jag ju till och med hunnit provköra den två gånger på is....

Men vad hjälpte det, har börjat skruva ner den, då upptäckte jag ett veck på soppaslangen, där kan orsaken vara att den eldade kolvar när den ville ha lite mer bränsle vid 234km/h......

Å fan det var den maskinen som lekte kanon, tycker ändå det var lite kul :) :) :)
Men som sagt, lite korkat att lägga mat tältet där ;)
Vi gömde vårat tält bakom mat tältet, för vi förstod att ni inte skulle hålla tyst ;)

Nya tag till nästa år, jag har ju fördelen med att jag kan köra min på asfalt, så den ska nog få bekänna färg i sommar!
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Vi har märkt det men har ingen aning varför skrotet vi håller på med kan dra så mycket folk, det blev nästan komiskt när Rocket Launchers stog och varmkörde deras sparkar bredvid vår depå och ett par gubbar valde att filma Olov när han pinnsvetsade EBK:n istället...:D

Det vore kul att få veta hur fort den här sparken egentligen kan gå, en 140-150 borde inte vara omöjligt med raka medar och lite övervarv.

Åfan, kan det vara så enkelt som en vikt soppaslang? Grymt trist hursomhelst, den borde ha kunnat gå riktigt fort i år.

På lördag kväll testade vi att skjuta en famn med tomma ölburkar med "kanonen", ca 30 meter tog dom sig...:D

Ha ha fins den någon film på när ni skjuter burkar?

Tack ska du ha :)Nej det har jag inte. Inväntar min flänsar ifrån laserskärning och försöker besluta hur jag skall gå tillväga och vad för rör jag skall använda. Försökt få tag på sånna rör Andersson Turbo använder men utan framgång så slutar nog med att jag åker bort till Ahlsell nu när flänsarna snart kommer så att man kommer igång.

Jag håller koll på din tråd nu....
 
Last edited:

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Då var ramen tom på motor i Bansheen, undra vad som döljer sig där inne, hoppas det inte är för mycket ras....
 

Bifogat

  • IMAG0331.jpg
    IMAG0331.jpg
    241.1 KB · Visningar: 102
  • IMAG0329.jpg
    IMAG0329.jpg
    258.9 KB · Visningar: 90
  • IMAG0328.jpg
    IMAG0328.jpg
    244 KB · Visningar: 76
  • IMAG0327.jpg
    IMAG0327.jpg
    256 KB · Visningar: 97

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Härdsmälta

Ja, så var det med den motorn :(
En (läs 3) bild säger mer än tusen ord.....
Kanske har toppen klarat sig.......
 

Bifogat

  • IMAG0342.jpg
    IMAG0342.jpg
    236.9 KB · Visningar: 179
  • IMAG0344.jpg
    IMAG0344.jpg
    250.3 KB · Visningar: 234
  • IMAG0346.jpg
    IMAG0346.jpg
    245.8 KB · Visningar: 179

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Någon som har en Insprutnings motor till en R1a ståendes med komlet el för en billig peng?
 
  • Gilla
Reaktioner: S84

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hittade av en slump detta.
The Hill Billy Turbo Hayabusa Nitrous Banshee.

http://www.youtube.com/watch?v=fyIB9urgy8Q


Snacka om galen motorsport hehe:yoparty

Har hört lite om dessa fordon med busa turbomaskiner att blocken inte håller ihop vid utgående axel

Man ser ju även i filmen att det inte finns nån direkt suport där

Detta är anledningen att jag bygger min " låda" runt min maskin till Funnybygget
 

Frulla

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
Norrköping
Hoj
06- ktm 660
Som tur är det ju inte samma friktion på sand som asfalt.

Skulle vilja se en sådan banzaii-start på en dragstrip (tackhej lådan)
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Blir nog så att jag flyttar över den nyrenoverade växellådan till motorn som jag har står extra, får även kolla upp toppen om den har klarat sig och om den är hel och fin så flyttas även den över till den andra motorn!
Tankarna gick ju att försöka ordna en sprut motor, men har inte råd med det just nu och då måste jag även göra om några motorfästen...



I dag fick jag topp distansen, så det är väll bara att sätta igång med att gå igenom extra motorn....
Blir distans i stället för tre topp packningar!
Om det är någon annan som vill ha så finns det två extra!
Passar på R1 med förgasare, mallad från topp packning R1 99a
Dom är i 2mm rostfritt, så nu behöver man bara köpa en packning och ta bort mellersta skicktet och lägga dit distansen i stället!

Bra eller dåligt i förhållande mot tre topp packningar?
 

Bifogat

  • IMAG0356.jpg
    IMAG0356.jpg
    247.5 KB · Visningar: 630
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ja, så var det med den motorn :(
En (läs 3) bild säger mer än tusen ord.....
Kanske har toppen klarat sig.......

Orsaken till ditt ras kan vara ditt plenum.
Jag vet inte hur det ser ut men designen kan göra så att en cylinder matas med mer luft än dom andra. dvs den går väldigt snålt. lambdan säger ingenting om det om man inte har separata lambdor för varje pipa.

Det kan också vara så enkelt att du fått skit i en förgasare.
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Orsaken till ditt ras kan vara ditt plenum.
Jag vet inte hur det ser ut men designen kan göra så att en cylinder matas med mer luft än dom andra. dvs den går väldigt snålt. lambdan säger ingenting om det om man inte har separata lambdor för varje pipa.

Det kan också vara så enkelt att du fått skit i en förgasare.

Är också en tanke, men tror mer på den veckade bränsleslangen!

Ska kolla i morgon, men jag tror att det är förgasarna på 1an och 2an som får bränslet sist, var ju även lite bränt på tvåan medans trean och fyran såg bra ut!
 

Bifogat

  • IMAG0346.jpg
    IMAG0346.jpg
    245.8 KB · Visningar: 62

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Är också en tanke, men tror mer på den veckade bränsleslangen!

Ska kolla i morgon, men jag tror att det är förgasarna på 1an och 2an som får bränslet sist, var ju även lite bränt på tvåan medans trean och fyran såg bra ut!

Vad var det för mening med att vika den då?:D
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det borde ju finnas en hel del 04-06-motorer att få tag på fle en billig peng. Många har ju kört sådana som banhojar och då bör det väl finnas kraschade exemplar att ta motorer från? Den motorn är nog ett bättre grundmaterial att köra turbo på. Den sista generationen av 5-ventilsmotorn.
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Vad var det för mening med att vika den då?:D

Man tjänar en massa bensin :) behövde ju inte tanka en enda gång i Orsa :tungan

Någon som ha några ideér om sänka komp med tre packningar eller distans 2mm?

Något jag tänkte på när jag lossade toppen (med tre packningar) var att momentet var väldigt lågt, när jag tog av toppen på original motorn så fick jag ta i regält mycket mer, kan dom tre topp packningarna ha satt sig?

Det borde ju finnas en hel del 04-06-motorer att få tag på fle en billig peng. Många har ju kört sådana som banhojar och då bör det väl finnas kraschade exemplar att ta motorer från? Den motorn är nog ett bättre grundmaterial att köra turbo på. Den sista generationen av 5-ventilsmotorn.

Var min tanke med, men pengarna sätter stopp just nu, eftersom jag har denna extra motor som alla prylar fins till för att få motorn körduglig igen så blir det nog den lösningen först!
Då kan jag använda mig av samma motorfästen, el, plenum mm.
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top