R1 och R6-tråden!

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
svarar med ett citat från R1 forumet




och ang. oljelampen.
det sitter en nivågivare & inte en oljetrycksgivare på din hoj.
är service nyligen gjord, så har du/dom kanske pytsat i lite för lite.

på alla R1:eek:r jag haft, så har jag haft oljenivån i överkant när hojen är upprätt.
då slipper du detta problem.

// Henke

som wonderwisard skrev, med hojen stående rak på plant underlag -håll oljenivån vid övre markeringen i siktglaset på hödersidan (har du nån owners manual, annars finns dom på nätet lite här och där) inkl. yamaha usa:s hemsida om jag minns rätt...
7000 exup varning kolla att säkring och vajrarna (stavning) är hela och sen
http://fazer1000.yuku.com/topic/1524
där får du tips hur du servar exupen inte svårt..
btw. slår din varvräknare 7000 prick? har haft en indikering på 7500 å det finns ju inte...
hadde 8500 å då var det överspännin (laddade över 16v)
VARFÖR FÅR JAG NÅT J..A REKLAM SKIT SOM GÖR ATT DATORN LAGGAR....
 
Last edited:

Iilada

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Ort
Sundare
Hoj
yamaha R1
Köpte en R1 2006 idag. Upptäckte då jag kom hem att vänster sida på motorn var oljeindränkt. Efter letande hittades en plugg på vänster sida som var spräckt View attachment 387251
Det är pluggen längst ner mot kåpan som läcker inne i pluggen/skruvhålet. Är det nån fler som varit med om detta? Orsak, hårt åtdragen tror jag, men varför öppnar man den pluggen? Tappa uf oljan gör man ju mha bottenpluggen..

Nu såg jag inte alls så bra på bilden, sitter på mobilen, men om det är precis där ovanför stödet så sitter ju framdrevet och där samlas mycket olja och skit från drivpaketet:)?

Nu sa du visserligen att en plugg va spräckt men du kanske har sett fel, kan va värt o tänka på iaf!
 

skruttiz

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1-01,
som wonderwisard skrev, med hojen stående rak på plant underlag -håll oljenivån vid övre markeringen i siktglaset på hödersidan (har du nån owners manual, annars finns dom på nätet lite här och där) inkl. yamaha usa:s hemsida om jag minns rätt...
7000 exup varning kolla att säkring och vajrarna (stavning) är hela och sen
http://fazer1000.yuku.com/topic/1524
där får du tips hur du servar exupen inte svårt..
btw. slår din varvräknare 7000 prick? har haft en indikering på 7500 å det finns ju inte...
hadde 8500 å då var det överspännin (laddade över 16v)
VARFÖR FÅR JAG NÅT J..A REKLAM SKIT SOM GÖR ATT DATORN LAGGAR....



aaah tack. ja de är precis 7 som den varnar för.
 

lpel

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
2007, Yamaha R6
Har haft (hoppas nu blivit av med dem...) problem med exup'en på min R6 ´07, fastnar i stängt läge.
Skriver ett lite längre inlägg mest för att om det skulle vara till hjälp för någon!

Symptomen var alltså att motorlampa lyste + felkod 18 = "exup stuck". Skruvade bort täckplåten vid exup-ventilen och varje gång har den stått fast i stängt läge, vickade lite fram och tillbaka med handkraft och efter några på/av med tändningsnyckeln så vred den sig rätt och allt ok, men det har återkommit flera gånger = tröttsamt att inte kunna lita på att ok + tappar ju all effekt + förmodligen inte så bra att köra med (kan avgasventilerna ta stryk?)
Felet återkom när körde en bit på 50-sträckor, dvs låga varv = där exup'en går in och stänger till.

-lossade vajrarna nere vid ventilen så att kunde kolla att själva ventilen inte kärvade, inget som helst fel där.
-justerade vajerspänningen, ska enl. servicemanualen vara 1.5 mm när trycker på vajrarna från sidan, felet återkom ändå
-Satte den i diagnostic mode och körde exup-testet (diag code 53) flera gånger - fungerade, inga fel
-felet återkom ändå, som tidigare fastnat i stängt läge
-lite bökigare, skruvade bort så att kunde kolla närmare på servomotormojängen, den var hel och ren, lossade vajrarna så att kunde kolla och känna att löpte helt fritt, inga problem, sprayade i lite olja när ändå hade det loss i läge att dra vajrarna ordentligt fram och tillbaka
-fel-helvetet återkom ändå! Upptäckte då att: när körde diag-testet, med vajerspänning så att öppnade exakt mot öppet-stoppet och sedan enligt spec i manualen på den andra vajern, så drog inte exup-servomotorn ventilen helt åt det stängda läget; men nu senast när fastnade igen, så stod ventilen helt mot stängd-stoppet: dvs diag-testet hade inte kört servomotorn med lika stora utslag, alternativt mer åt det öppna hållet, än vad som senare blev vid vanlig körning.

Här blir det ju klurigt - om det totala vridutslaget hos servomotorn är säg temperaturberoende och vid vanlig användning, dvs varmare än då kontrollerar prylarna, eller i vart fall opålitligt, blir så att det är ett större utslag stängt-öppet, så kan man kompensera för det med att slacka "stänga-vajern", max negativt av det blir ju att ventilen inte stänger så mycket som är tänkt och det skadar ju inte på något sätt alls.
Men om utslaget driftar åt det stängda hållet så är det ju fasen bättre att "ställa in" genom att lossa vajrarna vid ventilen helt och köra med den öppen och låta servomotorn dra i de två tåtarna bäst den vill.

Någon som har mer koll angående om kan hända att ändrar totala utslaget eller om det driftar?
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Lade in nedanstående text i teknikforumet, men inte fått nåt svar så jag försöker här med.




Ska ta en tur på hojen och ser DETTA. Styrstångsmuttern sitter rejält lös (ingängad max 2-3 varv, sedan hade den ramlat av. Fotot visar hur det såg ut när jag såg det)

Senaste turen var för ett par dagar sedan, kommer inte ihåg att jag märkte något speciellt konstigt då. Borde absolut ha märkt det när jag kom hem och plockade ur nyckeln. Jag menar att nu såg jag ju det på 2 meters avstånd att inte allt stod rätt till.

Har jag en ovän som har smugit sig in i garaget och saboterat ?

Har den kunnat gänga ur sig själv under ett tag utan att jag som förare märker detta ? (Borde ju rimligtvis gett NÅGON typ av symptom att köra med helt lös styrstångsmutter)


Den skall ju ändå dras med 113 nm så det är ju inget man bara lossar "sådär"


Inget konstigt alls på muttern, inga märken överhuvudtaget. Service och underhåll sköter jag om själv men jag medger att jag aldrig kontrollerat styrstångsmuttern (mest för att jag inte äger en 34 hylsa, nu blir det till att skaffa en sådan så momentet blir rätt).



ALLTSÅ - Om denna nu lossnat "av sig själv" borde jag väl fått något slags huggande eller liknande vid kraftiga inbromsningar !?. Eller ?

Det konstiga är att jag inte märkt något skumt ALLS (och har inga ovänner heller vad jag vet .....):va



13060021.jpg


Någon som kan kommentera hur troligt det är att detta skett pga en från fabriken dåligt fastdragen mutter. Känns inte så troligt att det skulle vara så, men ännu mindre sannolikt är att någon medvetet försökt sabotera min cykel.

Jag tycker fortfarande att det väldigt konstigt. Någon som råkat ute för detta själv. ?
 

lpel

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
2007, Yamaha R6
Vilken årsmodell är det? Fast det är egentligen ointressant, är sakerna åtdragna med det moment som anges så sitter de där tills man lossar dem, eller "någon" gör det.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Fixa själv? Gaffeltätningarna (för att inte bli hängd, skjuten och sedan brutalt mördad av Alatalo undviker jag ordet pa**boxarna) kan köpas på ebay, sedan är det inte allt för stort palaver att byta själv. Din gaffel mår säkert inte dåligt av lite fräsch olja heller? :)
Så var det då dags för läckande framgaffel :rolleyes: Det blir en hojfri juli månad :gråta
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Fixa själv? Gaffeltätningarna (för att inte bli hängd, skjuten och sedan brutalt mördad av Alatalo undviker jag ordet pa**boxarna)

:hördu Radialtätningar! ;)


...är väl bäst att tillägga att jag har hört att det heter så.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Last edited:

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Fixa själv? Gaffeltätningarna (för att inte bli hängd, skjuten och sedan brutalt mördad av Alatalo undviker jag ordet pa**boxarna) kan köpas på ebay, sedan är det inte allt för stort palaver att byta själv. Din gaffel mår säkert inte dåligt av lite fräsch olja heller? :)

Jag läste förvisso i förra numret av Performance Bikes om just denna operation. Snyggt förklarat med bilder på alla steg men jag har varken verktygen, platsen eller talangen för att ge mig på detta själv :(
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det är inte att jag inte hör vad Du säger - men jag tror Dig helt enkelt inte ;)

Din gaffel är väl av traditionell typ och då är det inte så krångligt att ordna det själv utan särskild hokus-pokus. Men en mekhandbok är bra att ha uppe på bordet eller skärmen. Specialverktyget för att komprimera fjädern brukar kunna ersättas av ett par trubbiga mejslar eller rundstål och ett par extranävar, brickan för att hålla uppe returstången kunna klippas ut ur pallbricka i plast, den nya tätningen kunna pressas på plats med hjälp av den gamla etc. Och ett depåstöd som lyfter under gaffelkronan kanske finns i bekantskapskretsen?

Så om Du skulle bli tillräckligt körsugen så kanske Du ändå får lust att testa? Är man bara försiktig och undviker vrede, våld och vassa verktyg brukar det gå fortare än man tror.

Men lycka till hur än Du gör :)
Jag läste förvisso i förra numret av Performance Bikes om just denna operation. Snyggt förklarat med bilder på alla steg men jag har varken verktygen, platsen eller talangen för att ge mig på detta själv :(
 
Last edited:

Phas

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2011
Ort
Öland
Hoj
just nu utan
Hur är första generationens r6:a strypt? Brickorna är plockade men hojen toppar inte mer än ca 180 ändå. Växlarna går att varva ur men det finns ingen kräm liksom :confused:
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Hur är första generationens r6:a strypt? Brickorna är plockade men hojen toppar inte mer än ca 180 ändå. Växlarna går att varva ur men det finns ingen kräm liksom :confused:

Förhoppningsvis är den väl,ombestyckad med....

Provade en stryp, den var trött...
Men den var nog bara stryp med brickor förresten.....
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kärt barn har många namn, jag hänvisar ödmjukt till ett minnesvärt inlägg i denna oerhört infekterade frågeställning...: http://www.sporthoj.com/forum/showt...t-n%E5n-fara&p=5797203&viewfull=1#post5797203

:)
Kul anekdot:
Läste för länge sen att Acke Rising (tror jag det var) hade ringt upp en journalist och skällt ner denne i skorna, för att han dristat sig till att ha använt uttrycket "packboxar" i ett reportage. Radialtätningar, var minsann den korrekta benämningen enligt herr ISR. :fakta
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Det är inte att jag inte hör vad Du säger - men jag tror Dig helt enkelt inte ;)
Din gaffel osv...
Så om Du skulle bli tillräckligt körsugen så kanske Du ändå får lust att testa? Är man bara försiktig och undviker vrede, våld och vassa verktyg brukar det gå fortare än man tror.
Men lycka till hur än Du gör :)

Det faller redan vid depåstödet så att säga, jag snålade när jag köpte stöden för en huvva massa år sen då jag tänkte "jag kommer nog aldrig göra gaffeljobb" :D Men nej, jag kommer inte ge mig på något, som sagt, jag har ingenstans att hålla till, förutom parketten i lägenheten...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu låter Du nästan lite knapsu, dags att resa norrut/hemåt i stället för ringen och vara Dig själv en liten stund? :)

Lycka till med reparationen, hoppas att Du hittar någon vänlig själ som förbarmar sig över Din olycka :tummenupp
Det faller redan vid depåstödet så att säga, jag snålade när jag köpte stöden för en huvva massa år sen då jag tänkte "jag kommer nog aldrig göra gaffeljobb" :D Men nej, jag kommer inte ge mig på något, som sagt, jag har ingenstans att hålla till, förutom parketten i lägenheten...
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Nu låter Du nästan lite knapsu, dags att resa norrut/hemåt i stället för ringen och vara Dig själv en liten stund? :)
Lycka till med reparationen, hoppas att Du hittar någon vänlig själ som förbarmar sig över Din olycka :tummenupp

Kanske Närkingarna som smittar av sig ;) Pratade med Carlbarks idag och han väntar besked från Yamaha om utifall kanske att det blir garantijobb av det hela. Vi får se :)
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Det lär vara en avgjutning i oem utförande.... räkna med dålig passform och färgskiftning...

Note:Your will receive the item color like the picture show .
The fairing set has many kind of design .
We can't guarantee the color match your motorcycle original color .

Brand New Rear Seat Cover Cowl
Fit for : Yamaha
R6 2003-2005
Pieces : 1 pieces
Color : What you see is what you get
Condition : Brand new aftermarket item with O.E.M bracket bolt on item
Material : High quality ABS plastic
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top