R1 och R6-tråden!

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Drevet är tokslut. Drev är enkelt att byta, de sitter bara med bultar. Det som folk brukar ha problem med är nitlåset. Om man aldrig gjort det förut är det bästa man kan göra att sätt aihop kedjan med ett vanligt clipslås och sen åka till en MC-verkstad och låta dom montera nitlåset.

Det är ju ingen dum ide att rengöra kedjan lite nogrannare ett par ggr per säsong så den inte kinkar ihop.

Aj, var det så illa. Tänkte köra bandag nu på lördag med den, tror du det är ok med det drevet?

Om någon har drev+kedja till salu för R6-03 pma mig gärna, känner mig inte så sugen att betala 2700 kr för ett nytt drivpaket :näsblod
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Aj, var det så illa. Tänkte köra bandag nu på lördag med den, tror du det är ok med det drevet?

Om någon har drev+kedja till salu för R6-03 pma mig gärna, känner mig inte så sugen att betala 2700 kr för ett nytt drivpaket :näsblod

2700 lät dyrt. Jag kollade precis på den sida där jag beställde drivpaket nyligen och då kostar R6 -03 1558 riskdaler. Men kan man inte montera själv tillkommer förstås verkstans timpris :)
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Kolla ebay, brukar vara billigt. Men kolla noga vad du får då det är vanligt att man packar en bra kedja med billiga skitdrev eller tvärtom.
 

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
Aj, var det så illa. Tänkte köra bandag nu på lördag med den, tror du det är ok med det drevet?

Om någon har drev+kedja till salu för R6-03 pma mig gärna, känner mig inte så sugen att betala 2700 kr för ett nytt drivpaket :näsblod

Kolla addemoto.se annars. Där köpte jag för 1200:-
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Drevet är tokslut. Drev är enkelt att byta, de sitter bara med bultar. Det som folk brukar ha problem med är nitlåset. Om man aldrig gjort det förut är det bästa man kan göra att sätt aihop kedjan med ett vanligt clipslås och sen åka till en MC-verkstad och låta dom montera nitlåset.

Det är ju ingen dum ide att rengöra kedjan lite nogrannare ett par ggr per säsong så den inte kinkar ihop.

Bara nyfiken, vad grundar du det på att det är "tokslut"?
Det ser lite slitet ut, men inte tokslut i mina ögon. Nu ser man ju iofs bara en del av drevet och kedjan så det är svårt att avgöra med endast en bild.

Mitt råd till ägaren är att rengöra kedja + drev ordentligt och därefter smörja upp kedjan och kontrollera så den rullar lätt och smidigt utan låsta länkar. Beställ därefter ett nytt komplett drivpaket från valfri leverantör. Orginal Yamaha kostar ca 1800kr vill jag minnas.

Glöm ej beställa låsbrickan till främre drevet samt dra moment både på framdrev och på muttrarna på bakdrevet.
 

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Nu så!


Har bestämt mig till 90% att det blir storebror av R6:an och R1:an :) Har dessutom hittat precis den modell och färg jag vill ha (http://www.blocket.se/kalmar/Yamaha_R1_MASTE_bort_34172702.htm?ca=21&w=3).

Min fråga är dock: säljaren säljer hojen oservad efter 2000 mil, den har gjort 100-milen men varken 1000- eller 2000-milaren. Dessutom är ena kåpan repig, drivpaketet behöver bytas inom kort och den är obes. Jag är inte supergrym på hojar så jag tänkte ta med mig en kompis som kan lite mer om vi ska åka och kolla på den.

Dock undrar jag om det ens är rimligt att priset ligger där det gör (74000:) med alla dessa skavanker? Hade absolut kunnat tänka mig hojen för det priset OM den varit servad och besiktigad. Vad säger ni? Är jag ute och cyklar? :va


EDIT: Hur jobbigt är det att byta från hans raceväxlar till original (eller iaf normal)? :confused:
 
Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Nu så!


Har bestämt mig till 90% att det blir storebror av R6:an och R1:an :) Har dessutom hittat precis den modell och färg jag vill ha (http://www.blocket.se/kalmar/Yamaha_R1_MASTE_bort_34172702.htm?ca=21&w=3).

Min fråga är dock: säljaren säljer hojen oservad efter 2000 mil, den har gjort 100-milen men varken 1000- eller 2000-milaren. Dessutom är ena kåpan repig, drivpaketet behöver bytas inom kort och den är obes. Jag är inte supergrym på hojar så jag tänkte ta med mig en kompis som kan lite mer om vi ska åka och kolla på den.

Dock undrar jag om det ens är rimligt att priset ligger där det gör (74000:) med alla dessa skavanker? Hade absolut kunnat tänka mig hojen för det priset OM den varit servad och besiktigad. Vad säger ni? Är jag ute och cyklar? :va


EDIT: Hur jobbigt är det att byta från hans raceväxlar till original (eller iaf normal)? :confused:

Jag känner ägaren till hojen och vet att han inte har kört den mkt alls, han jobbar rätt mkt och som han skriver i annonsen så hinner han sällan köra.
Byta pinnar/växelförare gör man på 10 min.
 

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Jag känner ägaren till hojen och vet att han inte har kört den mkt alls, han jobbar rätt mkt och som han skriver i annonsen så hinner han sällan köra.
Byta pinnar/växelförare gör man på 10 min.



Det tvivlar jag inte på :) Men det intressanta för mig är vare sig priset är relevant för hojen. Vad hade ex. en 2000-mils service (lägg till att den inte blivit servad sen 100-milaren), besiktning, nya kåpor samt drivpaket (antar att det byts på servicen?) kostat? Är fortf. extremt sugen på cykeln :gnissla
 

Murre_

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Ort
Kramfors
Hoj
Yamaha R1 -06
Det tvivlar jag inte på :) Men det intressanta för mig är vare sig priset är relevant för hojen. Vad hade ex. en 2000-mils service (lägg till att den inte blivit servad sen 100-milaren), besiktning, nya kåpor samt drivpaket (antar att det byts på servicen?) kostat? Är fortf. extremt sugen på cykeln :gnissla

Som jämförelse gav jag nyligen 70' för min 06'a som bara hade gått 740 mil och var i perfekt skick och samma färg. Pga service kostnader och avsaknad av full historik samt besiktning hade då jag iaf velat pruta en bra slant på dom där 74'.
 

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Som jämförelse gav jag nyligen 70' för min 06'a som bara hade gått 740 mil och var i perfekt skick och samma färg. Pga service kostnader och avsaknad av full historik samt besiktning hade då jag iaf velat pruta en bra slant på dom där 74'.



Tack för svaret! Mjo det var nog lite det jag hade i bakhuvet. Jämförelsevis kan jag ju få en 06'-07' för samma slant med full servicebok, bes. och repfria kåpor :va Men fel färg :brinnerup Försöker att ta reda på vad servicen(arna) och ny kåpa/kåpor kan kosta, inte helt lätt...

Sjukt snygg hoj du har btw ;)
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Nån som vet vart man får tag på ägarhandboken till en R1 07-08, i ett format som går att skriva ut? Allt jag hittar är en låst PDF..
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Har lite frågor till alla som kör R6 06 eller nyare och kör mycket bana.

Vad kör ni på för däck. Och vilket däcks tryck?

Har funderat på lite fler krasch puckar. Har de som sitter framtill på ramen. Men tror att det hade varit bra att ha både på hjulaxlarna och baktill på ramen. vad finns det?

Stålspunna slangar fram. Tycker faktiskt fram bromsen är lite si sådär. Känslan är ju ok men skulle vilja ha lite mer "tryck". Vad använder ni? Eller är det helt enkelt så att det kanske hade varit bra med en annan huvudcylinder?

Bakbromsen å andra sidan är ju helt grym! Både ok känsla och bra bett!

Har ni andra tipps på fix, berätta :)
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Har 2 verkstadshandböcker med sprängskisser och skit till R6-99.

Om nån är sugen så får ni skrika..
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Har 2 verkstadshandböcker med sprängskisser och skit till R6-99.

Om nån är sugen så får ni skrika..
 

SV

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
Svalöv
Hoj
2016 Yamaha MT 10
hej nägon som har erfarenhet av mgp slip on på r1 09 jag tänker på värmen mot plasten bak
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top