R1 och R6-tråden!

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Kan någon förklara kortfattat vad som menas med detta?:
This kit is available in 15-45 gearing ( down 1 on the front and stock rear) or 15-47 gearing ( down 1 on the front and up 2 on the rear).



det betyder att du har 16 taggar på framdrevet & 45 bak org.
dom har olika paket, beroende på vad du är ute efter. (toppfart, acc)

men som boris säger, satsa på ett ordenrtligt drivpaket.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Är de OEM-cuts?

/Iman





Du menar slip-on nu va?

/Iman

Om du med OEM menar Yamaha original så ja. Jag tror det. Fick med den när jag köpte min -08:a men den passar inte så bra.

Och ja, slipon och ersättningsrör för katalysatorn.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Någon som vet om toppkåpan e samma på R6 från -06 till -10an.
Kan den passa ??

Nope den är annorlunda. Du kan bl a se det på att "tappen" mellan lysena går ned mer på 08-11 modellerna än på 06-07.

hur många här har bytt upp sig från R1 2004-2006, till R1 2009 eller nyare ?


vad tycker ni ?

körställningen, motorn, bromsarna, chassi, fjädring mm ?


är någon missnöjd ?

Jag har provat en kompis R1 -09, med en jävla massa gjort
funderar på att byta upp mig, men kommer jag bli nöjd ?
kommer den vara så bra som jag vill tro att den är ?
är den mer för gata än bana ?

den är ju inte den snyggaste R1:an...

svårt val

Det jag gillade med nya R1:an var den direkta gasresponsen och linjäriteten i effekten. Däremot är jag fortfarande kluven till om jag gillar motorljudet, en del av mig gillar ljudet medan den andra delen av mig tycker att en radfyra skall skrika rejält på klassiskt vis.

Bromsarna är samma som på 07-08 och de gillar jag skarpt. Gillar dem även på 04-06 men de mattas mycket snabbare under hård körning vill jag påstå. Speciellt på bana.

Körställningen och fjädringen har tyvärr blivit mer gatanpassad på nya R1:an och det märks. Kör man lite inspirerat så känns den lite svajigare än 04-08:an.

Men byter du bara ut orginalljudämparna (Som är ohyggligt fula) så tror jag definitivt att du kommer att trivas med hojen!
 
Last edited:

R1-T

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
FAGERSTA
Hoj
BMW R nine T/5 2020
Ett ofärgat Puig double bubble, Zero Gravity eller GP 500.
Jag ogillar färgade kåpglas då jag vill kunna se genom glaset då man ligger pressad mot tanken i höga farter.

Samtliga kåpglas finns på tex eBay. Där finner du även ett väldigt billigt kåpglas också i double bubble modell som heter Pit-Eck. Kan tyvärr inte säga något om kvalitet eller passform, men de är billiga, ca 200kr inklusive frakt.

Har beställt http://www.motoaction.se/product_info.php?products_id=18063&categories_id=217_267
Med lite tur hinner jag få detinnan Lördag.
Då åker jag till Nurburg Ring,stannar i 12dygn:banana
Ha en bra sommmar alla R1 åkare
 

hankzetank

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2011
Ort
Piteå
Hoj
1999 Yamaha R6
Hej
Har köpt mig en R6 -99 i onsdags och jag undrar ifall jag kan använda oljan jag har hemma för våtkoppling.
Så här ser dunken ut :)

Eller vilken/vilka oljor rekomenderas av er?
 

Bifogat

  • olja 10-40.jpg
    olja 10-40.jpg
    63.1 KB · Visningar: 62
Last edited:

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Hej, snabb fråga: är det här drevet ok, eller är det slitet? Om man aldrig bytt drev förut, är det något en total nybörjare kan klara av?

Vidare använder jag klistrig kedjespray, men har märkt att det drar till sig finkornigt smuts som fastnar (man kan se på bilden). Ska jag vara orolig för att kedjan "kinkar", alltså blir stel av smuts?

Tacksam för svar.
 

Bifogat

  • DSCF0510.jpg
    DSCF0510.jpg
    239.1 KB · Visningar: 66

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Hej, snabb fråga: är det här drevet ok, eller är det slitet? Om man aldrig bytt drev förut, är det något en total nybörjare kan klara av?

Vidare använder jag klistrig kedjespray, men har märkt att det drar till sig finkornigt smuts som fastnar (man kan se på bilden). Ska jag vara orolig för att kedjan "kinkar", alltså blir stel av smuts?

Tacksam för svar.



Beror väl på hur många mil dom blivit körda, och hur du sköter din kedja. Men kolla i handboken, där brukar de stå under servicen.

Om du vill byta drev och kedja så har du en bra sida här:
http://www.r6-forum.com/forums/showthread.php?t=57652

lycka till!
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Lite före och efter bilder på min hoj :)

Väntar fortfarande på min mörktonade kåpglas samt racing-speglar
 

Bifogat

  • IMAG0145.jpg
    IMAG0145.jpg
    237.3 KB · Visningar: 91
  • 271107_247189068631558_100000213998603_1194343_1173975_n.jpg
    271107_247189068631558_100000213998603_1194343_1173975_n.jpg
    76.6 KB · Visningar: 92
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Hej, snabb fråga: är det här drevet ok, eller är det slitet? Om man aldrig bytt drev förut, är det något en total nybörjare kan klara av?

Vidare använder jag klistrig kedjespray, men har märkt att det drar till sig finkornigt smuts som fastnar (man kan se på bilden). Ska jag vara orolig för att kedjan "kinkar", alltså blir stel av smuts?

Tacksam för svar.

Drevet är tokslut. Drev är enkelt att byta, de sitter bara med bultar. Det som folk brukar ha problem med är nitlåset. Om man aldrig gjort det förut är det bästa man kan göra att sätt aihop kedjan med ett vanligt clipslås och sen åka till en MC-verkstad och låta dom montera nitlåset.

Det är ju ingen dum ide att rengöra kedjan lite nogrannare ett par ggr per säsong så den inte kinkar ihop.
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Oljenivå R6-00?

Kollade oljan när jag köpte hojen i våras och efter ha kört några bandagar hade oljenivån inte rört sig.
Har kört några bandagar till sen dess och när jag körde hem från jobbet idag upptäckte jag plötsligt att oljelampan blinkade konstant och stannade då och kontrollerade (efter 2-3 minuter) och såg att nivån var precis ovanför minimumstrecket.

Smög försiktigt hem och när jag kollade igen efter 1h var nivån uppe vid 80% av max.

Något fel?

Fråga 2: Jag har hört att man inte ska fylla bromsolja till max då expansionskärlet ska ha svårt att få plats med all olja när den blivit varm till följd att kolvarna trycks ut. Sant eller falskt?
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Kollade oljan när jag köpte hojen i våras och efter ha kört några bandagar hade oljenivån inte rört sig.
Har kört några bandagar till sen dess och när jag körde hem från jobbet idag upptäckte jag plötsligt att oljelampan blinkade konstant och stannade då och kontrollerade (efter 2-3 minuter) och såg att nivån var precis ovanför minimumstrecket.

Smög försiktigt hem och när jag kollade igen efter 1h var nivån uppe vid 80% av max.

Något fel?

Fråga 2: Jag har hört att man inte ska fylla bromsolja till max då expansionskärlet ska ha svårt att få plats med all olja när den blivit varm till följd att kolvarna trycks ut. Sant eller falskt?


På fråga 1 så hade jag tömt olja och fyllt på me nytt, och passat på o byta filtret oxå. Men de e ju jag de.. För övrigt så vet jag inte vad lösningen är.

Fråga 2, jag har alltid lärt mig att fylla på så att nivån är mellan max och min..iallafall inte över max. Lika bra och inte chansa med ett proppfullt bromsvätske-behållare :)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Beträffande oljenivån så låter det inte som att det ska vara något problem.
Direkt efter att man kört så är nivån ofta lite lägre eftersom olja ligger lite här och där i motorn. Efter en stund så rinner det ner i tråget och nivån ökar. Om den är ca 80% av max så ska det ju inte vara någon fara. Du kan ju toppa upp så att nivån ligger på max eller aningen över om du vill för att se ifall det är nivån som din hoj reagerar på.

Men om du fortfarande har problem med blinkande oljelampa, så rekommenderar jag att du tar och kollar ifall oljepumpen verkligen funkar som den ska... Gör den det så har du nog problem med oljetrycksgivaren, eller möjligen glapp i instrumentpanelen så att lampan får ström lite då och då.
 

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Svart FZ1-S
Tjena!

Tänkte bara kolla om någon har installerat xenonlampor på sin R6a?
Är det svårt? Känns det värt det? Klarar den besiktningen?

Mvh
 

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Tjena!

Är snart dags att köpa förstahojen, men det verkar svårt att hitta färgerna jag vill ha. Om jag köper andra färger, vad kostar det att byta kåpor, alternativt att lacka om?
 

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
Har en långmilad R6a som har börjat gå väldigt slött på låga varv (1000-3000) och särskilt i stadstrafik när tempen närmar sig 100 grader då den är väldigt seg. Vad kan detta bero på? Skit i förgasare eller risigt bränslefilter? Ventiler? Kan ärligt säga att servicar på motor är lite eftersatta förutom oljebyten som jag fixat själv.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top