R1 och R6-tråden!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Med ett par manliga händer och styrka som överstiger en 5 åring behöver du ingen av/pådragare.
:fakta

Sen om man nu mot förmodan inte har handkraft nog, samt avsaknad av seriösa avdragare är det bara att döna in en skruvmejsel eller annat lämpligt föremål i oljefiltret för att få lite hävarm. :snålräijz

Nån som kan tipsa om ett slipon som låter snäppet högre och sportigare än det jag har? Helst nått som är relativt billigt.. alltså inga grejjer för 10-15k tack!

Jag hade ett Lazer-slipon på min gamla FZR för hundra år sedan, det lät bannemig FÖR mycket. De kanske besitter samma finfina egenskaper än idag? Som nämnts tidigare i tråden, Devil, låter fint och ser brutala ut.
 
Last edited:

Ec

My Grandis and Me!!!
Gick med
11 Nov 2007
Ort
Landskrona
Hoj
Röd raket!
Är svingen bak samma på R1 98 som på 99?

Skulle köpa kedjeskyddet beg men fick med hela svingen för samma pris och den har jag ingen nytta av.
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Med ett par manliga händer och styrka som överstiger en 5 åring behöver du ingen av/pådragare.

Hehe :tummenupp.

När du spänner fast det räcker det med en tyg rem (eller vik ihop en liten lakanbit) som du blöter (ger mer friktion) spänner den runt, tvinnar den nått varvsen håller du hårt så nära intill du kan och vrider fast sista biten. Blir rätt bra kraft på det.

Någon som har ett höger fotpinnefäste till salu? Är nästan lite akut. Fint väder och sommaren går. Kan inte köra innan jag fått detta.
 
Last edited:

SweHollow

Ny medlem
Gick med
30 May 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Yamaha YZF R1 2001
Kom ut i garaget idag och skulle prova hojen, r1 - 01. Märker innan jag slår på hojen att handtaget inte alls känns som det gjort tidigare. Det känns knackigt, inte alls lent när man vrider på rullen och den dras inte tillbaka i startläge automatiskt. Sist jag var ute och körde för cirka 1 vecka sen fungerade det klockrent, hur mjuk gas som helst. Vad kan jag behöva göra ? När jag startade hojen blev det som jag trott att den varvade så in åt *** och blev tvungen att slå av direkt. har öppnat handtaget och kollat på vajer ändarna men kan inte göra nån bedömning därifrån. Vad ska jag göra ?
 

ostkakan

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Östersund
Hoj
r6 -02
Köp ett Devil slip-on, de mullrar gott! Oljefiltret sitter bra till på R6 99-02 så du får bra grepp med händerna, men du kan behöva använda en filtertång eller hylsa om det sitter ordentligt.

Glöm inte köpa ny bricka till oljepluggen art nr:214-11198-01-00.

Tack för infon! ska inte vara några konstigheter alltså..

Verkar vara svårt att hitta ett devil slipon, har inte hittat allt för många återförsäljare och finns inte ens nått på blocket till min hoj
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Tack för infon! ska inte vara några konstigheter alltså..

Verkar vara svårt att hitta ett devil slipon, har inte hittat allt för många återförsäljare och finns inte ens nått på blocket till min hoj

Jag hoppas du tagit ut db killerna som sitter i leo vince. Jag har ett devil hemma, inte helt 100, men det funkar, eller njä, jag borade ut nitarna i det, går kanske fixa...hör av dig om du är intresserad.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Med ett par manliga händer och styrka som överstiger en 5 åring behöver du ingen av/pådragare.


Då kanske jag skulle ha anlitat dig när jag monterade av original oljefilter (fabriksmonterat) från min hoj, för mina nävar och min styrka var iallafall långt ifrån tillräcklig för att lossa filtret. :) Jag fick lägga en del tyngd bakom avdragaren också för att få det att lossna. Nu är det iofs en R1:a jag har, men jag kan inte tro att det skiljer så mycket. Att dra ett oljefilter med handkraft är lite att leka med döden tycker jag. Lossar det när man är ute och kör så kommer motorhaveriet som ett brev på posten. Iofs är det ju olika på olika modeller hur hårt filtret ska dras. Men hellre dra ett snäpp för mycket än ett för lite.

Varför chansa när man kan skaffa sig en avdragare och vara säker på att få jobbet gjort?
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Då kanske jag skulle ha anlitat dig när jag monterade av original oljefilter (fabriksmonterat) från min hoj, för mina nävar och min styrka var iallafall långt ifrån tillräcklig för att lossa filtret. :) Jag fick lägga en del tyngd bakom avdragaren också för att få det att lossna. Nu är det iofs en R1:a jag har, men jag kan inte tro att det skiljer så mycket. Att dra ett oljefilter med handkraft är lite att leka med döden tycker jag. Lossar det när man är ute och kör så kommer motorhaveriet som ett brev på posten. Iofs är det ju olika på olika modeller hur hårt filtret ska dras. Men hellre dra ett snäpp för mycket än ett för lite.

Varför chansa när man kan skaffa sig en avdragare och vara säker på att få jobbet gjort?

Har oxå bara bytt på Rettor. Ibland har polygrip använts för att få bort det gamla filtret (går ändå), men gör man rätt när man sätter dit behövs ingen hylsa.

Fukta packningen med olja, dra åt 2/3 (alt 3/4) varv från det att packningen går emot blocket.
 

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
Märkte att bakhjulet börjat "klucka" lite när jag hade uppe hojen på depåstödet igår (besiktning på tisdag). Är det att rekommendera att byta alla tre lager eller kan man nöja sig med de två "vanliga"?
 

Ultraboy

Oldie
Gick med
20 May 2007
Ort
norrköping
Hoj
YAMAHA R6 -99
hur är det med byte av kamkedja på R6 för en van mek (dock inte på R6)? Jobbigt , jävligt jobbigt eller XXX jobbigt? Uppskattad tid?
 

SweHollow

Ny medlem
Gick med
30 May 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Yamaha YZF R1 2001
Kom ut i garaget idag och skulle prova hojen, r1 - 01. Märker innan jag slår på hojen att handtaget inte alls känns som det gjort tidigare. Det känns knackigt, inte alls lent när man vrider på rullen och den dras inte tillbaka i startläge automatiskt. Sist jag var ute och körde för cirka 1 vecka sen fungerade det klockrent, hur mjuk gas som helst. Vad kan jag behöva göra ? När jag startade hojen blev det som jag trott att den varvade så in åt *** och blev tvungen att slå av direkt. har öppnat handtaget och kollat på vajer ändarna men kan inte göra nån bedömning därifrån. Vad ska jag göra ?

nån som har nått tips ? Skulle behöva få igång hojen så jag kan ta mig till jobbet :va
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
hur är det med byte av kamkedja på R6 för en van mek (dock inte på R6)? Jobbigt , jävligt jobbigt eller XXX jobbigt? Uppskattad tid?

En dag, ett tipps ta kort undertiden som ref. när du ska ha ihop allt

nån som har nått tips ? Skulle behöva få igång hojen så jag kan ta mig till jobbet :va

lossa virarna å beställ den som är kass, jag skulle inte vilja sitta på min med gas häng, inget att chansa på
 
Last edited:

Lardi

Medlem
Gick med
5 Jun 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Såld =(
Tja.. Kört min båge nu i precis en vecka men börjar bli små irriterad på att den går orent på lite högre varvtal (10k och uppåt). Den liksom bluddrar skapligt vid dessa varvtal och är tvungen att växla upp redan vid 10k för att inte tappa för mkt kraft..
De skumma är att den bluddrar inte om man lägger i choken... så fortsätter den så fint upp mot rödmarkering..

Är en r6 -99 med ett helsystem på (går bättre med helsystemet än med slipon där de blev varvstopp totalt på 11k)

Kan de tänkas vara soppafiltret? och finns de någon sprängskiss på lite olika delar och artikelnummer om man ska beställa grejer?

Kan tillägga att förra ägaren inte bytte bränslefilter under dom 3 åren han haft den.. (olja samt olje filter är bytt varje år, 100mil/år, 300mil totalt under hans ägo)
 
Last edited:

SweHollow

Ny medlem
Gick med
30 May 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Yamaha YZF R1 2001
lossa virarna å beställ den som är kass, jag skulle inte vilja sitta på min med gas häng, inget att chansa på[/QUOTE]

skall göras. det skumma är att det inte går att slå av gasen överhuvudtaget, konstant drag i kabeln. får kika vidare imorgn eller så.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Kompabilitet mellan R1-modellerna från '98 - '01?

Frågan har säkert ställts två hundra gånger, har dock inte hittat något "samlat" svar någonstans.

Hur är det med plast/kåpor? Är alla '98 och '99-komponenter kompatibla med varandra och '00, '01 likaså? Bakram/bakkåpa/undertail? Exempelvis en eftermarknadsundertail från/till '98-'99 går inte på en '01?

Min gamla GSXR750 '00 var trevlig gällande kompabilitet mellan storebror och lillebror.
Upplys mig!
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
lossa virarna å beställ den som är kass, jag skulle inte vilja sitta på min med gas häng, inget att chansa på

skall göras. det skumma är att det inte går att slå av gasen överhuvudtaget, konstant drag i kabeln. får kika vidare imorgn eller så.[/QUOTE]

hm, passa på att kolla förknasarna med då

Kompabilitet mellan R1-modellerna från '98 - '01?

Frågan har säkert ställts två hundra gånger, har dock inte hittat något "samlat" svar någonstans.

Hur är det med plast/kåpor? Är alla '98 och '99-komponenter kompatibla med varandra och '00, '01 likaså? Bakram/bakkåpa/undertail? Exempelvis en eftermarknadsundertail från/till '98-'99 går inte på en '01?

Min gamla GSXR750 '00 var trevlig gällande kompabilitet mellan storebror och lillebror.
Upplys mig!

Nej det skiljer tyvärr på i stort sett alla kåporna, framlysena har inte samma form 98 lite mer fyrkantig 00 lite mer "kines ögon" (no offence), bakkåpa, undertail och baklyse skiljer med mellan 99 och 00, sidokåporna är jag inte helt hundra på men jag köpte kraschkåpor till 98/99 å fästena bak på båten stämde inte riktigt på min 01a, fick förskjuta fästet..

hoppas du blev klokare
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top