R1 och R6-tråden!

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Mina puckar är oskrapade! ?



Ingen här lärt mig hur man gör. . . . . ?
En bräda. lagom lång.
Skruva fast puckarna genom brädan in i puckarna bakifrån.
Håll ut genom dörren på bilen i lagom fart, tryck lagom mot asfalten.
Återställ.

I tidernas begynnelse när puckar precis blev poppis var det många som gjorde enl beskrivningen ovan.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Men så är det. ?
Den sista asfalten som mina puckar kysste var Salzburgring och Nürburgring, mycket stolt över det. Nu hänger stället på vinden och ibland har jag stykt puckarna mot kinden. Önskar att det kunde lukta bränd plast eller asfalt om dem, det hade gett en extra dimension åt nostalgin. :giggle:
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Den sista asfalten som mina puckar kysste var Salzburgring och Nürburgring, mycket stolt över det. Nu hänger stället på vinden och ibland har jag stykt puckarna mot kinden. Önskar att det kunde lukta bränd plast eller asfalt om dem, det hade gett en extra dimension åt nostalgin. :giggle:
Lukten är ett fantastiskt sinne, du får väl tipsa wunderbaum....
Bränd knäpuck/asfalts doft :lol

Screenshot_20230403_171400_Gallery.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
33 år, västgötaschlätta, R1 polka -98, 2325:-/år halvförsäkring hos if.

Tack så mycket för tipset, ska kolla hos dem! :tummenupp

Tänkte bara återkoppla som hastigast på detta, ifall det är fler än jag som söker lämpligt F-bolag.

Har nu kollat runt hos olika bolag för att se vad de kunde erbjuda. Svedea ville inte erbjuda något annat än trafik, och det var dyrt bara det. De gick bort på grund av det.

IF var svindyra tyvärr, dryga 10k för halv/hel ville de ha av mig. Vet inte vad det är som gör att premien blir så sinnessjukt mycket högre för mig, jag är helt skadefri, har aldrig behövt nyttja en enda försäkring, 33 år gammal, bor lantligt i villa i Blekinge, har hojen inlåst i eget garage, bär full skyddsutrustning och är dessutom medlem i SMC...

Slutade med att jag valde Folksam, de ville ha ca 5 papp om året för halv men å andra sidan var helförsäkring inte mycket dyrare så det slutade med att jag valde helförsäkring helårs för ca 6k.

Hade tidigare StyggHansa till denna hojen men valde bort dem på grund av att de var fullkomligt värdelösa att ha att göra med och nekade mig ersättning efter att jag fått bilen stulen eftersom jag inte kunde bevisa att bilen var körbar då den stals... Att den kördes från platsen då den stals (tjuvpacket bröt sig in i min bostad och fick därigenom tag i nyckeln) spelade tydligen ingen roll, det var upp till mig att bevisa vilket skick bilen var i då den stals för att de skulle ersätta skadorna :huvet De lämnade mig således i sticket med en sönderkörd icke fungerande bil, och sedan dess skyr jag dem som pesten :finger Och de tog dessutom samma peng för en halvförsäkring som Folksam tar för hel, så det känns som win-win. Eller ja, det lär väl visa sig om jag någon gång behöver nyttja försäkringen...

Har heller inte undersökt vad länsförsäkringar kunde erbjuda eftersom de sa upp min sambo som bankkund för att de tyckte att hon swishade för mycket. Att vi kunde bevisa exakt vad pengarna gått till var tydligen oviktigt, vi kanske ägnade oss åt pengatvätt eller terrorfinansiering och blev därför uppsagda med två veckors notis utan möjlighet att överklaga... :va :dummer

Ville bara dela med mig av mina erfarenheter kring det här med att försäkra en 90-tals Retta, ifall det är till hjälp för någon i liknande situation :tummenupp
 

SvanteOES

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2022
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006
Det är gigantiska skillnader på 01 - 06 modeller, för mycket att ta upp här

på 4000 mil är det ventiljustering & detta kan du göra själv om du inten har tummen mitt i handen.
det som kan vara fel på 04-06 är TPS (trottel positions sensor) när hojen e varm, går den dåligt på tomgång, kan stanna under körning. skall bytas på garanti
Gör ett försök och se om man kan få liv i detta..

Jag har detta problem på min R6 2006. Vet du mer om problemet? Läst lite om att det kan räcka att försöka rengöra TPS:en. Eller går det att byta till en begagnad?
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Gör ett försök och se om man kan få liv i detta..

Jag har detta problem på min R6 2006. Vet du mer om problemet? Läst lite om att det kan räcka att försöka rengöra TPS:en. Eller går det att byta till en begagnad?
Vad har du för problem ? symptom ?

köp en ny.. finns på ebay 500-1000 kr inkl frakt
har dock ingen koll på vad en ny kostar på yamaha center
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Gör ett försök och se om man kan få liv i detta..

Jag har detta problem på min R6 2006. Vet du mer om problemet? Läst lite om att det kan räcka att försöka rengöra TPS:en. Eller går det att byta till en begagnad?
TPS behöver sällan rengöras, däremot kan den sluta fungera eller helt enkelt hamna ur position och behöva justeras in.

Men beror ju på dina symtom.

En felaktig TPS säger hojen vanligen till om, antingen med felkod eller genom att vifta med varvräknaren.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

SvanteOES

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2022
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006
TPS behöver sällan rengöras, däremot kan den sluta fungera eller helt enkelt hamna ur position och behöva justeras in.

Men beror ju på dina symtom.

En felaktig TPS säger hojen vanligen till om, antingen med felkod eller genom att vifta med varvräknaren.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Min visar ingen felkod. Och alla värden i Diag är inom rätt intervall. Däremot så stängs den plötsligt av ibland vid körning i varmt väder. Händer endast när jag slår av på gasen och har kopplingen inne. Startar direkt igen utan problem.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Min visar ingen felkod. Och alla värden i Diag är inom rätt intervall. Däremot så stängs den plötsligt av ibland vid körning i varmt väder. Händer endast när jag slår av på gasen och har kopplingen inne. Startar direkt igen utan problem.
Med stor sannolikhet inte TPS då.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Det är det enda jag har hittat som eventuellt problem när jag sökt runt lite. Har du någon kvalificerad gissning på vad det annars kan tänkas vara?

Har tanken varit av ? klämt avluftning till till tanken & därmed skapar undertryck.

testa att köra som du brukar... öppna tanklocket.. och sedan drar du in kopplingen & släpper på gasen (krävs iofs 2 nycklar)
 

SvanteOES

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2022
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006
Har tanken varit av ? klämt avluftning till till tanken & därmed skapar undertryck.

testa att köra som du brukar... öppna tanklocket.. och sedan drar du in kopplingen & släpper på gasen (krävs iofs 2 nycklar)
Nej, det har den inte.
Detta händer dock väldigt sällan, körde 20 mil igår utan att det hände. Ett par tre gånger på 100 mil kanske…
 
Last edited:

Benny busee

Nu har jag knäskrapat.
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Westside
Hoj
Yamaha r6 2000
Letar efter en R1 till bra pris.
Kommer inte att köra jätte mycket så det göt inget om den har många mil på mätarn.

Tänkte en 1998 till 2003.
Har någon något tips.

//Hälsningar.
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Behöver original höger styrpinne/clip-on med vikt, samt den lilla motorkåpan som täcker pickuppen på höger sida till en R1 02/03!
Mvh Niclas
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top