Råd kring val av hoj för väg/bana.

bondenpaavo

Dekaltrimmare utav rang...
Gick med
2 Feb 2009
Ort
HereSneezeDuck
Hoj
HD Road Glide CVO -19 samt en CBR 1100 XX Super Blackbird -01
Alltså... jag får en premie från bilsport-mc på hel/hel 17761kr/år för en ktm 690sm -08... längtar till jag fyller 30 eller flyttar från hufvudstaden... suck:gnissla

Kolla andra bolag!
När jag hade min 690SMC och kollade försäkringar så minns jag att BilsportMC hade småsjuka försäkringsvillkor samt inte var dom billigast heller...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Alltså... jag får en premie från bilsport-mc på hel/hel 17761kr/år för en ktm 690sm -08... längtar till jag fyller 30 eller flyttar från hufvudstaden... suck:gnissla

Törs man fråga hur du kollar premien?
Om jag ringer ett bolag och frågar på modell/år så blir det aldrig rätt.
Regnr är det enda som ger vettiga svar.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Regnr givetvis! Annars får dom ju inte en siffra rätt!:3freak
http://www.bilsport-mc.com/teckna-forsakring/mc-forsakring/

Behövs varken regnr eller telefon och priserna blir ändå rätt.
En kåtte 690 går det att välja offroad försäkring på, med smc rabatt blir det typ 4700halv/hel om du är under 30 och bor i tokholm. Snuskbilligt med andra ord! Plast är billigt till tards, och pajjar du något värre så vill du ändå inte ha det som ett försäkringsjobb (läs: vänta ett halvår) ;)

Finns lite mer vettiga och sansade stånkor som man kan köra långt på också annars, typ XT660 x/z, men de är väldigt slöa i jämförelse med lättviktskåtte.
 

Aeng

Medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Visby
Hoj
Yamaha Tenere 700
Låter som du ska kolla med fler bolag. Och flytta från huvudstaden kan du väl inte göra? ;-)

Känner igen resonemanget. Min SP2 är egentligen rätt jobbig på gata men trivs som fisken i vattnet på bana. Samtidigt är jag skitskraj att lägga den vilket inte direkt bidrar till förarutvecklingen....fast å andra sidan vill man ju inte åka ratbike på gatan

Krashisar är ett alternativ men även att köpa en renodlad banhoj (importera från UK tex) så man kan slappna av maximalt. Har dock inte fått igenom den investeringen i familjestyrelsen...

Vilket stuk vill du ha? Har inget emot motarder och fajters men jag vill sitta framåtlutat. RSV Mille kanske kan vara ett alternativ om du liksom jag är sucker på twin.

Tack!
Nä, flytta kommer jag nog inte göra men ibland känns det stört att det skiljer så mycket i premie beroende på var man bor bara...

Har kollat både VTR SP1 å 2 och RSV Millen, riktigt fina hojar! Det är det stuket jag är ute efter helt klart! Men var i hela fridens namn skall man vända sig för en försäkring för dom? Har ringt samt kollat på nätet på många olika bolag och inget av dem kan klämma fram en premie som gett mig något skäl att fortsätta överväga dessa hojar tyvärr :gråta
Ja, jag vet att det är dyrt med sporthoj å förväntar mig inte något gratis. Men det känns som om jag förmodligen kan ha tillräckligt kul på en gammal sv650 för en bråkdel av det priset ändå. Man får ju typ 4 uppsättningar kraschisar per år på den mellanskillnaden i försäkring ju:crash
 

Aeng

Medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Visby
Hoj
Yamaha Tenere 700
http://www.bilsport-mc.com/teckna-forsakring/mc-forsakring/

Behövs varken regnr eller telefon och priserna blir ändå rätt.
En kåtte 690 går det att välja offroad försäkring på, med smc rabatt blir det typ 4700halv/hel om du är under 30 och bor i tokholm. Snuskbilligt med andra ord! Plast är billigt till tards, och pajjar du något värre så vill du ändå inte ha det som ett försäkringsjobb (läs: vänta ett halvår) ;)

Finns lite mer vettiga och sansade stånkor som man kan köra långt på också annars, typ XT660 x/z, men de är väldigt slöa i jämförelse med lättviktskåtte.

Tack! Hade missat att välja offroad, tur att man inte rymdingenjör... :glömdet Priset blev plötsligt 5253kr halv/hel... och väldigt intressant:fakta
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Tack! Hade missat att välja offroad, tur att man inte rymdingenjör... :glömdet Priset blev plötsligt 5253kr halv/hel... och väldigt intressant:fakta

Glöm nu inte att du ska vara medlem i SMC också, för ynka 300kr om året får du utöver alla fördelar med att vara SMC-medlem (för att inte nämna fördelarna av att hojkollektivet bidrar med pengar till SMC som ändå för våra intressen som motorcyklister i Svea frammåt) även 10% rabatt på försäkringspremien hos Bilsport och MC :)
 

Aeng

Medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Visby
Hoj
Yamaha Tenere 700
Glöm nu inte att du ska vara medlem i SMC också, för ynka 300kr om året får du utöver alla fördelar med att vara SMC-medlem (för att inte nämna fördelarna av att hojkollektivet bidrar med pengar till SMC som ändå för våra intressen som motorcyklister i Svea frammåt) även 10% rabatt på försäkringspremien hos Bilsport och MC :)

Medlem i SMC - Check!
Blir bara lite orolig när jag läser om 690:n i den här annonsen... så jävla skön annonstext :rock
http://www.blocket.se/gavleborg/Ktm_690_sm_40731301.htm?ca=11&w=3&last=1
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...

Aeng

Medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Visby
Hoj
Yamaha Tenere 700
Ursäkta har inte läst så mycket av era krav MEN en gsx-r 750 skulle vara det självklara valet för mig alla DAGAR i veckan!!!!!!!!

Börja prioritera! :D

Med vänlig hälsning, Kristoffer (jag är med student 24år och har bil plus leksaken)

Ja, en gixxer är en riktigt schysst hoj... men den har ju två cylindrar för mycket för min smak är jag rädd :tungan

Å antingen så pluggar du ekonomi eller jobbar hårt vid sidan av för att fixa alla prioriteringar. Hatten av för att du lyckas med det!
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Ett tips är att kolla gjensidige. De var billiga för mig.
 

pripps.bla

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2007
Ort
Limmared
Hoj
gs 550, gsxr 750 -00, cbr929rr
Gixxern är inte fel

Kostar för mig 29år, kort i 2 veckor 6800kr hel helår och 5000 i självrisk
Tycker inte jag är farligt för en sportis.
Är inreggade i sverige på 74kw men vid första servicen byttes databoxen ut så det blev 98kw som i resten av världen...

Min är till salu, perfekt för både bana och gata men tjejen fixar tyvär inte att åka med...

http://www.blocket.se/alvsborg/Suzuki_GSXR_750_41304255.htm?ma=1
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Sv.n är ju en riktigt trevlig hoj att ha om man vill lära sig köra hoj "ordentligt" :)

Min har jag bytt framfjädrar på till ganska mycket hårdare än original samt tjockare olja,
bytt ut bakfjädring till ställbar från en gsxr750 samt höjt upp gaffelbenen till det mått det ska vara
på s-modellerna = Från en bra lite gungig hoj till en hoj som blev riktigt bra att även köra bana med.

Enda nackdelen banmässigt är om man kör i en grupp med vassare hojar och är snabbare i kurvorna
så har man problem att komma om när det blir raktframåkning ;)

From 02 sitter det förspänning på framgaffeln vilket kan vara bra att ha.

röstar på sv :)
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
jag payar 11500 hel/hel och har 2000 i självrisk. Bor 5-10 min från stan ute i Nacka och är 24 år. Fan va gött det är med en Tourer vilket min ducce klassas som.. :yoparty
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur mycket bana ska du köra?
Är det SMC-kurser eller enstaka bandagar så är det överkurs med kraschkåpor osv.
Ska du köra massa bandagar och pressa till du kraschar så kommer du inte vara nöjd med en SV.

Köp en bra, sportig twin som du trivs med och kör lite SMC-kurser, du kommer utvecklas massor och där gäller dessutom försäkringen. Blir du biten och vill köra massa bana sen så köper du en riktig banhoj.

Testa en BMW R1200S. Inte vansinnigt mycket pulver men en underskattad hoj som har riktigt bra chassie med Öhlinsfjädring, ABS osv. Och riktigt billig försäkring.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag betalar 5800 hel/hel för min Twin hos Svedea. Den är dessutom till salu och har gått på bana förut så den vet hur det funkar. Tänkte eftersom du varit inne på RSV... ;)

Clipon medföljer om du vill ha sportigare körställning.

Finns fler på Blocket ifall du missat modellen.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
 

Aeng

Medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Visby
Hoj
Yamaha Tenere 700
Hur mycket bana ska du köra?
Är det SMC-kurser eller enstaka bandagar så är det överkurs med kraschkåpor osv.
Ska du köra massa bandagar och pressa till du kraschar så kommer du inte vara nöjd med en SV.

Köp en bra, sportig twin som du trivs med och kör lite SMC-kurser, du kommer utvecklas massor och där gäller dessutom försäkringen. Blir du biten och vill köra massa bana sen så köper du en riktig banhoj.

Testa en BMW R1200S. Inte vansinnigt mycket pulver men en underskattad hoj som har riktigt bra chassie med Öhlinsfjädring, ABS osv. Och riktigt billig försäkring.

Kloka råd! Det är nog som så att jag ska köpa en rolig och bra hoj som jag kommer trivas och utvecklas med på vägar och SMC-kurser. Framöver kanske man köper en ren banhoj om det skulle kännas aktuellt med det... Ska kolla upp BMW också, även om jag känner att det skulle räcka med lite färre kubik till en början ändå. Tack!
 

Aeng

Medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Visby
Hoj
Yamaha Tenere 700
Sv.n är ju en riktigt trevlig hoj att ha om man vill lära sig köra hoj "ordentligt" :)

Min har jag bytt framfjädrar på till ganska mycket hårdare än original samt tjockare olja,
bytt ut bakfjädring till ställbar från en gsxr750 samt höjt upp gaffelbenen till det mått det ska vara
på s-modellerna = Från en bra lite gungig hoj till en hoj som blev riktigt bra att även köra bana med.

Enda nackdelen banmässigt är om man kör i en grupp med vassare hojar och är snabbare i kurvorna
så har man problem att komma om när det blir raktframåkning ;)

From 02 sitter det förspänning på framgaffeln vilket kan vara bra att ha.

röstar på sv :)


Låter ju som en bra grej det där! Trivdes fint med sv:n som jag hade och går den att bättra på med lite "småfix" så är det ju ännu bättre. Vad gick de modifikationerna loss på för dig?

Annars har jag börja snegla på er6:eek:rna (n-versionen) allt mer... verkar vara en kul liten hoj som inte kostar skjortan, men utseendet är väl som det är antar jag... inget man ser när man sitter på hojen ändå ju :D
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Runt 3000 :- för fjädrar och begagnad dämpare. Man får kapa lite på baksidan av plåten som håller tanken
för att bakdämparen ska passa men inga svåra grejer.
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top