Råd kring val av hoj för väg/bana.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
1. Skippa stånkor om du ska åka på (gud vet varför) långturer.. De är roliga på bana och i stan, men gosh vad ledsamt det är på E4an..

2. Ska du börja åka bana lite mer seriöst, så seriöst att du skapar en tråd om hojvalet iaf. Skippa SV650 och liknande "budgethojar". Jag har en SV650 (tjejens) som jag åker gata med, och har snurrat ett par varv bana med den också. Grymt svampigt trots Öhlinsgaffel och i mina ögon rejält svårkörd och "osäker" jämfört med hojar med bättre komponenter och geometri.

3. Vad är din budget då? För inköp, försäkring och drift? Svårt att tipsa utan ramar.

4. Du vill ha en SuperDuke. Har du inte råd med försäkringen vill du ha en 990SM. Alternativ av rang är Triumph Street Triple, men är fortfarande dyra i inköp. Eller racead CBR600 / R6 som har gatprylar kvar och är påställda/påställningsbara.


I slutändan är verkligheten att det inte finns nån perfekt hoj. Frågan är om du vill ha en banhoj du gfår köra på gatan med, eller en gathoj som funkar bra på bana. Och om gathoj innebär europasemester eller räkmacketurer till Roslagen.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Håller med ovanstående, jag får kännslan av att en 650 twin är kul i sisådär 5min och sen vill du har mer. Jag betalar 857 kr månaden på 954 avställningsbar, visst de är trafik men tänker inte betala för hel då det är hojen på två år!

Min förra cbr600 vart en sjukt lättkörd hoj och mycket underskattad, det finns ju även massa billiga delar om du skulle krascha! billigare att försäkra än ex R6/GSX-R :) Tror i slutändan att det är en sporthoj du vill ha, så snåla inte utan unna er nått nu efter studietiden!

Och tack, det gäller att lägga pengar på det man tycker är kul:tummenupp (industriell EKONOMI):rolleyes:
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Grymt svampigt trots Öhlinsgaffel och i mina ögon rejält svårkörd och "osäker" jämfört med hojar med bättre komponenter och geometri.

Klart det finns mycket bättre hojar med bättre komponenter men en
billig hoj som passar (i mina ögon utmärkt) att lära sig köra ordentligt på.

Undrar vad du menar med Öhlinsgaffel? Har du bytt till en öhlinsgaffel ist för original?

Har du bara bytt till öhlinsfjädrar så förstår jag att du fortfarande tycker den är svampig eftersom öhlinsfjädrarna till sv:n bara är aningen hårdare än original ;)

Byter man även bakfjädringen och kan ställa den så fram & bakdel funkar ihop blir det
lite annorlunda, givetvis säger jag inte att svn på något sätt är en fantastisk banhoj
men nog funkar den rätt ok ett bra tag på bana om man vill lära sig mer.


Beror mer på den som sitter på än på hojen, eller hur :)

Finns en till salu i lund för 22000 med "uppdaterade fjäderben och justerbar wp-dämpare
bak", vad uppdaterad betyder vet jag inte dock ;)

Helförsäkrad för ~4-5000/år gäller på smc-kurser tex. Blir några däcksuppsättningar
fler jämfört med de flesta andra hojar nämnda ;)
(Sen att den knappt äter däck gör det ju ännu bättre)
 
Last edited:

WheelieWingård

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Hyltebruk
Hoj
Yamaha YZF R1 -03, Honda VFR RC36 -90
Jag är ny hojåkare då jag tog kortet i våras och har enbart två kvällskörningar med Fiver samt ca 600 mil i bagaget. Jag köpte min R1 för nästan precis exakt ett år sen nu. Valet av hoj för att lära sig köra "på riktigt" tror jag inte spelar så stor roll, satsa på nåt åt de sportiga hållet men hellre en riktigt fin hoj för samma pengar än en sportigaste fast kanske lite sämre underhållen osv.. Jag anser mig ha en iaf hyfsat vass hoj och jag kan lova att jag blev brutalt frånåkt av "de stora grabbarna" fast dom hade rena dynghögar på bana jämfört med min. Jag överväger att skaffa ännu en hoj, en väl underhållen men kanske utseendemässigt halvrisig banhoj att åka bana med istället då även jag är rädd för att ge min älskling en snyting på käften. Som nån nämnde tidigare så blir man fruktansvärt hämmad i sin utveckling av att inte våga satsa lite till.. Lycka till och hoppas du finner vad du söker! Satsa på bra gummi på en mer nybörjarbetonad båge istället för en Rossiräser med däck som är 10 år gamla
 

Aeng

Medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Visby
Hoj
Yamaha Tenere 700
1. Skippa stånkor om du ska åka på (gud vet varför) långturer.. De är roliga på bana och i stan, men gosh vad ledsamt det är på E4an..

2. Ska du börja åka bana lite mer seriöst, så seriöst att du skapar en tråd om hojvalet iaf. Skippa SV650 och liknande "budgethojar". Jag har en SV650 (tjejens) som jag åker gata med, och har snurrat ett par varv bana med den också. Grymt svampigt trots Öhlinsgaffel och i mina ögon rejält svårkörd och "osäker" jämfört med hojar med bättre komponenter och geometri.

3. Vad är din budget då? För inköp, försäkring och drift? Svårt att tipsa utan ramar.

4. Du vill ha en SuperDuke. Har du inte råd med försäkringen vill du ha en 990SM. Alternativ av rang är Triumph Street Triple, men är fortfarande dyra i inköp. Eller racead CBR600 / R6 som har gatprylar kvar och är påställda/påställningsbara.


I slutändan är verkligheten att det inte finns nån perfekt hoj. Frågan är om du vill ha en banhoj du gfår köra på gatan med, eller en gathoj som funkar bra på bana. Och om gathoj innebär europasemester eller räkmacketurer till Roslagen.

Tack för bra svar.

1. Ja, det känns som en radfyra ligger närmre till hands än en stånka om det nu inte skulle bli en twin som planerat. Helt klart är det så. Har aldrig lockats av SM-stuket riktig ordentligt om jag ska vara ärlig.

2. Ok, det är väl så att SV:n inte går att jämföra med en hoj som har lite mer racegeometriska "gener" samt inspirerats av riktiga racemaskiner. Det är jag helt med på. Kanske är det så att en SV inte kommer vara tillräckligt vass efter ett par kurser på bana och att det därför är kolokt att redan nu starta med något vassare. Som jag ser mitt framtida banåkande så kommer det till en början vara en hel del kurser som riktar sig till att få en ökad kontroll på sin framfart på både bana och vägar. Sen finns det såklart en tanke kring vidareutveckling till att åka iväg på bandagar och börja pressa lite mer och utmana sig själv och sina kunskaper. Så efter alla tips och tankar i tråden så är jag inne på att köpa en "hyffsat" rolig hoj som jag känner kommer ge mig mest "bang for the buck" samt som jag kommer trivas med både till vardags och på banåkningskurser av det enklare slaget. Sen när jag är redo för det så inhandlas det kanske en ytterligare hoj som inte påställningsbar, eller så byts den "hyffsade hojen" ut mot en påställningsbar mer raceinspirerad hoj.

3. Budget för denna "hyffsade hoj":

Inköp: ~40k
Försäkring: ~8k/år
Drift: Högst oklart... beror ju på...

4. Klart jag vill ha en Superduke, men det kommer ju inte hända med ovanstående budget :smasha Å inte en 990SM heller... Blir nog något äldre och fulare som ändå har pulver och glädje helt enkelt...

Det finns såklart ingen perfekt hoj till allt. Det jag söker är mer en gathoj som funkar på banan än viceversa, men ingen som bekvämt skall ta mig till Italiens klack.
 

WheelieWingård

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Hyltebruk
Hoj
Yamaha YZF R1 -03, Honda VFR RC36 -90
En 98 R1 kanske? Dom ska tydligen va registrerade på 55 kW trots att dom ligger på 110kw/150hk vilket borde hålla ner försäkringspriset. Iofs så bor du ju i Tjockhult vilket trots allt lär trissa upp priset ändå! Jag får betala 10550:- trafik för min -03 hos Folksam
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Klart det finns mycket bättre hojar med bättre komponenter men en
billig hoj som passar (i mina ögon utmärkt) att lära sig köra ordentligt på.

Undrar vad du menar med Öhlinsgaffel? Har du bytt till en öhlinsgaffel ist för original?

Har du bara bytt till öhlinsfjädrar så förstår jag att du fortfarande tycker den är svampig eftersom öhlinsfjädrarna till sv:n bara är aningen hårdare än original ;)

Byter man även bakfjädringen och kan ställa den så fram & bakdel funkar ihop blir det
lite annorlunda, givetvis säger jag inte att svn på något sätt är en fantastisk banhoj
men nog funkar den rätt ok ett bra tag på bana om man vill lära sig mer.


Beror mer på den som sitter på än på hojen, eller hur :)

Finns en till salu i lund för 22000 med "uppdaterade fjäderben och justerbar wp-dämpare
bak", vad uppdaterad betyder vet jag inte dock ;)

Helförsäkrad för ~4-5000/år gäller på smc-kurser tex. Blir några däcksuppsättningar
fler jämfört med de flesta andra hojar nämnda ;)
(Sen att den knappt äter däck gör det ju ännu bättre)

Nu känns det mest som att du försvarar din pärla, glöm inte att jag har en likadan.

Har du kört en riktigt bra hoj, så att du har nåt att jämföra med? En ärlig fråga.

Visst går det att åka ifrån gemene man på en SV650, men det är en skräckblandad upplevelse där man gungar sig genom kurvor och insbromsningar istället för att ha det där "klippet" i chassie och bromsar som man VILL ha.



Till TS.. Köp ett bra chassie med bra bromsar och spara pengarna från motorn. Stånka är trist på gata, men du behöver inte massa effekt. Effekt är läskigt, dyrt att försäkra, äter däck och dessutom är det coolare att köra ifrån R1or på en hoj med 100-häst mindre än dem har än ett annat effektmonster.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Jag försvarar egentligen mest frågeställningen billig hoj för att lära sig köra ordentligt och då få svar med hojar som kostar dubbelt upp i inköp och dubbelt upp i försäkring mot en "skit"hoj som svn... ;-)

Ärligt svar, RSV4Factory är den vassaste hoj som jag kört men då pratar vi låååångt ifrån billigt nånstans ;-)

Du måste nog få testa min får du se att den inte är så hemsk iallafall :)

Not sent from an iProduct...
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top