Publik på Anderstorp.

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Ingen normal person i Sverige vet vad roadracing är. De tänker eventuellt nått med 4 hjul, men att motorcyklar skulle ha en legitim sport där man kör runt runt på en asfaltskringla..., och att det är värt att se / spendera hela sin dag på? Näe.

Ett centralt organ som arbetar för Roadracing i Sverige behöver anställa professionellt folk, ta in riskkapital, och annonsera i största medierna som finns. På Sporthoj.com räcker inte, utan all riksmedia.

Sen efter XX miljoner så kanske några tusen dyker upp på en RR-tävling på nån kass och ej publikvänlig bana. Det är liksom ett genomgående problem i motorsverige att det är lite av ett "folkrace" vad än för motorsport det är.

Jag tror vi förövrigt kan "skita" i allt vad publik heter och istället se till att det filmas professionellt (inte kalla anka TV som varit förr) och lägger det på nätet för streaming till alla att se. Sen marknadsförs det via nått företag som kan göra filmer "viral". Där får man fantastisk marknadsföring och en grund för en potentiell publik inom ett par år.


Jo, men nu blir det sådär igen - någon annan borde, kunde, skulle...
Kontentan är ändå att om inte utövarna/intressenter vill, inser och agerar unisont till förändring - varför skulle då någon annan vilja göra det åt dem?

/E
Som för övrigt vet att de är betydligt fler som känner till RR i landet - men efterlyser profiler & arrangemang värda att åka till.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Eric, en brist i det här oxå är att utövarna ska inte dra hela lasset. Både se till att arrangen gör sitt jobb, och köra så det ryker. Nej, utövarna har knappt tid nog att dra in sponsorer för att dra runt sitt eget lilla team.

Du vet mycket väl att det behövs en central organisation som hanterar all medial kontakt runt RR, som tar sponsorer men även riskkapital och anställer folk som gör det jobb som ingen annan vill eller har tid att göra.

Men det finns inga sådana pengar. Tills dess att någon med för stor plånbok och fri tid kommer, lär vi få sparka i gruset och inse att det inte är bättre.

Jag inser såklart oxå att alla måste hjälpa till, men utan att någon tar det slutliga ansvaret att samordna alla så kommer vi ha det kaos vi har idag där allt är "slapphänt", om man ska försöka sammanfatta det. Alla håller sig på sin ända, för att överleva dessa tuffa år av nedåtgående intresse för motorsport generellt. Bonnigt, trist och inte direkt roligt för nån involverad.

Utövarna lever just nu på att det fortfarande är roligt att köra hoj på bana och träffa polare under dessa tävlingshelger. Utan det, skulle vi inte ha nån s.k. "RR" tävling alls i Sverige.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Du vet mycket väl att det behövs en central organisation som hanterar all medial kontakt runt RR, som tar sponsorer men även riskkapital och anställer folk som gör det jobb som ingen annan vill eller har tid att göra.
Det där har väl du och jag sagt i flera år men ingen verkar tro att det är lösningen. Nu är det istället massor av olika revirpinkande arrangörer/banägare som bryr sig om sin egen lilla del och inte mycket mer.

Ett svagt förbund som inte riktigt verkar bry sig gör ju inte saken bättre.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Var själv på Anderstorp för första gången någonsin, första RR eventet också för den delen.
Kan bara hålla med TS i alla punkter, förbluffande dåligt!
Hur sedan sporten isig kan förändra/utveckla intresset från allmänheten, ska jag låta vara osagt, men som arrangör (banägare/ansvarig) så borde det vara klart att satsar man inget så vinner man heller inget.
Stora delar av området såg ut att ha upplevt sina bästa dagar, ....för ganska länge sedan.
Det fanns verkligen INGET publikfrieri, klockan 12.40 på söndag kunde man inte ens köpa en varm korv med bröd??
Tilläggas ska att det var en helt fantastisk dag, som "newbie" upplevde jag en otroligt gemytlig stämmning bland förare och anhöriga, blandat med med tävlingsnerver och adrenalin, skratt, svordomar och mycket axelklappningar!
Så jag kommer garanterat åka ner igen.... men nästa gång ser jag till att ha med mig egen mat o dryck :rolleyes:
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Enklare än så...

Eric, en brist i det här oxå är att utövarna ska inte dra hela lasset. Både se till att arrangen gör sitt jobb, och köra så det ryker. Nej, utövarna har knappt tid nog att dra in sponsorer för att dra runt sitt eget lilla team.

Du vet mycket väl att det behövs en central organisation som hanterar all medial kontakt runt RR, som tar sponsorer men även riskkapital och anställer folk som gör det jobb som ingen annan vill eller har tid att göra.

Men det finns inga sådana pengar. Tills dess att någon med för stor plånbok och fri tid kommer, lär vi få sparka i gruset och inse att det inte är bättre.

Jag inser såklart oxå att alla måste hjälpa till, men utan att någon tar det slutliga ansvaret att samordna alla så kommer vi ha det kaos vi har idag där allt är "slapphänt", om man ska försöka sammanfatta det. Alla håller sig på sin ända, för att överleva dessa tuffa år av nedåtgående intresse för motorsport generellt. Bonnigt, trist och inte direkt roligt för nån involverad.

Utövarna lever just nu på att det fortfarande är roligt att köra hoj på bana och träffa polare under dessa tävlingshelger. Utan det, skulle vi inte ha nån s.k. "RR" tävling alls i Sverige.


Du skriver för fort - låt tanken följa med,
Det är INTE min uppmaning att resp. utövare skall skaffa ytterligare 5 tim per dygn för att sköta promoteringen av RR. Största utmaningen är nog att få förståelsen och acceptansen för utövarna att kommuncera med en röst & ha "samma vilja". Att sedan ambitionsnivån naturligtvis ser olika ut - det är en annan sak.


Att kunna följa gemensamt överenskommelser skulle underlätta rejält. Men för dagen finns det inget organ som ens samlar de aktiva på ett modernt sätt - samtidigt som (jag tjatar nu) insikt, vilja, och ambition har alltför låg nivå bland de aktiva. Sporten har den framtid som den gjort sig förtjänt utav. DVS: Litet engagemang in = lågt resultat ut.

Gissning?
Runt varje aktiv finns uppskattningsvis minst 3 personer som har "intresse" att stödja el engagera sig i någon form(?) Oavsett så anser jag att vi försitter en möjlighet att genom att fortsätta avkräva el önska att det är "någon annan" som ska starta el utföra det arbete som behövs för att återta förlorad mark för sporten.


Att nå acceptans för att vi har ett problem här är första steget till förändring.

/E
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag skulle vilja säga att det är ett klassiskt moment 22. För att öka intresset behövs att någon förare får framgångar internationellt, och det är förstås mycket svårare om intresset för sporten i Sverige är lågt.

Därför folkrace och speedway är de 2 största motorsporterna publikmässigt? :rolleyes:
 

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
va där oxå igår samt att jag va på stcc i lördags.

va ju väldigt stor skillnad i publik.

tror man bör marknadsföra det mer.

den enda infon om anderstorp jag hittade va på highsider här och på arc.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jo men nu borde intresset vara högre än någonsin.
Lundh kör wsbk
Backlund Bsbk
Bergman och Ockelfelt Superstock 1000

Våra 4 främsta är utomlands och tävlar internationellt. När hade vi 4 toppförare utomlands?

Stiggy, Cralle, Janne Hanson, Stefan Folkesson, Jimmy Lindström, Freddy Papunen är bara några som under samma period ganska nyligen körde utomlands i GP och WSS+ STK1000.
 

Millejonären

Rik på annat än pengar!
Gick med
26 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
RSV1000R Factory BOTT + Dorsoduro 750
Därför folkrace och speedway är de 2 största motorsporterna publikmässigt? :rolleyes:

I vart fall den ena av dessa så har vi ju alldeles nyligen haft vår egna "Rossi" och flera andra som är med i internationella toppen. Klart att Rickardsson har betytt mycket för mediaexponering och publiktillströmning.
 

MattzzoN

#65 Pro Superbike
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
2xCBR
Jag håller helt med Lawner med fler. Förstår inte hur man ens kunde med att ta betalt för att släppa in publik när man inte tillhandahöll någon som helst service. Jag var själv där som förare och måste ändå ge ARC cred för upplägget med alla race på en dag. Upplägget var väldigt uppskattat av de besökare som jag själv talade med.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
I vart fall den ena av dessa så har vi ju alldeles nyligen haft vår egna "Rossi" och flera andra som är med i internationella toppen. Klart att Rickardsson har betytt mycket för mediaexponering och publiktillströmning.

Sverige, Polen, Uk, finns det fler länder som kör speedway?

Tror publikframgången inom speedway/folkrace mer handlar om att dumpa ut gratisbiljetter och få en fanbase.
Måste väl vara bättre med 1000 besökare varav 700 kommit in gratis och spenderar pengar i korvmojjen, än 100 betalande släktingar?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Sagt det förut, reklam! Inte nödvändigtsvis i riksmedia utan mer lokalt och närområdet. Åkte förbi när det var ett monstertruckevent förra året och där var varenda lyktstolpe tapetserad med en planch, vid vägen ett par mil innan stod det med skyltar. Troligen var lokaltidningen och kringliggande orters tidningar även försedda med annonser i god tid innan. Där fanns det hopp om att folk skulle veta att det hände, hur ser det ut när det är RR? Ingen, knappt de inblandade, vet när,var,hur! Vad kan det kosta
att se till att ev. lokal publik åtminståne får veta att det händer?
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Stiggy, Cralle, Janne Hanson, Stefan Folkesson, Jimmy Lindström, Freddy Papunen är bara några som under samma period ganska nyligen körde utomlands i GP och WSS+ STK1000.

Men när dom var verksamma utomlands var väll intresset betydligt större på hemmaplan än det är idag? Jag har fått en känsla av att det tyvärr är riktigt lågt.

För några år sedan när det var i princip fulla startfält i samtliga klasser samt em status på åsen var det till och med rätt mycket folk på läktaren, i går på torpet, trotts dubbla race och bra väder inte många alls.
 

Hawken

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2012
Ort
Borås
Hoj
Ducati 999
Och detta skulle vara RR premiär 2013, fy skäms arrangörer. Det borde faktiskt vara bättre. Finns mycket mer att önska
 

captain slow

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
tobo
Hoj
2010 bmw 1000rr
tycker det är dåligt när man inte ens orkat sätta upp en affisch på anslags tavlan in till anderstorp :(
 

wainright

Wainright
Gick med
24 Apr 2008
Ort
Ljungby
Hoj
ducati 999
Intressant att det är mer än jag som tycker att det fanns mycket mer att önska ang en sm-deltävling.
Inget utan att det kan bli bättre, vill minnas att det var en liknade diskution 2012 eller 2011 efter premiären o det verkar inte som arragören tagit åt sig av tidigare kritik, ideer som kan göra en sådan helg bättre.
Arc tycker jag borde kunna detta då en gång i historien vart värd för Formula 1!!
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Intressant att det är mer än jag som tycker att det fanns mycket mer att önska ang en sm-deltävling.
Inget utan att det kan bli bättre, vill minnas att det var en liknade diskution 2012 eller 2011 efter premiären o det verkar inte som arragören tagit åt sig av tidigare kritik, ideer som kan göra en sådan helg bättre.
Arc tycker jag borde kunna detta då en gång i historien vart värd för Formula 1!!

Det va betydligt bättre i fjol. Både radiosändning, speeker som pratade och matmöjlighet utöver glass och korv! Så mycket sämre i år än i fjol.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top