Publik på Anderstorp.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Var idag för första gången på många år på Anderstorp enbart som publik.

Nedan följer konstruktiv kritik.

Det gick inte på förhand hitta info om kostand för entre, samt parkering.

Kostade 250 kr för 2 pers i en bil, pakering just inne på området (bra parkering)

Tidsschemat som gick att hitta på nätet stämde inte med verkligheten, som tur var var det förskjutet så vi missade inget.

Att loppet går att följa med en smartphone där man ser varvtider mm är super.

Dock dåligt att inte speakersnacket sändes ut på radio som det brukat göra förr, man hör inget av megafonerna när hojarnan är nära. Megafonerna på stora läktaren tvärs över start och mål var riktigt dåliga, sprakade mestadels.

Speakern var sämmre än sämst, inte insatt i klasserna hade inte koll på reglementen eller förare, samt var för det mesta tyst.

När man blev hungrig fanns det en lite kiosk där man kan köpa en korv och glass, samt där man kan förbeställa mat, men detta fanns det ingen info om. I fjol och på alla andra banor finns en matmöjlighet.

Man fick ingen information i entren, ett uppdaterat schema och kanske ett program hade ju varit fint.

Detta är en tävligshleg som håller tävlingar på Nordisk Mästerksapsnivå. Det är rent av pinsamt att hålla ett så dåligt arrangemang. Att sätta Roadracing i motorspotens finrum är omöjligt med dessa förutsättningarna. Om detta snåla arrangemang är för att hålla nere kostnaderna för föraran så är det en riktig björntjänst. Att få bra sponsorer och bjuda in företag till ett sådant event, skulle kappast bli aktuellt mer än en gång.


Hoppas att detta kan tas som konstruktivt kretik och inte som gubbgnäll för det är menat för att kunna förbättra för en eventuell publik. Tror även de närmast sörjande skulle uppskatta matmöjlighet, en speeker samt en radiosänding.


// Oskar
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Så sant Lawner, pga av det du skriver så bjöd jag inte ner en enda vän till detta arr som jag brukar göra, men men, vill dom inte ha publik så vill dom inte :arsele
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Publik bedömmer jag till ett hundratal.... Verkade vara rätt dåligt med funktionärer med "vad jag såg"
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Det behövs professionellt folk som sköter marknadsföringen runt en tävling som förstår dom s.k. "små detaljerande" av att servera potentiell kublik med absolut all information som finns tillgänglig.

Roadracing i Sverige är splittrat mellan några få trötta arrangörerar som gjort det år in och år ut och troligen tappat den där glöden..., för de vet att även om de ökar budgeten för publiken, så får man endast som bäst tillbaka den satsade pengen. Man får tillräcklig vinst på enbart utövarna, precis som bandagar (som blivit mer populärt att arrangera) ger en otroligt bra avkastning... och är enklare att arrangera.

Men jag har en känsla av att roadracing är lite som alltid, en sport för inbördes beundran och som troligen aldrig kommer ta sig in i finrummet i lilla motorsverige igen efter att blivit utkickade pga i grund och botten dålig uppslutning av både antalet utövare, samt dålig tillförelse av publik till tävlingar.
 

Millejonären

Rik på annat än pengar!
Gick med
26 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
RSV1000R Factory BOTT + Dorsoduro 750
Jag skulle vilja säga att det är ett klassiskt moment 22. För att öka intresset behövs att någon förare får framgångar internationellt, och det är förstås mycket svårare om intresset för sporten i Sverige är lågt.

Jag håller med Lawner om arrangemanget i Anderstorp. Som publik krävs det att man är insatt för att få ut nåt av ett besök, informationen på plats är inte mycket att skryta med. Live-timingen var det dock världsklass på, synd bara att mitt batteri i mobilen var dåligt laddat.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Mycket bra inlägg Lawner!

Många av dom sakerna som du tar upp kostar inte ens pengar att få bukt med. Det handlar helt enkelt om att organisera sig ordentligt. För publik som kommer till en arena, oberoende av om det är roadracing eller isdans vi pratar om, så är A och O information! Utan korrekt och tydlig information så kommer folk inte att komma dit. Så är det bara, här finns inga genvägar. Det räcker med en enkel checklista med några få punkter på. Stämmer dessa så blir majoriteten av publiken nöjda.
 

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
Jag hade tänkt mig att åka dit men då det var så många här hemma som sa nej så blev det inget.
Men då jag letade info om det innan så stod det för det första 2012 när man hade klickat in på länken. Sedan så var det ju samma schema och text som det var förra året inför SM.
Lite att tänka på tycker jag om man ska lägga ut info!
Åtminstånne rätt årtal tycker jag att man kan begära ;)
 

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Inte helt on topic kanske men kan man se resultat från helgen (och kanske senare från de övriga deltävlingarna också) online någonstans? Satt i går kväll och sökte men lyckades inte ens med allvetande Googles hjälp....

/Roger
 

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Skulle tro att det var ett snitt på 20-25 startande / klass x 6 klasser = 120 - 150 förare. (tror nog närmre 120)

Det var inte mycket publik. Hade varit intressant att veta hur många som var betalande. De flesta i publiken har nog en koppling till något team och är således inte betalande.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Jo men nu borde intresset vara högre än någonsin.
Lundh kör wsbk
Backlund Bsbk
Bergman och Ockelfelt Superstock 1000

Våra 4 främsta är utomlands och tävlar internationellt. När hade vi 4 toppförare utomlands?
 

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Är det ingen som noterat på att i Rookie 1000 var den en som vann på en BMW HP4!! :D Jo, vet att det är en S1000RR, men det borde inte stå "generationen" av en modell kanske.
 

Millejonären

Rik på annat än pengar!
Gick med
26 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
RSV1000R Factory BOTT + Dorsoduro 750
Jo men nu borde intresset vara högre än någonsin.
Lundh kör wsbk
Backlund Bsbk
Bergman och Ockelfelt Superstock 1000

Våra 4 främsta är utomlands och tävlar internationellt. När hade vi 4 toppförare utomlands?

Jag håller med om att läget just nu är bättre än på länge. Men för att intresset ska öka krävs att media rapporterar bättre och oftare. Och för att det ska hända krävs nog mer toppresultat. Men vi får hoppas att det kommer från någon eller några av ovanstående.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
På rätt spår här!

Det behövs professionellt folk som sköter marknadsföringen runt en tävling som förstår dom s.k. "små detaljerande" av att servera potentiell kublik med absolut all information som finns tillgänglig.

Roadracing i Sverige är splittrat mellan några få trötta arrangörerar som gjort det år in och år ut och troligen tappat den där glöden..., för de vet att även om de ökar budgeten för publiken, så får man endast som bäst tillbaka den satsade pengen. Man får tillräcklig vinst på enbart utövarna, precis som bandagar (som blivit mer populärt att arrangera) ger en otroligt bra avkastning... och är enklare att arrangera.

Men jag har en känsla av att roadracing är lite som alltid, en sport för inbördes beundran och som troligen aldrig kommer ta sig in i finrummet i lilla motorsverige igen efter att blivit utkickade pga i grund och botten dålig uppslutning av både antalet utövare, samt dålig tillförelse av publik till tävlingar.


Vad gör man..
Intressanta och viktiga iakttagelser och fler bör tänka på vad & varför det ser ut som det gör. Det är som det brukar vara: att de aktiva står för underhållningen - men inom vår RR-gren så får utövaren även betala själv för densamma…

Varför ser det ut som det gör?
Svaren kan nog fördelas med hur många aktiva det finns – alla verkar ha en uppfattning OM att sporten har problem att lysa lokalt och tillväxten ser ut som den behöver betydande mängder näring. Målbilden fler bör intressera sig för är VAD går att göra för att förändra tillståndet? Här är min uppfattning (och bygger på erfarenhet) att den allra största utmaningen finns inom utövarna själva (aktiva som avlagda) och förmågan, viljan men främst insikten om att samarbeta för att agera med 1 (EN) röst.

Slår ju rätt hårt på hakan att det utövarna tycker är ”euforiskt upphetsande” och en supersport för publiken, inte ens är intressant att besöka gratis i allmänhetens ögon. Man kan välja att lägga skulden för detta på allt från förbund, arrangörer och tidningar/media som ”inte gör sitt jobb”. Det kommer ändå inte förändra fakta – vill ”sporten” bli attraktiv så behöver även utövarna och dess intressenter förändra sitt sätt att samarbeta DVS - OM det är resultat man är ute efter.

Enkelt uttryckt – när de aktiva kan påvisa att de har 5 – 10 000 följare som betalar inträde för att se på dramatiken i SM - då ges även utrymmet att det skall bli billigare, och BRA mycket roligare för dig som utövare.

@ Swedie – efterlyser fortf din sammanställning av ”RR-enkäten”. Kul om du vill dela den m flera.


/Eric Hulth
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Ingen normal person i Sverige vet vad roadracing är. De tänker eventuellt nått med 4 hjul, men att motorcyklar skulle ha en legitim sport där man kör runt runt på en asfaltskringla..., och att det är värt att se / spendera hela sin dag på? Näe.

Ett centralt organ som arbetar för Roadracing i Sverige behöver anställa professionellt folk, ta in riskkapital, och annonsera i största medierna som finns. På Sporthoj.com räcker inte, utan all riksmedia.

Sen efter XX miljoner så kanske några tusen dyker upp på en RR-tävling på nån kass och ej publikvänlig bana. Det är liksom ett genomgående problem i motorsverige att det är lite av ett "folkrace" vad än för motorsport det är.

Jag tror vi förövrigt kan "skita" i allt vad publik heter och istället se till att det filmas professionellt (inte kalla anka TV som varit förr) och lägger det på nätet för streaming till alla att se. Sen marknadsförs det via nått företag som kan göra filmer "viral". Där får man fantastisk marknadsföring och en grund för en potentiell publik inom ett par år.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag håller med om att läget just nu är bättre än på länge. Men för att intresset ska öka krävs att media rapporterar bättre och oftare. Och för att det ska hända krävs nog mer toppresultat. Men vi får hoppas att det kommer från någon eller några av ovanstående.
Framförallt så skulle förarna kunna rapportera mer. Här på SH har de världens chans att marknadsföra sig men det verkar vara lite för jobbigt...

Att vi har bra förare utomlands gör ju tyvärr att kvalitén på den inhemska racingen sjunker en aning. Intresset för Pro Superbike har väl aldrig varit så lågt som i år.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top