Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Kanon men att interpolera upp det i en fräs känns enklare dock så hade jag med gjort så ifall maskinerna var manuella. Hoppas att det kommer funka fint.

Fyrbackschuck, klocka och handvevning är hardcore. :)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Får jag nu bara dit ett par stötdämparfästen i svingen så kan jag ställa ner den på hjulen igen och börja med designing, härligt.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Imponerande hur du får ihop grejerna , från tanke - ritning - färdig del ! :Bugar
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Imponerande hur du får ihop grejerna , från tanke - ritning - färdig del ! :Bugar


Ditt hamrande på plåtbitar är ju riktigt gamalt gediget hantverk = hardcore :tummenupp

Nästa så att man funderar på att dumpa framstänkan i plast och försöka knacka något eget.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Fyrbackschuck, klocka och handvevning är hardcore. :)
Visst fan är det det & det känns som färre vet hur en manuell maskin funkar nuförtiden jag är bara nöjd att ha tillgång till bägge då man vet hur mycket tid man sparar ibland:tummenupp
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar! Man gör så gott man kan
Du som kan svarva skulle ju bygga ett engelskt hjul isf! Eller så skiter du i det föresten ... vid närnare eftertanke, för då kommer jag bli grön av avund :)

Ha det gott i vårsolen :tummenupp
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Engelskthjul, hmmmm..... nu måsta jag söka lite i spindelnätet. :)

Så har jag provat svinglagerbiten.
I.jpgY.jpg

Blev nästa bra. Eftersom "skruven" dras utifrån normalt så finns det ingen äntringsfas på insidan så jag kan inte dra ihop det så att lagret käms fast. Får bli lite tryckluftsfil på det.

Sen fick jag lite fel vinkel på plåtbiten i förhållande till svingaxeln. Plåten hamnar 5mm innanför svingens utsida men det går ju att lösa genom att böja plåtbiten lite utåt.

Sen gör jag ett urtag i plåten som passar mot svingens ändradie med ite spel emellan så svetsen bränner igenom ordentligt. Det blir på Lördag.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det blir som PG :tummenupp


Går inte in tillräckligt
1.jpg

Urfilat
2.jpg

Passar
3.jpg

Urtaget hamnade rätt och inget tar i
4.jpg5.jpg


Tyvärr gjorde jag hålet i lagerbiten ø40 och hylsan som passar är ø41,5 utvändigt :huvet

Måste svarva ur hålet i lagerbiten till ø42 innan jag svetsar ihop det.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Återigen måste jag säga att det är en jäkligt finurlig lösning på "problemet" med brett bakdäck. Betydligt smidigare och långt mycket snyggare än andra lösningar man sett (där ramen yxats sönder för att ge plats). :tummenupp
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Istället för att trycka ur lagret inhandlades en NV32 hylsa på Biltema (26,90 tror jag) som jag svarvade ner både på änden och ytterdiametern.

Hylsa.jpg


När jag ändå var där kollade jag på en NV38 ringnyckel, måste försöka få isär vriddonet på grävaggregatet på min JCB. Man tror inte det är sant 67,90 ! Bara att slå till. Hoppas den håller, ett par gånger i alla fall.

Svarvade till ett par shimsbrickor i stål istället för dom i aluminium drog fast set hela på hojen och drog ihop alltihop med svingaxeln. Allt snurrade och kunde vridas utan glapp även efter ordentlig hopdragning.

Sen var det bara att dra igång svetsen.

svetsat.jpginsidan.jpg



Flytta fram motorn sådär 2-3 cm, tillverka ett fämre justerbart motorfästet, svetsa dit ett mothåll för bakbromsen och svetsa dit ett par stötdämparfästen på svingen sen står den på marken.

Tänkte försöka hinna förbi Biltema och handla lite lämpliga rörkrökar för grenröret i veckan.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Återigen måste jag säga att det är en jäkligt finurlig lösning på "problemet" med brett bakdäck. Betydligt smidigare och långt mycket snyggare än andra lösningar man sett (där ramen yxats sönder för att ge plats). :tummenupp

Thanks, det är ju liksom grejen tycker jag. Knåpa ihop en design som ger en viss teknisk höjd samtidigt som det blir något som i varje fall man sjäv tycker är lite coolt.

Man ser ju som tur är att man inte är ensam mitt i designvansinnets tidsålder genom alla härliga byggtrådar här på forumet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, byggforumet bjuder på en hel del härligheter.
Dels ditt bygge, sen en hemmabygd gasjet som ska in i en hoj :näsblod och jörgens HD. Bland andra härliga saker. :D

Man hade ju fått skämmas om man kom med ett eget projekt här. ;)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ja, byggforumet bjuder på en hel del härligheter.
Dels ditt bygge, sen en hemmabygd gasjet som ska in i en hoj :näsblod och jörgens HD. Bland andra härliga saker. :D

Man hade ju fått skämmas om man kom med ett eget projekt här. ;)

Finns inget att skämmas för. Alla bygger efter sin förmåga och tillgång på verktyg/maskiner. Det enda som finns på SH är tillgång till massor av hjälp, ideer och tips. (och självklart en del häcklande)

Personligen tycker jag knåpandet och funderandet är det som ger mest. Om det sen går att åka på det man byggt så är det bonus. :yoparty

Tycker någon annan att det man byggt är coolt och/eller gett dom ideer så känns även det bra.
 
Last edited:

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Slank förbi BT på vägen hem och fick med mig en knippe ø45 rör med lite böjar på.


PipeBends45.jpg

En orginalböj ligger nederst.

Mätte upp hur det ser ut i toppen och hur orginalrören ser ut i änden.


FastMessures.jpg

Och så här ser flänsen som håller fast orginalrören i toppen.

Flange.jpg


Jag tänkte antingen svarva och fräsa ut aluminiumstudsar ø40,5-Fläns med skruvhål-ø42mm eller svarva aluminiumstudsar ø40,5-Fläns ø50-ø42mm och ta upp orginalfänsens hål till ø43.

Det blir till att cada båda och sen utvärdera.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Finns inget att skämmas för. Alla bygger efter sin förmåga och tillgång på verktyg/maskiner. Det enda som finns på SH är tillgång till massor av hjälp, ideer och tips. (och självklart en del häcklande)

Personligen tycker jag knåpandet och funderandet är det som ger mest. Om det sen går att åka på det man byggt så är det bonus. :yoparty

Tycker någon annan att det man byggt är coolt och/eller gett dom ideer så känns även det bra.

Jo, jag kommer antagligen att lägga upp ett par byggtrådar på galenskaper när jag fixar ett garage/verkstad att hållas i.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top