Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Kedjejustering II

Så var kedjesträckarna på plats.
StretcherMounted.jpg

Och kedjorna sträckta.
Stretched.jpg


Och rullar så mjukt och fint.


Till helgen blir det slutrikting och uppmätning av eventuella justeringar. Dessutom skall svingen bockas ihop lite. Det får bli gasol och spett.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
vill inte regna på din parad då allt ser toknice ut men undrar en sak bara.
med tanke på att du inte ska köra 300+ däck och drevet får plats innanför svingen/ramen.
kunde de inte vara vart enklare och byggt ett stödlager och flyttat ut drevet på sin orginalplats?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
vill inte regna på din parad då allt ser toknice ut men undrar en sak bara.
med tanke på att du inte ska köra 300+ däck och drevet får plats innanför svingen/ramen.
kunde de inte vara vart enklare och byggt ett stödlager och flyttat ut drevet på sin orginalplats?

Jo det hade kunnat funka men inte alls varit lika kul. Sen så får jag ju konstantspänning i kedjan på köpet.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Mycke jobb igen och nu dessutom någon eländig förkylning. :gnissla

I helgen som va lyckades jag i varje fall med hjälp av gasollågor, skruvstäd, vedklyv och en massa tvingar knyckla till svingen så att bakhjulet sitter i mitten och spårar med framhjulet utan att ha en massa distanser. Dessutom passar bromsoket och bakhjulsaxeln.

KJedjan funkar också men jag får svarva bort ca 5mm på drevhubben och sen har jag lyckats svarva bort lite för mycket på mellanaxeln, får göra en distans där.

InLine.jpg


Sen kom det som man nästan hoppats slippa i år.

Brygga.jpgJCB.jpg

Borde bli rätt kortvarigt tycker man.
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Känns som början på slutet av det här projektet, iaf för att få den körbar :)

Kan du inte vid tillfälle bjuda på ett par bilder där man ser hela hojen på lite avstånd, gärna med tank & kanske sadel påhäktad bara för att få en känsla för helheten?

Hur som, fet som bara den, hjulen är = :tummenupp :tummenupp
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Känns som början på slutet av det här projektet, iaf för att få den körbar :)

Kan du inte vid tillfälle bjuda på ett par bilder där man ser hela hojen på lite avstånd, gärna med tank & kanske sadel påhäktad bara för att få en känsla för helheten?

Hur som, fet som bara den, hjulen är = :tummenupp :tummenupp

helhetsbild får det bli ute när den står på hjulen igen. Borde inte vara så långt borta nu.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Vilken skön rulle det gick nyss på Kanal Global, Burt Munro från Nya Zeeland vilken skön biker det måste ha varit. Tydligen står hans rekord på en Indian -54 sig fortfarande för hojat under 1000CC. Han satte det -67 201,845 miles/hour. Tydligen körde han med hjärtfel och däck som han skurit bort slitbanan på eftersom den ändå skulle lossna

Född 1899 :)
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vilken skön rulle det gick nyss på Kanal Global, Burt Munro från Nya Zeeland vilken skön biker det måste ha varit. Tydligen är står hans rekord på en Indian -54 sig fortfarande för hojat under 1000CC. Han satte det -67 201,845 miles/hour. Tydligen körde han med hjärtfel och däck som han skurit bort slitbanan på eftersom den ändå skulle lossna :)

Han var imponerande, men man skall betänka att dey finns massor av klasser att slå rekord i.
Jag har glömt vilken klass han har (hade?) rekord i, men så enkelt som "hojar under 1000cc" är det inte.
Förmodligen tvåcylindriga, luftkylda motorcyklar utan toppventiler, insprutning och överladdning med cylindervolym mellan 751 och 1000cc som körs på handelsbensin.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Han var imponerande, men man skall betänka att dey finns massor av klasser att slå rekord i.
Jag har glömt vilken klass han har (hade?) rekord i, men så enkelt som "hojar under 1000cc" är det inte.
Förmodligen tvåcylindriga, luftkylda motorcyklar utan toppventiler, insprutning och överladdning med cylindervolym mellan 751 och 1000cc som körs på handelsbensin.

Jo säkert men en indian från -54 håller fortfarand rekordet i klassen han körde. 68 år gammal med hjärtfel. Kollar man lite på internet tog han 9 rekord till efter det. I filmen var det säkert lite friserat men kollar man verkar huvddelen stämma rätt bra.

Det visar ju att man har några bra år kvar. Gillar också hans ordspråk "om man inte tar risker ibland så har man aldrigt levt"

 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag har ingen förståelse för dom som beklagar sig över att behöva skrapa rutorna på bilen.:)

KavlaUpp.jpg

Bara att kavla upp ärmarna.

Har varit rätt däckat av någon mystisk åkomma.:sjuk

Lederna ? Som spagetti.
Feber ? Troligen
Hosta ? Yess box !
Lungorna ? Rossel rätt långt ner :(

Fick loss och upp två av mina båtar sen sa kroppen tvärstopp.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Har försökt kapa och svetsa lite idag men fick lägga ner pga hosta, slipdamm och svetsrök var inget bra. Detta var bland dom jobbigaste förkylningar jag varit med om.

Övergick till kaffe och verkstadsstädning istället, (inte en dag för tidigt :hihi)

Flyttade alla hoj och båtmotordelar till samma ställe så jag fick en friare ytan närmare arbetsbänken till hojen. Kommer att vara betydligt enklare att mecka nu.

Tog ett par bilder med strålkastare, tank m.m på plats.

1.jpg

2.jpg

3.jpg
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
usch för att städa garage men du har ju lite yta iallafall. Hojen får ett jävliht kompakt muskelstuk känns det som med de feta krononrna osv..:tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har försökt kapa och svetsa lite idag men fick lägga ner pga hosta, slipdamm och svetsrök var inget bra. Detta var bland dom jobbigaste förkylningar jag varit med om.

Övergick till kaffe och verkstadsstädning istället, (inte en dag för tidigt :hihi)

Flyttade alla hoj och båtmotordelar till samma ställe så jag fick en friare ytan närmare arbetsbänken till hojen. Kommer att vara betydligt enklare att mecka nu.

Tog ett par bilder med strålkastare, tank m.m på plats.

View attachment 353986

View attachment 353987

View attachment 353988

Den ser så härligt brutal ut med det där framhjulet och gaffelkronan och och och och. :D :tummenupp
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Det ser väldigt bra ut! Sjukt snyggt stuk du fått till!
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ser grymt ut, lysande jobbat! :tummenupp

(Fick jag önska något kring en detalj så vore det att senare sänka lyse och mätare till en lägre nivå för att ge ett generellt lägre stuk tillsammans med det låga clip-on-styret. Hur du än väljer att göra så blir det kalas. :))
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
En liten nyfiken fråga bara:) Framlyktan du har vilken hoj är den ifrån? Eller är det en universallykta du funnit? Isåfall var?

Det var tre frågor! Förlåt:tungan
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tackar för uppmuntran :tummenupp

Den här veckan blir det till att övernatta på jobbet så jag tog loss drevhuben och lyckades rätt lätt få bort drevpinskruvarna.

DrevHub.jpg

M10 standard in i huben och M10x1 på muttrarna. Tack vare garagestädningen hittade ja en fräsch hårdmetallplatta:yoparty
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ser grymt ut, lysande jobbat! :tummenupp

(Fick jag önska något kring en detalj så vore det att senare sänka lyse och mätare till en lägre nivå för att ge ett generellt lägre stuk tillsammans med det låga clip-on-styret. Hur du än väljer att göra så blir det kalas. :))

Lyktan skall sitta lägre och mätarfästet kan jag enkelt sänka. Får jag nu bara till drevhub och mellanaxeln så kedjan lirar samtidigt som hjulen spårar och den vänstra yttre sving delen framtill så är främre motorfästet nästa grej.

Sen blir det avgasrör och utseendedesign.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top