Position av kamaxel mot vev. "den står 180 grader fel!" -HJÄLP

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Den där har inte wasted spark, själva vitsen med coil on plug är att man inte har det och de kan göras mindre för att klara av att laddas upp vartannat varv istället för varje. Dessutom så är ju själva vitsen med en kamsynk att man ska kunna göra sekventiell insprutning och komma ifrån wasted spark. Annars hade man kunnat hoppa över den och bara kört en vevgivare. Min gamla Honda Blackbird har däremot wasted spark och då delar cylinder 1&4 och 2&3 på 2 st spolar istället för en för varje.
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Den där har inte wasted spark, själva vitsen med coil on plug är att man inte har det och de kan göras mindre för att klara av att laddas upp vartannat varv istället för varje. Dessutom så är ju själva vitsen med en kamsynk att man ska kunna göra sekventiell insprutning och komma ifrån wasted spark. Annars hade man kunnat hoppa över den och bara kört en vevgivare. Min gamla Honda Blackbird har däremot wasted spark och då delar cylinder 1&4 och 2&3 på 2 st spolar istället för en för varje.

Tack!!:tummenupp Bra svar! Och då till knäckfrågan:

Kan man sätta kammarna 180 grader fel???????? eller sköter elektroniken (dvs vevgivare och kamgivare + ECU) så att den fattar om det är #1 eller #3 som är på expansionstakt och därmed vilken cylindertändspole den skall skicka gnista till?????

@Intense - ditt svar innan pekar i riktningen att den "behöver ett par varv att ställa in sig vart den är". Så jag antar att ditt svar skulle bli NEJ!???

Som Parantes lite off topic::: ... Om din gamle hynda har wasted spark, borde det också betyda att den inte kan ha instprut? För man kan väl inte i ett instrutningssystem som inte har koll på vilken takt man ligger och ge lite random "wasted fuel injection" när insugsportarna är stängda, nä, någon måtta måste det ju vara, låter som rysk pansarvagnsteknik från 60 talet!? Så kan man dra slutsatsen att alla insprutningsbajkar INTE har wasted spark, av den anledningen att sprutet måste veta när det är dax att pytsa in soppa?????? Håller hypotesen ovan?
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Som Parantes lite off topic::: ... Om din gamle hynda har wasted spark, borde det också betyda att den inte kan ha instprut? För man kan väl inte i ett instrutningssystem som inte har koll på vilken takt man ligger och ge lite random "wasted fuel injection" när insugsportarna är stängda, nä, någon måtta måste det ju vara, låter som rysk pansarvagnsteknik från 60 talet!? Så kan man dra slutsatsen att alla insprutningsbajkar INTE har wasted spark, av den anledningen att sprutet måste veta när det är dax att pytsa in soppa?????? Håller hypotesen ovan?

Nej, man kan ha insprutning och wasted spark, alla äldre system har det, det är ju först senaste 10 åren som coil on plug börjat bli riktigt vanligt.
Du har bara en cylinder med färskgas i per cylinder par/spole, så du får gnista när färskgas komprimeras alt när avgaserna evakueras, och vid det senare spelar gnistan ingen roll...

edit:sen blir det olika resistans i avgaser och färskgas som gör att den större delen av gnistenergin går till cylindern med färskgas i också, inte för det spelar nån roll ur den filosofiska frågeställningen iofs... =D
 
Last edited:

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Nej, man kan ha insprutning och wasted spark, alla äldre system har det, det är ju först senaste 10 åren som coil on plug börjat bli riktigt vanligt.
Du har bara en cylinder med färskgas i per cylinder par/spole, så du får gnista när färskgas komprimeras alt när avgaserna evakueras, och vid det senare spelar gnistan ingen roll...

edit:sen blir det olika resistans i avgaser och färskgas som gör att den större delen av gnistenergin går till cylindern med färskgas i också, inte för det spelar nån roll ur den filosofiska frågeställningen iofs... =D

Bra svar.:tummenupp Tack... Men är det så att man har wasted spark "för att det ändå inte spelar någon roll och till låg kostnad*". I fallet du beskriver måste det väl/ju finnas en ECU som vet när den skall spridare skall spruta in för respektive cylinder. Samma ECU borde då också veta "Nu skall du gnista"... ??? eller???

*kostnad, i termer av energiförbrukning, negativa effekter mm

Och knäckfrågan da???? kan man sätta kammarna 180 grader fel???

Tack för engagemanget!
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Känns som att ventilsallad är på menyn om du sätter kammen 180 grader fel..
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Känns som att ventilsallad är på menyn om du sätter kammen 180 grader fel..

Sorry, men var tvungen:rofl

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
...


Nej, det blir inte ventilsallad... det är samma sak som att vrida veven 360 deg...
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Alltså sätter du båda kammarna 180 grader "fel" så har du ju egentligen bara motsvarande att du monterat dem enligt manualen och vridit ett vevaxelvarv dvs 360 grader. Om du lyckats med det utan några markeringar skulle jag bli mäkta imponerad. Det går inte att sätta dem 180 grader "fel". Sprutet hittar var kamsynken sitter och räknar tänder på vevgivaren samtidigt därefter räknar den ut var den befinner sig. Jag röstar på att det är något annat som är vaj men det är ju som alltid svårt att felsöka på distans.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Så om du har 1ans cylinder i tdc och vänder insugskammen 180 grader kommer motorn gå asbra?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Det går helt klart att sätta dem 180 grader fel på min zx6:a iaf, så då borde det ju inte vara några problem att göra det på r1:an heller?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Men alltså, så himla krånglig är ju inte verkstadshandboken att tyda. Jo klart man kan ställa en kam fel men det står ju till och med i handboken hur loberna på ettans cylinder ska stå för att man inte ska sätta dem fel :tummenupp
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Bra svar.:tummenupp Tack... Men är det så att man har wasted spark "för att det ändå inte spelar någon roll och till låg kostnad*". I fallet du beskriver måste det väl/ju finnas en ECU som vet när den skall spridare skall spruta in för respektive cylinder. Samma ECU borde då också veta "Nu skall du gnista"... ??? eller???

*kostnad, i termer av energiförbrukning, negativa effekter mm

Och knäckfrågan da???? kan man sätta kammen 180 grader fel???

Tack för engagemanget!
Precis, det är billigare med två spolar iställlet för 4. är lite osäker på hur cylinderidentifieringen för insprutningen sker, för jag tror inte alla äldre motorer hade kam-givare, finns säkert nåt smart sätt dock. =D
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Precis, det är billigare med två spolar iställlet för 4. är lite osäker på hur cylinderidentifieringen för insprutningen sker, för jag tror inte alla äldre motorer hade kam-givare, finns säkert nåt smart sätt dock. =D

Med enbart givare vid vevaxeln så kan man inte ha sekventiell insprutning. Man måste då ha en givare vid kammen för att ecun ska veta om veven är på varvet 0-360 grader eller 360-720 grader. Annars får man ha den enklare typen av insprutning att det sker varje varv istället med sämre bränsleförbrukning och lite andra oönskade saker. Ur effektsynpunkt har det egentligen ingen betydelse för att man i sekventiell insprutning ändå vill spruta mot stängd ventil för att få en bra förångning av bränslet.
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Med enbart givare vid vevaxeln så kan man inte ha sekventiell insprutning. Man måste då ha en givare vid kammen för att ecun ska veta om veven är på varvet 0-360 grader eller 360-720 grader. Annars får man ha den enklare typen av insprutning att det sker varje varv istället med sämre bränsleförbrukning och lite andra oönskade saker. Ur effektsynpunkt har det egentligen ingen betydelse för att man i sekventiell insprutning ändå vill spruta mot stängd ventil för att få en bra förångning av bränslet.

intressant. bra svar!! Tack:tummenupp Kan man tänka sig att denna enklare set up hade onödigt hög bränsleförbrukning?

Edit: det skev du redan... Vilka cyklar och vilka år körde man med detta upplägg? 90 tal eller?
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
intressant. bra svar!! Tack:tummenupp Kan man tänka sig att denna enklare set up hade onödigt hög bränsleförbrukning?

Edit: det skev du redan... Vilka cyklar och vilka år körde man med detta upplägg? 90 tal eller?

Svårt att säga vilka som slutade med det när. Många stånkor med insprutning har fortfarande ingen kamgivare så helt förbi är det inte än. Det duger helt enkelt att ha det så.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu är vi ju lite OT, men:
HD och S&S moderna sprut (Delphi) använder bara vevaxelsensor. Och det är sekventiella sprut med single fire (dvs ingen waste spark)
Hur vet då ECU:n vilket vevaxelvarv som är vilket? Jo ECU:n (eller ECM på HD-språk) använder MAP-sensorn för att synka. Jag tror att den använder max 2 vevaxelvarv på startmotorn (free spins) för att synka, sedan träder spridare och tändsystem i tjänst.

På det här viset funkar tex S&S Delphi-sprutet i min hoj.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Den metoden hade jag glömt men den borde fungera bättre på en sådan motor än en radfyra?

Edit: Eller med en separat givare på en cylinder under ett spjäll skulle det ju fungera förstås..
 
Last edited:

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Nu är vi ju lite OT, men:
HD och S&S moderna sprut (Delphi) använder bara vevaxelsensor. Och det är sekventiella sprut med single fire (dvs ingen waste spark)
Hur vet då ECU:n vilket vevaxelvarv som är vilket? Jo ECU:n (eller ECM på HD-språk) använder MAP-sensorn för att synka. Jag tror att den använder max 2 vevaxelvarv på startmotorn (free spins) för att synka, sedan träder spridare och tändsystem i tjänst.

På det här viset funkar tex S&S Delphi-sprutet i min hoj.

Nu snackar vi fakta! Vad är MAP? Något som mäter tryck och vet om en cyl är i kommissions takt? Eller hur funkar den?

Inte alls off topic, bara intressant.... Mer!
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Nu snackar vi fakta! Vad är MAP? Något som mäter tryck och vet om en cyl är i kommissions takt? Eller hur funkar den?

Inte alls off topic, bara intressant.... Mer!

MAP-Manifold air preassure, oftast absoluttryck i insugsplenumet på motorn.
ännu mer OT; Saab tex använder sin jon-monitorering för att ta reda på vilken fas cylindrarna är i. =)
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Nu är vi ju lite OT, men:
HD och S&S moderna sprut (Delphi) använder bara vevaxelsensor. Och det är sekventiella sprut med single fire (dvs ingen waste spark)
Hur vet då ECU:n vilket vevaxelvarv som är vilket? Jo ECU:n (eller ECM på HD-språk) använder MAP-sensorn för att synka. Jag tror att den använder max 2 vevaxelvarv på startmotorn (free spins) för att synka, sedan träder spridare och tändsystem i tjänst.

På det här viset funkar tex S&S Delphi-sprutet i min hoj.

... Efter några mekkvällar med lååånga veckor mellan har följande hänt...

Efter ett par fina svar så stod det ju klart att kammen var rätt monterad och att gnista kommer. Så mossberg kom och efter lite mysmek: du har inget komp!

Lånade kompprovare och inget komp någonstans! Bra, nu hade jag en tråd att jobba mot.

Jag hade lyft kammarna och även ruckat lite på ventilkopparna, lyft och kikat lite. Jag hade ju bytt topp packning också... Det visade sig att jag inte gjort hemläxan alls. Kammarna låg på var och varannan ventilkopp någon tiondels millimeter i stängda lägen med följden : inget komp.

Så, hela hemligheten var... När jag lyfte lite fint på kopparna så lade sig shimsen lite lite på snedden i sitt hål, med följden att 1,92 mm blev typ 2,20...

Shimsen gick himla tight ner i hålen. Och på något shims var det grader på kanten som jag smärglade bort. Såtermonterade shimsen varsamt i hålen och lade på kopparna. Satte på kammarna och mätte spelet... Perfekt, 0,15 insug och 0,25 exhaust...

Idag startade den lätt som en plätt på startgas.. Så räknar kallt med att den går på soppa nästa gång... Skall montera kylet mm också...

Rookiemistake alltså...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
... Efter några mekkvällar med lååånga veckor mellan har följande hänt...

Efter ett par fina svar så stod det ju klart att kammen var rätt monterad och att gnista kommer. Så mossberg kom och efter lite mysmek: du har inget komp!

Lånade kompprovare och inget komp någonstans! Bra, nu hade jag en tråd att jobba mot.

Jag hade lyft kammarna och även ruckat lite på ventilkopparna, lyft och kikat lite. Jag hade ju bytt topp packning också... Det visade sig att jag inte gjort hemläxan alls. Kammarna låg på var och varannan ventilkopp någon tiondels millimeter i stängda lägen med följden : inget komp.

Så, hela hemligheten var... När jag lyfte lite fint på kopparna så lade sig shimsen lite lite på snedden i sitt hål, med följden att 1,92 mm blev typ 2,20...

Shimsen gick himla tight ner i hålen. Och på något shims var det grader på kanten som jag smärglade bort. Såtermonterade shimsen varsamt i hålen och lade på kopparna. Satte på kammarna och mätte spelet... Perfekt, 0,15 insug och 0,25 exhaust...

Idag startade den lätt som en plätt på startgas.. Så räknar kallt med att den går på soppa nästa gång... Skall montera kylet mm också...

Rookiemistake alltså...

Känns FINT att ha bidragit på ett så påtagligt sätt. Vill se film på en morrande Retta SNART!!!!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top